Saas Fee en Zermatt. April 2019.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saas-Fee

Donderdagmiddag aangekomen in Saas Fee.
Wat een bizar gebied is dat.
Eerst de negatieve punten.
Als je traint voor de marathon, hierheen komen! Onvoorstelbaar hoe veel je hier moet lopen. Ik heb in het wintersport inside topic al de gegevens van mijn iPhone van vrijdag geplakt. De afstand van sommige liften zelfs tot de pisten is bizar. Feldskin zeg 200 meter naar de metro. Maar nu komt het: nóg eens 200 meter naar de piste! Het lijken de tunnels van de metro van Londen wel.
Dan kom je boven met de metro. Eerst een boel trappen. Ik ben niet gauw buiten adem, maar daar wel. Mooi uitzicht. Maar de piste loopt vervolgens eerst een stuk omhoog (??). De piste daarna is wel erg mooi.
Dan de trage liften/wachttijden. Eerste dag de nieuwe Spielboden gondels omhoog gekomen. Mooie gondelbaan. Maar dan. Eerst een trage oude pendelbaan. Dan een trage oude stoeltjeslift. Dan een ellenlange sleper. Dan nog een sleper. En dan ben je nog niet op de top. Veel pendelbanen, met de bijbehorende wachttijden. En het treintje naar 3500 heeft natuurlijk wachttijd. Gelukkig is het nu vrij rustig.
Dan de kaart. Ik heb nog nooit een kaart gezien die zo niet klopt. De sleepliften onder bij het dalststation van de Spielbodenbaan: de ene begint 400 meter verderop en de andere heb ik uberhaupt niet gezien. Sommige pistes staan rood op de kaart aangeven maar hebben zwarte paaltjes. Een deel van de afdaling van Spielboden bv.
Dan de twee sleepliften helemaal rechts bovenin: perfecte sneeuw. Maar dicht (??). Kijk, als de skipas nou een koopje was. Het skigebied is toch al niet erg groot.
Sommige rode pistes zijn zowat zwart (de 10b bv). De zwarte zijn dan weer niet echt moeilijk. De blauwe zijn vrijwel allemaal groen. Op één flink rood stuk na in de (als blauw gemarkeerde) dalafdaling.
Dan de pluspunten.
Man man wat een geweldige sneeuw tot 2500m. De pistes rond Morenia: fijne pistes. Mijn persoonlijke favoriet: de rode 11 vanaf Längfluh. Het gebied voelt ook veel groter dan het op papier is, vind ik. Misschien omdat de rode afdalingen vrijwel allemaal echt rood zijn. En lange dalafdalingen! Je kunt helemaal van 3500m in één keer door naar Saas Fee. Op twee manieren. Met afwisselende pistes. Met twee liften (Feldskin en het treintje zit je dan weer op 3500m).
Vandaag de hele dag zon. Dan is echt een prachtig gebied! Dus een heel dubbel gevoel.
Hieronder zal ik een aantal foto’s posten. En mijn ervaringen met het dorp, het eten op de piste en zo.

Eerst nogmaals de gegevens van mijn iPhone van vrijdag:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/ea078d96ab1ad27536bf8d94...
Het hotel is (nagenoeg) ski-in ski-out.
Ik ben alleen ‘s ochtend naar de lift gelopen om mijn pas te halen. Dat is 250m. De rest van de dag geskied. En in het hotel heb ik de lift genomen.

Dan een paar plaatjes van de afdalingen.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/a8ae8487dcc467b10ecff604...
Dit is de rode 10b, gezien van de aankomst van de stoeltjeslift vanaf Morenia.

Dan de blauwe dalafdaling vanuit de Spielbodenbaan:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/79c90cd32a5ee48e4b5aad69...
Niet echt blauw 🤔

Het uitzicht vanuit het hotel:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/d7b2c8b33aa8ddb816c609b2...

En van vandaag:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/69db9b3751d73d552ab0644e...

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/30481737478d25d8cde907d5...

*bericht bewerkt door moderator op 13 apr 2019 18:17

Ik zou er zelf denk ik eerder heen gaan voor het landschappelijk schoon. Het skigebied zelf komt niet altijd even positief uit de reviews, maar de omgeving is natuurlijk schitterend.

Mr. Slow

De reis
Ik heb de autotrein in Kandersteg genomen. Die kost CHF 27. Ik las dat omrijden ca 100km extra is en ongeveer even lang duurt. Het is best een klim naar de autotrein. Met sneeuw zou ik het echt afraden! De afdaling aan de andere kant is dan wel erg mooi. In de autotrein zelf had ik het idee dat ik in Villa Volta zat. Dat alles bewoog maar ik niet. Ik had nauwelijks wachttijd. Je koopt een kaartje en je rijdt erop. Ik weet niet of hij op vaste tijden vertrekt. Nu was hij bijna vol.

Het dorp
Veel zal wel bekend zijn, maar toch even. Je parkeert in de parking aan de rand. Belt het hotel, allemaal erg makkelijk. Kosten (slik) CHF 19 per dag. Met de Gästekarte van het hotel krijg je 30% korting.
Het dorp is langgerekt, ca 800 meter.
Van de parking naar de Alpinbaan is het 400 meter lopen. Vlakke weg.
Ik zit helemaal aan het eind. Daar is het vrijwel ski-in ski-out. Ik moet 50 meter omhoog lopen, en kan dan via een brug naar de sleeplift skiën die naar de Spieljoch (tussenstation) en de Felskin gaat. Terug gaat over dezelfde brug, met een band voor de kinderen en al dan niet de sleeplift aldaar. Prima.
Het dorp zelf heeft sfeer. Ik vind wintersportdorpen vrijwel altijd uitermate droefstemmend, maar dat heb ik hier niet.
Het eten is duur. Reken voor biefstuk CHF 50-55.
Boodschappen kan ik niet zeggen.
Apres-ski: tegenover het hotel zit een apresskibar, die tot 19u open is. Het is er zelfs nu nog erg levendig.
De muziek zijn vooral meezingers: zo heb ik de Village People met YMCA al voorbij horen komen. Best grappig.
In het dorp zitten diverse apresskibars, die waren uitgestorven rond 22u. Maar goed, het is al half april natuurlijk.

Eten op de piste
Ik heb twee keer gegeten op de piste. Gisteren in Morenia. Type vreetschuur. Spaghetti Bolognaise CHF 17. Ik had een halve kip en een halve liter Weizen voor CHF 29, Alleen hadden ze de halve zoutvoorraad van Zwitserland over de kip uitgestort. Geen aanrader
Vandaag luxer gegeten onderaan de pendelbaan naar Langflüh. Lamsfilet.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/daa81c6c3a1b3b6181aa03d8...

Een aanrader, erg lekker. Kosten CHF 39. Halve liter Weizen € 8,50. Dat vond ik dan best schappelijk.
In het hotel (echt niks bijzonders) betaal ik CHF 8.
Overigens gisteren ook het lokale bier geprobeerd. Wallisann (?) Een aanrader.

Betalen
Je kunt hier echt overal met je pinpas betalen.

De Zwitsers
Ze zijn allemaal heel aardig. Maar ontzettend koel. Ze koel dat ik ze geen hand durf te geven uit angst dat hij gelijk bevriest. Erg toeschietelijk zijn ze ook niet. Zo zag ik bij terugkomst bij de sleeplift bij het dorp een tent staan met allerlei vlaggen, waaronder Head. Dus ik vraag: was er vandaag een skitest? Antwoord: nee. (Punt). Ik: wat was er dan? Antwoord: een wedstrijd met motorzagen. Niks uit zichzelf dus. Bij het eten gistermiddag heb ik 3x moeten vragen om Weizen. Ze hadden alleen alcoholvrij Weizen staan in de rekken (??). Iedereen naar elkaar verwijzen. Uiteindelijk trok er eentje (aan wie ik het al 2x had gevraagd) een fles uit een koelkast bij de bar. Vriendelijk maar vreemd volk.

Ik zou er zelf denk ik eerder heen gaan voor het landschappelijk schoon. Het skigebied zelf komt niet altijd even positief uit de reviews, maar de omgeving is natuurlijk schitterend.

Quick op 13 apr 2019 19:05

Ik vind persoonlijk de bergen en het uitzicht in Zermatt/Cervinia veel mooier!
Maar vergeet niet, het is half april en de sneeuw is echt erg goed.

15 euro per dag om je auto ergens te stallen en vervolgens je geld te komen brengen… wat een grap. Ik ben heel lang trouwe gast geweest in Grindelwald, maar soms denk je dat de Zwitsers echt een grapje maken. Blijkt helaas zelden ook echt een grapje te zijn…

Overigens ziet die lamsfilet er wel goed uit en kan ik de Zwitserse keuken zeker waarderen.

Mr. Slow

15 euro parkeerkosten/dag is tamelijk normaal, en zeker niet ‘Zwitsers’
In Amsterdam is het binnenkort meer dan 7 euro. Per uur…
Uit welk gat komen jullie?

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 14 apr 2019 11:25

15 euro per dag om je auto ergens te stallen en vervolgens je geld te komen brengen… wat een grap. Ik ben heel lang trouwe gast geweest in Grindelwald, maar soms denk je dat de Zwitsers echt een grapje maken. Blijkt helaas zelden ook echt een grapje te zijn…

Quick op 13 apr 2019 19:40

In Saas-Fee is het 14 CHF per dag overdekt parkeren. Als je een beetje in de buurt van een stad komt in België ben je vaak meer kwijt. Daar krijg je een behoorlijk authentiek autovrij Alpendorp voor in de plaats.

Op andere plaatsen in het Saastal kan je gratis parkeren, maar daar is het niet half zo mooi vanwege de brede wegen en auto’s overal.

Eten in Zwitserland blijft een dure bedoening, maar echt niet veel duurder dan wat ik in ski Arlberg heb betaald.

De Gletschergrotte is een aanrader, Morenia een vreetschuur, Plattjen goed voor een koffie maar niet voor de lunch. En als je goedkoop wil lunchen heb je onderaan het funpark voor 8 CHF een hamburger.

Precies want 7,-/u is natuurlijk ook volkomen normaal en de standaard…
Ot: mooie plaatjes maar voor mij geen CH. Nadelen wegen nietbo op tegen de voordelen. Geniet van je vakantie!

Vandaag in Saas Grund geskied en ‘s middags doorgereden naar Zermatt.
Wat een fijne pistes in Saas Grund! Vanaf de top op 3200, kun je aan twee kanten naar beneden, met diverse varianten, die allemaal uitkomen op 2400, bij het vertrekpunt van de gondels naar de top. “Gewone” rode pisten en stuk voor stuk super. De 1a staat in mijn top 3 van favoriete pistes. Ze zijn ook best lang. Skitracker twee uur aangehad, 6 runs, 25km!
De sneeuw was wel iets minder goed dan in Saas fee, maar nog steeds erg goed. Het bovenste en middelste deel waren wat harder dan in Saas Fee, maar wel met zeer goede grip. Het onderste stukje was echt hard, met weinig grip. Maar daar kon je heel mooi steeds een klein stukje naast de piste meepakken. Zeg maar slalom om de pistepaaltjes. Ik had zowaar de indruk dat ik kan skiën 😊. De dalafdaling was dicht, wegens gebrek aab sneeuw.
Voor een dag erg leuk, voor langer is het wel steeds min of meer hetzelfde.
Het is overigens ook betaald parkeren bij de lift. In het dorp mag je nergens parkeren. Of ze dat controleren, betwijfel ik, maar toch maar gewoon betaald.
Er was sneeuw voorspeld, en inderdaad viel er zo nu en dan een minivlokje. Maar verder een stralend zonnetje. Een paar foto’s:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/8551d0dcaf3743bfd01be87d...
https://cdn.wintersport.nl/forum/24/af9112b7f909631c96493bfd...
https://cdn.wintersport.nl/forum/24/45dc3981660a34135ca5c6ca...
https://cdn.wintersport.nl/forum/24/b2bb69109ec7d39f3960e217...

Daarna doorgereden naar Zermatt. Indrukkende weg, tussen torenhoge bergen. De trein in Täsch gepakt, daarna de bus, de lift en nu is dit het uitzicht:
https://cdn.wintersport.nl/forum/24/0bb06061d92ce6e995ee2a04...

*bericht bewerkt door DrPhil op 14 apr 2019 16:48

“… en nu is dit het uitzicht.”

Hou vol, @DrPhil!

Haha! Ik doe mijn best, thx.

Mag je ernaar kijken zonder te betalen? 😜
Leuk verslag. 👍

*bericht bewerkt door bartvwg op 14 apr 2019 17:22

Bla, bla, bla.

Mag je ernaar kijken zonder te betalen? 😜
Leuk verslag. 👍

bartvwg op 14 apr 2019 17:22

De prijs van het uitzicht zit verdisconteerd in de overige diensten ;).
Mooi verslag van Saas-Grund. Leuk, wist niet dat dat ook tot zo hoog ging.

Mr. Slow

Je hebt ook nog Saas Amagell. Dat is veel lager.
En gratis is in Zwitserland niks, @bartvwg. Het enkeltje met de lift naar het hotel kostte CHF 28 (!). Overigens ben ik er nog niet over uit welke ski’s ik fijner vind: de smax of de f18.

Man, wat ziet dat er toch allemaal geweldig uit!

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Userd
In New York betaal je soms 20 dollar/uur, aan het Comomeer is het vaak 20 euro per dag, idem bij veel Italiaanse hotels op de eigen parking
15 CHF is alleen ‘zwitsers’ omdat het CHF is, verder is het doodnormaal.
Rekenen op gratis/goedkoop parkeren is niet van deze tijd

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 14 apr 2019 19:33

Man, wat ziet dat er toch allemaal geweldig uit!

Shane op 14 apr 2019 19:15

Ga dan mee! We zouden ons best vermaken ☺️

@DrPhil. Ik zie mijn to-do lijst weer groeien 😅
Kan het zijn dat zowel de S-Max als de F18 gewoonweg hele prettige ski’s zijn?

Parkeren kost in veel Franse autovrije dorpen (zoals La Plagne, Tignes) ook gewoon 80 euro per week. En dan mag je nog maar hopen dat je auto ook in de parkeergarage past…

@Dr Phil. Leuk verslag. Ken het gebied enkel van de zomer en dat dan nog meer dan 40 jaar geleden!! Het is natuurlijk zeer indrukwekkend. De eerste liften toen in mijn leven in het gebied van de Quatre Vallees (o.a. de Mont Fort en Verbier) met ontzettend veel hoogtevrees. Trouwens, niet betalen op parkeerplaats en denken dat Zwitsers dat niet controleren, vergeet het maar. Nog een leuk verblijf en maak het niet te spannend.

Hen48

T kost wat, maar dan krijg je ook wat. Mooie beelden hoor!

Vandaag Valtournenche-Cervinia. Bewolkt:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/59cf20abc0c7a2f6992cd6bf...
Zermatt lag overigens wel in de zon, maar ik wilde graag naar de Italiaanse kant.
Valtourneche: prima sneeuw, redelijk hard maar prettig hard. Overal veel grip. Terug omhoog en de dalafdaling gemaakt naar Cervinia. Ik zal niet zeggen dat de sneeuw perfect was, maar het scheelt niet veel. En rustig! Ik heb de hele afdaling twee man gezien. Het lijkt sowieso te hebben gesneeuwd, de sneeuw is bizar goed. Dit is de 2e keer dat ik half april ga, maar ik kan het van harte aanbevelen.

De nieuwe 3S naar Klein Matterhorn is mooi, maar of het veel helpt qua wachttijd? Zelfs vanochtend was er wachttijd. De gondels hebben alleen zitplaatsen en er kunnen 28 man in. Ze draaien in het dalstation tergend langzaam. Alle tijd om in te stappen dus. Maar om de een of andere reden stapten er steeds maar ongeveer de helft in. De eerste keer dat ik m nam 15 man, de tweede keer 13 man! Terwijl er dus gewoon mensen stonden te wachten. Bovenin moet je nog steeds een stuk lopen naar de piste, ca 100m. En ze lijken de piste iets te verlegd. Ik kwam opeens uit op de blauwe afdaling langs de sleeplift, zonder de mogelijkheid de sleeplift omhoog te pakken. De blauwe (waarop je normaliter zowat stilstaat) gleed vandaag erg goed.

@DrPhil: Je kritiek m.b.t. Saas Fee kan ik redelijk goed volgen. Het skigebied stond een langere tijd in m'n "flop 5", ook al zijn de pistes zelf en het landschap erg mooi. Het is op ten duur meer een haatliefde geworden. Aan de ene kant is het voor mij een flop, aan de andere kant top.

Zermatt lag overigens wel in de zon, maar ik wilde graag naar de Italiaanse kant.

DrPhil op 15 apr 2019 14:32

Dit snap ik eerlijk gezegd dan weer niet zo. Waarom wil iedereen op dit forum in dit gebied altijd zo graag naar Cervinia?! Valtournenche heeft inderdaad mooie afdalingen en Cervinia heeft er ook wel 2 of 3, maar daar waar het in mijn ogen, die van collega's, vrienden en vele schrijvers op het alpinforum om te doen is, is Zermatt. Cervinia is teveel eenheidsbrei, het dorp is niet mooi en ook qua natuur kan het niet aan Zermatt tippen. Bovendien is het weer aan de Italiaanse kant inderdaad vaak slechter als aan de Zwitserse kant.

Je hebt ook nog Saas Amagell. Dat is veel lager.

DrPhil op 14 apr 2019 18:16

Jammer dat je voor dat gebied te laat in het seizoen bent gekomen. Is daar erg fraai! ;)

Halve liter Weizen € 8,50. Dat vond ik dan best schappelijk.
In het hotel (echt niks bijzonders) betaal ik CHF 8.

DrPhil op 13 apr 2019 19:30

Hmm… dat is toch best veel, ook voor Zwitserse begrippen, of hebben ze voor toeristen extra berekend? :p Normaal is 5 - 7 CHF voor een halve liter bier of "Weizen" aan de piste. Zelfs in Zermatt en Grindelwald kan dat voor die prijs bij authenthieke hutjes. Heb in Saas Fee nog geen bier aan de piste gedronken, maar klinkt naar een (ook voor Zwitserse begrippen) dure tent.

15 euro parkeerkosten/dag is tamelijk normaal, en zeker niet ‘Zwitsers’

Wunderkammer op 14 apr 2019 11:22

Naja, in Zwitserland is dat voor een skigebied zeker niet normaal. 5 CHF is min of meer het standaardbedrag wat je in 95% van de gevallen kwijt bent. Saas Fee en Zermatt zijn wat exclusiever, alleen al vanwege het autovrije status, daar betaal je dan een flinke som extra. In Italië, Frankrijk en Oostenrijk kan je veelal (voor dagtouristen) gratis bij een skigebied parkeren (uitzonderingen daargelaten).

Het is best een klim naar de autotrein. Met sneeuw zou ik het echt afraden! De afdaling aan de andere kant is dan wel erg mooi.

DrPhil op 13 apr 2019 19:30

Vind je? Persoonlijk vind ik de klim (vooral aan de noordkant) nauwelijks wat voorstellen, de tunnel ligt op slechts 1.200 m hoogte. De Gd-St-Bernardtunnel ligt bijv. aanzienlijk hoger (1.900 m). Zelden dat de weg qua sneeuw naar Kandersteg echt problemen oplevert, tenzij het net intensief aan het sneeuwen is. De toegangswegen worden goed schoon gehouden en aan de zuidkant is er in het Rhônedal sowieso bijna nooit sneeuw.

*bericht bewerkt door Frans op 15 apr 2019 15:28

Waarom wil iedereen op dit forum in dit gebied altijd zo graag naar Cervinia?!
Zermatt is landschappelijk gezien inderdaad veel mooier. Maar de sneeuw in Cervinia vind ik beter en de pistes passen daar goed bij mijn stijl: korte bochtjes naar beneden in redelijk tempo Ik heb vanochtend de afdaling van de top van Valtournanche naar Cervinia in min of meer hetzelfde ritme geskied. Op een steile rode moet ik veel meer werken en dat vind ik minder leuk. Maar ik kan me ook voorstellen dat je de pistes in cervinia niks aan vindt. Valtournenche vond ik mooi omdat dat een besloten witte wereld was en superrustig.

@DrPhil, opvallend dat de 3S zo slecht wordt benut. In Sölden staat op de Gaislachkogl precies eenzelfde 3S en die zit altijd vol als er een rij staat. Daar zijn er geloof ik 4 poortjes naast elkaar en een grote wachtruimte waar precies het totaal in mag als de capaciteit van 1 liftbak. De lift in Zermatt op zich zou dus wel degelijk een voordeel moeten opleveren. Met name dat je niet max 10 minuten moet wachten tot je mag instappen is een groot pluspunt.

Misschien zijn er nog wat aanpassingen aan de rij nodig?

Vreemd, ik was vorige week in Zermatt en heb aan de 3S hoogstens 1 gondel moeten wachten. Je kon in dat geval trouwens makkelijk buitenom de wachtenden passeren en in de net vertrekkende gondel springen

Wham al gezien?

@DrPhil, opvallend dat de 3S zo slecht wordt benut. In Sölden staat op de Gaislachkogl precies eenzelfde 3S en die zit altijd vol als er een rij staat. Daar zijn er geloof ik 4 poortjes naast elkaar en een grote wachtruimte waar precies het totaal in mag als de capaciteit van 1 liftbak. De lift in Zermatt op zich zou dus wel degelijk een voordeel moeten opleveren. Met name dat je niet max 10 minuten moet wachten tot je mag instappen is een groot pluspunt.

Misschien zijn er nog wat aanpassingen aan de rij nodig?

ThomJ op 16 apr 2019 09:23

Dat zou idd veel beter zijn!

Late lunch.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/b5e74801798b1d8f63b1661c...
Soep CHF 14, bier CHF 9. Straks een verslag van de sneeuwcondities.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 apr 2019 15:19

T is maar goed dat dat bierglas een betere maat heeft dan het soepbord. Laat-ie maar smaken!

Edwin van Riel

Plaats een reactie