Diepsneeuw en slushlatten suggesties?

Hallo

Ik ben 178 cm groot en 85 kg en ik ski normaal graag on-piste op nogal aggresieve slalom latten voor korte bochtjes.
Ik heb zelf al jaren Atomic Redster doubledeck SL 160 cm en vermoedelijk volgend jaar Atomic S9 (ben er nog niet uit of ik die in 159 of 165 wil nemen), maar ik amuseer me tegenwoordig ook rot in de slush en wil ook wat meer diepsneeuw doen volgend jaar. Dit is al heel leuk op mijn latten maar ik ben op zoek naar een tweede paar dat daar wat meer voor geschikt is,
Valt de slush en de diepsneeuw lat goed te combineren? iemand goede ervaringen?

Alle suggesties welkom !!

Het eenduidige antwoord dat je zal krijgen is: Ja. Hoewel je al vanaf een bescheiden breedte de diepe sneeuw in kunt duiken. Gemiddeld genomen kun je er vanuit gaan dat hoe breder de ski, hoe minder technisch je off-piste hoeft te zijn en hoe meer werk je hebt op de piste.

Zelf ben ik zeer content met de performance van mijn 95mm underfoot freeride-ski’s van het type bulldozer. Op de piste even wennen, maar erg fijn in de slush en goed in de juiste omstandigheden poeder. Onder moeilijke omstandigheden (off-piste) kom ik ook daarmee nog techniek tekort, maar ik wordt tenminste niet meteen vermoord. Iets wat die slalomlatten wel willen doen.

Enige tip die ik denk dat een nuttige is met de info die ik nu uit je bericht kan halen, is om een niet al te slappe ski te kiezen. Volgens mij is een Head Kore 93 of een Fischer ProMtn van het bredere soort dan wel interessant.

Enige tip die ik denk dat een nuttige is met de info die ik nu uit je bericht kan halen, is om een niet al te slappe ski te kiezen. Volgens mij is een Head Kore 93 of een Fischer ProMtn van het bredere soort dan wel interessant.

Bennie op 15 apr 2019 21:24

bedankt ik zoek inderdaad wel een stevige en stabiele lat waar je niet zomaar doortrapt. Die Fischer lijkt op het eerste zicht wel iets

In die categorie zijn veel mooie opties, ook stevige.

Völkl Mantra M5, Blizzard Rustler 9, Rossignol Experience 94 XTI, Nordica Enforcer 100 (en de ski's die @Bennie al noemde).

*bericht bewerkt door GiGi op 15 apr 2019 22:25

In die categorie zijn veel mooie opties, ook stevige.

Völkl Mantra M5, Blizzard Rustler 9, Rossignol Experience 94 XTI, Nordica Enforcer 100 (en de ski's die @Bennie al noemde).

GiGi op 15 apr 2019 22:25

thanks GIGI denk dat ik wel wat opties heb nu. Nog enige suggestie welke lengte aan te raden is. Ik ben redelijk kort gewend, maar heb niet echt een idee of dit voor dit type lat vergelijkbaar is.

Ik ben 175 en heb de rustler in 172. de 178 had ook prima gekund want ze voelen echt kort aan door de rocker en vorm van de tip. En ik neem normaals ook geen lange ski's. Zou minimaal lichaamslengte nemen. Zo zijn deze ski's ook wel bedoeld.

Overigens, ik zeg het nog niet vaak genoeg, maar de rustlers zijn echt geweldig!! Aanrader!! Hoewel ik wel denk dat ze de braafste zijn van het rijtje wat gigi noemt.

Hallo

Ik ben 178 cm groot en 85 kg en ik ski normaal graag on-piste op nogal aggresieve slalom latten voor korte bochtjes.
Dit is al heel leuk op mijn latten maar ik ben op zoek naar een tweede paar dat daar wat meer voor geschikt is,
Valt de slush en de diepsneeuw lat goed te combineren?

Winter-addict op 15 apr 2019 20:48

Wat zoek je voor karakter? Los en lichtvoetig of stabiel en sterk om op snelheid overal doorheen te knallen?
Hoe breed mag het zijn? Wil je er ook lekker comfortabel mee op harde pistes raggen? Dan is 90-100mm een idee. Maar als je ze bewaart voor de echt zachte/diepe dagen, dan is 100-120mm waarschijnlijk beter.

Om lekker overal doorheen te trappen een setje Rossi experience 88 gekocht. Indoor lijken ze dit prima te doen. Diepsneeuw daarmee zal tot een 15-20 cm vers prima zijn, als het echt los gaat, pak ik een paar bredere.

Edwin van Riel

Hallo

Ik ben 178 cm groot en 85 kg en ik ski normaal graag on-piste op nogal aggresieve slalom latten voor korte bochtjes.
Dit is al heel leuk op mijn latten maar ik ben op zoek naar een tweede paar dat daar wat meer voor geschikt is,
Valt de slush en de diepsneeuw lat goed te combineren?

Winter-addict op 15 apr 2019 20:48

Wat zoek je voor karakter? Los en lichtvoetig of stabiel en sterk om op snelheid overal doorheen te knallen?
Hoe breed mag het zijn? Wil je er ook lekker comfortabel mee op harde pistes raggen? Dan is 90-100mm een idee. Maar als je ze bewaart voor de echt zachte/diepe dagen, dan is 100-120mm waarschijnlijk beter.

Slim op 16 apr 2019 00:54

Ik zoek eerder een speelse lat die toch nog wel de nodige stijfheid heeft en waarmee een korte bocht kan gepakt worden (voor zover dat compatibel is :-)). Ter vergelijking. Ik heb bijvoorbeeld al de Atomic S7 vs de S9 getest gehad en die S7 vond ik wat slap (voor op de piste) Ik kon er niet veel kracht in kwijt. Al is dit verhaal voor offpiste uiteraard anders, maar het is niet de bedoeling om er mee op de harde pistes te gaan knallen. Het mag nog wel wat all mountain zijn. Ik dacht toch te beperken tot max 90-95 onder de voet. (ik kom immers van 67 dus dat verschil zal zeker al wel enorm zijn) Voor de harde pistes heb ik dan de slalomlatten nog :-) .

X9 eens proberen wellicht?

Edwin van Riel

X9 eens proberen wellicht?

evr66 op 16 apr 2019 08:05

Heb ik ook al eens getest :-) Heel leuke en heel stabiele raket, maar is toch meer een pisteknal-lat vind ik… is ook nog heel smal onder de voet.

*bericht bewerkt door Winter-addict op 16 apr 2019 08:41

Bij een goede basistechniek valt de overstap naar ~90mm nog best mee, verwacht alleen geen instant kantenwissel. Het is meer wennen als de bindingsmontage relatief ver naar achter is. Ik zou verwachten dat ergens tussen de 85 en 90mm ideaal zou zijn. Veel echte poeder zullen ze waarschijnlijk niet gaan zien, dus goede pisteperformance is de insteek.
@GiGi Zou Scott bijvoorbeeld ook iets leuks hebben?

X9 eens proberen wellicht?

evr66 op 16 apr 2019 08:05

Heb ik ook al eens getest :-) Heel leuke en heel stabiele raket, maar is toch meer een pisteknal-lat vind ik… is ook nog heel smal onder de voet.

Winter-addict op 16 apr 2019 08:26

Dacht hier ergens gelezen te hebben dat er volgend seizoen ook een “wide” variant van komt?

Edwin van Riel

@Evr66 die Wide versie komt er inderdaad, maar dat is maximaal 80 mm breed. Wel wat beter in slush en zachte sneeuw dan de smalle pistelatten, maar niet echt een aanvulling op iets als de S9. Daarvoor is er veel te veel overlap. Zie die X9 Wide als een directe concurrent van de Rossignol Hero Elite Plus TI, Fischer The Curv GT, Stöckli Laser AX. Gewoon een performance gerichte ski die gebaseerd is om het consumenten race-model van het merk, maar dan wat breder.

@Bennie, Scott heeft zeker wel een model dat in aanmerking komt denk ik: de Slight 100. Een van de weinige ski’s die licht en lichtvoetig is, maar toch zeer stabiel in zachte sneeuw en meuk. Zelfs op harde pistes erg goed. Er is ook een 93, maar die vond ik aanzienlijk minder stabiel. Bij Salomon kan je nog kijken naar iets als de QST 99 van dit jaar (2018-2019), maar die is echt gericht op automatisch, makkelijk skiën. Ik kan me voorstellen dat iemand die van korte vinnige bochten houdt en een dynamische stijl heeft die ski wat ‘meh’ vindt.

Ter referentie: ik ben 1,82 m lang en weeg ongeveer 86 kg.

@gigi, thanks, blij dat jij dit allemaal precies in de gaten kunt houden ;) 80 zie ik niet echt als wide inderdaad, meer een pistelat met een extra randje ;)

Edwin van Riel

Ik heb nog wel een aanvulling op t reeds genoemde lijstje. De Fischer Ranger serie en dan de TI uitvoering. Voor freeride toepassing dit jaar van de Atomic backland naar de fischers (98) gegaan omdat ik door de backland heen trapte. Fantastische ski voor off piste en slush, tot 80 cm diep geskied in Japan en ook dan doen ze het maar ook prima op de piste om mee te raggen en ook nette bochten te skiën, al vragen ze dan wel de nodige techniek en input. Ik merk dat ik ze alleen nog maar ski en mn 90 en 106 mm niet eens meer uit de auto komen. Groot voordeel is dat ze heel licht zijn (als er een niet te zware binding op plakt) wat maakt dat je benen het waarschijnlijk langer vol houden dan bij een ski van 3 kg per stuk.

Slush en poeder zijn prima te combineren, daar zijn de bredere ski’s juist heel geschikt voor.
Als je nog niet veel ervaring hebt met echte poeder, danwel off piste, zou ik aanraden om niet heel erg stijve latten te kiezen. Dan gaat het tegen je werken. Je moet dan met veel commitment een helling gaan aanvallen. Een soepeler, speelsere ski zal makkelijker zijn.
Om die reden zou ik de Nordica Enforcer afraden, die ski heb ik zelf en is fantastisch, maar ik ben een stuk zwaarder en heb de nodige ervaring. Ook de vergelijkbare, stijve ski’s zou ik afraden,
Met de Rustler kun je geen buil vallen in elk geval.
Beste is om te gaan testen, maar dit soort ski’s tref je niet zo vaak in de verhuur.
@Giggi welke K2 zou ook geschikt zijn ook alweer? Die je zelf ook hebt bedoel ik?

Ik heb zelf de 2018 K2 Pinnalce 105 (= 2019 versie); er is ook nog de Pinnacle 95, waarvoor ook die van vorig jaar en dit jaar fijn zijn.

Ik heb laatst een keer op de Pinnacle 95ti geskied. Die maakt lekkere korte bochten zowel carvend op de piste als pivoting in buckels of diepere sneeuw. en is behoorlijk licht. Doet het ook in zachte sneeuw goed. Goed vergevingsgezind gezind dus als je in de buckels, poeder en slush niet zo veel ervaring hebt dan is dat een voordeel, als je eens een foutje maakt. Draait echt heel goed.

Ik vraag me alleen wel of of hij voor jou stijf genoeg is.

De Rustlers schijnen daar dicht bij in de buurt te zitten.

Wellicht een van de nieuwe Mindbender Ti modellen als we het over K2 hebben?

Als je nog niet veel ervaring hebt met echte poeder, danwel off piste, zou ik aanraden om niet heel erg stijve latten te kiezen. Dan gaat het tegen je werken. Je moet dan met veel commitment een helling gaan aanvallen. Een soepeler, speelsere ski zal makkelijker zijn.

QmaartenQ op 16 apr 2019 19:15

Zou dat ook niet van het terrein afhangen? In de krappe ruimte (bomen, buckels, couloirs) ben ik het zeker met je eens, maar als het wat meer open is (en geen super diepe maagdelijke poeder), is dan een wat zwaardere, stijvere en stabielere ski mischien niet iets makkelijker voor een skiër zoals @winter-addict, die niet bepaald licht is en gewend om op snelheid te skien?
Immers, als het een verspoorde, open, helling is dan is het lastige vaak juist om op wat hogere snelheid de controle te bewaren, het bochten maken zelf lukt meestal wel.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/da5159a06655319d6f25c520...

*bericht bewerkt door Slim op 16 apr 2019 22:36

@slim heeft zeker een punt hier. Tenzij je heel flexibel de tripjes kunt plannen, komt off-piste lekkere verse poeder nu eenmaal niet zo heel vaak voor. In (hard) verspoord terrein liever wat steviger latten die je er wat minder subtiel doorheen kunt jagen.

Edwin van Riel

Ik neig inderdaad toch eerder naar een wat veelzijdigere ski dan enkel iets om mee door eindeloze poeder te zweven. Het hoeft geen 100% poederlat te zijn. Voldoende stijfheid lijkt me toch een must gezien mijn skistijl. Alles wat hierboven staat zal altijd 100 x beter presteren in de poeder dan mijn doubledeck SL’s (die het overigens ook al wel redelijk doen)
Met alles wat ik hierboven lees begin ik neigen naar de K2 Pinnacle 95 of de Volkl Mantra M5 omdat deze blijkbaar toch het veelzijdigst blijken en ook op de piste goed lijken te performen…

@Winter-addict
Ik heb zelf de K2 Pinnacle 95 als poederlat, slushlat etc. Ikzelf ben 194cm, ±100kg en skiniveau zeg 8,5. Afgelopen winter heb ik prachtige off-piste routes met deze ski's geskied, goed geprepareerde pistes en harde ijspistes. Off-piste zijn ze top en hebben ze ,voor de geringe breedte, zelfs met mijn gewicht voldoende drijfvermogen. Op goed geprepareerde pistes komen ze ook goed tot hun recht, carven, slippen gaat allemaal goed. Je kunt het niet vergelijken met een hardcore piste lat maar dat spreekt voor zich. De performance op de harde ijzige pistes waren niet top. Bij gecarvde bochten bleven ze flink klapperen (logisch) maar normaal beneden komen is nimmer een probleem.

Kortom, ik vind dit een enorm veelzijdige ski, waar je veel plezier aan kunt beleven.

*bericht bewerkt door KajZ op 17 apr 2019 10:10

Die Pinnacle is net als de Rustler niet een enorm stijve ski. Die 2 zijn vergelijkbaar: doen alles goed en zijn makkelijk bestuurbaar.

Gezien het feit dat je een Atomic doubledeck gewend ben had ik beide niet gekozen, ik denk dat het verschil te groot is. De ski’s die Gigi noemde kunnen dan prima. Bvb Volkl Mantra…maar als je nog steeds piste performance wil vind ik de smallere Kendo ook wel te overwegen.

Die Pinnacle is net als de Rustler niet een enorm stijve ski. Die 2 zijn vergelijkbaar: doen alles goed en zijn makkelijk bestuurbaar.

Gezien het feit dat je een Atomic doubledeck gewend ben had ik beide niet gekozen, ik denk dat het verschil te groot is. De ski’s die Gigi noemde kunnen dan prima. Bvb Volkl Mantra…maar als je nog steeds piste performance wil vind ik de smallere Kendo ook wel te overwegen.

elisabeth101 op 17 apr 2019 10:17

In de reviews (thanks @GIGI) lees ik dat de Kendo wat lichter en dus ook speelser is, wat ik ook wel zoek maar is er enige ervaring of deze wel nog wat rebound heeft? en of je er niet te snel doortrapt? Bij de Pinnacle review lees ik niet direct iets over een mindere stijfheid…

Ik heb de huidige Kendo zelf. Daar trap je zeker niet doorheen. Leuke ski, maar qua rockerprofiel nog wat te veel harde sneeuw gericht denk ik voor wat jij zoekt naast een SL ski. Ik zou iets meer zachte sneeuw georiënteerd zoeken.

[quote] Bij de Pinnacle review lees ik niet direct iets over een mindere stijfheid…

Winter-addict op 17 apr 2019 10:59

Ik denk datstijfheid inderdaad niet helemaal het goede woord is. Beter kunnen we het over stabiliteit hebben.

Wat ik, (en ik denk ook @elisabeth101) bedoelen, is dat niemand de Pinnacle of the Rustler een “charger” noemt. Met andere woorden, het zijn niet het soort soort ski’s waarmee je op hoge snelheid overal dwars doorheen ramt.

Als jij op je slalom ski’s ook al goed beneden komt in slush of versperde sneeuw dan zou ik de aanvulling zoeken in 1 van deze twee richtingen:
1: “Charger” zodat je ook in oneffen of diepere sneeuw en sluch op volle vaart kan rammen, zonder dat je bang bent om onderuit te gaan

2: “playful” en vergevingsgezind gezind. Lichtvoetig om makkelijk te manoeuvreren. Altijd en overal kunnen draaien. “Loose” en surfy, voor een ander gevoel dan je slalom skis. Vooral goed als je ook buckelpistes en bomen wil skiën en snelheid niet belangrijk is.

In nummer 2 vallen de Pinnacle en Rustler. Maar, als jij een goede techniek hebt op race skis, dan is iets met wat meer stabiliteit waarchijnlijk niet zo’n probleem. Dan is iets zoals de Mindbender Ti mischine wel een betere optie.

Bij de Pinnacle review lees ik niet direct iets over een mindere stijfheid…

Winter-addict op 17 apr 2019 10:59

Ik denk dat stijfheid inderdaad niet helemaal het goede woord is. Beter kunnen we het over stabiliteit hebben.

Wat ik, (en ik denk ook @elisabeth101) bedoelen, is dat niemand de Pinnacle of the Rustler een “charger” noemt. Met andere woorden, het zijn niet het soort soort ski's waarmee je op hoge snelheid overal dwars doorheen ramt.

Als jij op je slalom ski’s ook al goed beneden komt in slush of verspoorde sneeuw dan zou ik de aanvulling zoeken in 1 van deze twee richtingen:
1: “Charger” zodat je ook in oneffen of diepere sneeuw en sluch op volle vaart kan rammen, zonder dat je bang bent om onderuit te gaan

2: “playful” en vergevingsgezind gezind. Lichtvoetig om makkelijk te manoeuvreren. Altijd en overal kunnen draaien. “Loose” en surfy, voor een ander gevoel dan je slalom skis. Vooral goed als je ook buckelpistes en bomen wil skiën en snelheid niet belangrijk is.

In nummer 2 vallen de Pinnacle en Rustler. Maar, als jij een goede techniek hebt op race skis, dan is iets met wat meer stabiliteit waarchijnlijk niet zo’n probleem. Dan is iets zoals de Mindbender Ti mischine wel een betere optie.[post]Slim op 17 apr 2019 16:33[/post][/quote]

*bericht bewerkt door Slim op 17 apr 2019 17:43

Ik denk dat je als beginnende off-piste skiër meer gebaad bent met een ski die het je makkelijk maakt om op wat lagere snelheid je bochten te maken en die redelijk vergevingsgezind is.
Dat bedoelde ik ook te zeggen met mijn eerdere opmerking dat te stijve ski's je tegen zullen werken.
Dat wil niet zeggen dat er geen ski's zijn die én stabiel zijn, én vergevingsgezind.
Als je voldoende kracht, gewicht én techniek hebt, kan een stijve ski je dat bieden, anders gaat het hard werken worden.
Juist de Rustler of de Pinnacle (en anderen) hebben die eigenschappen; wel stabiel, maar ook vergevingsgezind. Aan jou de keus.
BTW, de Enforcer 100 die ik zelf heb, gedraagt zich met mijn postuur; 194 cm, 120 kg, als een ware alleskunner, ik doe er letterlijk alles mee; een échte all mountain ski VOOR MIJ.
Ze zijn dan makkelijk te draaien op lage snelheid en zeker ook op hoge snelheid, in alle omstandigheden. Piste, (diepe) poeder, slush, buggles, bomen, echt alles.
Maar voor jou zou dat te veel van het goede zijn vermoed ik, met jouw postuur. Ik kan ze goed buigen, lichtere mensen hebben er grote moeite mee.

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 17 apr 2019 17:54

Veel nuttige info hierboven, waarvoor dank.
Alle verschillende invalshoeken stemmen ook tot nadenken over wat ik nu eigenlijk exact wil.

  • Diepsneeuw en slush is zoiezo een must, maar ik denk dat alle hierboven besproken latten dat wel in grote mate in zich hebben. Het is niet mijn bedoeling om gaan te toerskieen en echt de optimale performance in meters diepe poeder is geen must. Ze moeten zich wel gewoon degelijk gedragen buiten piste.
  • Lange bochten carven ben ik ook tegengekomen in wat reviews en is ook wel heel leuk meegenomen als dat combineerbaar is want dat is niet echt mogelijk op mijn korte doubledecks SL’s van 160cm. Die doen niets liever dan de bocht zo snel mogelijk afmaken (wat ook leuk is, maar soms wil een mens al eens iets anders)
    Dan rest er nog de stabiliteit/flexibiliteit van de lat.
    Ik denk dat een te slappe lat me meer afschrikt dan een te stijve/stabiele lat. Zeker omdat de vergelijking dient gemaakt te worden met mijn SL’s.
    In alle geval is al het bovenstaande al minder stijf dus daar ben ik niet zo bang van.

Verder zal het ook nog afhankelijk zijn van wat ze morgen nog in de winkel hebben liggen om te testen :-)

Plaats een reactie