Pocket Camera voor skiers?

Heeft iemand tips voor een fijne pocket camera voor tijdens het skiën?

Afgelopen vakantie bleek (weer) dat de Lumix waterdichte camera een rotding is. Lastig aan te doen met handschoenen, en veel erger, hij stelt veel te langzaam scherp, zelfs op een skiër op een witte poeder helling. Ook de sluitertijd is erg langzaam.

Ik heb ene IPhone 7 en een systeem camera, dus ik zoek iets ‘handzaams’.
De Iphone is beperkt in mogelijkheden, en met handschoenen soms nukkig. De systeem camera is wat groot en blijft daarom soms thuis.

Wat ik zoek is dus iets compacts (maar niet miniscuul) wat goed met handschoenen aan werkt. Het belangrijkste zijn een snel autofocussysteem en snelle opstart tijd. Ook een snelle sluitertijd door groot diafragma en/of hoog iso zijn vereisten. Iets van ~28-90mm in 35mm equivalent zo ideaal zijn voor de lens. Een (elektronische)zoeker zou erg fijn zijn, maar een super fel scherm zou eventueel ook nog kunnen.

Ik hoef geen super beeld kwaliteit, enorme aantal pixels of super korte scherpte diepte.

*bericht bewerkt door Slim op 16 apr 2019 00:05

Hi @Slim, heb vorig seizoen in overleg met/op advies van @Rogier een gebruikte Sony A6000 gescoord op marktplaats. Doet precies wat je wilt, mooie plaatjes en gebruikt betaalbaar. Stop hem zonder wroeging gewoon in jas- of broekzak bij het skien. gebeurt er een keer wat mee, pech gehad. Niet echt volledig waterdicht maar voldoende als je hem niet in de poeder onderdompelt. Veel keuze in (verwisselbare) lenzen, de chiquere lenzen zijn wel aardig aan de prijs, ik heb gewoon de 16-50 kit lens en bevalt prima. Ook een Lumix hier, meet een flink zoombereik, maar gebruik ik nauwelijks, is voor wintersport te fragiel. DSLR af en toe voor een dagje, maar niet om de hele dag mee rond te zeulen. Ook te kwetsbaar/duur hiervoor eigenlijk. Uiteindelijk gebruik ik dus de Sony vrijwel altijd en af en toe een GoPro voor korte clips.

Edwin van Riel

De Sony RX100 is erg handzaam en past makkelijk in je jaszak. Heeft daarnaast alle features die je wenst, inclusief elektrische zoeker. Ik weet alleen niet of dit dan weer té klein is voor je?

@Evr66, grappig, de systeemcamera die ik heb IS een Sony a6000 ;-). Was niet mee want is kapot. Moet hem nog opsturen om te kijken of hij gerepareerd kan worden.
Ik ben het niet helemaal met je eens w.b.t de waterbestendigheid. Pas bij de A6300’s ging Sony eindelijk een beetje weathersealing doen.
Ook vindt ik de de lens keuze nogal beperkt. Alle brandpuntsafstand afstanden zijn er wel, maar als je het bij de dedicated APS lenzen wil houden (ik wel, als ik veel glas mee zou dragen kan je ook een vol frame sensor body meenemen), dan zijn ze niet afgedicht, en veel keuze qua prijs en diafragma heb je niet(als je het bij gestabiliseerde lenzen houdt). De m4/3 bijvoorbeeld hebben een VEEL uitgebreider assortiment lenzen.
Als reparatie van mijn A6000 niet de moeite loont, dan zijn nieuwe body’s inderdaad vrij betaalbaar ~$450. Maar aan de andere kant is dan de nieuwe A6400 ook erg aantrekkelijk: wel weather sealing en vooral de nieuwe betere tracking auto focus.

@Sjorsdk, de RX100 is inderdaad zo iets waar ik aan zat te denken, en nee, niet te klein. Zoals beschreven, ik heb altijd nog een system camera voor als ik iets groters wil.

De RX100 heeft toch geen zoeker? Of bedoel je de RX100 III? Zo ja,
Heb je ervaring met de RX100 (III) met skien? Is die zoeker een beetje doenbaar met handschoenen? En gaat het een beetje snel? Het lijkt nogal een gedoe, eerst omhoog schuiven en dan naar achter schuiven.

A6000 vs RX100III:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/c279999a69a8273a4b2581d9...

*bericht bewerkt door Slim op 16 apr 2019 16:15

Sommige helm camera’s kunnen tegenwoordig ook foto’s maken

From a galaxy far far away.............

Ik bedoel inderdaad de rx100m3. Ikzelf heb er geen maar heb deze vorig jaar voor mijn zus uitgezocht en uitgeprobeerd en ik was erg onder de indruk over de functionnaliteiten en qualiteit van zo’n kleine camera. Ik durf niet te zeggen of de camera goed te bedienen is met handschoenen aan, dat ligt ook erg aan het type handschoen dat je draagt. Je kan de zoeker natuurlijk ook uitgeklapt houden, zodat je deze niet opnieuw open hoeft te zetten voor ieder fotomoment.

De RX100 III en is wat lastig met grote handschoenen. Maar wel een geweldige camera. En echt klein. Een bevriende gids heeft deze camera en komt echt met geweldig beeld thuis. Maar een andere vriend heeft hem niet gekocht vanwege probleem met handschoenen.

Verder ben ik het niet echt met je eens @slim dat de sony-lenzen beperkt zijn. Dat is zo’n achterhaald argument die keer op keer onderuit gehaald wordt. Sony hoeft zich nergens meer voor te schamen in vergelijking met de andere grote merken. (En stabilisatie heb je ook niet nodig in de lenzen als je kiest voor een model boven de 6300 ) Enige wat je van Sony lenzen kan zeggen is dat ze te duur zijn.

Verder moest je het ook met de A6000 wel heel bont maken als je water / vocht problemen kreeg. Ik heb er jarenlang zonder problemen mee geschoten. Over gestapt naar de A6500 vanwege de betere AF en die is echt heel veel beter…

Ik heb nu de A6500 als kleine camera en daar erg blij mij. Alhoewel ik m’n echte werk met de A9 doe…; en dan voelt de A6500 als een stapje (enorme stap) terug.

Click. Click. Peace

De A6000 van mij is redelijk mishandeld qua vocht, en ook een paar klappen gemaakt, maar geeft vooralsnog geen krimp. Dat was met de Lumix wel anders, maar goed dat ik daar een extra verzekering op had ;)

Edwin van Riel

@Rogier, kun je jou post bewerken? Je schrijft een paar keer a6000, twerijl duidelijk is dat je een ander model bedoelt?
Bedankt!

een keertje maar per ongeluk a6000 geschreven ipv a6500. Ik heb jarenlang de a6000 (in storm, regen, sneeuw en wat maar kan, en deze camera wordt nog steeds door een vriend van mij gebruikt) gehad en anderhalf jaar geleden overgestapt op de a6500

*bericht bewerkt door Rogier op 17 apr 2019 16:40

Click. Click. Peace

@Rogier,
Ik had beter kunnen zeggen dat de keuze aan lenzen voor de Sony APS-C cameras slechter is dan die voor micro four thirds(de enige waar ik mee vergeleken heb)
Mischien niet veel kleiner in absolute zin maar ik ga van de volgende dingen uit:
1: prijs telt mee.
2: Als ik een kleine sensor heb wil ik ook een kleine lens. Om het klein en draagbaar te te houden. Dus geen full frame lenzen.
3: De enige A6xxx met in body imitatie stabilisatie is de a6500.(ook de nieuwe A6400’s hebben het niet) Dus ben je (voor buitensport en langere lenzen) aangewezen op gestabiliseerde lenzen.

Als ik dan kijk wat er op de markt is, vooral ook met PRIJS meegeteld, dan is dat toch een heel verschil.

Voorbeeld, travel zoom lenzen:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/5665fb508d8feb495a939419...

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/1c68c97fe7fef4515557f501...

Dan zie je bijvoorbeeld dat je bij voor een Sony E-vatting dus 1.5 keer zo veel betaalt voor een vergelijkbare Tamron 10x zoom lens(die nog iets sneller is ook aan het tele einde).
Ook is er de mogelijkheid voor een weather sealed lens, bij Sony kan dat alleen met de onnodig grote en peperdure Full frame lenzen.

*bericht bewerkt door Slim op 17 apr 2019 17:19

My bad ik zat in de veronderstelling dat de 6400 ibis had ;-) dan heb je zeker een punt. Dat zeggende is ibis niet nodig voor ski fotografie (snelle sluitertijden).

En als je prijs meerekent heb je zeker een punt

Click. Click. Peace

Dat zeggende is ibis niet nodig voor ski fotografie (snelle sluitertijden).

En als je prijs meerekent heb je zeker een punt

Rogier op 17 apr 2019 17:18

Ik blijf ook zeker bij de Sony Alpha modellen voor een systeem camera, ik heb nu immers al die set (te dure ;-) ) lenzen met stabilisatie, dus ik ga nu niet switchen naar een ander merk. Zeker nu de Autofocus weer een stapje hoger is getild, daar lijken ze echt een een voorsprong te hebben op andere merken in het compacte/betaalbare segment.

Die RX100 serie lijkt precies wat ik vroeg, maar dat word al flink prijzig, dan kan ik het mischien beter gewoon bij de a6xxxx houden, zelfs een complete nieuwe a6000 body(als mijn huidige niet goedkoop gerepareerd kan worden) is nog goedkoper dan een RX100 III, en die zoeker lijkt toch niet zo snel te bedienen met handschoenen aan.

En zelfs de nieuwe a6400 is nog altijd goedkoper dan een RX100 VI !

Als het geld aan bomen groeide dan werdt het een RX100 voor in de broekzak, maar nu ik er zo over nadenk is het waarschijnlijk beter om het bij de A6xxx te houden.
Hopelijk zakt de straat prijs van de a6400 over niet al te lange tijd. Dat is echt een aantrekkelijk model voor mij(prijs, weather sealed, goede tracking auto focus). Alleen de onhandige menu’s blijven, en voor een gelegenheid fotograaf zoals ik zouden een paar meer draaiknoppen a la Fuji, fijn zijn. Ik ben 25 jaar geleden begonnen met een oude Fuji film SLR met maar 2 knoppen, en eigenlijk nooit verder gekomen ;-)

*bericht bewerkt door Slim op 17 apr 2019 17:36

Zelf heb ik ook de pancake 20 mm lens gekocht, en dan is de a6… ook echt broekzak… volgens de roddels komt er een soort a9 in apsc uit dit jaar. Daar kijk ik reikhalzend naar uit. Echter goedkoop zal deze niet zijn.

De rx100 serie is inderdaad niet goedkoop. Ik heb ook weleens getwijfeld…

Click. Click. Peace

En over die draaiknoppen daar ben ik zo blij mee op de a9 ;-)

Click. Click. Peace

Voor wintersport is t belangrijk om de belichting handmatig in te kunnen stellen. Anders zijn je onderwerpen te snel donker in de sneeuw.

Ook handmatig sluitertijd kunnen doen is belangrijk bij bewegende onderwerpen. En bij veel licht is een hele korte sluitertijd belangrijk.

Inmiddels zijn schermen zo fel geworden dat ik de optische zoeker niet meer mis.

Ik denk eigenlijk dat de eenvoudige modellen die makkelijk met handschoen kan vervallen.

Zelf heb ik een Canon g7x. Vergelijkbaar met de Sony. De Canon is eigenlijk voor duiken aangeschaft (hij is super in condities met weinig licht). Ik mis soms een kortere sluitertijd (max 1/2000).

Sluitertijd dus ook iets om op te letten.

Ik maak verder vaak 3 foto’s in 1 keer met verschillende licht instellingen (auto bracketing). Dan zoek ik thuis wel uit elke goed was.

En alles met draaiknoppen is ook handig.

En nu is Sony met de RX100VII op de proppen gekomen, die voldoet welhaast perfect aan mijn wensen, behalve de prijs…

Misschien toch van de winter een keer huren om uit te proberen, en als het dan wat is dan zoeken naar een tweedehands model later .

Mijn a6000 blijkt toch prima te zijn, maar de a6400 komen nu ook betaalbaarder op de markt.

*bericht bewerkt door Slim op 07 okt 2019 21:17

Ik heb tegenwoordig een Huawei P30 Pro als telefoon en dat is meteen mijn point en shoot camera geworden nadat ik jaren met veel plezier met een Sony Nex-5 systeemcamera in de jas rond heb geboard. Wat een DIJK van een camera zit daarop zeg! Bekijk eens wat reviews en bedenk dan dat alles wat ze over de camera zeggen gewoon waar is! Prachtige kwaliteit, mooie groothoek, optische (5x), hybride (10x) en digitale (50x) zoom waarbij je pas na 10x zoom op de kwaliteit gaat inleveren. Zelfs in het donker maakt hij prima foto’s, al heb je daar op de piste niet heel veel aan… ;)

Zelf heb ik ook de pancake 20 mm lens gekocht, en dan is de a6… ook echt broekzak… volgens de roddels komt er een soort a9 in apsc uit dit jaar. Daar kijk ik reikhalzend naar uit. Echter goedkoop zal deze niet zijn.

De rx100 serie is inderdaad niet goedkoop. Ik heb ook weleens getwijfeld…

Rogier op 17 apr 2019 19:21

Helaas is die mini A9 niet meer dan de A6600 een soort A6500 +
Nou ja hou ik wat meer geld in m’n spaarvarken.

Click. Click. Peace

Ik gebruik mijn RX100 IV ook op de wintersport. Al maak ik de meeste snapshots met mijn telefoon tussendoor.
Ik ben er bijzonder voorzichtig mee om er geen sneeuw / vocht op te krijgen.
Dus heb hem meestal in een rugzak en haal het alleen tevoorschijn als we er voor gaan zitten om (actie) foto’s te maken.

Mijn dunne warm weer handschoenen gaat prima, dikkere moeten uit, maar zo voorkom je ook weer vocht op de camera.

De zoeker gebruik ik niet, alles met het schermpje, moet ik meestal wel de skibril afzetten.
In geval van actiefoto’s zet ik hem op volle burst (16 foto’s per seconden) geeft de meeste kans op een mooi shot :)

Voor wintersport is t belangrijk om de belichting handmatig in te kunnen stellen. Anders zijn je onderwerpen te snel donker in de sneeuw.

Ook handmatig sluitertijd kunnen doen is belangrijk bij bewegende onderwerpen. En bij veel licht is een hele korte sluitertijd belangrijk.

Inmiddels zijn schermen zo fel geworden dat ik de optische zoeker niet meer mis.

Ik denk eigenlijk dat de eenvoudige modellen die makkelijk met handschoen kan vervallen.

Zelf heb ik een Canon g7x. Vergelijkbaar met de Sony. De Canon is eigenlijk voor duiken aangeschaft (hij is super in condities met weinig licht). Ik mis soms een kortere sluitertijd (max 1/2000).

Sluitertijd dus ook iets om op te letten.

Ik maak verder vaak 3 foto’s in 1 keer met verschillende licht instellingen (auto bracketing). Dan zoek ik thuis wel uit elke goed was.

En alles met draaiknoppen is ook handig.

kjiratsiekoedel op 21 apr 2019 07:06

Handmatig instellen van belichting hoeft echt niet. Een EV-compensatie is voldoende en zit op eigenlijk elk toestel wel… Gewoon meting +2 (bijvoorbeeld) en klaar.

Handmatig sluitertijd hoeft ook echt niet. Daar zit er een sportstand voor op. Die dat voor je doet.

Als je echt voor je werk ermee werkt, dan is dat natuurlijk onmisbaar. Maar als het voor hobby is? Al dat gepruts… In de kou. Is geen pretje. Ik ben groot voorstander van KISS voor hobbyisten (Keep it simple Slim).

Ik snap de keuze van: “doe de A6500!” Ook niet. Als je nu de a6000 niet meeneemt, want onhandig. Dan ga je de a6500 ook niet meenemen… Ja de rx100 VII is erg prijzig… Maar is wel wat je zoekt. Dus ik zou daar voor gaan.

Zelf heb ik een APS-C DSLR met vrij goede lenzen. Maar dat was ook teveel gedoe om mee te slepen. Een Mirrorless is niet veel kleiner, als je geen pancakelens neemt (en dan werkt je telefoon vaak ook prima, voor 20mm. Een losse camera heb je voor de zoom/mogelijkheden IMHO).

Een Mirrorless is niet veel kleiner, als je geen pancakelens neemt (en dan werkt je telefoon vaak ook prima, voor 20mm. Een losse camera heb je voor de zoom/mogelijkheden IMHO).

Waah op 15 okt 2019 10:59

Er komt toch echt wel een ander beeld uit mijn A6500 met pancake dan uit welke telefoon dan ook ;-) ik schiet het meeste van mijn beelden met vast brandpunt lenzen waarbij zoomen niet eens mogelijk is. Dus zoomen is absoluut niet de reden voor gebruik losse camera's.

*bericht bewerkt door Rogier op 15 okt 2019 12:00

Click. Click. Peace

Een Mirrorless is niet veel kleiner, als je geen pancakelens neemt (en dan werkt je telefoon vaak ook prima, voor 20mm. Een losse camera heb je voor de zoom/mogelijkheden IMHO).

Waah op 15 okt 2019 10:59

Er komt toch echt wel een ander beeld uit mijn A6500 met pancake dan uit welke telefoon dan ook ;-) ik schiet het meeste van mijn beelden met vast brandpunt lenzen waarbij zoomen niet eens mogelijk is. Dus zoomen is absoluut niet de reden voor gebruik losse camera's.

Rogier op 15 okt 2019 11:58

Klopt, maar volgens mij is het ook je werk. Dat is anders dan voor een hobbyist. Tenzij je doel is om een fotoshoot te houden als hobbyist. Maar aangezien de APS-C camera hier al thuis word gelaten want, teveel gedoe, dan is een telefoon voor een 20mm foto meer dan voldoende.

En daar komt bij: met een goede telefoon kan je hele mooie beelden schieten, zeker bij daglicht. Op een 100% zoom zie je natuurlijk een duidelijk verschil. Maar zeker bij daglicht kan je met een telefoon, met genoeg moeite, prachtige foto’s schieten. En die moeite moet je met een DSLR ook doen…

Ik heb afgelopen vakantie eens de Sony RX100VII uitgeprobeerd, en inderdaad, die voldoet heel goed aan de wensen die ik (en denk ik veel skiers) hebben:
Hij is echt heel klein, en past dus in elke jaszak. Hij is met handschoenen aan te bedienen. En een hele goede autofocus.
Hij heeft een nuttig zoombereik en een redelijk snelle lens. De zoeker is niet fantastisch, maar hij zit er wel op, super fijn bij fel zonlicht op je scherm.
Alleen de prijs is vreselijk, maar inmiddels komen ze ook tweedehands op de markt.
Door de telescopische lens duurt het wel eventjes om hem op te starten, maar super lang is het ook weer niet.

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/e745dc93b7f66d1658c32358...

Plaats een reactie