op zoek naar een familievriendelijk wandelgebied in de bergen (zomer)

Hallo,
nu de lente stevig zijn intrede heeft gemaakt wil ik stilaan op zoek naar een vakantiebestemming voor de zomer (2de helft augustus).

Wensen:

  • buitenzwembad (liefst met glijbanen voor de kinderen), dit mag ook een openbaar zwembad in het dorp zijn (op wandelafstand)
  • mogelijkheid om mooie wandelingen te maken en dus echt van de natuur/bergen te genieten
  • mogelijkheid om er ook een stadsbezoek (Geneve / Turijn / Milaan / Grenoble) aan te koppelen (een dorp zoals Tignes Le Lac valt hierdoor bij voorbeeld af)
  • extra pluspunten voor extra activeiten (klimpark, kanovaren op een meer, …)
  • een dorp wat niet volledig uitgestorven is in de zomer (voor een grotere suppermarkt wil ik nog wel 1x of 2x de berg afrijden, maar een bakkerij en een zekere keuze aan restaurants wil ik niet missen)

Ik heb gezien dat de vakantieaccomodaties in een aantal Franse wintersportgebieden relatief goedkoop aangeboden wordt in de zomer en vroeg me af of jullie hier ervaring mee hebben.
Als er andere tips zijn (vb aan de Italiaanse kant van de Alpen), zijn deze ook welkom.

Alvast bedankt.

Glide on!

Ik zou de hoge functionele skigebieden zoals Tignes sowieso vermijden. Te monofunctioneel, te lelijk, te leeg, en dat speelt in de zomer nog erger dan in de winter. (er is een reden waarom het zo goedkoop is…)
Verder is Genève vreselijk saai, en Milaan 's zomers knetterheet en sowieso niet een interessante stad qua bezichtiging
In het algemeen bieden Oostenrijk en Italiaanse Dolomieten juist in de zomer veel meer. Leuke en levendige/functionerende dorpjes, wandelgebieden dichtbij, kinderactiviteiten, sfeer, meren.
Innsbruck, Bolzano, Salzburg

Ik zou de Queyras aanraden. Het is echt een majestieus landschap met hele hoge en ruige bergen. De steden aan de middellandse zee zoals Nice en Monaco zijn goed aan te rijden en erg leuk om te bezoeken. @Rogier kan je ongetwijfeld alle ins en outs vertellen van de regio. Het is in ieder geval een walhalla voor buiten activiteiten zoals canyoning, kanoen, kayakken, klimmen, via ferrata etc… De omgeving is allemaal vriendelijk geprijst, het enige nadeel is de afstand, die is wat verder dan de noordalpen.

Born to Ride

Ik zou de Queyras aanraden. Het is echt een majestieus landschap met hele hoge en ruige bergen. De steden aan de middellandse zee zoals Nice en Monaco zijn goed aan te rijden en erg leuk om te bezoeken

Matthias123 op 25 apr 2019 12:26

Zeker een prachtig landschap, maar om nu te zeggen dat Nice en Monaco goed aan te rijden zijn gaat me wat ver. Vanuit bijvoorbeeld Briançon is het een dikke 4 uur rijden. Turijn is met 1,5 uur rijtijd veel dichterbij.
Wellicht dat Guillestre een mooie uitvalsbasis is. Daar is ook een zwembad, maar zover ik weet zonder glijbanen. De rivier Durance is er vlakbij en daarop kun je kajakken en raften. Ik ben er jaren geleden in de zomer geweest en heb me er prima vermaakt met al dit soort activiteiten.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Ik zou inderdaad de echte skigebieden vermijden.

De Queyras is geweldig mooi (uurtje rijden van Turijn) en super ruig. Alleen zwemparadijzen zijn wat lastig ;-), zwembaden zijn wel te vinden. Maar het blijft bij een enkele glijbaan!

Iets meer de Ubaye/Mercantour in, en dus richting Nice is ook een hele goede optie. Hier heb je meer van die echte zomercampings, met meer vertier… Ook zitten er veel goede campings in de buurt van het Lac Serre Poncon en dan kan je alle kanten op, qua wandelen, qua kanoën, qua klauteren en klimmen. Alleen is dan de grote stad wat lastiger (Gap is meer een groot dorp)…

Click. Click. Peace

In het algemeen bieden Oostenrijk en Italiaanse Dolomieten juist in de zomer veel meer. Leuke en levendige/functionerende dorpjes, wandelgebieden dichtbij, kinderactiviteiten, sfeer, meren.
Innsbruck, Bolzano, Salzburg

Wunderkammer op 25 apr 2019 12:17

Eens.
Of pak gewoon Zuid-Tirol, heb je Oostenrijks en Italiaans in één. ;)
Meran/Merano is ook een erg leuke stad als afwisseling op de bergwandelingen.

Bla, bla, bla.

In de buurt van Champéry (Val d’Illiez, Troistorrents, Morgins, …) vind je ook mogelijkheden.

Wandelmogelijkheden genoeg, en als je geen hotel/appartement met zwembad vindt heb je in Le Bouveret een tropisch zwemparadijs.

Montreux en Lausanne zijn redelijk dichtbij, Glacier 3000…

Beetje out of de Box, maar Cevennes ook een mooi gebied. en als je goed zoekt redelijk in de buurt van Montpelier en Nimes

Beetje out of de Box, maar Cevennes ook een mooi gebied. en als je goed zoekt redelijk in de buurt van Montpelier en Nimes

Jelski op 25 apr 2019 15:24

Ja heel mooi + de Gard . Kan heel heet zijn hoog zomer .

Montafon in de zomer is ook heerlijk. Grote steden niet echt in de buurt, maar er liggen wel een paar leuke plaatsen aan de Bodensee. En het is niet zo ver rijden! Diverse plaatsen hebben goede zwembaden, en met de montafon kaart heb je toegang tot liften en zwembaden.

Chatel? Wij zijn daar vorig jaar in oktober geweest, was best leuk.
Je kan Evian en Genève bezoeken.

Moet het in Frankrijk zijn? Anders zou ik het Zillertal eens overwegen. Zell am ziller en Mayrhofen zijn wat grotere plaatsen in het dal zelf, innsbruck of kufstein zijn per auto goed te doen. Het zwembad in Fugen vonden we top, verder is er in het dal voldoende te beleven en ook wandelen kun je er prima.

In de buurt van Champéry (Val d’Illiez, Troistorrents, Morgins, …) vind je ook mogelijkheden.

Wandelmogelijkheden genoeg, en als je geen hotel/appartement met zwembad vindt heb je in Le Bouveret een tropisch zwemparadijs.

Montreux en Lausanne zijn redelijk dichtbij, Glacier 3000…

Morzel op 25 apr 2019 15:19

Hiermee eens. In Champéry is ook een zwembad, maar voor een zwemparadijs moet je inderdaad wat verder.

Ik zou de hoge functionele skigebieden zoals Tignes sowieso vermijden. Te monofunctioneel, te lelijk, te leeg, en dat speelt in de zomer nog erger dan in de winter. (er is een reden waarom het zo goedkoop is…)
Verder is Genève vreselijk saai, en Milaan 's zomers knetterheet en sowieso niet een interessante stad qua bezichtiging
In het algemeen bieden Oostenrijk en Italiaanse Dolomieten juist in de zomer veel meer. Leuke en levendige/functionerende dorpjes, wandelgebieden dichtbij, kinderactiviteiten, sfeer, meren.
Innsbruck, Bolzano, Salzburg

Wunderkammer op 25 apr 2019 12:17

Misschien leuk voor de jeugd, Otzi de gletchermummie in Bolzano:
http://www.iceman.it/en/

Als je naar Frankrijk wil kies dan echt geen hoog skidorp, vreselijk kaal, leeg en geen zwembad. Kijk eens bij het meer van Annecy, niet zo ver rijden.
Mooi wandel gebied in de bergen, en zwemmen in het meer. Annecy is een gezellig stad om een dag heen te gaan genoeg te zien en te doen daar.
Wil je wel echt midden in de bergen kies dan voor Tirol, Salzburgerland, Sud Tirol, of het zuiden Karinthie daar is het weer over het algemeen wat warmer.

Dienten Die Alte schule

Even nadenkend zou Längenfeld in het Ötztal een optie kunnen zijn. Afgaande op je wensenlijstje:

Zwembad: natuurlijk de Aquadome voor Wellness. Daarnaast is er een regulier openlucht zwembad met 2 glijbanen.

Wandelingen: het dorp is centraal gelegen in het dal, met uitstekende wandelmogelijkheden door het hele dal.

Stadsbezoek: Innsbruck ligt op ongeveer 1 uur rijden. Via de Timmelsjochpas is Merano en Vipiteno in Italië voor een dagtochtje ook leuk.

Activiteiten: Vlak bij Ötz ligt de Piburgersee waar je een boot kunt huren. Bij Längenfeld heb je meerdere klettersteigen. Daarnaast kun je via het lokale bergführerburo ook gewone rotsklimactiviteiten doen onder deskundige begeleiding.

Dorp: verwacht geen superlevendig dorp, maar restaurants en supermarkten voldoende. Het dorp is wel gezellig en is authentiek.

Kortom, ik denk dat Längenfeld een leuke optie kan zijn.

*bericht bewerkt door Gerben1979 op 25 apr 2019 21:36

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Chatel? Wij zijn daar vorig jaar in oktober geweest, was best leuk.
Je kan Evian en Genève bezoeken.

Errant op 25 apr 2019 17:37

Ik had ook al teruggevonden dat er in Avoriaz een weliswaar indoor subtropisch zwemparadijs is, maar of er daar veel open zal zijn in de zomer qua restaurants?
volgens deze google streetview-foto (regenachtige augustus), lopen er toch redelijk veel toeristen rond
https://www.google.com/maps/@46.1914503,6.7744012,3a,90y,155…
nadelen: 20 minuten afdalen tot aan Morzine. Van daaruit is Geneve nog een uurtje rijden.

Wil je wel echt midden in de bergen kies dan voor Tirol, Salzburgerland, Sud Tirol, of het zuiden Karinthie daar is het weer over het algemeen wat warmer.

Elly3 op 25 apr 2019 20:18

regio Schladming-Dachstein zier er hiervoor interessant uit - combinatie van ruige bergen + watervallen + schilderachtige dalen met meertjes.
Salzburg op 1 uur rijden, München als citytrip onderweg te doen
uitgebreide mogelijkheden voor activiteiten met “sommercard” (lijkt me een toeristisch schot in de roos te zijn)
echte bewoonde dorpen + Oostenrijkse vriendelijkheid (hoop ik toch)

Alvast bedankt om me op weg te zetten

Glide on!

Hochkonig is een prachtig wandelgebied in de zomer met (simpel) buitenzwembad en Salzburg vlakbij.

Avoriaz in de zomer zou ik niet doen. Het is typisch gebouwd om onder de sneeuw te zitten. Zonder sneeuw verliest het al zijn charmes.

Wij zijn in de omgeving van Chamonix geweest. Leuk zwembad in Megève. Genoeg te bezoeken en te doen.

La Tania (in Les 3 Vallees) heeft een buitenzwembad. Weliswaar geen glijbanen, maar het Aquamotion center (10 minuten verderop) heeft bijvoorbeeld zo’n kunstmatige golf waarop je kan surfen. De liften in La Tania en Courchevel zijn gratis toegankelijk de hele zomer en geven toegang tot mountainbike- en wandelpaden in het Nationaal Park Vanoise en langs diverse schilderachtige dorpjes en gehuchten. Er zijn diverse (berg)restaurants en winkels open in La Tania, Courchevel en Meribel (10 minuten rijden) en er worden diverse activiteiten en evenementen georganiseerd in deze dorpen de hele zomervakantie. De steden Chambery en Annecy (met bijbehorende meren) zijn binnen 1,5 uur bereikbaar.

“Summer Activities
La Tania isn’t just about the Winter! Although so much quieter than in Winter, La Tania boasts an outdoor swimming pool, tennis court, beach volley ball court, basketball court, boules pitches, downhill mountain bike tracks, table tennis tables and THE most glorious views of the mountains.

In the surrounding area you’ve got Paragliding (tandem rides or weekly solo courses are available), hiking, Via Ferrata rock climbing, white water rafting, hydro speeding, tubing, mountain scooters & e-biking, fishing, yoga, horse riding, canyoning, quad biking, paint balling, hot air ballooning, off road motorcycling, archery, clay pigeon shooting, roller blading, nerf kamp, bubble football, waterballs, zip lines, paddle boarding, segways and road cycling. There’s golf in Courchevel (9 holes next to the Biollay lift) & Méribel Golf Course (full 18 hole course above the Altiport) and wake boarding & water skiing in Annecy (but wake boarding in Le Praz now too!)

Summer Bus Timetables
The free Summer shuttle bus for Summer (Timetable TBC for Summer 2019). The service now runs to La Tania and every half an hour in the morning (better than Winter!). Now stops at Aquamotion between 1550 Courchevel Village and 1650 Courchevel Moriond too.

A Brides-les-Bains to Méribel (and Méribel Village) free bus runs 5 times a day from 6th August to 1st September with bike trailer. A good alternative trip biking down to Brides from La Tania off road and then back via the Méribel Valley or Méribel Village. (Timetable TBC for Summer 2019)”

Wat @Tims zegt Hochkönig, prachtig, is mijn thuishaven. Ook daar ruige wandelingen, almwandelingen, klettersteig, Mooi zwemvad in Maria Alm, meertjes om te zwemmen.
Heel veel zomeractiviteiten, te veel om te noemen, Salzburg op 50 min rijden, Zell am See 25 min, op drie avonden is er op het meer daar een water/laser show. Grossglockner om de hoek, zoutmijnen van Hallein, Eisriessenwelt, Kasteel Werfen.
een link voor de 3D wandelmap. Een pittige wandeling naar het Matrashaus en overnachten daar boven met prachtige uitzichten. Er is een Hochkönigkaart maar aan de Salzburger kaart heb je veel meer.
https://3d.realitymaps.de/Hochkoenig/?fbclid=IwAR0qReTAKe-qH…

Dienten Die Alte schule

@Vivace

Kijk eens op de site van Livigno.eu ivm zomeractiviteiten. Wandelen, MTB, alle wateractiviteiten, en zeker NIET uitgestorven in de zomer.
Groot natuurpark in de buurt, Bormio, St-Moritz…

Ik denk dat wij opnieuw eens langsgaan op weg naar (of terug) van Kroatië.

Born to run. B.S.

Een hele andere tip: Pyreneeën. Paar jaar geleden in Argeles-Gazost geweest op een camping met zwembad en glijbanen. Op loopafstand van het dorpje, heel schattig, toeristisch (Frans) en absoluut niet uitgestorven in de zomer. Ook steden in de buurt en genoeg te doen in de buurt. (watervallen bij pont d’espanje, Gavernie, pic du Midi). Net buiten de camping zat een buro waarbij allerlei buitensport activiteiten geboekt konden worden. Wij waren positief verrast over de Pyreneeën!

omgeving Briancon is prachtig. Wandelen in Ecrins gebergte. ik weet niet of je een hotel, appartement, camping zoekt. Zwembad met glijbaan: https://www.zoover.nl/frankrijk/provence-alpes-cote-dazur/le…. Turijn is goed aan te rijden. 3 rodelbanen in directe omgeving/ raften/ canyoning/ gletschers etc.
Zillertal is ook prachtig. Camping Hell. Bij Fugen groot (outdoor) zwembad met glijbanen. Als je richting Konigsleiten rijdt kun je prachtig meerdaagse huttentochten maken.In Zillertal kun je raften/canyoning. Innsbruck in de buurt.
Argeles Gazost is ook super. Enorm veel wandelmogelijkheden in de buurt. Rodelen op Hautacam. Raften bij Lourdes. Onderweg een dagje Toulouse of Montauban.

La Clusaz / Le Grand Bornand met dichtbij Annecy met het prachtige meer - kijk eens naar Capfun met zwembad.
Of Thollon Les Memises met het meer van Geneve vlakbij met bv Evian-les-bains - Park & Suites Evian Lugrin.

Iets op rijafstand van area 47 in oostenrijk is misschien ook nog een overweging. Ik ben er zelf nooit geweest maar ziet er op zich niet slecht uit.

Wat voor wandeltochten zoek je?
Wil je mega-uitzichten, hoogtes ver boven de boomgrens, door de sneeuw banjeren en zo? Dus wat prestigieuzer?

Of zoek je rust, natuur, eindeloze paden waar je zo een halve dag niemand tegenkomt, grotten ontdekken, etc?

Voor dat laatste is de chartreuse erg mooi, ligt precies tussen Grenoble en chambery in.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

In Frankrijk bieden volgens mij de al genoemde omgeving van Annecy, de omgeving van het Lac de Serre Poncon en wellicht de Vercors wat jullie zoeken.
Vanuit Annecy rijd je in max een (half) uurtje naar skigebieden zoals Les Saisies, La Clusaz, Semnoz en La Sambuy. Daar kun je (behalve bij Semnoz) de berg op met een stoeltjeslift of gondel om te wandelen, en je kunt bij alle vier ook rodelen. In de omgeving van Annecy is ook daarnaast genoeg te zien en te doen (ook met kinderen), waaronder de watervallen/grotten van Seythenex, de stad Annecy zelf, fietsen rond het meer, noem maar op. En er zijn genoeg campings met verhuuracco’s die ook een mooi zwembad hebben. Genève is niet ver, maar ook niet echt een stad die je per se gezien moet hebben.

In de omgeving van het Lac de Serre Poncon zijn de bergen wat hoger. Hier kun je in de skigebieden van bv Les Orres en Saint Jean Monclar onwijs mooi wandelen. En er is onwijs veel leuks te doen met kinderen in en om het meer. Verder veel plekken waar je erg mooi kunt zwemmen/in het water spelen: de Gorges de Méouge en meerdere watervallen met daaronder een ‘natuurlijk zwembad’.

De Vercors is ook erg mooi. Niet echt hooggebergte, wel genoeg plekken waar je ‘s winters kunt skiën en in de zomer het berggevoel kunt krijgen, bijvoorbeeld bij Col du Rousset (met de stoeltjeslift omhoog en met de step (!) de piste af) en Valdrôme. Ook in deze omgeving genoeg mooie campings met prima faciliteiten. En veel mogelijkheden voor bv kanoën en canyoning.

Houd er in Frankrijk wel rekening mee dat je voor veel uitstapjes een (half) uurtje in de auto moet zitten. Wij vinden dat nooit een straf in de bergen, maar niet iedereen zit erop te wachten;)

Montafon in de zomer is ook heerlijk. Grote steden niet echt in de buurt, maar er liggen wel een paar leuke plaatsen aan de Bodensee. En het is niet zo ver rijden! Diverse plaatsen hebben goede zwembaden, en met de montafon kaart heb je toegang tot liften en zwembaden.

Josanne op 25 apr 2019 17:23

In de buurt ligt Feldkirch, dat heeft een leuk centrum. Het is een niet al te bekend stadje uit de middeleeuwen (1218). Wel relatief duur i.v.m. nabijheid Zwitserland.

to ski or not to ski, thats no question

Kan je zeker omgeving Val Gardena aanraden. Qua natuur toch het mooiste wat er te zien is in de alpen door de prachtige rotswanden, maar daar komt dan nog goed weer, goede keuken (pasta!) en veel mogelijkheden voor de kinderen bij. Merano (hierboven ook al aangeraden) heeft soortgelijke troeven, iets minder spectaculair qua natuur maar dan weer meer uitstapmogelijkheden (zomerrodelbaan bvb).

Plaats een reactie