elektr. wagen

Als je goed wil bezig zijn voor het milieu:
neem de fiets
neem de trein of bus ipv het vliegtuig om alleen of met 2 op reis te gaan (met 4 in de auto valt ook best mee)

Vivace op 10 mei 2019 11:49

Met de fiets naar Oostenrijk om te skiën, dat wordt leuk en met de trein/bus naar Thailand omdat ik daar jaarlijks naartoe ga. Sowieso reis ik enorm veel dus zonder vliegtuig gaat het niet voor mij.

@hansvdz
met de trein/bus op skireis (als je alleen gaat) dat lukt best hoor, met 4 is de CO2 uitstoot per km ook niet onoverkomenlijk
op het vlak van verre (plezier)reizen moeten de mensen volgens mij wel wat bewuster worden. Het huidige systeem waarbij je voor 30 EUR een retourticket Eindhoven-Barcelona kunt boeken is volgens mij niet correct.
je zegt: “zonder vliegtuig gaat het niet voor mij” > is het echt dat het niet gaat, of dat je zelf vindt dat deze verandering groter is dan dat je zou willen.
Nog niet zo heel lang geleden waren dit soort reizen onbetaalbaar voor de meeste mensen (vroeger kostte een normaal ticket Brussel-Malaga 200-350 EUR en kon je niet naar Azië onder de 1200 EUR voor een economy vlucht). We zijn gewoon veel te snel gewoon geraakt aan deze lage prijzen die geen rekening houden met de belasting voor het milieu (waar het wegverkeer wel voor belast wordt).

anyway, de TS vroeg naar de haalbaarheid van een elektrische wagen om ermee naar de Alpen te rijden.
Conclusies: ja, dat gaat, maar het zal je wat extra tijd kosten
Voor het milieu op zich moet je het (nog) niet doen want er zijn nog heel wat addertjes onder het gras

Glide on!

@CJAHulskamp
Olie industrie heeft dat ook, maar wel veel minder wegens de aard van het winnen van de grondstof.
Bedoel gewoon dat de huidige Lithium-ion batterij ook niet alles is.

On Topic:
Een hybride auto is ook nog een optie. Dan kan je op de korte afstanden elektrisch rijden en op de lange afstanden op benzine.

Maar wat ik mij dan wel af vraag: waarom wil je elektrisch gaan rijden? Kosten besparing of om het klimaat te “redden”. Word je energie namelijk opgewekt in een kolencentrale kan je je namelijk afvragen hoeveel nut het heeft… (heb zelf eigenlijk geen idee, correct me if I’m wrong). Is het om kosten te besparen of heb je paneeltjes op je dak liggen is het natuurlijk een ander verhaal.

luuk777w op 9 mei 2019 23:14

Sinds kort heb ik een Zweedse stekker-hybride. Geheel elektrisch in mijn omgeving rijden (max 35 km) en toch zonder abnormaal oponthoud grote afstanden kunnen rijden voldoet prima. Stekkeren doe ik nooit onderweg. Gewoon thuis aan de 230 via een randaarde stekker. Duurt langer maar daar heb ik geen last van.

Hoewel ik absoluut vind dat de mensheid zo veel mogelijk moet stoppen met de aarde overmatig te vervuilen, is mijn belangrijkste reden domweg een kwestie van kosten besparen. We wonen in een land waar de regering van mening is dat het hebben van een auto zwaarder belast moet worden dan het rijden in een auto. Gebaseerd op een toekomstvisie die nauwelijks langer dan 2 jaar meegaat worden wetten gemaakt die voornamelijk averechts werken en die op termijn het klimaat zeker niet ten goede komen. Door die stomme wetten rij ik nu in een stekker-hybride met 380 PK vermogen, waarvoor ik de waarde van een kleine auto minder BPM betaal en waarvoor ik ook nog veel minder wegenbelasting betaal. Volkomen belachelijk, maar een kortzichtige regering die niet beseft waar verkeerde fiscale maatregelen toe leiden, krijgt wat haar toekomt.

On topic. Ik verwacht trouwens met deze auto geen problemen als ik komend seizoen op wintersport ga.

PS: Ter geruststelling. De 380 PK gebruik ik niet. Ik rijd rustig en daarvoor word ik beloond met een aanzienlijk lager benzineverbruik, vergeleken met mijn vorige auto. Zelfs als ik de kilowatturen meereken. Dus toch wat gewonnen.

On topic. Ik verwacht trouwens met deze auto geen problemen als ik komend seizoen op wintersport ga.

Ronaldski op 10 mei 2019 14:47

In hoeverre is 35km elektrisch rijden en 965km op benzine eigenlijk on-topic?😛

@Ronaldski Noem je dat nou echt "stekkeren"? 😛

Zonder gekheid, ben het verder wel met je eens.
In mijns inziens heeft de overheid maar amper idee wat ze aan het doen is.
Denk verder wel dat als je nu een nieuwe auto wilt die ook elektrisch kan rijden hybride de beste optie is. Het is een beetje best of both worlds.
Waterstof technologie is er nog niet helemaal en puur elektrisch heeft naar mijn mening te veel nadelen.

*bericht bewerkt door luuk777w op 12 mei 2019 02:02

Wintersport, het beste wat er is.

Zoveel auto's, zoveel meningen. Voor iedereen die bij een hybride of EV graag de herkomst van de accu's en de stroom erbij betrekt: ook een conventionele brandstofauto en olieproductie hebben een behoorlijke ecologische footprint. Daar zijn natuurlijk studies over gedaan, Google maar eens op "well to wheel" of "long tailpipe". Gelukkig is wetenschap tegenwoordig ook maar een mening en kun je er ook voor kiezen van je eigen aannames uit te gaan om je keuze te legitimeren.

Zelf ben ik begin dit jaar gezwicht voor een PHEV (of Pef, zoals de dealer hem zo treffend noemde). Met als argument: zo schoon mogelijk op de korte stukken, relatief schoon op de lange (want verbruik is ook op de snelweg met 130 nog lager dan normale benzinemotor, ondanks extra gewicht accu's). Want we gaan toch 3-4 keer per jaar >2000 km op vakantie met het gezin, dus willen dan niet steeds hoeven huren of rekening houden met laadpunten en beperkte bagageruimte. Ach, het is nog altijd beter dan vliegen 😁.

*bericht bewerkt door 77steve op 12 mei 2019 09:04

Wat voor verbruik kom je op de snelweg op uit dan? Met de PHEV bedoel je de Mitsubishi Outlander neem ik aan?

Wat voor verbruik kom je op de snelweg op uit dan? Met de PHEV bedoel je de Mitsubishi Outlander neem ik aan?

Marijnt op 12 mei 2019 17:47

@Martijnt : een Kia Optima SW PHEV. Helaas heb ik hem nog niet, want lange levertijden. Oa door het gebrek aan grondstoffen voor de accu's. Ben zelf meer van de station dan van de SUV. Ook omdat je met een station sowieso minder verbruikt op hogere snelheden door de veel lagere luchtweerstand.

En het echte verbruik moet ik zelf nog ervaren. Mijn ervaring is dat ik met onze huidige auto (Hyundai i30 CW) iets zuinger rij dan de meeste praktijktests (1 of 14,5 ipv 1 op 13). De praktijktests van de Kia komen zo rond de 1 op 18 bij snelweggebruik. Ik ben benieuwd wat mijn praktijk gaat zijn.

*bericht bewerkt door 77steve op 12 mei 2019 21:07

Station rijdt ook wat relaxter dan een SUV vind ik. Voordeel van de SUV is vooral de hoogte van jouw zit, maar dat is weer een groot nadeel in het weggedrag, zeker bij veranderingen van de rijrichting, vooral bij het uitwijken.
Verbruik van de Outlander PHEV is niet zuinig, die auto wordt ook puur voor de bijtelling gekocht, vandaar mijn vraag. Ik rijd met de Alfa 159 SW met 200pk zuiniger naar de vakantiebestemming dan mijn zwager en zusje met de Outlander PHEV. Vriend van mij had er ook eentje, had het altijd over de draaikolk, heeft hem toch maar omgeruild voor een zuinigere auto ;)

Het is dat de bijtelling inderdaad interessant is, maar de VW GTE zuipt ook als een gek en nog een vrij klein tankje ook. Maar toch is dat heel anders dan echt elektrisch rijden, waarbij je echt rekening moet houden waar en wanneer je oplaadt. Voor mij is het nu nog niet interessant, wellicht in de toekomst wel.

Even terug naar de oorspronkelijke vraag. Hoe zit het, wanneer ik volledig elektrisch wil rijden naar de wintersport, met de beschikbaarheid van laadmogelijkheden onderweg, en dan met name in het hoogseizoen? Als ik zie dat bij benzinestations er soms wel 10 auto's per pomp in de rij staan te wachten, terwijl tanken hooguit een paar minuten duurt, hoe gaat dat dan straks, als de elektrische auto ook maar een beetje populairder wordt, met opladen?

*bericht bewerkt door paolie op 13 mei 2019 11:49

Dat wordt laatste stukje duwen naar de laadpaal! :D

Powerbank?
Het aantal laadpalen is in het buitenland relatief gezien dunner bezaaid dan in Nederland, dus je moet wel je route uitstippelen. Hoe het in de vakantieperiode zit qua drukte per paal kan ik helaas niets over zeggen. Soms zie ik bepaalde plekken helemaal vol en dan weer dat alle palen vrij zijn. Dit zou je wel moeten kunnen zien via een app.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 13 mei 2019 13:34

Dat is inderdaad een goede vraag, hoe zit dat met beschikbaarheid van die laadpunten zeker als je onder de drukke periodes gaat rijden. Ikzelf kies altijd een uur dat iedereen nog slaapt, wil altijd zo snel mogelijk daar zijn (eten en drinken in de wagen). Mijn wagen verbruikt 5.2 liter per 100km als ik onder de 120 blijf. Helaas denkt mijn voet daar anders over.

Ik zie het al voor me:
Een overzicht op het centrale scherm van je Tesla waarbij je kan zien hoeveel andere Tesla rijders er onderweg zijn naar een specifiek supercharger station en waar ze op dat moment zijn.
En dan vooral niet in de verleiding komen om het pedaal dieper in te trappen om als eerst aan te komen!

Even serieus: de echte drukte van een charging station zal je enkel op het moment zelf kunnen zien. Zonder effectief de positie en batterijstand van andere wagens te kennen zal het altijd kunnen gebeuren dat er in het kwartier voordat je aankomt opeens X andere wagens inpluggen.

Voor de rest: gemiddelde verkeersdrukte op een bepaald moment van de dag op een bepaald punt is gekend (bij Waze / Google / …)

  • gemiddeld aantal tesla rijders is ongeveer gekend
    = inschatting van gemiddeld aantal wagens dat er bij een charging station staat.
    Op basis daarvan zullen ze wel berekend hebben hoeveel laadpalen er geplaatst werden (en uitbreiden indien nodig).

Bij de vakantieuittochten kan ik mij wel inbeelden dat je vaak dezelfde families voor je ziet staan bij elk laadpunt.

Glide on!

Fwd: McLaren 720S vs McLaren P1 | Top Gear: Series 25 | BBC - YouTube
Jongens dit is toch veel leuker nu het nog mag.

Fwd: McLaren 720S vs McLaren P1 | Top Gear: Series 25 | BBC - YouTube
Jongens dit is toch veel leuker nu het nog mag.

Hooykaas op 13 mei 2019 15:25

De baas is het niet eens met het leasebedrag. En het salaris niet met de kosten, helaas :(

@Hooykaas geef mij dan toch maar een Tesla X… Geen idee waar je je ski’s wil laten in zo’n apparaat.

En als een Tesla in de sprint maar 1 seconde langzamer is als een Lambo?

Rap zat toch?

null

@Waah
Nou, gewoon in de dakkoffer.
Wat dacht jij dan?

*bericht bewerkt door luuk777w op 14 mei 2019 20:23

Wintersport, het beste wat er is.

Dat zal voor achter 2 jaar zijn, ene tweezitter…

In 2019 komen er nog een aantal familievriendelijke tussenoplossingen op de markt (grotere plug-in hybrids met voldoende rijbereik voor dagelijks woon-werkverkeer):
Skoda Superb hybrid
nieuwe VW Passat GTE

zoals steeds de gekende nadelen:
hoger gewicht door dubbele aandrijftrein
= lagere efficiëntie want je sleurt ofwel onnodig een hele benzinetank + verbrandingsmotor + versnellingsbak mee ofwel onnodig een grotere elektromotor + battijpakket.
= slechtere wegligging / handling

Glide on!

Maar wel weinig bijtelling en dat is waar het de meeste gebruikers om gaat toch? Zuiniger zijn of “geen uitstoot” is en blijft niet belangrijk voor de meeste automobilisten.

Maar wel weinig bijtelling en dat is waar het de meeste gebruikers om gaat toch? Zuiniger zijn of “geen uitstoot” is en blijft niet belangrijk voor de meeste automobilisten.

Marijnt op 17 mei 2019 12:16

Bij mij gaat het inderdaad om de bijtelling, want de vorige diesel was echt vele vele malen zuiniger. Die GTE is minder zuinig dan de gemiddelde benzineauto. Als ik zelf wat moest kopen, werd het sowieso iets heel anders.

Maar wel weinig bijtelling en dat is waar het de meeste gebruikers om gaat toch? Zuiniger zijn of “geen uitstoot” is en blijft niet belangrijk voor de meeste automobilisten.

Marijnt op 17 mei 2019 12:16

Betaal je voor de nieuwe hybride auto’s niet de volle mep tegenwoordig??

Übung macht den meister!!!

nee, BPM is bij aanschaf (veel) lager en wegenbelasting t/m 2020 de helft

Mss effe terug naar de oorspronkelijke vraag: wat is de ervaring met laadpalen onderweg naar de Franse alpen? Ik heb er het voorbije seizoen wat aandacht aan besteed op weg naar Via Lattea, en er leken op de meerderheid van de parkings laadpalen te staan, behalve het laatste deel van de route. Natuurlijk geen idee of al die palen goed werkten, maar er leek slechts af en toe een wagen bij te staan.

Alleen dat laatste stuk stonden er verdacht weinig: vanaf ong. Chambery leek het wel alsof je speciaal de snelweg af moest om een paal te vinden. Dat vond ik precies toch wat verontrustend, aangezien het laatste deel de bergen in toch beduidend meer batterij vraagt, met een volgeladen auto? Hoe zeker ben je dan dat je echt boven geraakt?

Ook nog iemand ervaring met een elektrische wagen + dakkoffer? Lijkt me ook geen geweldige combinatie…

In dat opzicht is een hybride momenteel tocj net iets geruster, lijkt me.

#wakeupwhereyouwant

Laadpunten in de Alpen valt nog wel mee:
Tussen Chambery en Moutiers is er inderdaad weinig te vinden, maar op google maps vind ik Tesla Charging stations in Moutiers zelf (bij de gare de péage) en zelf is sommige wintersportplaatsen vind je een zogenaamde “Tesla Destination Charger”.
Opmerkingen:

  • deze zijn niet in alle skistations te vinden, dus dat kan een bijkomend selectiecriterium worden voor het zoeken van een skigebied
  • geen idee hoe het zit voor niet-Tesla rijders

In de Mauriennevallei is er blijkbaar niets te vinden langs de A43. Je moet dan doorrijden tot in Italië (maar dat is slechts 120km van Chamberry)

Weet er iemand hoe het zit met het stand-by verbruik / capaciteitsverlies van electrische wagens in vriestemperaturen?
De meeste performante batterijpakketten hebben een temperatuurbewaking die de batterij actief opwarmd en de minder performante batterijpakketten verliezen gewoon capaciteit in koude temperaturen.
Binnen parkeren is in sommige gevallen geen optie op wintersport en een laadkabel vanuit je hotelkamer of appartement naar je auto trekken zal ook niet mogelijk zijn.

Glide on!

Laadpunten in de Alpen valt nog wel mee:
Tussen Chambery en Moutiers is er inderdaad weinig te vinden, maar op google maps vind ik Tesla Charging stations in Moutiers zelf (bij de gare de péage) en zelf is sommige wintersportplaatsen vind je een zogenaamde “Tesla Destination Charger”.
Opmerkingen:

  • deze zijn niet in alle skistations te vinden, dus dat kan een bijkomend selectiecriterium worden voor het zoeken van een skigebied
  • geen idee hoe het zit voor niet-Tesla rijders
Vivace op 20 mei 2019 10:48

Inderdaad, hoe het zit voor niet-tesla rijders is een goeie vraag. Zeker nu Audi zijn e-tron heeft geïntroduceerd… ik vind 120km tussen chambéry en Italië op een over het algemeen stijgende snelweg toch niet mis. Daar wil je niet zonder elektriciteit aan de kant staan…

Voor de eigenaars van een hybride: laden jullie deze onderweg of op bestemming ook op? Of heeft dit weinig nut / is dit te duur voor het voordeel van de elektromotor?

#wakeupwhereyouwant

Hybride eigenaars doen het voor de bijtelling, laadpalen hebben ze daar niet voor nodig 😉

Plaats een reactie