Elektrische pistenbully

Ik zie zojuist voorbijkomen dat op de Inter Alpin Messe in Innsbruck de 1e elektrische pistenbully ter wereld is gepresenteerd.
4 elektromotoren, kan 2,5 uur worden ingezet en het kost ca 6 uur om hem weer op te laden.
Wat vinden jullie ervan?

mama on a mission in the snow

Is dat niets voor @hansvdz? 😉😜

Born to run. B.S.

@dan58 wie weet?😜
Sowieso @Snowworld ff inseinen.

mama on a mission in the snow

Zolang kobalt in zulke erbarmelijke omstandigheden gewonnen wordt en de productie van accu’s nog zo enorm milieubelastend is, is electrische aandrijving simpelweg nog geen optie.

https://downtoearthmagazine.nl/kobalt-uit-congo-is-populair-…

Dat er op het moment van gebruik in de Alpen minder uitstoot is wil niet zeggen dat het gelijk beter is voor het milieu. Op deze manier zijn er ook meer pistenbullies nodig om alles te prepareren. Want in het meest gunstige geval kunnen deze maar 5 uur per nacht worden ingezet, waar een normale bully rustig het dubbele aantal uren kan maken. Uiteindelijk moeten er dus minimaal dubbel zoveel bullies zijn om alles te prepareren. Ook dat is dus gewoon weer belastend voor het milieu.

Born to Ride

Wat vinden jullie ervan?

Uit technisch oogpunt vind ik dit een mooie en interessante ontwikkeling.
E-Tractie is nl vele malen beter dan de tot op heden gebruikte armen-en-benen fabrieken.
Tegen het koppel wat je met een E-Motor op kunt wekken, kan geen mechanische aandrijving tegenop.
Wel eens een trein met een versnellingsbak gezien?
En gezien het toepassingsgebied (veel kracht bij lage snelheden) denk ik dat E-aandrijving een hele verbetering is.

Uit milieu oogpunt heb ik, net als vele anderen, mijn bedenkingen in relatie tot (de delving van) grondstoffen voor de accu’s.
Aan de andere kant zie ik zie E-Tracie icm accu’s slechts als een tussenfase naar het gebruik van Fuel-Cell technologie.

Want een ding is voor mij wel duidelijk:
Nadat we een slordige 75 jaar geleden afscheid hebben genomen van de stoommachine, heeft ook de armen-en-benen-fabriek die we Otto- resp. Dieselmotor noemen zijn tijd gehad.

De praktijk/tijd zal leren of E-Tractie voor dit soort voertuigen echt handig is.
Maar gezien het aantal E-Voertuigen wat er op/rond onze luchthaven rondrijdt (waar onder het hele zg SterNet) denk ik dat dat wel goed zit.

Rob

@RCGrootveld een pistenbully heeft ook geen mechanische aandrijving maar een hydrostatische aandrijving. De dieselmotor drijft een hydraulisch powerpack aan die weer de benodigde oliedruk levert voor de aandrijving. Op die manier heb je dus ook je enorm hoge koppel bij lage snelheid.

Born to Ride

Voor Pistenbully’s zie ik eigenlijk wel een oplossing in Fuel-Cells (Waterstof).
Aanmaken op basis van goedkope stroom op basis van waterkracht in de Alpen, en vervolgens vullen vanuit een centraal depot.

Klinkt nog niet echt praktisch. Ze kunnen dan een bully per nacht maar 2.5 uur, met strak planwerk 2x per nacht voor 2.5 uur inzetten. En dan ga je er nog vanuit, dat de opgegeven gebruiksduur en laadtijd in de praktijk ook gehaald worden. Inderdaad, Waterstof, als @Forzam aangeeft is wellicht haalbaarder. Tank weer vullen en gaan. Het geproduceerde afval (water) is wellicht op de berg ook nog wel te gebruiken met een beetje vindingrijkheid.

Edwin van Riel

@RCGrootveld een pistenbully heeft ook geen mechanische aandrijving maar een hydrostatische aandrijving. De dieselmotor drijft een hydraulisch powerpack aan die weer de benodigde oliedruk levert voor de aandrijving. Op die manier heb je dus ook je enorm hoge koppel bij lage snelheid.

Matthias123 op 9 mei 2019 10:13

Klopt, een mooie techniek. Hydraulische aandrijving, zij het met koppelomvormers, is in de jaren 50 met groot succes toegepast bij locomotieven. Toch is ook die technogie daar vrij snel losgelaten en is men ook daar overgestapt op E-aandrijving.
Voordeel van E-Aandrijving is de eenvoud met een minimum aan bewegende delen.

Rob

@RCGrootveld een pistenbully heeft ook geen mechanische aandrijving maar een hydrostatische aandrijving. De dieselmotor drijft een hydraulisch powerpack aan die weer de benodigde oliedruk levert voor de aandrijving. Op die manier heb je dus ook je enorm hoge koppel bij lage snelheid.

Matthias123 op 9 mei 2019 10:13

Klopt, een mooie techniek. Hydraulische aandrijving, zij het met koppelomvormers, is in de jaren 50 met groot succes toegepast bij locomotieven. Toch is ook die technogie daar vrij snel losgelaten en is men ook daar overgestapt op E-aandrijving.
Voordeel van E-Aandrijving is de eenvoud met een minimum aan bewegende delen.

RCGrootveld op 9 mei 2019 10:30

Het grote verschil is natuurlijk dat locomotieven voornamelijk op (relatief) hoge snelheid werken. Pistenbullies werken altijd op lage snelheid en hebben daarnaast ook veel andere hydraulische componenten waardoor je sowieso toch al je powerpack nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan de schuif aan de voorkant die veel in hoogte versteld moet worden, de aandrijving van de frees en het in hoogte verstellen daarvan en eventueel de lier voor de steilere pistes.

Born to Ride

Voor Pistenbully’s zie ik eigenlijk wel een oplossing in Fuel-Cells (Waterstof).
Aanmaken op basis van goedkope stroom op basis van waterkracht in de Alpen, en vervolgens vullen vanuit een centraal depot.

FORZAM op 9 mei 2019 10:16

Dan moet je wel idd goedkope stroom hebben want het kost behoorlijke wat stroom om waterstof te maken.

May the ski force be with you !!

Voor Pistenbully’s zie ik eigenlijk wel een oplossing in Fuel-Cells (Waterstof).

Aanmaken op basis van goedkope stroom op basis van waterkracht in de Alpen, en vervolgens vullen vanuit een centraal depot.

FORZAM op 9 mei 2019 10:16

Dan moet je wel idd goedkope stroom hebben want het kost behoorlijke wat stroom om waterstof te maken.

CJAHulskamp op 9 mei 2019 10:52

Dat is helaas altijd nog het probleem dat bij het omzetten van elektriciteit naar waterstof 60% van de energie verloren gaat. Maar de potentie is wel enorm.

Born to Ride

Het grote verschil is natuurlijk dat locomotieven voornamelijk op (relatief) hoge snelheid werken. Pistenbullies werken altijd op lage snelheid en hebben daarnaast ook veel andere hydraulische componenten waardoor je sowieso toch al je powerpack nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan de schuif aan de voorkant die veel in hoogte versteld moet worden, de aandrijving van de frees en het in hoogte verstellen daarvan en eventueel de lier voor de steilere pistes.

Matthias123 op 9 mei 2019 10:44

Niet helemaal, want de voordelen van de E-Motor komen juist bij het aanzetten van pas, dus bij lage toeren waarbij heel veel kracht ontwikkeld moet worden om die 2000 ton (met uitschieters naar 5000) aan het rollen te krijgen.
Als de zaak eenmaal rolt … kun je heel wat energie terugwinnen als je af moet remmen.
En met name die “accesoires” die je (terecht) noemt, lenen zich juist en uitstekend voor E-aandrijving.

Rob

Het grote verschil is natuurlijk dat locomotieven voornamelijk op (relatief) hoge snelheid werken. Pistenbullies werken altijd op lage snelheid en hebben daarnaast ook veel andere hydraulische componenten waardoor je sowieso toch al je powerpack nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan de schuif aan de voorkant die veel in hoogte versteld moet worden, de aandrijving van de frees en het in hoogte verstellen daarvan en eventueel de lier voor de steilere pistes.

Matthias123 op 9 mei 2019 10:44

Niet helemaal, want de voordelen van de E-Motor komen juist bij het aanzetten van pas, dus bij lage toeren waarbij heel veel kracht ontwikkeld moet worden om die 2000 ton (met uitschieters naar 5000) aan het rollen te krijgen.
Als de zaak eenmaal rolt … kun je heel wat energie terugwinnen als je af moet remmen.
En met name die “accesoires” die je (terecht) noemt, lenen zich juist en uitstekend voor E-aandrijving.

RCGrootveld op 9 mei 2019 13:42

Een combinatie van koude en stuifsneeuw ( = vocht) is juist absoluut niet geschikt voor E- aandrijving. Zodra er iets een beetje zit vastgevroren heb je daarnaast ook nog eens het risico bij E-aandrijving dat er iets doorbrandt. Daar heb je bij hydrostatisch geen last van.

Born to Ride

Daar heb je op zich een punt, maar praktisch gezien zie ik eigenlijk geen verschil tussen een pistbully en een locomotief die in die landen met dezelfde weersomstandigheden geconfronteerd wordt.
Die heeft daarbij door de hogere snelheden meer last van stuifsneeuw etc.
En dat hebben ze in die landen toch ook onder controle.
Dat NS geen sneeuw/koude bestendige treinen bestelt, wil niet zeggen dat ze niet bestaan.
In Wenen is zelfs een speciale klimaatkamer waar ze tractievoertuigen testen onder dat soort omstandigheden, een variant op de windtunnel zeg maar.

Pistenbullies zijn niet de enige voertuigen die onder erbarmelijke meteorologische omstandigheden moeten (blijven) functioneren.

Rob

@dan58 wie weet?😜
Sowieso @Snowworld ff inseinen.

Skimams op 9 mei 2019 09:41

Snowworld heeft vorig seizoen al getest met een elektrische sneeuwschuiver. 🤗

Übung macht den meister!!!

@dan58 wie weet?😜
Sowieso @Snowworld ff inseinen.

Skimams op 9 mei 2019 09:41

Wat super gaaf! ^VV

Zonde, die dikke diesels maken wel een fijn geluid :)

Zonde, die dikke diesels maken wel een fijn geluid :)

Tim. op 10 mei 2019 18:39

Dat wel, met name zo’n langzaam lopende 2 cyl “Industrie” of “Kromhout” op 100 rpm vind ik toch mooier.
Maar voor mij gaat er niets boven een stoommachine …

Rob

Zonde, die dikke diesels maken wel een fijn geluid :)

Tim. op 10 mei 2019 18:39

Dat wel, met name zo’n langzaam lopende 2 cyl “Industrie” of “Kromhout” op 100 rpm vind ik toch mooier.
Maar voor mij gaat er niets boven een stoommachine …

RCGrootveld op 10 mei 2019 22:20

Bij mij in de buurt hebben ze een modelspoorlijn waarbij je zelf mee kan rijden en als er meerdere treinen rijden wacht ik net zo lang totdat de stroomtrein langs komt.
Of de stoomtrein van Jenbach naar Achensee vond ik ook wel wat hebben. Soms word het zo steil dat je denkt dat elk moment de ketel uit elkaar kan knallen.

Übung macht den meister!!!

Zeer mooi ding voor de Indoor pistes. Kwaliteit van de sneeuw zal veel beter blijven.

Schiheil ⛷🏂🎿

@dan58 wie weet?😜

Sowieso @Snowworld ff inseinen.

Skimams op 9 mei 2019 09:41

Wat super gaaf! ^VV

SnowWorld op 10 mei 2019 10:30

Ik begrijp uit de post van @RFKANGOO dat jullie vorig seizoen al hebben getest? Wat waren jullie bevindingen?

mama on a mission in the snow

Soms word het zo steil dat je denkt dat elk moment de ketel uit elkaar kan knallen.

RFKANGOO op 10 mei 2019 22:43

Bij te weinig water en op een helling is dat niet ondenkbeeldig, daarom zitten er ook smeltveiligheden in en zijn die locs niet voor niets ‘scheef’ gebouwd :-)

Rob

Plaats een reactie