Advies gevraagd voor aankoop ski's

Hallo,

na enkele keren op skireis geweest te zijn, zou ik graag mijn eigen ski's willen aanschaffen.
Ik heb hier al heel veel gelezen maar zou toch graag jullie advies willen vragen.

Even wat over mezelf:

  • Man
  • Lengte: 1,80 m
  • Gewicht: 82 kg.
  • Ervaring: ca. 3 weken
  • Uitsluitend op de pistes
  • Leeftijd: 33
  • vrij sportief: speel voetbal (laag niveau): per week 2 maal trainen en 1 keer wedstrijd.
    Na het voetbalseizoen ga ik nog lopen en af en toe fietsen.
  • Ervaring op Gigi-schaal zou ik zeggen net geen 6.

Mijn skitechniek kan zeker nog stukken beter. Bochten doe ik al 'roetsjend'. Ik heb niet echt een voorkeur voor korte of lange bochten.
Ik zou graag leren carven en vooral vlotter skiën.
Blauwe pistes: geen probleem.
Rode pistes: meestal zonder probleem. 's Ochtends op vers geprepareerde pistes gaat zeer goed. Op het einde van de dag tussen de losse sneeuw en buckles kost het mij wel meer moeite. Ik heb dan ook veel meer moeite om mijn snelheid onder controle te houden en dan ga ik vooral kortere bochten draaien. Bijgevolg heb ik meer de neiging om stil te vallen in plaats van wat vlotter te gaan.
Zwarte pistes: Durf ik af, maar dan is het uiteraard met de rem op.

Ervaring laatste skivakantie:
Gehuurde ski's, Atomic Redster S7 in 163cm. Ik kan moeilijk zeggen wat er goed of slecht aan was.
Ik had vooral moeite met de losse sneeuw en buckles op het einde van de dag.
Er waren ook 2 sneeuwdagen bij en dus ongeprepareerde pistes. Ook hier had ik enorm veel moeite om vlot naar beneden te gaan.
Ik had ook de indruk dat ik doorheen de dag toch redelijk wat energie moest gebruiken en het is nu niet dat mijn conditie zo slecht is ;-)

Mijn vragen:
1 - De klassieker: Welke ski's kunnen jullie mij aanraden? :)
Het mogen 'alleskunners' zijn en die de fouten van mijn techniek zo veel mogelijk vergeven;
Met die alleskunners bedoel ik dan geschikt voor geprepareerde pistes en die mij op het einde van de dag beter door die losse sneeuw helpen.
Ze mogen mij ook minder energie kosten om er meer uit te halen. Ik wil vooral ook vlotter de berg af.

2 - Ik heb toch wat 'pijnlijke' bovenbenen gehad. Vermoedelijk zal dit aan mijn techniek liggen omdat ik waarschijnlijk te ver naar achter leun. Klopt dit? Ondanks ik en voetballer ben (ik weet dat voetballen en skieën niet hetzelfde is), had ik toch verwacht hier niet zoveel last van te hebben.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes
Jan

Als mede-voetballer en beperkt technisch wonder kan ik op punt twee antwoord geven. Na 3 weken is je balans echt nog niet optimaal. Dat kost tijd, heel veel tijd. En heel veel training. Daarbij zorgen de korte spieren die je bij voetbal ontwikkeld wel voor wat meer gemak omdat je je in een beperkt (maar wel het goede) bereik kunt bewegen.
Juist door die sterkere benen in combinatie met een wat lastige ski (de S7) voor een beginner ski je de ganse dag op kracht. Dam is het halverwege de dag redelijk op. Als ik er eens echt stevig tegenaan ga kan ik het ook maar 2,5/3u volhouden en dan zijn de bovenbenen moe. Ik heb een zeer vergelijkbaar sportprofiel en leeftijd, en kan ook op techniek naar beneden komen.

Zelf zou ik een iets meer allround lat aanraden met een middellange/lange radius. De G7 zou prima moeten passen, maar er zijn er veel meer. Er zijn deze winter een paar zeer vergelijkbare topics langsgekomen. Daar staan alle suggesties al wel in.

Ik durf het bijna niet te zeggen maar de Fischer progressor F18 in de langste lengte 😆😆

Allemaal goede suggesties. De Dynastar Speedzone 9 CA is nog een optie, de Nordica Spitfire TI, de Rossignol Hero Elite MT TI of CA. Dat zijn allemaal ski’s die je wel verder gaan helpen. Maar meer skiën en meer lessen zal denk ik op korte termijn de beste investering zijn.

Ik durf het bijna niet te zeggen maar de Fischer progressor F18 in de langste lengte 😆😆

elisabeth101 op 12 mei 2019 10:39

Jij zegt het, ik dacht het. 😉
Idd. De F18 in 174. 👍
Leuke ski voor een kluns gelijk ik met ongeveer dezelfde lengte en iets hoger gewicht.
Skiplezier gegarandeerd. ☺

Bla, bla, bla.

Salomon S/max 8
https://www.worldskitest.com/en/results-tests-and-evaluation…

Of de F18. 1m67 kan ook makkelijk.

Heb je al goed passende schoenen?!

Allen, ik ben jullie nu al dankbaar voor de reacties!
@bartvwg, noem je mij daar een kluns gelijk jij ? :-) :-)
Ach, ik denk dat het er soms wel klunzig uitziet ;-)

Ik heb sinds dit jaar mijn eigen schoenen. Heb ze laten bootfitten en ben er tevreden van.

Die Fischer F18 ben ik al regelmatig tegengekomen. Mag ik vragen wat het verschil in 1,67m en 1,74m zou betekenen?
Misschien nog een moeilijke vraag, maar gaat het verschil in energie-input opvallen van die F18 tov bijvoorbeeld mijn laatste gehuurde Ski (S7)

Als er iemand een tip heeft waar ik ze voor een goede prijs kan kopen, laat maar komen.

Ja de F18 zal je makkelijker kunnen skien dan de s7. De rocker in de tip helpt het insturen en het skien is lastige onstandigheden. Ski slipt ook makkelijker. Is gewoon een heel brave ski.

Ik vind de progressors door de rocker in de tip en door hun wendbaarheid vrij kort aanvoelen. Ik zou met jouw lengte en gewicht absoluutt de 174 pakken. Dr phil skiet zelf op een 167, waar niks mis mee is, maar hij skiet vrijwel uitsluitend korte bochten en vindt daarom een korte ski prettiger (denk ik).

Hij staat op xspo.de voor 320 euro. Echt een koopje! Prima webshop.

Dr phil skiet zelf op een 167, waar niks mis mee is, maar hij skiet vrijwel uitsluitend korte bochten en vindt daarom een korte ski prettiger (denk ik).

Dat klopt als een zwerende vinger. Maar ik heb de S/max10 in 1m65 en daar ski ik vooral middellange bochten mee. Ik ben 1m83. Gaat echt prima.

De F18 skiet inderdaad makkelijker dan de S7.

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 mei 2019 23:32

@bartvwg, noem je mij daar een kluns gelijk jij ? :-) :-)

Ik zou niet durven en ik hoop voor jou dat het niet zo is. ;) :p

Wat verschil in lengte betreft hebben Elisabeth101 en DrPhil het beter uitgelegd dan ik ooit zou kunnen doen. ;)

Bla, bla, bla.

Bij Ski and More heb je ze voor 299.90. Ik heb ze daar een jaar geleden gekocht en was tevreden van levering. ;)
https://www.ski-andmore.de/fischer-progressor-f18-smu-inkl-r…
Maar het lijkt me toch het model van een jaar eerder te zijn want het zijn net dezelfde als de mijne.
Hou ook wat rekening met eventuele verzendkosten.

Bla, bla, bla.

https://www.sport-robl.at/de/ski-sets/fischer/fischer-progre…

€274,90
Even mailen voor verzending naar NL, krijg je snel antwoord op en verzenden keurig. Kost kleine €30,-

Qua levering is het voor België, dan ga ik eens kijken welke van deze shops hier kan leveren.

@bartvwg ik meen gelezen te hebben dat het model van dit jaar niet verschilt van dat van vorig jaar, behalve de looks.
Klopt dit?

En is er ook iets wat ik moet weten van die binding die er op staat of is dat allemaal ok?

*bericht bewerkt door JeankeJB op 13 mei 2019 23:05

@bartvwg ik meen gelezen te hebben dat het model van dit jaar niet verschilt van dat van vorig jaar, behalve de looks.
Klopt dit?

En is er ook iets wat ik moet weten van die binding die er op staat of is dat allemaal ok?

JeankeJB op 13 mei 2019 23:04

@JeankeJB

  1. Yep, klopt.
  2. Die staat er op en is OK, moet je enkel nog (laten) afstellen.
Bla, bla, bla.

Andere suggestie: probeer eens wat verschillende latten, bv op 16 juni in Zoetermeer. Wellicht leerzaam en leuker dan blind
een soort allemansvriend kopen ;) ;)

Edwin van Riel

@evr66 bedoelt dit gebeuren op 16 juni: https://www.wintersport.nl/forum/topic/470097

@evr66 bedoelt dit gebeuren op 16 juni: https://www.wintersport.nl/forum/topic/470097

GiGi op 14 mei 2019 08:23

Ergens tegen de Noordpool aan. :p :p

Bla, bla, bla.

@evr66, is een heel leuk initiatief. Maar dat is voor mij toch een eindje te ver :)
En ik twijfel er toch een beetje aan of ik die verschillen ga merken, maar het zou wel kunnen.

Dus ik denk dat ik mij toch ga richten op die allemansvriend :)
Zelf heb ik er niet zo veel verstand van, dus ik geloof graag de meningen die hier gegeven zijn.

Ach, @jeankejb, je kunt er geen buil aan vallen, da’s vrij zeker.

Edwin van Riel

@evr66, ok bedankt!

De tip van @gigi om eens wat lessen te pakken lijkt mij ook wel interessant.
Volgend jaar gaan we naar Ischgl. Heeft er iemand ervaring of tips om daar ter plekke lessen te volgen? Of kan dat evengoed in een skihal?

Zolang er raceteams uit de alpen hier komen trainen valt er genoeg te leren hier ;)

Als je het overweegt zou ik gaan voor bv een les of 10 hier na de zomer en dan daar lekker vervolgen. Zeker in het begin zul je enorme stappen kunnen maken.

Edwin van Riel

Bij Ski and More heb je ze voor 299.90. Ik heb ze daar een jaar geleden gekocht en was tevreden van levering. ;)
https://www.ski-andmore.de/fischer-progressor-f18-smu-inkl-r…
Maar het lijkt me toch het model van een jaar eerder te zijn want het zijn net dezelfde als de mijne.
Hou ook wat rekening met eventuele verzendkosten.

bartvwg op 13 mei 2019 08:12

@bartvwg, ik vind op ski and more een f18 Allride en een f18 SMU. Er staat bij beide modeljaar 2018/19. Is er dan toch nog een. Verschil tussen die 2?

De SMU is 2017/2018

De SMU is 2017/2018

DrPhil op 17 mei 2019 10:25

Leugens dus op de website😊

De SMU is 2017/2018

DrPhil op 17 mei 2019 10:25

Leugens dus op de website😊

JeankeJB op 17 mei 2019 10:32

Of een ‘vergissing’. :p

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie