Vlucht boven de West-Alpen

Vorig jaar maakte ik al vliegreizen naar de Alpen, begin deze maand was het eindelijk weer zo ver. Aangezien veel nieuwe foto's zijn ontstaan, open ik op advies van @Henri een nieuw topic. Het toeval wil dat @Roel vandaag een blog plaatste over goedkope vliegtickets naar de Alpen voor volgend jaar. Helaas is deze manier van reizen in een kleiner toestel niet voor concurrentie vatbaar, maar het opent een hele andere blik op de Alpen als vanuit een groot vliegtuig of vanaf de bodem.

De reis ging dit keer eigenlijk naar de Ardèche. Oorspronkelijk had ik eerst nog gepland om @Skimams in Zell am See te bezoeken, maar het weer op de route naar Oostenrijk was alleen voor de heenvlucht goed, terug zou ik in de problemen komen. Dat viel helaas af.

We starten de reis voor de fotoserie op dit forum vanaf Freiburg im Breisgau. Een aardige stad direct aan de rand van het Zwarte Woud.

null

Typisch aan Duitsland zijn ook de vele torens op kleine vliegvelden. Ziet er vrij officieel uit allemaal, maar daarin zitten alleen maar mensen die een paar info's mogen geven en meer niet. Als piloot ben je zelf voor alles verantwoordelijk.

null

De rivier Rhein, links Duitsland, rechts Zwitserland.

null

Oftringen. De Alpen komen dichterbij. De snelweg rechtuit is de route naar de Gotthard (A2).

null

Juragebergte bij Härkingen. Rechts de snelweg uit Basel (A2), rechuit de snelweg naar Bern (A1).

null

Maximaal 6.500 ft mag hier gevlogen worden, vanwege de aanvliegroutes naar Zürich.

null

Er mag een stuk verder gestegen worden. Wie zich in Zwitserland goed uitkent zal meteen de Titlis herkennen.

null

Ook bewolking voor de bergen kan soms best fraai zijn!

null

Eiger, Mönch, Jungfrau … de meest bekende bergen van de Zwitserse Noordalpen. Op de voorgrond de Thunersee.

null

Kandertal boven Reichenbach

null

Kandersteg en ingang van de Lötschbergtunnel

null

Oversteek van de Gemmipass naar Wallis

null

Het Zwitserse Rhônedal tussen Sierre en Visp, rechts skigebiedje van Unterbäch.

null

Links Grächen, rechts de hoogste berg van Zwitserland dat met z'n basis geheel op Zwitsers grondgebied ligt… de Dom (4545 m). Daarvoor de Riedgletsjer en Balfrin waar ik in 2013 een bergtour heb gemaakt.

null

Over de bergtoppen van Wallis met uitzicht over diverse skigebieden (o.a. Val d'Anniviers) tot aan de Mont Blanc

null

Zermatt! :D

null

…zondere verdere toelichting… ;)

null

De Gornergrat verdween bij het maken van de foto net onder de vleugel. Het uitzicht over het Monte Rosa massief en haar gletsjers blijft fascinerend, incl. de hoogste bergtop van Zwitserland, de Dufourspitze (4634 m).

null

In het midden van het beeld: De "Klein Matterhorn" (3882 m) en daarachter het hoogste punt van het skigebied. Op de foto zijn goed de diverse liften en pistes te herkennen.

null

Firt class uitzicht op de Matterhorn (4478 m).

null

Het blijft voor mij de mooiste berg van de Alpen.

null

Valtournenche incl. dalafdaling.

null

Aankomst in het Aostadal.

null

De luchthaven van Aosta. Hier kom je alleen per privévliegtuig, er zijn momenteel geen lijnvluchten.

null

Vliegtuig weer volgetankt. Nu genieten van een pauze in dit heerlijke Noord-Italiaanse dal, incl. een controle van de Italiaanse grenspolitie. Van lokale zweefvliegers werd ik nog uitgenodigd om wat te eten en te drinken. Gastvrijheid is hier top!

null

Na de pauze weer opweg naar m'n derde en laatste vlucht van vandaag.

null

Klimmen uit het Aostadal…

null

…incl. geweldig uitzicht…

null

…met flinke verticale snelheid (600 m per minuut stijgen).

null

Blik richting de gletsjers nabij de Grand Assaly (3174 m)

null

Pistes van La Thuile in skigebied van Espace San Bernardo. Ruim een maand geleden hier nog geskied.

null

Mont Blanc (4810 m)

null

Blik over het skigebied van San Bernardo en de Col du Petit St-Bernard. Het skigebied is inmiddels al gesloten, de bergpas is nog niet open. In de verte is al La Plagne te herkennen.

null

Over de Col du Petit St-Bernard en de grens tussen Italië en Frankrijk. Een beetje apart is het wel dat je naar het zuiden vliegt, maar weer aan de noordwest kant van de Alpen terecht komt. Eigenlijk kan je het natuurlijk geen Noord-Alpen meer noemen natuurlijk, het is hier natuurlijk echt West-Alpen, immers maakt de Alpenhoofdkam in de buurt een flinke bocht.

null

Op de voorgrond de pistes van La Rosière (Espace San Bernardo), links in het midden de pistes van Sainte-Foy-Tarentaise, rechts Les Arcs (Paradiski) en geheel in de achtergrond het skigebied van Tignes en Val d'Isère.

null

Een nadere blik op Paradisiki. Links Les Arcs, rechtsonder Bourg-Saint-Maurice, verder naar achter La Plagne. Op paaszondag hier nog geskied (en de zaterdag ervoor in Val d'Isère/Tignes), 1,5 week later met het vliegtuig er langsheen. :)

null

Vanuit de lucht is de Vanoise Express tussen het deel van Les Arcs (links) en La Plagne (rechts) lastig te herkennen.

null

La Plagne en Montalbert

null

Nu kom ik even in de verlegenheid, maar dit moet een blik op Trois Vallées zijn.

null

Valmorel en haar pistes in het skigebied van Le Grand Domaine

null

Het is net een droomwereld zo vrij over de bergen te vliegen… Toch moet je vooral in hooggebergte altijd erg op je hoede blijven. Te dichtbij de wolken verderop wil ik liever niet komen. Gelukkig ligt het niet op m'n route en anders moet je een stuk uitwijken.

null

Col de la Madeleine en Saint-François-Longchamp. Daar heb ik in 2009 het skiën geleerd.

null

Kort voor het oversteken van de Mauriennevallei.

null

Daar moet ik niet naartoe… Maar de blik is wel fascinerend!

null

Grenoble

null

Dal richting Voiron

null

Heerlijke avondsfeer over de bergen, kort ten zuidwesten van Grenoble.

null

Lans-en-Vercors en Villard-Correncon. Met dank aan @Henri voor de indentificatie!

null

Het einde van de Franse Alpen in zuidwestelijke richting.

null

Het Franse Rhônedal. Hier is het vrij vlak, maar nog wel overal wat heuvelruggen.

null

Aan de andere kant begint de Ardèche en wordt het meteen weer wat bergachtiger.

null

Vogüé in de Ardèche

null

Eindbestemming Aubenas. In Frankrijk zijn er vele onbemande vliegvelden waar je geheel vrij kunt starten en landen wanneer je maar wilt. Dit vliegveld was zelfs geheel gratis. Om te bepalen welke kant je moet landen hoort een rondje boven het veld erbij om de windzak te lezen.

In de tussentijd was ik een aantal dagen bij familië. Voordat we bij de terugvlucht komen, een paar foto's van de meest bekende attractie in de Ardèche.

null

Pont-d’Arc (blik richting stroomafwaarts)

null

En van de andere kant, met blik stroomopwaarts.

null

Ook ideaal en fraai zijn de nieuwe fietsroutes in de Ardèche over voormalige spoorwegen, viaducten en tunnels. Dit ken ik ook uit Duitsland, maar hier heeft men ook nog eens de vele historische viaducten behouden.

null

Vroeger reed de trein hier overheen, nu kan er gefietst worden. Brug bij Vogüé.

Na een lang weekend was het weer tijd om terug te gaan. Dank de Mistralwind moest ik m'n verblijf een dag 'verplicht' verlengen, aangezien de condities om te vliegen te gevaarlijk waren.

null

De ochtend van vertrek. Er was nog steeds een flinke wind, maar lang niet meer zo extreem als een dag van tevoren.

null

We verlaten weer de Ardèche.

null

"Über den Wolken, muss die Freiheit wohl Grenzenlos sein!" (anekdote naar het lied van Reinhard Mey)

null

Daar is de Rhône weer! Dank de nog steeds harde (Mistral)wind hierboven schiet het niet super op en kom slechts met 110-130 km/h (grondsnelheid) voorwaards. Normaal zijn 200-260 km/h.

null

Lac de Paladru

null

Eenmaal in de windschaduw van de bergen ging de snelheid er weer flink op vooruit. Hier Lac du Bourget nabij Aix-les-Bains.

null

Op de kleine luchthaven van Annecy "Mont-Blanc" een korte tankpauze. Principieel zou ik het in een enkele tankvulling direct tot de Duitse grens moeten redden, maar een landing extra kan als je wat tijd hebt geen kwaad.

null

Annecy met Lac d'Annecy. Hier moet ik op een ander moment nog eens heen!

null

De Franse A41 bij de Péage de Saint-Martin-Bellevue en knooppunt met de A410.

null

Blik richting Genève

null

Opnieuw boven de wolken en een fenomenale blik op de Mont Blanc… foto's van de telefoon doen de schoonheid van de natuur helaas veel te kort. Beneden Bonneville met de Franse A40.

null

Ook met wolken kan ik de Alpen zeer waarderen. Op de dag en in de nacht voor was sneeuw tot in de lage dalen gevallen.

null

Een doorkijkje tussen de wolken door.

null

De Alpen nabij Portes du Soleil en linksachterin Lac Leman (Meer van Genève).

null

Aan de andere kant ligt Lausanne in Zwitserland.

null

Blik richting de ingang van het Zwitserse Rhônedal.

null

Vevey en Montreux in Zwitserland, met de spectaculaire snelweg (A9) langs het meer. Links de snelweg naar Bern (A12).

null

Het Zwitserse landschap in de Romandië met Lac de la Gruyère. Ook hier heeft het een dag van tevoren nog gesneeuwd.

null

Wolkenspectakel nabij Lac de Neuchâtel.

null

Bielersee/Lac de Bienne. We naderen hier de Jura, welke qua hoogte zeker geen te onderschatten middelgebergte is…

null

…met als hoogste punt van de Zwitserse Jura hier de Chasseral (1606 m).

null

Het weer is helaas aan de noordkant van de Jura niet bijzonder, zodat we (door de wolken gedwongen) wat lager vliegen. Over de wolken was ook een optie geweest, maar de weersmelding van Basel was niet zo bijzonder, waardoor ik niet het risico wilde lopen boven een vrijwel gesloten wolkendek 'vast' te zitten.

null

Eenmaal bij Mulhouse bleek het allemaal reuze mee te vallen en was de optie bovenlangs ook mogelijk geweest. Daarvoor nu meer gezien van de omgeving. ;)

null

Colmar. Een schitterend stadje wat ook wel "Klein-Venetië" wordt genoemd. Een aanraader!

null

We zijn weer in Duitsland. Hier steken we de Rhein over nabij Bingen/Rüdesheim met blik richting Mainz.

null

De Rhein richting Nederland met blik richting de Loreley.

Thats it! Opnieuw weer een geweldige reis met enorm veel indrukken. De vraag is wanneer ik naar de Alpen ga verhuizen?! :)

*bericht bewerkt door moderator op 17 mei 2019 17:43

Mooie reis!

Prachtige foto's!
Ik herken veel, soms omdat ik er geweest ben (Jungfrau, Kandertal, Annecy), soms omdat ik er langs rij (Loreley) en soms omdat ik er af en toe ook overheen vlieg op weg van/naar NCE (en dan altijd probeer een raamplek aan de 'Alpenzijde' te krijgen.
Moet genieten zijn om met zo'n toestel zelf dit soort routes te mogen/kunnen vliegen, ik moet het met een lijntoestel doen :-)

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 17 mei 2019 23:17

Rob

Mooie beelden @frans! Op die manier let ik ook altijd op de bergen (zonder privé-vliegtuig). Wanneer was dit precies?

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Mooi verslag. Leuk om het e.e.a. te herkennen.

Aftellen maar!

Mooie vlucht
Je bent denk ik toe aan een betere kist @Frans 👍

Mooi verslag weer @Frans

@Roel misschien eens leuk om op deze manier vanuit de lucht een weerbericht filmpje te maken?

Übung macht den meister!!!

Mooi verslag weer @Frans

@Roel misschien eens leuk om op deze manier vanuit de lucht een weerbericht filmpje te maken?

RFKANGOO op 18 mei 2019 12:45

Geen probleem, ik vlieg graag mee :-)

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Zeer fraai verslag. Dat punt op de snelweg bij Härkingen is overigens een van mijn favoriete stukken snelweg, de eerste keer dat je de (Berner) Alpen in volle glorie kunt zien liggen als je vanaf Basel aan komt rijden.

Wanneer was dit precies?

*bericht bewerkt door Quick op 18 mei 2019 15:26

Mr. Slow

Mooi verslag weer @Frans

@Roel misschien eens leuk om op deze manier vanuit de lucht een weerbericht filmpje te maken?

RFKANGOO op 18 mei 2019 12:45

Geen probleem, ik vlieg graag mee :-)

Roel op 18 mei 2019 14:00

Dan film ik wel ;-)

Click. Click. Peace

Potverdikkie wat mooi!

Fantastisch verslag!! Hoe mooi! 👍👍 @Frans

Bla, bla, bla.

Fantastisch. Dank voor het delen

Let it snow

Dank voor de toffe reacties! Een video van één van de vluchten zal ik later hier nog posten. Persoonlijk kan ik het alleen maar aanbevelen om eens vanaf een lokaal vliegveld een rondvlucht te boeken. Helaas niet het goedkoopste uitstapje, maar in de Alpen een spectaculair avontuur
@Roel & @Quick: De heenreis was op 1 mei, terug op 6 mei.
@Hooykaas: Oh ja, een Cirrus (vooral de SR22T) is een absoluut droomtoestel. Helaas ligt dat veel te ver boven m’n budget. Niet alleen in de koop, maar ook in huur. Ook mooi vind ik de nieuwe Diamond DA50, maar die kost ook een paar centen. Misschien ooit een DA40. ;) Van een Cessna ben ik geen groot fan.

Dat punt op de snelweg bij Härkingen is overigens een van mijn favoriete stukken snelweg, de eerste keer dat je de (Berner) Alpen in volle glorie kunt zien liggen als je vanaf Basel aan komt rijden.

Quick op 18 mei 2019 15:26

Ja is inderdaad een fraai stuk! Vanuit de lucht in zo’n 2000 m heb ik vorig jaar de Alpen zelfs al vanaf Karlsruhe kunnen herkennen. ;)

*bericht bewerkt door Frans op 19 mei 2019 21:55

Plaats een reactie