Welke skischoenen neem ik?

Gegroet wintersporters!

Begin dit jaar besloten na 15 jaar het materiaal te vernieuwen… Heb ondertussen de Salomon S-max Blast ski's aangekocht maar ben nu nog op zoek naar een geschikt paar ((bij)passende) boots (flex +100?). Ik ben een gevorderd skiër maar zal mezelf nooit 'pro' noemen (daar is de techniek in minder goede omstandigheden te beperkt voor).

Ongeveer 15 jaar ervaring, man, 27 jaar, 1m89, 95-100 kg, zuiver pisteskiër en ik geniet van snelheid maken op de piste.

Iemand die me hier enkele opties kan voorleggen?

Bedankt!

190/100kg , behoorlijk ervaren, kun je gerust naar flink stevige schoenen. Zou zeggen flex120+. Voor merken/types: ga naar een winkeltje kundig personeel en flinke sortering. Eerst eens zien wat echt goed past en dan pas verder puzzelen.

Edwin van Riel

.

*bericht bewerkt door evr66 op 23 mei 2019 06:32

Edwin van Riel

.

*bericht bewerkt door evr66 op 23 mei 2019 06:33

Edwin van Riel

100% wat @evr66 zegt. Op zich ook wel terecht dat hij het 3 keer postte 😉

100% wat @evr66 zegt. Op zich ook wel terecht dat hij het 3 keer postte 😉

GiGi op 23 mei 2019 08:32

Ik denk, jij slaapt nog, zal ff duidelijk zijn ;) Het wilde niet erg vanaf mobiel naar de site zeg maar ;)

Edwin van Riel

@MathiasDC

Inderdaad wat @evr66 zegt.

Je kunt het beste bij de winkel met deskundig personeel (oftewel Bootfitter) je voeten op laten meten,advies vragen over de flex (waarschijnlijk inderdaad richting de 120) en dan vervolgens de schoenen passen die ze je voor zetten.

Een tip hierbij : Wees niet te snel tevreden, maar pas zorgvuldig en goed de schoenen zodat je ook met de juiste skischoenen naar huis gaat.

Ik heb dit begin dit jaar zelf ook gedaan bij een bootfitter tijdens de skivakantie. Dit heeft ook als voordeel dat je gelijk kunt testen op de piste of het helemaal goed zit en bij een eventueel probleem (knellen o.i.d.) weer terug kan gaan om dit aan te laten passen.

Paul

Zo is het de laatste keer bij mij ook ongeveer gegaan. Voeten opmeten en vooral bekijken. Op basis hiervan kwam men met een 3-tal modellen. Een ervan uitgekozen. Tsja, toen nog een uurtje of wat bezig geweest om hem helemaal goed te krijgen (in eerste instantie denk je echt dat-ie veeel te klein is ;)).

Op advies van de bootfitter paar uurtjes op gaan skiën (Snowworld) en toen nog minimale aanpassingen laten doen. Mee op vakantie en ze bleken helemaal perfect.

Andere optie is op vakantie kopen, dan heb je daar een week normaal gesproken om ze helemaal naar wens te krijgen.

Edwin van Riel

De flexnummers zeggen niet zoveel vind ik. Ik met mijn enigzins gevorderde niveau ski nu met een salomon 130 race schoen met 1.75 en 70kg en dat gaat prima. Anatomie speelt ook een rol. Het moet vooral lekker zitten. Goed strak zonder te knellen. In de winkel moet je ze zonder al teveel moeite kunnen buige met je knie tot net over de voorkant van de schoen, slechts een richtlijn maar geeft je wel een idee van de flex.

Inderdaad, als eerder aangegeven, pasvorm is bepalend. Daarnaast kun je met postuur en ervaring gerust aan de bovenkant van de flexwaardes gaan zitten, alhoewel deze altijd slechts indicatief zijn en niet echt vergelijkbaar tussen verschillende merken. Maar goed, beter een indicatie dan helemaal niets.

Edwin van Riel

Plaats een reactie