Lichaam sinds 31 januari vermiste skiër gevonden

De 18 jarige Sacha raakte vermist nabij Alpe d'Huez op 31 januari van dit jaar. De jongen, een talent bij de locale ski-club, besloot die middag in z'n eentje via een off-piste afdaling naar het dal te skiën. Hij kwam echter nooit thuis aan. Ondanks de vele zoekacties, vaak gehinderd door een zeer hoog lawinegevaar, lukte het de bergredding niet om deze jongen te vinden.

Vandaag is er met een groep van 175 vrijwilligers (professionals zoals gidsen en skileraren, maar ook ervaren toerskiërs) gezocht naar de jongen. Een team met reddingshonden vonden iets na elven het lichaam van de jongen.

https://www.ledauphine.com/actualite/2019/05/23/160-personne…

Click. Click. Peace

18 jaar, wat een tragedie!

Edwin van Riel

Vreselijk, maar knap dat ze zijn blijven zoeken en hem gevonden hebben.

Bla, bla, bla.

@Rogier weet jij wat de reden is dat ze nu na 4.5 maand deze zoekactie doen? Ipv bv vorige week of maand?

Dit is zo'n bericht waar ik 2 gevoelens bij heb, blij prachtig dat ze hem gevonden hebben, vreselijk dat iemand overleden is.
En het lastig is om een juiste reactie te geven zonder iets verkeerds te zeggen, over het eerste of tweede

*bericht bewerkt door Birdheart op 24 mei 2019 08:13

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@rogier, @birdheart, Neem aan, dat het terrein nu pas weer fatsoenlijk door te zoeken was (sneeuw, lawinegevaar enzovoorts)?
Inderdaad moeilijk op dit soort dingen wat "goeds"te zeggen. Hopelijk maakt dit het voor de nabestaanden mogelijk om e.e.a. zo goed mogelijk af te sluiten cq een plaats te geven, alhoewel overlijden op dit soort leeftijd altijd een enorm litteken bij ze zal achterlaten, hoe of wat er ook op gereageerd wordt.

Drukt je toch maar weer met de neus op de feiten: het blijft een risicosport waarbij inderdaad zo nu en dan iets volledig mis gaat.

Edwin van Riel

@Birdheart Omdat de sneeuw nu goed begint te smelten is de kans op vinden vele malen groter dan bijvoorbeeld een maand geleden. En nog langer wachten is de kans groot dat het lichaam niet meer in de sneeuw ligt met de eventuele gevolgen van dien (dieren, gevonden worden door wandelaars etc)

Click. Click. Peace

@Rogier
Je opmerking bracht me bij het volgende (begrijp me niet verkeerd, omschreven situatie in het artikel is zeer spijtig natuurlijk).

In een skigebied ontstaat veel rommel. Afval, maar ook handschoenen, stokken enz. Daarnaast zijn er heel veel materialen de berg opgesleept. (pisteborden, netten enz enz). Hoe wordt dit allemaal opgeruimd? Ik heb wel een artikel voorbij zien komen over het schoonmaken van bergpassen, maar ik ben hier ook wel benieuwd naar. Gebeurd dat ook rond deze periode, of juist direct als een skigebied sluit. Juist pas veel later wanneer (bijna) alle sneeuw al verdwenen is, of juist bijna niet? Te voet, per vrachtwagen, per pistebully? Vrijwilligers, professionals, locals? enz.

Nogmaals, ter verduidelijking, een stoffelijk overschot vind ik geen ‘rommel’. Met je uitleg snap ik dat ze zoekacties precies moeten plannen om het lichaam te kunnen bergen.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

…maar ook handschoenen, stokken enz. Daarnaast zijn er heel veel materialen de berg opgesleept. (pisteborden, netten enz enz). Hoe wordt dit allemaal opgeruimd?

Goede vraag. Voor zover ik weet ruimt het skigebied zelf hun rommel op (borden, netten, enz.)
Een ‘dienst gevonden/verloren voorwerpen’ ben ik echter nog nergens tegen gekomen.
Wel zie ik in de zomer als ik eens met een zetellift omhoog ga, skistokken, handschoenen, mutsen en zelf eens een eenzame ski onder de lift liggen. Die ruimen ze enkel bij inspectie en onderhoud van de liften of nooit (indien moeilijk bereikbaar). Of wandelaars breiden hun collectie uit, kan ook. ;)

Bla, bla, bla.

De pistenborden en netten e.d. worden meteen na sluiting opgeruimd. Dat is handig want dan kan het nog op ski’s en met sneeuwscooters gedaan worden.

Al die rotzooi wordt vaker en vaker tijdens opruimdagen opgeruimd. Hier in de buurt organiseert bijna elk skigebied zo’n opruimdag. Volgende week doe ik mee in Pelvoux bijvoorbeeld… Die zijn vaak allemaal begin / half juni. Meestal doen lokale scholen ook mee, vaak zelfs in vorm van natuurprojecten e.d.

Click. Click. Peace

vb van opruimproject in Les Arcs: Le grand nettoyage op 22 juni
https://www.lesarcs.com/le-grand-nettoyage.html

resultaat in 2018: 650kg rommel opgeruimd in 1 dag

null

Glide on!

Fijn dat het lichaam gevonden is na zo’n tragedie. Kunnen de nabestaanden het beter een plek geven hoop ik. En kan ook beter worden onderzocht wat er precies is gebeurd.

Sterkte aan eenieder die met zoiets te maken heeft.

Plaats een reactie