Winterspelen 2026

https://nos.nl/l/2290502

Winterspelen in 2026 naar Milaan en Cortina d’Ampezzo

Iemand al idee van de Olympische pistes?

❄️

Ik denk de Olympia piste (met de Tofana Schuss). Die wordt nu gebruikt als afdalingspiste voor de dames in de Worldcup. In 2021 organiseren ze in Cortina het WK Alpineskiën. Ik neem aan dat ze dat als baseline gebruiken voor de ontwikkelingen en innovatie die eventueel nodig is.

*bericht bewerkt door GiGi op 24 jun 2019 20:53

https://www.milanocortina2026.coni.it/en/

Er zijn 3 clusters voor de sneeuwsporten: Alta Valtellina (Livigno en Bormio), Cortina (incl Anterselva/Antholz), en Val di Fiemme.

“Innovatie die eventueel nodig is”…
Sorry, maar dat is Fake nog voordat het News is.
Niet zo kletsen ajb

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 24 jun 2019 23:29

En laten we ff concluderen dat het toch een beetje godsgeklaagd is dat zo’n beetje heel Noord Italië (van Milaan tot provincie Venetië) blijkbaar nodig is om deze bewezen onzin (Olympische Spelen renderen nooit) te financieren. In een Italië dat financieel helemaal op z’n gat ligt. (Of doet Brussel via slinkse wegen ook een duit in het zakje?)
Godzijdank zegevierde in Innsbruck het verstand.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 24 jun 2019 23:29

Blijkbaar heb je het niet zo op dit onderwerp. Je hoeft natuurlijk niet mee te praten erover.

En laten we ff concluderen dat het toch een beetje godsgeklaagd is dat zo’n beetje heel Noord Italië (van Milaan tot provincie Venetië) blijkbaar nodig is om deze bewezen onzin (Olympische Spelen renderen nooit) te financieren. In een Italië dat financieel helemaal op z’n gat ligt. (Of doet Brussel via slinkse wegen ook een duit in het zakje?)
Godzijdank zegevierde in Innsbruck het verstand.

Wunderkammer op 24 jun 2019 23:22

Niemand verplicht je ernaar te kijken of er mee bezig te zijn. Bovendien de reden dat ze het spreiden is voor een groot deel kostentechnisch. Met Biathlon in Antholz, skiën in Cortina hoeven ze geen nieuwe stadions en accomodaties te bouwen.

Wat overeind blijft is dat het raar is dat we 20 jaar na Turijn weer Winterspelen in het noorden van Italië hebben. Daar waar bijv. de ijsbaan in Turijn gelijk in verval is geraakt en niet meer gebruikt is.

Maar al klagen voordat er ook maar enigszins duidelijk is wat er gaat gebeuren is natuurlijk lekker Nederlands en onzinnig.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Dan was het dus het goedkoopst en meest logisch geweest als het gewoon weer naar Turijn was gegaan…
Milaan heeft sowieso geen winter-imago, en gaat het hierdoor ook niet krijgen.
Milaan-Bormio: 3 uur rijden
Milaan-Cortina: 5 uur rijden
Cortina-Bormio: kan ‘s winters redelijkerwijs niet vanwege gesloten Stelvio
En dan krijgen we straks weer dat gewauwel over het gezellige olympisch dorp, waar alle sporters zo mooi samen zijn? Yeah right.
I rest my case.

Het is überhaupt raar dat het naar Italië is gegaan. Maar Italië zal wel een hoop steekpenningen betaald hebben itt Zweden. Corruptie is in Zuid Europa een stuk gebruikelijker dan in Scandinavië. En als er iets is waar zulke comités als het IOC gevoelig voor zijn is het wel corruptie.

Born to Ride

Lekker suggestief @Matthias123 :)

Met alle bovengenoemde opmerkingen ben ik het wel eens hoor. Raar dat het weer in (noord) italie is, maar ja je moet wel tegenkandidaten hebben. Afstanden zijn groot, dus geen Olympisch dorp. Maar ja. Stockholm en Are liggen ook niet echt bij elkaar in de buurt. Het was ook raar dat na Pyeongchang, Bejing de spelen mag organiseren in 2022.

Olympische dorpen/ complexen zijn sowieso gedoomd om later in verval te geraken. Misschien door die spreiding kunnen ze gebruik maken van huidige accommodaties en/of deze upgraden.

Kosten van een olympische spelen is altijd een moeilijk verhaal. Ergens wordt er geld verdiend natuurlijk. TV Gelden, merchandise, kaartverkoop, uitgaven van bezoekers, maar denk ook aan bedrijven die wel of niet komen. verbetering van infrastructuur, verbetering van toerisme op langere termijn en verbetering van imago voor stad, streek en land. Die laatsten zijn moeilijk meetbaar.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

In Sestriere zie je het echt wel terug dat de spelen er zijn geweest. Het is er drukker (en bekender) dan vroeger. Ook zijn de wegen ernaartoe en zelfs naar de grens met Frankrijk enorm verbeterd voor de Olympische spelen. daar plukt de gehele omgeving hier nog steeds de vruchten van.

Click. Click. Peace

Ja denk dat het wat betreft de sporten die er toch al worden beoefend, het een goede boost kan zijn. In geval van Italië dus de sneeuwsporten.
Daarentegen Milaan geen associatie met sneeuw, maar Winterspelen omvatten natuurlijk ook schaatsen, shorttrack, ijshockey, curling, kunstschaatsen.
Voor een 400 mtr schaatsbaan vrees ik zelfde lot als Turijn.

Het blijft zonde dat het “alles bij elkaar in de buurt” voor het Olympisch gevoel niet goed mogelijk is, maar dat gold voor de andere kandidaat-steden (landen) ook. En dat is vaak tijdens Zomerspelen ook het geval. Zeilen en roeien bijvoorbeeld vaak ver van olympisch dorp.

❄️

Eerste gedachten waren bij het horen van het nieuws.

  • jammer had zweden leuker gevonden.
  • wat zou er "extra" betaald zijn
  • olympische spelen kosten klauwen met geld
  • olympische spelen leveren zelden direct winst op
  • Italië heeft geen geld
  • Italië heeft torenhoge schulden
  • Italië is nu al aan het ruziën met Europa om geld issues
  • grap van de eeuw, gesteund door ioc
  • europa in diepe crisis, want de elende achteraf, betalen we natuurlijk met zijn allen

*bericht bewerkt door Birdheart op 25 jun 2019 15:13

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

kunnen eigenlijk geen bestaande stadia worden omgebouw om zo’n schaatsbaan te leggen?
waar ze bijvoorbeeld atletiek beoefenen?
in het stadion van Lille wordt ook niet enkel voetbal gespeeld, maar daar ging ook al tennis en basketbal door.

Ik zag dat Livigno vooral de freestyle onderdelen krijgt:
Here are the venues suggested in the Livigno area and the related races:

Mottolino slope
• Ski Halfpipe
• Ski Slopestyle
• Ski Big Air
• Snowboard Halfpipe
• Slopestyle Snowboarding
• Big Air Snowboard

Carosello 3000 slope
• Aerials
• Moguls

Sitas - Tagliede slope
• Giant Parallel Slalom
• Ski Cross
• Snowboard Cross


Het blijft zonde dat het “alles bij elkaar in de buurt” voor het Olympisch gevoel niet goed mogelijk is, …

Marije77 op 25 jun 2019 14:19

Wat is daar eigenlijk zonde aan? Ik zie de meerwaarde er niet zo van om alles op een plek te hebben.

Schaatsen gaat plaatsvinden op de bestaande 400m openluchtbaan van Baselga. Daar maken ze een zo te zien vrij eenvoudige overkapping over, die later eventueel weer verwijderd kan worden.

null

*bericht bewerkt door paolie op 25 jun 2019 17:21

Schaatsen op een bestaande baan, skipistes liggen er al, langlaufloipen en skischansen bestaan al, freestyle-faciliteiten zijn altijd tijdelijk (dacht ik)… Tegen die tijd is er een nieuw San Siro-stadion voor de openings- en sluitingsceremonie. Valt wel mee hoe veel er in dat opzicht echt bijgebouwd moet worden. Ik weet even niet of er in Milaan indoor ijsstadions zijn voor shorttrachk, kunstrijden en ijshockey.

Verder zullen er op de verschillende locaties Olympische dorpjes ontstaan. Appartementen, sportfaciliteiten (zwembaden etc.). Dat zijn denk ik goede en blijvende zaken voor die plekken.

In Cortina is een bestaand ijshockeystadion (olympisch stadion uit 1956). Sluitingsceremonie wordt gehouden in de Arena van Verona, heb ik gehoord. Dat zou wel heel gaaf zijn!

Het blijft zonde dat het “alles bij elkaar in de buurt” voor het Olympisch gevoel niet goed mogelijk is, …

Marije77 op 25 jun 2019 14:19

Wat is daar eigenlijk zonde aan? Ik zie de meerwaarde er niet zo van om alles op een plek te hebben.

Arjen2 op 25 jun 2019 17:16

Ik heb zelf een topsport verleden en het unieke van Olympische Spelen is toch echt ook wel dat je met allerlei andere sporters uit verschillende disciplines tegelijk wil gaan pieken en je ultieme prestatie wil neerzetten. Dan iedereen zo om je heen meemaken is een heel bijzonder gevoel en totaal onvergelijkbaar met kampioenschappen of world cups met alleen eigen sport.

❄️

@Veenhoorn niet echt suggestief, het is gewoon gebaseerd op cijfers: Zweden staat 6e op de internationale corruptielijst, Nederland 8e en Italië slechts op de 54e plaats, zelfs onder ontwikkelingslanden als Rwanda en Namibië. Hoe lager de stand hoe corrupter het land.

Born to Ride

Dat soort cijfers kun je niet op iedere casus toepassen natuurlijk… ik vind het nogal een beschuldiging. Het zou inderdaad kunnen, maar waarom daar de focus op leggen? Cortina, Livigno en Val di Fiemme zijn toch prachtige locaties voor Winterspelen? Milaan zelf trouwens ook.

Mr. Slow

Idd. Altijd die ongefundeerde verdachtmakingen. Is het geen doping, dan zijn het steekpenningen.

Dat soort cijfers kun je niet op iedere casus toepassen natuurlijk… ik vind het nogal een beschuldiging. Het zou inderdaad kunnen, maar waarom daar de focus op leggen? Cortina, Livigno en Val di Fiemme zijn toch prachtige locaties voor Winterspelen? Milaan zelf trouwens ook.

Quick op 26 jun 2019 11:40

Het zijn zonder meer prachtige locaties, maar nuchter gezien klopt het gewoon niet dat Italië het weer is ipv Zweden. En ongefundeerd is het ook niet wanneer je in ogenschouw neemt hoe vaak er al IOC leden zijn veroordeeld voor corruptie. En dat icm met de corruptie lijst hoef je niet helderziend te wezen. Maarja er zijn vast ook nog mensen die denken dat het WK voetbal aan Qatar is geschonken vanwege de voetbalhistorie en dat daar geen enkele steekpenning is betaald. Het is alleen jammer dat we via de EU hoe dan ook er weer aan gaan mee betalen aangezien Italië nagenoeg failliet is.

Born to Ride

Zomaar een greep met een lijst corrupte IOC leden:
https://www.volkskrant.nl/sport/deze-ioc-leden-kwamen-al-een…

Born to Ride

Idd. Altijd die ongefundeerde verdachtmakingen. Is het geen doping, dan zijn het steekpenningen.

DrPhil op 26 jun 2019 13:20

En als het geen verdachtmakingen zijn, dan begint er altijd wel iemand over de EU, belastingeld, winstgevendheid etc.

Rob

@Veenhoorn niet echt suggestief, het is gewoon gebaseerd op cijfers: Zweden staat 6e op de internationale corruptielijst, Nederland 8e en Italië slechts op de 54e plaats, zelfs onder ontwikkelingslanden als Rwanda en Namibië. Hoe lager de stand hoe corrupter het land.

Matthias123 op 26 jun 2019 08:49

Je vergeet Botswana en misschien de Seychellen, maar verder staat de rest van Afrika, een heel, heel groot deel van Azië maar ook heel voormalig Joegoslavië en nog de nodige zuid Amerikaanse landen (waaronder Argentinië) ver onder Italië. 54e is niet hoog, maar van de 180 onderzochte landen ook niet extreem laag.

Volgens mij is het ook heel moeilijk om van één Italië te spreken, de verschillen tussen noord en zuid zijn immens, ik denk dat de vergelijking met de kloof tussen Vlaanderen en Wallonië nog niet eens zo gek is. Regio’s als Zuid Tirol, Val d’Aosta en Trentino zijn volgens mij behoorlijk welvarende regio’s, terwijl Sicilie extreem aan de andere kant zit.

Ik vind het wel mooi dat het in Italië is, waar veel bestaande faciliteiten zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik vind het fantastisch om Winterspelen weer in Europa te hebben. Hopelijk kan ik kaartjes krijgen voor de super G!

Wat is daar eigenlijk zonde aan? Ik zie de meerwaarde er niet zo van om alles op een plek te hebben.

Arjen2 op 25 jun 2019 17:16

Ik heb zelf een topsport verleden en het unieke van Olympische Spelen is toch echt ook wel dat je met allerlei andere sporters uit verschillende disciplines tegelijk wil gaan pieken en je ultieme prestatie wil neerzetten. Dan iedereen zo om je heen meemaken is een heel bijzonder gevoel en totaal onvergelijkbaar met kampioenschappen of world cups met alleen eigen sport.

Marije77 op 25 jun 2019 18:52

Ja, uit dat oogpunt snap ik je inderdaad wel. Ik bekijk het vanuit een planologisch standpunt, en dan is concentratie van zo'n enorm evenement helemaal niet slim: Enorme investeringen voor een hele korte tijd op een klein gebied. Na afloop gaat zo'n gebied nooit meer zo intensief gebruikt worden. Dat is dus zonde en niet duurzaam. Qua geld en ook wat betreft milieu en ingrepen in de omgeving.
Door te spreiden kan veel beter gebruik gemaakt worden van wat al aanwezig is, en van wat in de toekomst nuttig is.

*bericht bewerkt door Arjen2 op 27 jun 2019 21:23

In het algemeen zijn de Olympische spelen vanuit kosten-baten oogpunt een misselijk plaatje:
https://fivethirtyeight.com/features/hosting-the-olympics-is…

Ik hoop dat GiGi gelijk krijgt en dat de infrastructuur kan blijven, meestal gaat het ongeveer zo:
https://elpais.com/elpais/2017/03/01/inenglish/1488358288_28…

*bericht bewerkt door Skadi op 27 jun 2019 23:58

@Skadi, meestal gaat het helaas wel zo dat na een groot evenement als de olympische spelen de stadions in verval raken, net zoals het zwemstadion in Griekenland. In hetzelfde artikel wordt ook over London geschreven waarin zij wel een plan hebben. Zelf heb ik nog een wedstrijd mogen zwemmen in het olympische zwembad! Cool! ( niet als deelname aan de olympische spelen overigs hoor haha). Ma goed het kan dus wel… ;-)

*bericht bewerkt door R_Dolomieten op 28 jun 2019 10:32

Plaats een reactie