Candide Thovex skiet op golf

Ook als water niet bevroren is kan Candide er ook mee overweg!

https://youtu.be/V-LqtL3rSr0

Click. Click. Peace

Techniek is alles. 😎

Bla, bla, bla.

Das geen techniek, dat is een godgegeven gave! En ja, ik ben zo ongelovig als de pest 😜.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Niks gave, gewoon doortrainen tot het er een beetje leuk uit ziet. Maar wat wil hij eigenlijk bewijzen, dat je kunt skiën op water? Wisten we toch al?

*bericht bewerkt door Martin7182 op 12 jul 2019 23:22

Niks gave, gewoon doortrainen tot het er een beetje leuk uit ziet. Maar wat wil hij eigenlijk bewijzen, dat je kunt skiën op water? Wisten we toch al?

Martin7182 op 12 jul 2019 23:20

Blasfemie!!!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Niks gave, gewoon doortrainen tot het er een beetje leuk uit ziet. Maar wat wil hij eigenlijk bewijzen, dat je kunt skiën op water? Wisten we toch al?

Martin7182 op 12 jul 2019 23:20

Blasfemie!!!

Shane op 12 jul 2019 23:33

Heerlijk, de talent/gave vs doortrainen discussie. Kunnen we die nog een keertje houden?

Super beelden natuurlijk, al hoop ik deze winter wel weer wat ‘on snow’ beelden te zien van Candide!

Freeride = Life

Niks gave, gewoon doortrainen tot het er een beetje leuk uit ziet. Maar wat wil hij eigenlijk bewijzen, dat je kunt skiën op water? Wisten we toch al?

Martin7182 op 12 jul 2019 23:20

Grappenmaker. Het overgrote deel van de profs traint harder en vaker dan Candide ooit gedaan heeft, maar komt qua techniek niet in de buurt van hem.

Born to Ride

Je moet met name effectief trainen. Als je gepassioneerd bent, train je snel te hard en loop je blessures op. Candide kan blijkbaar heel goed doseren. En hij kiest natuurlijk ook voor een sportcarrière. Of doet hij dit naast zijn werk?

*bericht bewerkt door Martin7182 op 13 jul 2019 16:16

Je moet met name effectief trainen. Als je gepassioneerd bent, train je snel te hard en loop je blessures op. Candide kan blijkbaar heel goed doseren. En hij kiest natuurlijk ook voor een sportcarrière. Of doet hij dit naast zijn werk?

Martin7182 op 13 jul 2019 16:16

Dit verduidelijkt alleen maar meer dat je Candide niet kent. Dat maakt ook direct duidelijk waarom je denkt dat het puur training is… Ik raad je aan om de docu ‘a few words’ te kijken of YouTube en dan het nog eens te beoordelen of dit puur training is of een gave.

Born to Ride

Supermensen bestaan niet, je kijkt teveel films @Matthias123😝 Maar het idd een mooie docu; “He wanted to push and go further, always” en “he gives a 110%, no matter what he’s doing” vatten het wel mooi samen. Trainen begint pas op het punt dat je ergens goed in bent. Vol over-“gave”, dus je krijgt toch gelijk 😀

Supermensen bestaan niet, je kijkt teveel films @Matthias123😝 Maar het idd een mooie docu; “He wanted to push and go further, always” en “he gives a 110%, no matter what he’s doing” vatten het wel mooi samen. Trainen begint pas op het punt dat je ergens goed in bent. Vol over-“gave”, dus je krijgt toch gelijk 😀

Martin7182 op 14 jul 2019 10:05

Dus met een beetje training zou iedereen net zo goed kunnen voetballen als bijvoorbeeld Messi of Ronaldo? Dat is dan ook iets wat geen gave is maar puur training… Als het zo makkelijk was zou iedereen wel op hoog niveau kunnen voetballen.

Born to Ride

Volgens mij is het anders. Je hebt niets aan talent/gave zonder training… en zonder talent/gave kom je maximaal niet verder dan prima amateur (en dan nog vaak niet) met training.

Verder over ‘supermensen’ ik ken hier in mijn dorp een paar jongens die bij de absolute wereldtop qua alpinisme en rotsklimmen horen. Toen die op de middelbare school zaten dolde ze na twee voetbal lessen de jochies die als sinds kleuter op het voetbalveld staan. Een van die jongens (Tony Lamiche) ging vorig jaar voor de grap even wat racefietsen, en reed meteen podiums en top 10 waarderingen in Granfondo’s… Dus er zijn echt mensen waarbij sporten het makkelijker afgaat dan andere.

En dan back on topic, er zijn maar weinig skiërs die zoveel talent, en zoveel techniek en inzicht hebben als Thovex. Vriend en vijand die met hem geskied hebben zeggen dat ook allemaal.

Click. Click. Peace

Interessant, ik snap best dat mensen bepaalde mythes instant willen houden zoals b.v. Ronaldo die zelf ook beweert dat je het kunt vergeten zonder talent. Hij beseft waarschijnlijk niet eens dat hij gepassioneerder is, effectiever en meer traint dan welke andere voetballer dan ook.

Je ziet het bij alle toppers terug: ook Candide traint als een bezetene en heeft een haast niet voor te stellen doorzettingsvermogen. De wetenschap is er niet echt over uit, maar dat komt denk ik omdat passie en doorzetting slecht in cijfers te vangen zijn. Bepaalde mensen zullen ook echt wel een klein genetisch voordeel hebben, maar we overschatten dat zo vaak. Het ontbreken van “talent” wordt heel vaak als excuus gebruikt om iets niet te hoeven doen. Het is namelijk nogal een opoffering om ergens de beste in te worden. Ik gebruikte de “talent” smoes vroeger ook, maar weet inmiddels wel beter.

Laat ik het omdraaien; probeer maar eens voorbeelden te vinden van mensen die hun leven hebben gegeven voor een sport of vaardigheid en GEEN topper geworden zijn. Met “je leven geven” bedoel ik dan niet de fanatieke sporter die zich 's avonds na de arbeid een paar uur in het zweet werkt of de sportinstructeur die beroepsmatig ernaast staat en ziet dat het goed is :)

Mensen geven hun leven niet voor iets waar ze waarschijnlijk de top toch niet gaan bereiken…iets met gebrek aan talent…

Anderzijds ken ik wel diverse talenten die er alles voor hebben gegeven maar het niet hebben gered. Gewoon omdat ze ondanks talent en training vroegtijdig een plafond raken en er niet binnen afzienbare tijd doorheen komen. Of op het verkeerde moment in de carriere een of meer stevige blessures oplopen en daardoor de boot missen.

Verder klinkt je verhaal als een managementcoach @Martin7182 😂

Laat ik het omdraaien; probeer maar eens voorbeelden te vinden van mensen die hun leven hebben gegeven voor een sport of vaardigheid en GEEN topper geworden zijn.

Martin7182 op 15 jul 2019 20:21

Ik.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Laat ik het omdraaien; probeer maar eens voorbeelden te vinden van mensen die hun leven hebben gegeven voor een sport of vaardigheid en GEEN topper geworden zijn

Martin7182 op 15 jul 2019 20:21

Het overgrote deel van alle subtoppers in welke sport dan ook leeft er volledig voor maar zal nooit de top bereiken. Degenen die in de eerste divisie voetballen. Degenen tussen de plaats 100 en 200 van de wereld ranglijst van het tennissen enz. enz. Het overgrote deel daarvan stelt alles op alles om de top te halen maar zal het nooit lukken doordat ze gewoon net iets minder getalenteerd zijn. Met jou visie zou iemand met zware dyslexie ook met wat oefenen opeens goed in talen kunnen worden. Of iemand met dyscalcullie een rekenwonder worden. Iedereen wordt met bepaalde sterke en zwakke punten geboren en een deel van de mensen heeft daar gewoon een uitschieter in en zijn extreem sterk in een bepaald iets.

Neem het wielrennen, ik ben bijna 2 meter lang, dus ik heb gewoon niet de bouw om een goede klimmer te worden, dan kan ik trainen wat ik wil, maar ik zal nooit de top kunnen bereiken. En iemand van 1.60m met een zeer tengere lichaamsbouw zal nooit een topsprinter kunnen worden.

Met jouw visie zou ook iedereen VWO met aansluitend universiteit moeten kunnen doen, super mensen bestaan nu eenmaal niet en het is gewoon een kwestie van studeren en trainen… Ik ken genoeg mensen die in hun schooltijd alles hebben gegeven en bijvoorbeeld maar net me de hakken over de sloot een MBO niveau 2 opleiding af konden ronden. Best denigrerend als je vind dat die gewoon niet hun best hebben gedaan en met de juiste inzet gewoon universiteit hebben kunnen afronden.

Maargoed jij hebt waarschijnlijk minstens iets van 3 titels zoals professor, doktor, meester en enkele miljarden op de bank? zo niet dan heb je gewoon niet goed je best gedaan!

Wordt wakker en kom uit je droom of stop met trollen, ik weet namelijk niet goed of je het echt meent of dat het gelukkig een grap blijkt te zijn.

Born to Ride

Laat ik het omdraaien; probeer maar eens voorbeelden te vinden van mensen die hun leven hebben gegeven voor een sport of vaardigheid en GEEN topper geworden zijn.

Martin7182 op 15 jul 2019 20:21

Ik denk, samen met @shane , zo’n 95% van de mensen die ambitie hebben topsporter te worden ;-)

@Matthias123 iets minder aangebrand mag wel. Hij neemt de moeite om zijn mening te onderbouwen, dus troll waardig is het niet. Dank!

Laat ik het omdraaien; probeer maar eens voorbeelden te vinden van mensen die hun leven hebben gegeven voor een sport of vaardigheid en GEEN topper geworden zijn.

Martin7182 op 15 jul 2019 20:21

Ik denk, samen met @shane , zo’n 95% van de mensen die ambitie hebben topsporter te worden ;-)

@Matthias123 iets minder aangebrand mag wel. Hij neemt de moeite om zijn mening te onderbouwen, dus troll waardig is het niet. Dank!

Rene op 16 jul 2019 10:31

De onderbouwing is zo verschrikkelijk eenzijdig dat ik me echt serieus zit af te vragen of hij het echt meent of dat hij gewoon een bommetje aan het gooien is.

Born to Ride

Ik moet altijd denken aan Kyrgios (tennisser) als we talent vs hard werken zetten. Die jongen traint een paar keer per week (en soms nog niet eens) een paar uurtjes, gaat de avond voor een grote wedstrijd (vs Nadal) gewoon naar de kroeg en staat alsnog al jaren bij de top 40 (13e als hoogtepunt) tennissers ter wereld. Geeft zelf toe niet te leven voor de sport maar omdat het goed betaald blijft hij het doen.

Mis toch echt het harde werken in dit verhaal, zou hij niet gewoon talent hebben?

Freeride = Life

Dat kleine genetische voordeel waar @martin7182 het over heeft is denk wel iets meer dan dat. Waar het om gaat zijn een aantal neurologische zaken. Hoe snel en accuraat reizen de signalen van de hersenen naar de ledematen en hoe snel en goed kunnen de hersenen visuele informatie omzetten in actie. Grote verschillen in deze capaciteiten zijn al vanaf heel jonge leeftijd duidelijk waarneembaar. Goede voetballers (even als voorbeeld) zijn al vanaf de eerste keer dat ze een bal aanraken, beter dan de rest en dat gat valt nimmer te dichten. Ze blijven namelijk alles altijd sneller leren dan de rest en hebben dus steeds meer tijd om weer iets nieuws te leren. Goede voetballers zijn ook in veel andere zaken, simpelweg beter dan anderen. Ronaldo of Messi waren net zo makkelijk top-hockeyer, -tennisser, of skier geworden. Een voetbaljournalist verwoorde dat ooit mooi: “Ik heb er bij velen in de auto meegereden, maar profvoetballers zijn eigenlijk altijd goede chauffeurs. Tijd en ruimte hebben voor hen minder geheimen dan voor een gewone sterveling.”

Voorbeeld: Als je vlieger wilt worden bij de luchtmacht onderwerpt defensie je op de eerste keuringsdag aan een aantal gestandaardiseerde tests (waar je niet op kunt oefenen) die je neurologische capaciteiten testen. Aan het eind van de dag ligt 95% van de mensen er al uit, terwijl de 5% die wel overblijft de tests eigenlijk niet eens echt moeilijk vond.

Andere belangrijke vraag, wat is training? Iemand die je uitlegt hoe iets moet? Willem van Hanegem (of Maradona of Cruyff of Messi enz,) wist gewoon hoe hij een bal moest raken of positie moest kiezen in het veld. Dat hoefde niemand hem te leren. Altijd alleen een beetje op straat geklooid en een half jaar (!) nadat de trainer van profclub Velox hem een paar ballen zag trappen en vroeg of hij bij hen kwam voetballen, speelde hij in het eerste elftal. Voetballen leer je niet van je trainer.

Hoe kan het dat ik beter ski en sneller progressie maak dan genoeg anderen die ik ken, die jonger zijn begonnen, fanatieker zijn, die veel meer trainen en lessen met instructeur en sowieso veel meer ervaring hebben dan ik? Terwijl ik altijd een beetje voor mezelf loop te klooien? Dat zou volgens jouw theorie niet mogelijk moeten zijn toch Martin?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Martin7182 Daar ken ik er echt een heleboel van. Skiërs, klimmers, fietsers, mountainbikers. Tientallen alleen al in mijn kennissenkring/vriendenkring. Jarenlang puur leven voor de sport, nooit eenbiertje. Geen werk en alleen sport (geld van ouders / van leuke lokale sponsor etc etc) en die hebben het echt niet gered, ondanks een behoorlijke dosis talent. Maar hun plafond kwam eerder dan van de absolute elite.

Begrijp me niet verkeerd. Het is niet dat het bij Candide alleen talent is. Hij traint keihard. Maar er zijn genoeg gasten die even hard en harder trainen en toch echt zijn niveau niet hebben, en nooit zullen halen.

Kijk ook eens naar de tour. Een Groenewegen heeft talent als sprinter en hoe hij ook zal trainen wordt nooit een ronderenner en een Thomas of een Kruijswijk wordt nooit een sprinter hoe zo ook zouden trainen… En dat is toch een stukje talent. Een beter voorbeeld is trouwens een Matthews versus een Groenewegen… Beide sprinters maar de ene wint en de andere zelden… terwijl ze beide goed trainen…

*bericht bewerkt door Rogier op 16 jul 2019 16:08

Click. Click. Peace

Ok, laat ik het iets nuanceren; je kunt problemen krijgen waardoor je toch de top niet haalt; blessures, gebrek aan motivatie, je klagende omgeving. Er zijn genoeg redenen te verzinnen waardoor je de top niet haalt. Er is echter maar 1 manier om het wel te halen: doelgerichte training. Je kunt de “verkeerde” bouw hebben, maar toch een topper worden. Een voorbeeld is hoogspringer Stefan Holm. Niemand wordt als topsporter geboren. Wat Candide op die golven laat zien, zouden veel mensen ook kunnen. Maar we zijn niet gepassioneerd genoeg om het te doen. Gelukkig is daar de “talent”-smoes en kunnen we lekker verder dromen.

Hoe kan het dat ik beter ski en sneller progressie maak dan genoeg anderen die ik ken, die jonger zijn begonnen, fanatieker zijn, die veel meer trainen en lessen met instructeur en sowieso veel meer ervaring hebben dan ik? Terwijl ik altijd een beetje voor mezelf loop te klooien? Dat zou volgens jouw theorie niet mogelijk moeten zijn toch Martin?

Shane op 16 jul 2019 11:38

Dat komt omdat je effectiever traint. Met meer passie, zonder stress. Je hersenen in de leer-modus i.p.v. overlevings-modus. Door te trainen maak je exponentiële progressie. Dus de verschillen tussen mensen kunnen uiteindelijk best groot worden terwijl ze ongeveer dezelfde trainingsarbeid verrichtten. De “muur” die je soms tegenkomt is een bekend obstakel in het leerproces. Daar moet je doorheen met een leger. Maar de meeste mensen haken op zo’n moment af en ervaren nooit hoe het is om iets helemaal te beheersen. Bij toppers ziet alles er ook altijd zo makkelijk uit; dit is een logisch gevolg van het leerproces waarbij je brein de handelingen zo goed als geautomatiseerd heeft (ter wille van resources in je lichaam).

Van de voorbeelden die Rogier noemt, vraag ik me af of ze niet tevreden zijn met de subtop die ze bereikt hebben? De absolute toppers hebben allemaal gemeen dat ze enorm gepassioneerd zijn, heel effectief trainen, een plan hebben en zich daaraan houden. Ze laten zich niet weerhouden door wat ik de “talent”-smoes noem. Je zegt tientallen mensen te kennen die helemaal voor de sport leven. Maar gaan die ook echt tot het gaatje? Trainen om beter of sterker te worden is soms lastig, want je brein gaat altijd zo efficiënt mogelijk met resources om, wat progressie in de weg kan staan. Als je tegen een grens oploopt, is het zaak om je brein duidelijk te maken dat dit toch echt het allerbelangrijkste in de wereld is. Je wordt niet sterker van je dagelijkse 100 push-ups maar van die paar extra herhalingen die je boven je normale maximum eruit weet te gooien. Dat is het sein voor je brein om je lichaam sterker te maken.

Met jouw visie zou ook iedereen VWO met aansluitend universiteit moeten kunnen doen, super mensen bestaan nu eenmaal niet en het is gewoon een kwestie van studeren en trainen… Ik ken genoeg mensen die in hun schooltijd alles hebben gegeven en bijvoorbeeld maar net me de hakken over de sloot een MBO niveau 2 opleiding af konden ronden. Best denigrerend als je vind dat die gewoon niet hun best hebben gedaan en met de juiste inzet gewoon universiteit hebben kunnen afronden.

Maargoed jij hebt waarschijnlijk minstens iets van 3 titels zoals professor, doktor, meester en enkele miljarden op de bank? zo niet dan heb je gewoon niet goed je best gedaan!

Wordt wakker en kom uit je droom of stop met trollen, ik weet namelijk niet goed of je het echt meent of dat het gelukkig een grap blijkt te zijn.

Matthias123 op 16 jul 2019 10:15

“alles hebben gegeven”?, laat me niet lachen. Verder zit je aardig goed Matthias123. Het zijn 2 titels en idd met de hakken over de sloot op de mavo begonnen. Dus het kan echt wel hoor. Maar de opoffering: bijna 25 jaar in de schoolbanken. Vervolgens vind ik een prachtbaan en noemen mensen mij een geluksvogel omdat ik zo gezegend zou zijn met een portie talent. Ja ja ;)
Nog even dit: een topper op welk gebied dan ook, is geen beter mens. Ik wil het toch even gezegd hebben. Verder ben ik heel benieuwd wat de wetenschap over het begrip “talent” nog gaat vinden. Tot die tijd blijven het twee kampen vrees ik.

“If you don’t have talent, forget it”. Cristiano Ronaldo

“There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure.” Colin Powell

Sorry hoor maar ik haak echt af na zoveel onzin. Er is wetenschappelijk al zo enorm vaak aangetoond dat iedereen genetisch weer totaal anders is en daardoor bepaalde dingen wel goed en juist ook niet goed kan, hoe goed of je ook je best doet.

Born to Ride

Jij bent dus door hard werken ver gekomen. Je zou alleen ook kunnen stellen dat mocht je meer talent hebben om de leerstof sneller te kunnen opnemen je ook een aantal jaar minder had kunnen doen over die 2 titels. Er zijn nou eenmaal mensen die dat sneller doen dan 25 jaar. Hebben die dan (nog veel) harder gewerkt dan jij? Ook kan je zeggen dat je het talent wel hebt, maar en op de Mavo niet hard voor hebt gewerkt en het daarom met de hakken over de sloot ging. Nu ken ik natuurlijk niet jou persoonlijke omstandigheden, maar dit zijn even 2 aannames die ik uit je verhaal haal.

Vooralsnog blijf ik aan de talent kant, al ben ik zeker van mening dat je pas door hard werken bij de wereld top gaat behoren. Een voor mij goede combinatie. Ik denk daarom dat een talent zonder hard te werken ver zal komen, maar nooit de wereldtop zal halen. Net als iemand die hard werkt in iets waar hij geen talent in heeft, ook nooit de wereldtop zal halen.

Als laatste lijkt het erop dat de personen in de ‘corporate industrie’, management en motivational speakers het vooral hebben over hard werken. Dit terwijl de andere kant (talent) vaak belicht wordt vanuit de sportwereld en misschien ook de academici. Maar dit zie ik niet als duidelijk bewijs, meer als iets hoe ik het ervaar in mijn leefomgeving.

Freeride = Life

Ook maar eens een duit in het zakje doen.

Potverdrie, die Candide kan wel een potje skien zeg!

Sterker nog, talentvolle vent, die er hard op getraind heeft denk ik ;)

Edwin van Riel

Noemen ze dit niet gewoon waterskiën?

Waveskien, maar da’s weer wat anders. Ook heel gaaf!

Edwin van Riel

Bedankt voor je reactie @Arnie777, ik heb aan het begin niet efficiënt geleerd a.g.v. andere interesses. Het had zeker veel sneller gekund, maar mijn doel is nooit het papiertje geweest (wel een leuke bijzaak overigens).
Wat veel mensen missen is dat trainen alleen zin heeft als je dat correct en efficiënt doet. “leren” moet je ook leren. Candide is wat dat betreft ongeëvenaard. En hij is creatief en heeft natuurlijk ook ontzettend veel lef!

Dus genetica hebben echt helemaal niets van doen met iemands uiteindelijke potentiële topniveau? Als we die lijn doortrekken zou er in sport geen verschil hoeven te bestaan tussen mannen en vrouwen (kwestie van net zo hard en efficient trainen) en zou je als golfer van 1.55m net zo makkelijk een drive kunnen slaan van 300 meter.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dus genetica hebben echt helemaal niets van doen met iemands uiteindelijke potentiële topniveau? Als we die lijn doortrekken zou er in sport geen verschil hoeven te bestaan tussen mannen en vrouwen (kwestie van net zo hard en efficient trainen) en zou je als golfer van 1.55m net zo makkelijk een drive kunnen slaan van 300 meter.

Shane op 19 jul 2019 10:09

Genetica heeft er niets mee te maken joh. Als je gezond leeft wordt je ook niet ziek, dat is komt ook gewoon doordat je slecht voor je lichaam zorgt. Alles is maakbaar en trainbaar.

Born to Ride

Plaats een reactie