Allemaal toch maar skislotjes kopen?

Slechte reclame voor Aegon. Ik zou mijn vakantieverzekering daar in ieder geval niet meer afsluiten. Mijn ski’s zijn vier jaar geleden gestolen in Val Thorens. (Gebeurt daar regelmatig hoorde ik daarna, dus als ik daar nog eens heen ga, dan koop ik zeker skislotjes). ASR vergoedde de schade (wel een stukje lager dan 450 euro) zonder problemen.

Peter Pos

Tsja, ik heb vaker geen dan wel slotjes bij me. Wat wel wil helpen is spul zoveel mogelijk in het zicht en verschillende ski’s combineren en een stuk uit elkaar plaatsen. Dan staan de setjes in ieder geval niet helemaal voor het grijpen.

Edwin van Riel

Komt mij niet zo vreemd voor. Anders zou het zijn als er ook gewoon verlies, zonder meer, in de verzekeringsovereenkomst staat.

Diefstalverzekering auto > bij verlies, vraagt de expert de 2 autosleutels. Indien 1 ontbreekt zal er een zeer goede uitleg moeten gegeven worden daar er van uitgegaan wordt dat er niet gehandeld werd als een normaal voorzichtig en redelijk mens. Dus zij die een sleutel kwijt zijn en diefstalverzekering hebben moeten bij verlies van een sleutel (zelfs fout gelegd binnen eigen woning) een nieuwe sleutel bestellen en alle sloten vervangen of de verloren sleutel laten deactiveren.

Diefstalverzekering fiets > de verzekeringsmaatschappij zegt op voorhand welk fietsslot er verplicht is. Het aankoopbewijs en de twee sleutels zullen bij diefstal moeten voorgelegd worden aan de verzekering.

Diefstalverzekering GSM > enkel tussenkomst als uit het politieverslag blijkt dat de diefstal gebeurde met braak of geweld. We zien daar dan ook regelmatig valse verklaringen bij de politie waarbij men beweert dat men ’s nachts na een avondje stappen naar huis ging en onder bedreiging zijn GSM heeft moeten afgeven, terwijl de GSM gestolen werd op een moment van onachtzaamheid van de eigenaar.

Ik begon op 44 jarige leeftijd te skiën. Skies onbewaakt achterlaten heeft me lang enorm gestoord. Ik beschouw de meeste slotjes als bescherming tegen ‘dronken’ vakantieganger die bij wijze van grap of gewoon door vergissing andere ski’s meenemen. Dus kijk of de verzekering de mogelijkheid voor onbeheerd achterlaten van ski’s in de overeenkomst voorziet en/of er desgevallend bij staat welk type slot (bij fietssloten soms zelfs de prijsklasse, gekoppeld aan de prijsklasse van de fiets) als normaal en voorzichtig aanvaard wordt.

Skislotje zal volgens mij dus niet altijd volstaan.

Slechte reclame voor Aegon. Ik zou mijn vakantieverzekering daar in ieder geval niet meer afsluiten. Mijn ski’s zijn vier jaar geleden gestolen in Val Thorens. (Gebeurt daar regelmatig hoorde ik daarna, dus als ik daar nog eens heen ga, dan koop ik zeker skislotjes). ASR vergoedde de schade (wel een stukje lager dan 450 euro) zonder problemen.

peterpos op 26 jul 2019 09:38

In 4 jaar tijd kan een hoop veranderen @peterpos. Het aantal diefstallen van ski’s heeft helaas een enorme vlucht genomen de laatste paar jaren, dan gaan verzekeringsmaatschappijen er anders naar kijken, wellicht ASR ook wel…

Ik gebruik al jaren een slotje en voel me er prettig bij, ook al is het niet altijd een pretje om te doen als het koud is.

Tijd voor een uitpakparty?!

@Gaston Hmm… Geen prettige ontwikkeling. Dus toch maar slotje aanschaffen. Al stop ik nooit onderaan de berg. Midden/boven op berg zullen ski’s niet zo snel gestolen worden. Want hoe krijg je ze dan beneden :-)

Peter Pos

Moet je bewijzen dat je enkel een skislot hebt? Of dat je hem ook daadwerkelijk op dat moment aan het slot had zitten?😉

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Gaston Hmm… Geen prettige ontwikkeling. Dus toch maar slotje aanschaffen. Al stop ik nooit onderaan de berg. Midden/boven op berg zullen ski’s niet zo snel gestolen worden. Want hoe krijg je ze dan beneden :-)

peterpos op 26 jul 2019 11:25

Door te skiën? een reden om geen systeembindingen te kopen ;-)

Click. Click. Peace

@birdheart, denk dat je een doorgeknipte moet laten zien en wellicht aangifte gedaan moet hebben of zo om het niet al te aantrekkelijk te maken om de kluit te bedonderen ;)

Edwin van Riel

@evr66 soms zitten regels gek in elkaar.
Voor mijn mtb moest ik verplicht een blokslot kopen die permanent op het frame gemonteerd kon worden. Deze moest van een bepaald niveau zijn, weegt bijna 2 kg. Moest een foto maken en opsturen. De foto hoefde alleen van het slot en bonnetje te zijn, niet dat hij gemonteerd was.
Dit was voldoende, voor hun. Op gestuurd en goedgekeurd. En dat slot is er nooit op gegaan, want de verzekeringsdame zei, wie gaat er nu extra gewicht toevoegen aan een wedstrijd fiets? Als een fotootje van slot en bonnetje voldoende zijn. Als de fiets gestolen is, is het slot ook weg. Dus moeten we betalen.
Gelukkig nooit gestolen, maar had wel volledige dekking zonder slot.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@birdheart, bizar inderdaad.

Edwin van Riel

@ Birdheart op basis van bezit van een slot en uw verklaring van gebruik van het slot zoals afgelegd bij be politiediensten word het gebruik aanvaard tot bewijs van het tegendeel. Een verzekeringsagent die het gebruik niet onontbeerlijk acht denkt niet aan het risico dat men plots een bende oprolt en op basis van de diverse elementen uw aangifte bij de verzekering als vals kwalificeert en u bijkomend een poging tot oplichting ten laste legt. Ik kan beroepshalve het risico niet nemen. Ik speel volgens de regels of neem diefstal risico voor mijn rekening.

@Johan-R. In mijn geval zat er geen verplichting tot het daadwerkelijk monteren en gebruiken van het slot (ook niet in de voorwaarden op papier). Enkel het bezit was verplicht gesteld. En ik ga er vanuit dat zolang ik eerlijk ben over het enkel hebben van een slot maar niet gebruiken. Zij mij achteraf nooit kunnen beschuldigen van fraude oid.
Daarom ook mijn vraag eerder

Moet je bewijzen dat je enkel een skislot hebt? Of dat je hem ook daadwerkelijk op dat moment aan het slot had zitten?😉

Birdheart op 26 jul 2019 11:58

Ik heb zelf geen specifieke verzekering voor wintersport. Maar misschien zijn der die dat wel hebben en die anderen dus kunnen vertellen wanneer bij diverse verzekeringen wel en niet gedekt word

*bericht bewerkt door Birdheart op 26 jul 2019 13:36

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Misschien was dit wel een Aegon-klant die voortdurend claims van diefstallen en schade indient. Dat weten we natuurlijk niet. Er schijnt ook echt veel gesjoemeld te worden met verzekeringen. Ik kan me maar zo voorstellen dat naarmate iemand vaker declareert, de verzekering ook kritischer gaat kijken. En terecht.

@Gaston Hmm… Geen prettige ontwikkeling. Dus toch maar slotje aanschaffen. Al stop ik nooit onderaan de berg. Midden/boven op berg zullen ski’s niet zo snel gestolen worden. Want hoe krijg je ze dan beneden :-)

peterpos op 26 jul 2019 11:25

Door te skiën? een reden om geen systeembindingen te kopen ;-)

Rogier op 26 jul 2019 12:03

Ha, zo kan het idd ook. Maar dan doe je er wel veel moeite voor. Hoorde toen in Valto dat ze gewoon met een busje ergens gingen staan en een hele lading meepakten. Dat is toch iets lucratiever. Maar goed, we zijn wel weer gewaarschuwd. Dat is belangrijk.

Peter Pos

Misschien was dit wel een Aegon-klant die voortdurend claims van diefstallen en schade indient. Dat weten we natuurlijk niet. Er schijnt ook echt veel gesjoemeld te worden met verzekeringen. Ik kan me maar zo voorstellen dat naarmate iemand vaker declareert, de verzekering ook kritischer gaat kijken. En terecht.

Anki op 26 jul 2019 13:36

Daar heb je wel een punt. Heb wel eens gelezen dat er meer zonnebrillen geclaimd dan verkocht worden. Dat lijkt me sterk, maar het maakt wel duidelijk dat er veel (te veel) geclaimd wordt.
Tja, sommige mensen hebben ook vaak pech ;-)

Peter Pos

Oké dan heb je zo’n slotje. Dat maakt dieven niet zo uit. Die hebben altijd handige trucjes om ze toch open te krijgen …

We kennen de precieze toedracht van de casus niet. Maar de eerste zin is “de klant maakte melding van een schade -na- de skivakantie”. Daar zou best eens de crux kunnen zitten. Als je geen aangifte bij de lokale autoriteiten kunt overleggen, snap ik wel dat een verzekering niet uitbetaald.

We kennen de precieze toedracht van de casus niet. Maar de eerste zin is “de klant maakte melding van een schade -na- de skivakantie”. Daar zou best eens de crux kunnen zitten. Als je geen aangifte bij de lokale autoriteiten kunt overleggen, snap ik wel dat een verzekering niet uitbetaald.

77steve op 26 jul 2019 18:45

wil ik iets uit eigen ervaring aan toevoegen. Is ons gebeurd met een GoPro. Aangifte doen bij Franse 👮 (al een avontuur omdat ze nog altijd een paar varianten hebben). Allemaal geen probleem, MITS ik een originele factuur kon tonen. Heb de agent nog gevraagd of hij op vakantie dan facturen van al zijn spullen bij zich had, werd erg ongezellig daar. Bij het rammelen van de handboeien zijn we maar afgedropen. Geen bonnetje, geen aangifte, geen centen van de verzekering. Dit hele verhaal aan de verzekeraar (nskiv) uitgelegd, maar ze wilden hier geen rekening mee houden. Was dus het laatste jaar bij die verzekeraar, maar of het bij anderen echt beter is moeten we afwachten. En nee, we hadden nog nooit ook maar een cent geclaimed.

Edwin van Riel

. Geen bonnetje, geen aangifte, geen centen van de verzekering.

evr66 op 26 jul 2019 19:22

Zelf maak ik altijd van grotere aankopen een foto of scan van de bon en zet deze in een map op mijn onedrive. Is eigenlijk meer om de bon te bewaren voor garantie etc aangezien de meeste bonnen nog steeds op thermorol gedrukt worden en deze na loop van tijd vergaan. Is dus evt ook een idee voor evt aangiftes

Oké dan heb je zo’n slotje. Dat maakt dieven niet zo uit. Die hebben altijd handige trucjes om ze toch open te krijgen …

miepmiep op 26 jul 2019 17:21

Nou nee @miepmiep. Dieven zijn opportunisten. Met een slot koop je tijd. Tijd dat een dief niet heeft. In een rek met 50 paar ski’s staan er hooguit 5 op slot (grove schatting van wat ik om me heen zie). Geloof me, ze stelen eentje van die overige 45

*bericht bewerkt door Gaston op 26 jul 2019 22:29

Tijd voor een uitpakparty?!

Heeft iemand nog tips voor een klein degelijk slotje? Ik heb nieuwe ski’s en zou het jammer vinden als ze ongewenst van eigenaar wisselen.

Heeft iemand nog tips voor een klein degelijk slotje? Ik heb nieuwe ski’s en zou het jammer vinden als ze ongewenst van eigenaar wisselen.

Martin7182 op 26 jul 2019 23:08

Die van mij komen gewoon bij de bouwmarkt vandaan. Met zo’n uittrekbaar kabeltje.

Aftellen maar!

. Geen bonnetje, geen aangifte, geen centen van de verzekering.

evr66 op 26 jul 2019 19:22

Zelf maak ik altijd van grotere aankopen een foto of scan van de bon en zet deze in een map op mijn onedrive. Is eigenlijk meer om de bon te bewaren voor garantie etc aangezien de meeste bonnen nog steeds op thermorol gedrukt worden en deze na loop van tijd vergaan. Is dus evt ook een idee voor evt aangiftes

Togi op 26 jul 2019 22:21

in dit geval niet. Origineel papieren factuur vereist. Aangeboden te late inscannen en doorsturen, no go. Frankrijk 2015

Edwin van Riel

Tsja maar wat is nu de kans dat uitgerekend jouw ski’s worden gestolen? In mijn 30 jaar skiën in de meest uiteenlopende plekken nog nooit meegemaakt. Ken ook niemand die het overkomen is. Tuurlijk heel vervelend als het je overkomt maar als er een paar dagen op geskied hebt zijn ze toch al afgeschreven.

tja, ik heb een skislotje maar heel vaak ontbreekt het aan bevestigingspunten om het kabeltje door te kunnen halen en zou je de ski’s of zó uit het slot kunnen tillen of als paar meenemen, dus ik gebruik het slot eigenlijk niet. ‘Boven’ tijdens de lunch gekruist wegzetten voorkomt ‘vergissingen’, en in het dal direct naar de skistal. Wel al eens een stel mooie nieuwe Leki stokken kwijtgeraakt, zijn blijkbaar ook een fijn dingen om te stelen en uiteraard makkelijk van de geparkeerde ski’s af te tillen.

Tsja maar wat is nu de kans dat uitgerekend jouw ski’s worden gestolen? In mijn 30 jaar skiën in de meest uiteenlopende plekken nog nooit meegemaakt. Ken ook niemand die het overkomen is. Tuurlijk heel vervelend als het je overkomt maar als er een paar dagen op geskied hebt zijn ze toch al afgeschreven.

TonWisman op 27 jul 2019 15:41

Minimaal inderdaad. Zelf nog nooit en vrienden/bekenden ook niet voor zover ik weet. Kan er dan ook niet echt wakker om liggen, maar beetje gezond verstand gebruiken kan natuurlijk nooit kwaad. Er is ook nog nooit een portemonnee van mij gestolen en die laat ik ook niet op tafel liggen als ik weg loop ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie