Bigfoots

Afgelopen wintersport weer regelmatig mensen op van die korte skies en zonder stokken zien afdalen. Zijn dat nou bigfoots of heten ze anders?
Heeft iemand ervaring met die dingen? Ik vraag me al tijden wat er leuk aan is. Het lijkt er namelijk op dat je alleen maar bezig bent met remmen, in plaats van echte bochten maken. Of heb ik het mis?

Ik hoorde dat bigfoots al een aantal jaar niet meer te krijgen zijn, maar snowblades zijn ook korte skietjes. Ik heb er nooit op geskied, maar ik denk dat je wel super wendbaar bent en het schijnt dat je er goed op kunt leren carven.

Serfaus

Ik “ski” regelmatig op snowblades (bigfoots), die kleine ski’s dus. Voordeel is dat je veel wendbaar der bent dan op gewone ski’s. Bochten draaien kost minder moeite. Daarnaast zijn ze ook leuk in het funpark.

De echte bigfoots zoals ik ze van vroeger ken, zie ik eigenlijk nooit meer.

null

Maar denk dat jij de snowblades bedoeld, iets groter en zie je geregeld iemand mee voorbij komen.

null

Heb ze één keer mee gehad van een collega, maar nooit getest. Er lag zoveel lekkere verse sneeuw, dat ik het idee had veel meer plezier te hebben met lange ski’s , dan naar mijn gevoel die snowblades die veel te veel sneeuw zouden happen, met als gevolg voorover vallen ofzo.

De ‘oude’ hele korte skies heten inderdaad bigfoots. Deze worden al een aantal jaren niet meer gemaakt i.v.m de veiligheid. De bindingen van de bigfoots zijn niet goed en de kans op schade aan je lichaam is veel groter. Er zijn een aantal vervangers gekomen van Atomic met echte skibindingen.

@ Frank… dat zijn precies de bigfoots die ik via marktplaats heb gekocht! (eerste foto)

Heb ze meegenomen maar te goede condities om mn board een dag te laten staan… heb ze dus nog niet getest.

Ik zie het zelf meer als afwisseling op bijv. een slechte dag. het heeft meer weg van schaatsen dan skieen…

de snowblades gaan toch echt meer richting het skieen en dat kan ik niet :)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ik heb lang geleden (zeker 13 jaar) een tijdje op de originele bigfoots geskied (zwart/roze van Kneissl)en als kind vond ik het fantastisch. Ze zijn wendbaar en speels, maar op hogere snelheid beginnen ze te klapperen. Na een paar jaar had ik het wel gezien en heb ik ze ingeruild voor snowblades. Eigenlijk hetzelfde alleen iets langer. Ook leuk om te carven, maar uiteindelijk is een gewone carve ski nog het fijnst.
Zelf merk ik wel dat je op die bigfoots en snowblades lui gaat skiën, wat nadelig kan zijn voor je techniek.
Die snowblades zijn leuk voor even en ook goed om iemand de basis van het skiën aan te leren (zonder dat het frustrerend wordt), maar verder zou ik ze gewoon links laten liggen.

Heb ooit ook een jaartje op bigfoots geskied. Ze waren in feite nog korter dan snowblades en de bindingen waren inderdaad behoorlijk labiel. Vanaf je echt snelheid had en druk op die dingen zette, was het behoorlijk gevaarlijk.

Snowblades zijn fijn voor een paar dagen, maar niet voor een hele week…

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Verplaatst naar het "Materiaal & Kleding" forum.

MAND!

Ah ja, die snowblades bedoelde ik. Kan je daar echt mee carven? Daar heb je toch langere skies voor nodig? Meestal zie ik er alleen figuren op die zonder controle zwaar voorover gebogen recht door de piste afdenderen. Bij mij is daardoor het beeld ontstaan dat er alleen mensen op die dingen staan die nooit hebben kunnen leren skien. Niet terecht dus?

@jetse

dat beeld heb ik precies zo :p

Ik heb vroeger tijdens de les (Fiss) ook eens een middag op BigFoots gestaan. Het verschil met de Snowblades is dus dat ze nog korter zijn.
Ook heb ik enkele jaren daarna zelf een paar Snowblades (99cm) in bezit gehad. Het voordeel is dat beide kanten van de ski’s een punt naar boven hebben zodat je ook achteruit kunt skiën. Ik nam ze altijd mee voor één of twee dagen, ook afhankelijk van de condities. Je kunt er veel plezier mee hebben en een funpark en je kunt er makkelijk mee springen.

De bindingen op mijn snowblades waren zeer degelijk, maar NIET geschikt voor hoge snelheden. Ik heb ze destijds tweedehands van de plaatselijke verhuurder overgenomen maar inmiddels ook alweer verkocht omdat mijn schoenmaat 47/48 niet meer in de bindingen paste.

Ik ski al vanaf mijn 10e op big foots de echte van kneissl .
Ik heb hier altijd met heel veel plezier op ge skied .
Je bent ontzettend wendbaar en kunt er lekker mee stunten .
Je kunt hier net zulke bochten mee maken als op ski’s maar ook kortere bochtjes .

Ik heb na 12 jaar besloten om nu maar eens te gaan kijken naar snowblades van 90 cm .
Na 12 jaar ben ik ook wat zwaarder en groter geworden en ik ging het na een ski vakantie wel voelen aan mijn benen .
Met de bigfoots vang je behoorlijk wat klappen op onder het skiën als je wat snelheid maakt.

Ik heb toevallig vorige week snowblades van salomon gekocht en afgelopen vrijdag uitgeprobeerd in snowplanet .
Ging ook super en net even wat minder druk op mijn benen .
In februari ga ik ze echt uitproberen op wintersport ,maar neem ook mijn oude bigfoots mee voor als ik nog even 1 dagje van outs wil big footen :)

Bij mij is daardoor het beeld ontstaan dat er alleen mensen op die dingen staan die nooit hebben kunnen leren skien. Niet terecht dus?

Jetse op 16 jan. 2012 13:03

Ik stond al op de ski’s toen ik net kon lopen .
Ik heb gelest vanaf mijn 3e jaar en ben echt een gevorderde skiër .
Ik ben op mijn 10e gaan big footen om eens wat anders te proberen .
En kan nu nog steeds erg goed skiën dus nee in mijn geval niet terecht !

Ik heb vorig jaar op vakantie 2 dagen ermee geskied! Je kunt er heel goed mee carven! Ze zijn wel ietsje minder met de bindingen hiermee ben je iets langer bezig dan met normale lange skis. Maar de bochten maken gaat beter vooral als er van die bergjes op de piste liggen op het einde van de dag met die lange skis is dat toch wat moeilijker en zwaarder. En ik kan er beter mee springen, ik weet niet of dat voor iedereen zo is… Ik vind ze fijn genoeg dat ik ze zelf wil gaan kopen:D Ik vind ze geweldig:D Een echte aanrader!

Het voordeel en fungehalte van de bigfoots of welke andere kleine ski is een beetje verloren gegaan met de komst van de kortere ski’s, twintips en funparken mij dunkt.
Je moet je voorstellen dat wij destijds op 2m10 latten stonden, als je dan een dagje met de korte ski’s naar boven ging was dat een dagje pure fun.
Daarmee kon je eens 360’s maken, tussen de bomen en over alles en nog wat springen, funparks waren er toen nog niet.
Wij beleefden althans héél veel plezier met die dingen… :-)

Noem ze maar "skiboards", zoals ze werkelijk heten… "snowblades" is slechts een product/handelsnaam van Salomon voor hun type skiboard. Bigfoots zijn niet meer. ;)

I even pee standing sideways...

Mijn broer zit op dit moment in Saalbach, z’n eerste echte wintersport, samen met vrienden. Voor die tijd nog een paar dagen met ons meegeweest naar Winterberg om 'm wat voor te bereiden. Daar (gewone) carve ski’s gehuurd en in Saalbach zou hij van een vriend Funtools lenen. Na dag 1 smste hij me al met de vraag hoe lang de ski’s waren in Winterberg om die te gaan huren, want met die Funtools kon hij het helemaal niet worden.

Ik heb n paar jaar op snowblades geskiet. Door een bekkeninstabiliteit kostte het me teveel kracht om "lange" skies de bocht om te krijgen. De blades gaan al de bocht om als je aan n bocht denkt ;)
Op hoge snelheid vond ik t niks, dan gaan ze idd klapperen. Maar heerlijk cruisen, bospaadje glijden, helemaal prima. Ook met veel sneeuwval vind ik ze fijn, bugelpistes zijn supermakkelijk op blades.

Wel oppassen als je de stoeltjeslift in wilt en er is zo’n rollend tapijt. Dan ga je n stukje naar beneden en ik leunde teveel naar achter. Zowel mn partner als wildvreemde meneer grepen me in mn nekvel en voorkwamen daarmee dat ik achterover viel!

Inmiddels ski ik alweer een paar jaar op gewone carveskies en dat vind ik wel fijner skien. Maar toen mn neefjes leerden snowboarden had ik mn blades aan en kon ik ze goed helpen.
Tante siska, kan je helpen mn bindingen los/vast te doen?
Tante siska, wil je me naar de lift slepen?
En ik dan weer schaatsend op mn blades 1 voor 1 de jongens voortslepen. Goede conditie training en 3 blije neefjes :)

Plaats een reactie