Skikleding

Hallo allen,

Hierbij mijn eerste topic/ post.
Een aantal jaar ski ik al rond in kleding van Protest, maar ben nu toch opzoek naar andere kleding. Mijn vraag was of er mensen ervaring hebben met ski kleding van Oakley. Van de Helm (Mod 5) en Bril (Flight Deck) ben ik wel enthousiast, maar ik kan geen hoogte krijgen van de kleding.

Kan iemand mij hiermee helpen/ of zelfs iets anders aanraden i.p.v Oakley?

@Daanhil010
Wat zoek je precies in skikleding? Er zijn zo veel merken en soorten, dat we wel in het wilde weg merken kunnen gaan noemen, maar als we niet weten wat je zoekt…

Moet het vooral warm zijn? Waterdicht? Duurzaam gemaakt? Super stevig? Gemaakt zijn om 20 jaar mee te gaan?

Er zijn zo veel merken die goede skikleding maken. Ga anders eens langs bij Norbert Maier, die heeft nu ook skikleding, met mooie aanbiedingen in de zomer, meestal. (Ik doe even de aanname dat die ‘010’ in je gebruikersnaam op je woonplaats duidt.)

Dat is precies mijn punt. Door de hoeveelheid merken is het lastig zoeken. Afgelopen week het lookbook van Oakley F/W 19 binnen gekregen en hier staan toch wel redelijk wat mooie outfits in, vandaar de vraag of er iemand ervaring heeft.

De warmte maakt mij niet veel uit, aangezien ik toch vaak werk met laagjes. Daarnaast ben ik twee week geleden wezen skien op de Hintertux Gletsjer en dan is een te warme jas niet prettig. Ik zal eens nadenken over je punten die je aangeeft. Bij de aanschaf (6 jaar geleden) van mijn eerst outfit nooit heel goed over nagedacht ;-).

*bericht bewerkt door Daan050 op 28 jul 2019 11:25

Daarom zou ik ook niet op merk zoeken, maar op functionaliteit of eigenschap. Stel je bent op zoek naar een ongevoerde jas die waterdicht is, een capuchon heeft, een skipasvakje op de mouw en ventilatieritsen onder de oksels - dan ga je naar een website als bergfreunde.nl of bergzeit.de (of sport-bittl.com of sport-conrad.com of zwerfkei.nl) en kies je bij ‘jassen’ de filter ‘ongevoerd/shell’. Dan voor jezelf verdere selecties maken totdat je een paar modellen vindt die je verder kan onderzoeken.
Als functionaliteit belangrijker is dan het merk, zou ik dus ook op die functionaliteit gaan zoeken (en niet bij een merk). Hoewel er best merken te noemen zijn die bovenstaande fictieve jas in hun assortiment hebben: Mammut, Millet, Marmot, The North Face, Peak Performance, Salewa, Norrona, Bergans of Norway, Haglöfs, Arc’teryx, Helly Hansen, Vaude, Sweet Protection, Ortovox, Berghaus, Mountain Equipment, Mountain Hardwear, Patagonia, Salomon, Ziener, Scott… Bij die merken kan je technisch, ongevoerd spul vinden. En ik ben vast nog wat merken vergeten. Maar als je dus elk van deze merken af moet, ben je wel even bezig. Zoeken via de functionaliteit filtert sneller.

Je vergeet protest✌️☃️

LA NORMA😍☃️

Je vergeet protest✌️☃️

Piefke op 28 jul 2019 11:43

Maken die ongevoerde jassen dan?

Om eerlijk te zijn, zou ik Protest niet snel aanraden als kwaliteitsmerk. Datzelfde geldt voor Falcon en Icepeak overigens. Prima budgetmerken, maar als ik na 2 jaar skiën in de hal met zo’n jas ineens merk dat alle vulling (isolatiemateriaal) is verpulverd of naar beneden is gezakt, dan houdt het toch snel op. Vergelijkbare problemen heb ik ook veel vrienden over gehoord.

Je vergeet protest✌️☃️

Piefke op 28 jul 2019 11:43

Maken die ongevoerde jassen dan?

Om eerlijk te zijn, zou ik Protest niet snel aanraden als kwaliteitsmerk. Datzelfde geldt voor Falcon en Icepeak overigens. Prima budgetmerken, maar als ik na 2 jaar skiën in de hal met zo’n jas ineens merk dat alle vulling (isolatiemateriaal) is verpulverd of naar beneden is gezakt, dan houdt het toch snel op. Vergelijkbare problemen heb ik ook veel vrienden over gehoord.

GiGi op 28 jul 2019 11:46

Dat probleem heb ik ook al gehoord, daarom opzoek naar een kwalitatief goed merk!

Je vergeet protest✌️☃️

Piefke op 28 jul 2019 11:43

Maken die ongevoerde jassen dan?

Om eerlijk te zijn, zou ik Protest niet snel aanraden als kwaliteitsmerk. Datzelfde geldt voor Falcon en Icepeak overigens. Prima budgetmerken, maar als ik na 2 jaar skiën in de hal met zo’n jas ineens merk dat alle vulling (isolatiemateriaal) is verpulverd of naar beneden is gezakt, dan houdt het toch snel op. Vergelijkbare problemen heb ik ook veel vrienden over gehoord.

GiGi op 28 jul 2019 11:46

En heb je gelijk een ongevoerde jas die misschien nog jaren mee kan. 😁😁

Übung macht den meister!!!

Maakt Oakley ook kleding? Dat is nieuw voor me. Sinds heel kort of zo?

@drphil, nee hoor, al ‘even’.
Vwb Protest (e.d.), ik ski al ‘jaren’ (weken dus) met dat merk en heb er weinig over te klagen. Voor mij is de pasvorm goed, hebben ze goed over de kleding nagedacht, zit het met 20k waterdicht/ademend (pure line) wel goed en heb ik geen last van wegzakkende, verpulverende, te warme of te koude voering. Nmm is dit een van de betere merken onder de ‘normale’ vakantieskikledingmerken. De merken die gigi opnoemt zitten allemaal ongetwijfeld hoger op de kwaliteitsladder maar zijn ook vele malen duurder. Ga je vaak skiën, zeker het overwegen waard, ga je een paar weekjes per jaar en vooral in de betere omstandigheden, ga je de voordelen niet benutten nmm.

Vandaar dat het belangrijk is om te weten naar wat voor iets de topicstarter op zoek is (functioneel).

Overigens waren de producten van Protest van 5 jaar geleden (en eerder) een stuk beter, kwalitatief gezien, dan de laatste jaren. Dat zie je bij veel merken, ook in de zeilkleding bijvoorbeeld. Dan beginnen ze op kwalitatief hoogwaardig niveau en als het een beetje loopt stoppen ze met ontwikkelen en beginnen ze met kostenbesparing op de materialen.

Online kan je zeker voor mooie prijsjes top spullen kopen. Soms wat zoeken en geluk hebben.
Geen idee wat Oakley qua kleding voorstelt, maar als je het mooi vindt, waarom niet.

Maakt Oakley ook kleding? Dat is nieuw voor me. Sinds heel kort of zo?

DrPhil op 28 jul 2019 12:11

Ja zeker! Dit doen ze al een paar jaar.

Je vergeet protest✌️☃️

Piefke op 28 jul 2019 11:43

Maken die ongevoerde jassen dan?

Om eerlijk te zijn, zou ik Protest niet snel aanraden als kwaliteitsmerk. Datzelfde geldt voor Falcon en Icepeak overigens. Prima budgetmerken, maar als ik na 2 jaar skiën in de hal met zo’n jas ineens merk dat alle vulling (isolatiemateriaal) is verpulverd of naar beneden is gezakt, dan houdt het toch snel op. Vergelijkbare problemen heb ik ook veel vrienden over gehoord.

GiGi op 28 jul 2019 11:46

Geen idee of ze ongevoerd voeren😉
Ik ga nu dus zelf de proef op de som nemen, is de eerste x protest.

LA NORMA😍☃️

Heb een oakley jas gehad, klein beetje gevoerd. Stevige stof, heel goed waterdicht en zaten handige functies op. Heb er geloof ik 4 seizoenen mee gedaan (ongeveer 4x per jaar op wintersport) totdat begon te slijten. Eigenlijk vooral waar ik m'n snowboard draag, dus dat heeft ook echt wel te lijden gehad.

Btw, mijn reden om het te kopen was vooral ook dat het een lange jas was. Drama om te vinden voor vrouwen. Inmiddels wel een nieuwe gebonden van Burton, maar die is nog niet mee de berg op geweest. Is voor komend seizoen.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 28 jul 2019 14:41

Ja zeker! Dit doen ze al een paar jaar.

Daanhil010 op 28 jul 2019 13:01

Zeg maar gerust ‘jaaaaaaaaren’ hoor. In NL/ EI is het alleen een klein merk in vegelijking met de USA.

When life gets too complicated.... SKI

Inderdaad wat Gigi zegt, filter op basis van de eigenschappen. Lijkt mij, aangezien je met laagjes werkt, dat je op zoek bent naar een hard- of softshell, maar net wat je voorkeur is. Ga eens langs bij de betere wintersportzaken, zodra ze weer voorraad hebben voor de nieuwe winter, of uitverkoop van afgelopen seizoen(en) en pas eens diverse merken, dan weet je ook wat je er van kunt verwachten. Succes!

Bedankt heren! Leuk om die reacties te zien

Bedankt heren! Leuk om die reacties te zien

Daanhil010 op 30 jul 2019 13:06

Dat is mooi. Maar ben je er ook mee geholpen, met die reacties?

Bedankt heren! Leuk om die reacties te zien

Daanhil010 op 30 jul 2019 13:06

Dat is mooi. Maar ben je er ook mee geholpen, met die reacties?

GiGi op 1 aug 2019 21:49

Zeker! Heb gekozen voor het Gore-Tex skipak van Oakley. Leuke combi van kwaliteit (water- en winddichte kleding) en style ;-). Nog even wachten tot het binnenkomt…

Wat ook niet onbelangrijk is of je mode bewust bent of niet.
Protest, icepeak etc zijn mode merken waarbij het idee is dat je na 2 a 3 jaar toch je jas weer gaat inruilen voor een nieuw kleurtje.
De merken die Gigi noemt (op Helly Hansen en TNF na in mijn ogen (beide zijn mijns inziens ten gevolg van hun succes achteruit gegaan op kwaliteit )) zijn echte outdoor merken waarbij mode minder belangrijk is.
De jaarlijkste veranderingen bij die merken zit vaker in gebruikte materialen (techniek) en een ander kleurtje dan een totaal ander model omdat die vorm in de mode is

*bericht bewerkt door Togi op 02 aug 2019 23:15

Helly Hansen heeft recentelijk weer een draai gemaakt naar kwaliteit (na daar ver van zijn weg geweest inderdaad). Peak Performance vind ik dan wel weer steeds meer de hoek van de mode in duiken en kwalitatief steeds minder worden. De prijs blijft echter hoog, dus die kwaliteit/prijs verhouding wordt er niet beter op in mijn beleving.

Plaats een reactie