Horloge kapot en nu?

Wie gebruikt wat en waarom? Eisen minimaal GPS en (baro) hoogtemeter.
Nice to have: hartslagmonitor
Aandachtspunt: batterij/accuduur

Al zitten kijken naar bv Fenix 5 serie. Aardig aan de prijs, maar dan heb je ook wat ;)

Edwin van Riel

Je hebt baro tussen haakjes staan. Is dat bewust? Ik vraag dat omdat de horloge met gps vaak ook hoogtemeting obv gps hebben. Ik heb bv zelf de Garmin forerunner 735, die heeft dat. Hoogtemeting obv gps in horloge is niet heel betrouwbaar, maar als indicatie wel goed bruikbaar. Horloges met barohoogtemeter zijn niet zo dik gezaaid.
De forerunner 935 is qua binnenwerk exact gelijk aan de Felix 5, maar een stuk lichter.
Hou er rekening mee dat de optische hartskagmeting van dit soort horloges zijn beperkingen kent. Ze zijn zijn wel nauwkeurig voor duurinspanningen, maar niet bij piekinspanningen. De Garmin hartslagmeting werkt ook niet met zwemmen, en is dan sowieso zeer onbetrouwbaar. Ik combineer hem dan met de Polar OH1 of de Rhtym Sytsche. Dat zijn twee optische armbanden, waar ik zeer over te spreken ben. (Doe je bv op je bovenarm, merk je echt helemaal niks van). Beide armbanden zijn nauwkeurig dan de optische meting van de Garmins.
Polar heeft net een nieuwe serie uit, de Vantage. Die zou zeer nauwkeurig moeten zijn qua hartslag. Dir ken ik verder niet.
Iemand die echt alles test wat er op de markt komt: DC Rainmaker. Erg lezenswaardig.

Ok, tnx, ga kijken. Hartslag is vnl voor fietsen, koppeling met band zou prima zijn. Hoogtemeter op basis van GPS is niks, voorkeur voor baro.

Edwin van Riel

Ze zijn ook allemaal te koppelen met een borstband, als je echt nauwkeurigheid zoekt. Ik heb afgelopen wintersport de hoogtemeting van mijn 735 (op Gps dus) vergeleken met een barohoogtemeter. Het viel me niet tegen. Relatief kleine verschillen. Ik had echt veel erger verwacht. Je kunt ook je iPhone als backup gebruiken, die heeft wel een barohoogtemeter. Maar voor het echt serieuze werk is een horloge met barohoogtemeter natuurlijk beter.
Ter voorkoming van misverstanden: de optische meting van de betere horloges is normaliter zeer nauwkeurig, meestal hooguit 1 slag verschil tov een borstband. Alleen pieken (bv de trap oprennen) kunnen ze niet bijbenen. Dan duurt het 5 tot 10 seconden voordat ze weer op de goede hartslag zitten.

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 jul 2019 12:59

Dan maar wat rustiger de trap op ;). Borstband heb ik, dat komt wel goed

*bericht bewerkt door evr66 op 28 jul 2019 12:59

Edwin van Riel

Zie voor mijn vergelijking: https://www.wintersport.nl/skigebieden/saasfee/forum/topic/4…, post van 18:00.
(Even aparte post van gemaakt, ging anders niet goed)

Dan maar wat rustiger de trap op ;). Borstband heb ik, dat komt wel goed

evr66 op 28 jul 2019 12:59

Bluetooth?

Yup

Edwin van Riel

Waarom niet de Samsung Galaxy Watch?
Als ik het zo bekijk kom ik er telkens op uit voor mezelf.
Ook een stuk goedkoper. ;)
Niet dat ik er veel van ken dus zou ik wel eens iets over het hoofd kunnen zien maar dan vraag ik me af wat. :p

Bla, bla, bla.

@bartvwg
Ik doe 't nog steeds met dit modelleke

https://www.koekoeksklok.com/

Born to run. B.S.

@bartvwg, ziet er voor dat geld ook heel aardig uit. wel wat korte batterijduur volgens mij. Geen barometrische hoogtemeter, da's wel jammer.

Kwam dit overzichtje ook nog tegen: https://watchranker.com/best-watch-ski-snowboard/

*bericht bewerkt door evr66 op 30 jul 2019 08:35

Edwin van Riel

Wat ga je ermee doen? Fietsen? En voor in de bergen?

Mijn vriendin (fanatieke hardloper, wielrenster en natuurlijk bergwandelen en skien) heeft een Garmin, volgens mij de Forerunner 645 (music) en die bevalt heel goed.

Ik fiets overigens met een Bolt en qua hoogtemeters hebben we weinig verschillen, maar als we in de bergen wandelen heb ik een TomTom horloge (gps) en dan hebben we volgens mij meer verschillen.

En je kent dcrainmaker al? Perfecte site voor dit soort gadgets.

*bericht bewerkt door Roy83 op 30 jul 2019 08:42

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@bartvwg, ziet er voor dat geld ook heel aardig uit. wel wat korte batterijduur volgens mij. Geen barometrische hoogtemeter, da’s wel jammer.
Kwam dit overzichtje ook nog tegen: https://watchranker.com/best-watch-ski-snowboard/

evr66 op 30 jul 2019 08:34

De Samsung heeft toch een geïntegreerde hoogtemeter en barometer? Is dat dan zoveel anders?
Interessante link, bedankt. ;)

Bla, bla, bla.

Voornamelijk voor in de bergen. Fietsen en lopen zijn eigenlijk bijzaak, dat kunnen ze allemaal wel. Had inderdaad ook al naar de forerunners gekeken, maar lijken me wat kwetsbaarder dan bv de Fenix modellen. Heb altijd wel graag een beetje wat stevigs, mag best iets zwaarder zijn.

DC Rainmaker had inderdaad @drphil ook genoemd. Komende dagen maar eens even kijken. Ondertussen aan het proberen mijn Citizen Eco Aqualand een beetje nieuw (solar)leven in te lazen met het mooie weer, maar lijkt erop dat-ie niet meer kan bijladen tot meer dan 40% ;(

*bericht bewerkt door evr66 op 30 jul 2019 08:55

Edwin van Riel

Al zitten kijken naar bv Fenix 5 serie. Aardig aan de prijs, maar dan heb je ook wat ;)

evr66 op 28 jul 2019 11:34

Die dus 😎 Batterijduur is echt heel erg lang. Zonder GPS gebruik gaat die van mijn 14 dagen mee.

When life gets too complicated.... SKI

@alex: en met “alles aan”, een (lange) dag in de kou geen probleem?

Edwin van Riel

@bartvwg, dacht alleen gps, geen baro, maar heb nog niet uitgebreid gekeken. En denk dat de accu het met wat gps gebruik geen dag gaat redden als het wat kouder is.

Hmm, zie nu dat ik vermoedelijk naar de verkeerde zat te gluren. Galaxy heeft idd baro https://www.skimag.com/gear/time-machines-smartwatches#gid=c…

*bericht bewerkt door evr66 op 30 jul 2019 09:55

Edwin van Riel

fenix 5x saffier nu voor onder de eur 700 in de uk. tempting. lang leve de brexit ;)

Edwin van Riel

Ik heb laatst zo een fitbit gekocht via aliexpress, 20 euro met alle functies op die de duurdere modellen ook hebben. Ik moet hem 1x per week opladen. Hartslagmeter werkt perfect, zonder zo een band te moeten gebruiken. Staat ook een bloeddruk functie op maar deze klopt niet.

Volgens mij ging het in de eerste plaats om GPS en barometrische hoogtemeter toch? Dan zal een fitbit niet voldoen.

*bericht bewerkt door GiGi op 30 jul 2019 14:47

@gigi correct. neig ondanks prijskaartje toch naar een van de fenix 5 modellen. gaat waarschijnlijk weer 10 tot 15 jaar mee, alles er op en er aan.

Edwin van Riel

Nice! @evr66 dan kan je hem uittesten en ons laten weten hoe ie bevalt. :)
(maar over 15 jaar heb je toch een stuk behoorlijk antiek aan je arm hangen) :p

Bla, bla, bla.

@bartvwg Helemaal waar, dat zeiden ze bij Citizen ook toen ik vroeg of ze nog accuutjes konden leveren voor een model van net na de eeuwwisseling ;). Da’s eigenlijk alles wat er nodig is in mijn oude klokkie ;). Was een perfect ding als backup naast de normale duikcomputer.

Maar eh, onder meer @rogier kan je vertellen dat zijn Fenix 5 prima bevalt.

Edwin van Riel

Klopt! De gewone 5 ;-) die kaartfunctie vind ik nog niet goed genoeg, om de meerprijs voor de X te betalen, als ik dat nodig heb gebruik ik liever mijn GPS of telefoon. En een route uitzetten werkt ook prima zonder kaart op het scherm…

*bericht bewerkt door Rogier op 30 jul 2019 15:51

Click. Click. Peace

Best geinig, niet voor mij, moet in ieder geval (zee)waterbestendig zijn.

Edwin van Riel

@alex: en met “alles aan”, een (lange) dag in de kou geen probleem?

evr66 op 30 jul 2019 09:20

Geen probleem

When life gets too complicated.... SKI

@alex: en met “alles aan”, een (lange) dag in de kou geen probleem?

evr66 op 30 jul 2019 09:20

Geen probleem

Alex op 30 jul 2019 16:29

Geen enkel probleem

Click. Click. Peace

Keuze gemaakt. Even doorbijten, fenix 5x plus geworden. Veel geld, maar je krijgt wel wat, best mogelijke accuduur, muziekje bij lopen/fietsen ;). Wachten op de post en er dan een jaar of 10 mee zien te doen ;)

Edwin van Riel

Snelle levering, mooi ding hoor

null

Edwin van Riel

Plaats een reactie