Nederlander met 9-jarige dochter gered van Klettersteig

null

Een bizar verhaal in de Oostenrijkse media. In het Hochkönig-massief moest zondag een 50-jarige Nederlander met zijn 9-jarige dochter worden gered uit een Klettersteig. In de stromende regen konden ze niet meer verder in de Königsjodler-Klettersteig, dit ondanks waarschuwingen van de huttenwaard die hen de beklimming had afgeraden. Naar beneden ging op de besneeuwde helling ook niet meer waarna de landgenoot om half 4 zondagmiddag hulp moest inroepen van de bergredding. Vrijdagnacht redde deze ook al vier Polen die zonder berguitrusting omhoog waren gegaan.

Bronnen:
https://www.salzburg24.at/news/salzburg/pongau/hochkoenig-se…
https://www.meinbezirk.at/pinzgau/c-lokales/sechs-personen-a…

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Roel, wie gaat er nu met zulk slecht weer de Königsjodler op, normaal is het al een van de zwaarste klettersteigen van Salzburgerland, en dan met een kind van negen. Ludwig van de Erichhutte heeft hem het afgeraden, en dan ga je toch en ook nog eens veel te laat op de dag.
Ik hoop dat hij een flinke rekening krijgt net als de vier polen die op gympjes en in korte broek naar boven gingen, zonder maar iets mee te hebben.
Voor diegene die willen weten wat de Königsjodler is zie vlgd link

Dienten Die Alte schule

Met een kind van 9 die klim?! Dan ben je echt niet goed wijs! Heb hem in 2015 gedaan en was he-le-maal op toen ik boven bij de hut aankwam. Totaal volgens mij 8 uur over gedaan. Vind het eigenlijk al knap dat ze een heel eind zijn gekomen. Veel onderdelen van deze klettersteig had ik met volwassen benen soms al moeite.

Echt de meeste toffe klim die ik tot nu toe in de Alpen deed, maar hier begin je echt niet aan zonder ervaring…

*bericht bewerkt door Rene op 30 jul 2019 06:38

Doet me aan de vader van het zeilmeisje denken…
Vreselijke egocentrische mannen

Doet me aan de vader van het zeilmeisje denken…
Vreselijke egocentrische mannen

Wunderkammer op 1 aug 2019 18:08

De vader van en het zeilmeisje zelf zijn nooit uit een klettersteig gered hoeven worden…
Iets met plank en mis slaan…

Maar goed, met het betreffende weer inderdaad niet de meest handig actie om met je kind te gaan ondernemen. Bij goed weer zelfs al zeer twijfelachtig…

Zo, aan de beelden te zien lijkt het me mooi om te doen. Maar zonder uitrusting (die Polen) en/of ervaring gewoon onbezonnen. En dat is dus ook gebleken. Mogen anderen weer risico’s lopen voor een redding.

Hmm, ALS het goed is nemen die redders geen, of in ieder geval een echt minimaal, risico. Eerste deel van de opleiding voor iedere hulpverlener.

Edwin van Riel

@evr66 precies.

Click. Click. Peace

Doet me aan de vader van het zeilmeisje denken…

Vreselijke egocentrische mannen

Wunderkammer op 1 aug 2019 18:08

De vader van en het zeilmeisje zelf zijn nooit uit een klettersteig gered hoeven worden…
Iets met plank en mis slaan…

Hessel op 1 aug 2019 18:35

Zeilmeisje Laura niet nee. Maar er zijn meerdere zeilmeisjes geweest. Abby Sunderland bijvoorbeeld hebben ze met een uren durende reddingsoperatie moeten redden op de Indische Oceaan. En allemaal gingen ze zeilen tegen de adviezen van zeer ervaren zeilers in.

@paolie En al zou er altijd naar de ‘oude garde’ geluisterd worden dan worden er nooit grensverleggende dingen gedaan.

Click. Click. Peace

Ook zeer ervaren zeilers. klettersteigers en bergwandelaars, jong of oud, kunnen in de problemen komen. Weersomstandigheden, materiaal pech, moeder natuur alles speelt mee.
Ik neem aan dat je als zeiler/ster ook niet de haven uitgaat als er veel storm verwacht wordt op jouw koers. Net zoals bergbeklimmers naar de weersomstandigheden kijken gaan we omhoog of niet, je bereidt je goed voor. Deze meneer met zijn dochter heeft de situatie niet goed erkend en/of voorbereid. Je gaat de Königsjodler niet beginnen bij regen/sneeuw en koude, en slaat zeker het advies van een huttenwirt, die daar woont onder aan de berg, niet in de wind. Dan noem ik dat gedrag eigenwijs en onverantwoordelijk. Dus zeilmeisjes die ervaren zijn en een uitdaging aan willen gaan, prima maar weet bij iedere sport en avontuur dat er risico’s zijn en handel daar naar.

Dienten Die Alte schule

Dus zeilmeisjes die ervaren zijn en een uitdaging aan willen gaan, prima maar weet bij iedere sport en avontuur dat er risico’s zijn en handel daar naar.

Elly3 op 3 aug 2019 14:03

Precies!

Click. Click. Peace

Mij hoor je niet hoor, maar ik denk dat een meisje van 16 in haar eentje de wereld rond laten zeilen (waarin je soms dagen alleen op de Oceaan bent en overgeleverd aan de omstandigheden) echt vele malen gevaarlijker is dan een vader die met z'n negenjarige dochter een Klettersteig doet op een ongelukkig tijdstip.

*bericht bewerkt door paolie op 03 aug 2019 16:43

@paolie En al zou er altijd naar de 'oude garde' geluisterd worden dan worden er nooit grensverleggende dingen gedaan.

Rogier op 3 aug 2019 13:31

Eens, maar in het geval van de zeilmeisjes was de enige grens die verlegd werd de leeftijdsgrens. Of dat nou zo verstandig is?

*bericht bewerkt door paolie op 03 aug 2019 16:46

Met je eerste punt ben ik het niet helemaal eens. Afhankelijk van het team wat achter het zeilmeisje zit komt ze niet of nauwelijks in noodweer. Plus ze heeft de kennis en het materiaal om met slecht weer om te gaan.

In noodweer een via in het hooggebergte in gaan is absoluut levensgevaarlijk. Plus die dingen lijken ongevaarlijk maar dood gaan in de bergen is erg makkelijk.

Met je tweede punt: dat is een hele interessante discussie.

Click. Click. Peace

Wat betreft mijn eerste punt: het team van Abby Sunderland leek ook professioneel. Toch moest ze gered worden. Die reddingsoperatie op de Indische Oceaan kostte overigens bijna 300.000 dollar…

Tsja ik ken genoeg top alpinisten die ook gered moesten worden eens in hun loopbaan…

Achteraf is het over reddingen altijd makkelijk oordelen…

Click. Click. Peace

Hetgeen we hier dus ook doen over een vader met zijn 9-jarige dochter…

Maar overigens wel helemaal met je eens dat noodweer in hooggebergte levensgevaarlijk is.

Hetgeen we hier dus ook doen over een vader met zijn 9-jarige dochter…

Maar overigens wel helemaal met je eens dat noodweer in hooggebergte levensgevaarlijk is.

paolie op 3 aug 2019 17:30

Precies. Maar met erg slecht weer op komst zo'n klettersteig ingaan in een beetje hetzelfde als expres extreem noodweer inzeilen… Dat zeggende was ik er niet bij, en is het wat ik inderdaad al zei achteraf altijd makkelijk oordelen.

Als ik vooraf altijd wist wat ik achteraf weet… ;-)

*bericht bewerkt door Rogier op 03 aug 2019 20:35

Click. Click. Peace

Wil toch even wat context erbij zetten.
De klettersteig ansich is goed te doen als je fit bent en wat ervaring hebt. Ja hij is lang, en ja er zijn wat lastige passages, De trick zit hem in de hoogte versus afstand, een goede 7 uur ben je wel onderweg,

Maar dan komt het pas, Birgkar, de uitstap is n uitdaging, steil, losse rotsen, waarbij vallen geen optie is. Dat is het gevaarlijkste van de hele tour, zeker omdat je er al een flink aantal uur op hebt zitten. voor die variant van de absteig heb je ca 4 uur nodig. Ook laat in de zomer heb je er nog steile sneeuwvelden en bij regen is het spekglad. Klimzooi brengt weinig, je kunt je daar zeer slecht (eigenlijk niet) afzekeren.

Een 9jarig kind heeft daar niks te zoeken, kan ze beter gaan varen.

echte mannen lopen naar boven,

Klopt @martijnuiterwijk Vader en dochter zijn misschien best ervaren met klimmen, maar hij ging pas in de middag weg met slecht weer, dan ga je het Matrashaus nooit redden. Het risico wat je dan neemt is onverantwoordelijk. De Birgkar is een nood oplossing en een vreselijk ding, er ligt nog veel sneeuw en zonder stijgijzers en pickel begin je daar niet veel.
Het is ook riskant voor de begrettung. De meeste klimmers gaan ook naar het Matrashaus en via de normale weg terug. Ook Roman (huttenwirt Matrashaus) raadt de Birgkar af, niemand heeft daar wat te zoeken, hoeveel mensen daar al niet uitgehaald zijn :(

Dienten Die Alte schule

@elly3 sterker nog dan begin je helemaal niks. En een vreselijk ding, het is gewoon een bitch

In alle eerlijkheid, En zal wel een hoop negative reacties er op krijgen. Maar toch wil ik hem dit jaar nog op een mooie dag in de middag starten. Met als doel een prachtige zonsondergang op kematstein

Als je weet waarmee je bezig bent kan het in mijn optiek.

echte mannen lopen naar boven,

In de middag aan de klim beginnen is in mijn mening inderdaad gekkenwerk. Er hangen bij het begin van de klim niet voor niets heel wat bordjes met “ben je hier later dan 10 uur, begin er maar beter niet aan”. De “nood” uitstap midden in de klim is er geen die ik graag zou doen. Ik snap waarom hij er zit, gezien daar pas echt het moeilijke deel begint, maar toch, dat was 1 groot gravel veld waar ik echt niet naar beneden zou gaan.

Bordje onderaan de klim (niet het bord met begin er niet aan), maar wel veranderd in 9 uur dus:

null

Wel steeds schitterend uitzicht op het skigebied!

null

null

Naast dit alles nog een kleinigheidje. Wanneer je als volwassene een keuze maakt, ok, deal with it. Vind het wat minder fraai om als ouder deze keuze voor een kind te maken. Wanneer deze keuze bewust gemaakt is althans, anders is het alleen maar stompzinnig. Hoe bedenk je het om advies van een goed ingevoerde local gewoon maar te negeren?

Edwin van Riel

@elly3

In alle eerlijkheid, En zal wel een hoop negative reacties er op krijgen. Maar toch wil ik hem dit jaar nog op een mooie dag in de middag starten. Met als doel een prachtige zonsondergang op kematstein

Als je weet waarmee je bezig bent kan het in mijn optiek.

martijnuiterwijk op 4 aug 2019 09:49

Dat kan inderdaad prima als je maar weet wat je doet. Net als dit doen met een 9 jarig kind, dat kan ook, als het kind extreem ervaren en sterk is. Ik zie het zo voor me dat Lisa dit over 5 jaar prima kan… Maar dan begin je 's ochtends vroeg. Met goed weer etc etc…

Zoals zo vaak in de bergsport is het de opeenstapeling van problemen die het probleem te groot maken.

@evr66 met je eens dat je als ouder heel goed na moet denken wat je je kind laat doen.

Click. Click. Peace

@Rogier jouw dochter groeit er mee op natuurlijk. Denk dat het voor een laaglander anders is. Beetje zoals met zeilen. Als je van kleins af vaart, dan zijn er vaardigheden en kennis opgedaan al spelenderwijs die een gelegenheidszeiler (of klimmer) niet heeft.

Precies!

Click. Click. Peace

@elly3

In alle eerlijkheid, En zal wel een hoop negative reacties er op krijgen. Maar toch wil ik hem dit jaar nog op een mooie dag in de middag starten. Met als doel een prachtige zonsondergang op kematstein

Als je weet waarmee je bezig bent kan het in mijn optiek.

martijnuiterwijk op 4 aug 2019 09:49

Dat kan inderdaad prima als je maar weet wat je doet. Net als dit doen met een 9 jarig kind, dat kan ook, als het kind extreem ervaren en sterk is. Ik zie het zo voor me dat Lisa dit over 5 jaar prima kan… Maar dan begin je 's ochtends vroeg. Met goed weer etc etc…

Zoals zo vaak in de bergsport is het de opeenstapeling van problemen die het probleem te groot maken.

@evr66 met je eens dat je als ouder heel goed na moet denken wat je je kind laat doen.

Rogier op 4 aug 2019 12:02

Gezien hier meerdere ouders zitten, hoe bepalen jullie wat jullie kind wel en niet kan? Ik zie heel veel hier in de skischool dat ouders altijd vinden dat de kleine zo goed kan skieen, en perse in het zwarte groepje moet, terwijl t kind amper met t blauwe groepje mee kan. Net ook, rondje Hackelberg op de mtb, Kom ik n papa met de kleine tegen die amper zn stuur vast kan houden en bij de remmen komt. Wat bezielt je dan als ouder? of waarom denk je ah dit kan prima met de kleine?

Soms heb ik het gevoel dat ouders vanalles willen maar de kleine eigenlijk in de weg staat en alles maar moeilijk en lastig maakt

echte mannen lopen naar boven,

Altijd laag beginnen.
Altijd ver onder niveau dat je verwacht/hoopt
Het kind moet het leuk vinden
Hou het kind in de gaten
Het kind moet het leuk vinden (!)
Doe alleen dingen die het kind echt kan

Bedenk dat zeker bij jonge kinderen het energielevel anders is dan bij volwassenen. Het gaat veel meer op en neer. Dus doe kortere tochten. Met veel leuke activiteiten tussendoor: klauteren is leuker dan lopen :-)

Ik zie vooral veel toeristen ouders (erg Outdoor gekleed / dure outdoor kleding / sporthorloges etc) veel te veel willen van hun kinderen. Met tranen en huilen tot gevolg… en soms zelfs boze pappa’s en mamma’s…

Het is zo veel makkelijker als je in de Alpen woont dat doe je die Outdoor dingen op de dagen dat het kind er zin in heeft! I.p.v. verplicht in de vakantie.

Click. Click. Peace

Krijg vaak het gevoel dat veel ouders denken dat hun kindje (om welke reden dan ook) net meer zou kunnen dan leeftijdsgenoten. Accepteer dat dit gewoon tijd kost, niet alleen specifieke vaardigheden, maar vooral ook mentale ontwikkeling!

Edwin van Riel

@evr66 Yep zo hoor ik ook zoveel van ouders die niet begrijpen dat hun kroost niet echt lekker rotsklimt of matig in een via / klettersteig meegaat: "maar in Nederland klimt hij/zij overal in… een echt aapje’

Ouders: kinderen klimmen altijd overal in het zijn allemaal net aapjes. Dat maakt ze niet meteen goede rotsklimmers, en dat zegt niets over hoogtevrees :-)

Click. Click. Peace

Plaats een reactie