ooit verkeerschaos meegemaakt onderweg?

Wij waren gaan overnachten in Ulm zodat we vanmorgen nog maar 150km moesten rijden naar Lermoos.We hebben daar uiteindelijk 4u over gedaan waarbij we dan nog een groot stuk autostrade vermeden hebben via binnenwegen maar ook die zaten op een gegeven moment helemaal vol.We hebben ook daar uiteindelijk nog meer dan een half uur gewoon stil gestaan.

Meest erbarmelijke wintersport ooit (terugrijden) was Hopfgarten 2006, 9uur over de eerste 120 kilometer. 5,5uur later stonden we in Antwerpen. Combinatie van hevige sneeuwval tussen Hopfgarten en München mét veel ongelukken.

Beetje ironisch dat een gebied zoals Disentis altijd reclame maakt voor de makkelijke bereikbaarheid, ik heb er ooit drie dagen ingesneeuwd gezeten (1999). Ben daardoor twee dagen later als gepland kunnen vertrekken, dus ja mijn langste terugreis naar Antwerpen heeft mij ooit 60uur gekost.

Uiteindelijk zijn het wel de wetten van moeder aarde die telkens spelen, en daar kunnen wij niet veel tegen doen. Misschien is dat ook wel het mooie aan dit alles.

Om 03:00 uur vertrokken uit Selva. Om 17:00 uur thuis. 500km in de sneeuw gereden. Mag niet mopperen als ik de andere berichten lees en hoor.

Over innsbruck munchen nurnberg heilbronn koblenz venlo

Nergens echt helemaal stil gestaan.

Denk dat je een goede keuze hebt gemaakt Elsv door gisteren al een heel stuk te gaan rijden.

Dat valt inderdaad nog best mee Patrick. In ieder geval een stuk beter dan de nacht door moeten brengen op onderstaande manier wat voor velen in Frankrijk toch het geval zal zijn als ik het zo her en der lees.

null

Om 03:00 uur vertrokken uit Selva. Om 17:00 uur thuis. 500km in de sneeuw gereden. Mag niet mopperen als ik de andere berichten lees en hoor.

Over innsbruck munchen nurnberg heilbronn koblenz venlo

Nergens echt helemaal stil gestaan.

Patrick076 op 27 dec 2014 23:20

Gisteren middag vertrokken uit Selva om 15.00 uur beetje sneeuw op de Brenner en Arlberg en om 01.30 in Amsterdam.

May the ski force be with you !!

2010 in Nederland… Ouderkerk a/d Amstel -> IJmuiden. Om 17:00 vertrokken en om 1:30 thuis. 8,5 uur gedaan over nog geen 30Km. Lopen was sneller geweest. Vrachtwagens kwamen de viaducten niet meer op, anderen zaten aan hun rijtijden-limiet en zette m aan de kant, mensen parkeerden in de berm en gingen lopen. Absurde situaties gezien. Bij de A5 gaf het verkeersinformatie-bord 198 minuten aan tot knooppunt velsen (normaal is dat zo’n 10 minuten). Uiteindelijk door Haarlem heen naar huis gereden, waar ik op de rotonde werd ingehaald door schaatsers… Toen had ik wel de indruk dat het enigszins glad was geworden

null

2005 Twente, Hengelo - Enschede duurde 7 tot 8 uur…
1993 op weg naar Alpe d’Huez, overnachting in de buurt van Lyon, dus volgende dag nog kort ritje… Wegens extreem zware sneeuwval kwamen wij uiteindelijk pas rond middernacht bij het hotel aan…

2005 Twente, Hengelo - Enschede duurde 7 tot 8 uur…
1993 op weg naar Alpe d’Huez, overnachting in de buurt van Lyon, dus volgende dag nog kort ritje… Wegens extreem zware sneeuwval kwamen wij uiteindelijk pas rond middernacht bij het hotel aan…

Marijnt op 28 dec 2014 11:50

Hengelo - Enschede is zo’n 10 km… niet gek, 1,5km per uur gemiddeld… ;)

Wat me vooral is opgevallen tijdens een sneeuwstorm in 2010 op de Autobahn is het aantal geschaarde vrachtauto’s (dwars door de vangrail, etc.) en het aantal vrachtauto’s en bestelbusjes die tot stilstand kwamen in de stuifsneeuw. Gelukkig had de Polizei ingegrepen en alle vrachtwagens naar de rechterbaan gedirigeerd (in tegenstelling tot het Hollandse gebruik om alle rijbanen te blokkeren in dit soort gevallen) zodat de linkerbaan vrij bleef. Ik had die dag geluk met maar 2 uur vertraging op de route naar Basel (ook een beloning voor heel vroeg opstaan), tijdens de vakantie kwam ik een aantal Duitsers tegen die 5 tot 8 uur in de file hadden gestaan rondom München.

En als ik vervolgens eenmaal in Zwitserland was, toen kon ik doorrijden, want daar wordt het internationaal vrachtverkeer geweerd tijdens het weekend.

Sindsdien let ik veel beter op de weersvoorspellingen, maar helaas toch een keer het verkeerde weerbericht gelezen en daardoor een zware ijzelwaarschuwing gemist uit de categorie code rood. De minder gelukkige automobilisten (en wederom veel bestelbussen!) stonden machteloos langs de kant van de Autobahn en gelukkig reden degene die wel konden rijden allemaal dezelfde snelheid met grote afstand tot de voorligger. Vrachtverkeer werd direct verboden en dat werd ook streng gehandhaafd, dat scheelde wederom ook. Bij min 7C bleef het regenen, nog nooit zoiets gezien, vreselijke ervaring ookal is het goed afgelopen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik denk dat het maart 2009 moet geweest zijn, op weg naar het Zillertal. Na nog geen 2u rijden de eerste sneeuw vanaf Luik en deze is enkel maar erger geworden. Dan hoor je nog eens continu op de radio dat er hevige sneeuw is in Beieren (met bijhorende file) met als gevolg dat je er zo’n 16u over rijdt. Onderweg vanalles gezien maar zelf gelukkig geen glijpartij meegemaakt. Terugweg probleemloos in 9u…

Plaats een reactie