Vraag over ski's

https://www.sport-conrad.com/en/products/head/kore-99-189-sc…

Ik ben 196 rond de 100 kg. Type skieer nivo 6/7 ik ski franse rode pistes carvend. Begin met off piste ervaring op te doen. En ik kan zwarte pistes af komen al kan dat nog iets soepeler 😉

Is de bovengenoemde ski wat?

To ski or not to ski, that 's not a question

Bovengenoemde ski zou zeker wat kunnen zijn, al denk ik dat met jouw postuur wat meer float in de poeder lekker zou zijn. Een iets bredere ski als de Rossignol Soul 7 (de grijze, niet de zwart met gele) of de Salomon QST 106 van afgelopen jaar of de K2 Pinnacle 105 van afgelopen jaar of het jaar daarvoor zouden ook echt prima ski's voor je zijn. Die breedte maken ze niet moeilijker om te skiën. Wel even wennen als je van een pure pisteski komt, maar dat geldt voor de 99 ook.

En investeer behalve in ski's ook in kennis over lawinegevaren en hoe de risico's in te schatten, en in een lawine 3-eenheid. Het Pieperfest op 29 september is een leuke laagdrempelige instapper om mee te beginnen.

*bericht bewerkt door GiGi op 05 aug 2019 09:08

Gigi bedankt voor de info. Off piste skieen is niet mijn hoofddoel. In l3v volg ik lessen bij het esf en zit nu op nivo 3. De huidige ski’s zijn niet fijn off piste en ik vindt ze vaak te slap op de piste.

To ski or not to ski, that 's not a question

Er zijn veel ski’s die al snel wat steviger zijn dan de Rossi Pursuit 600.
De Kore serie is prima on piste en voldoende off piste als je niet al te diepe dagen hebt. Let wel, die breedte skiet wel heel anders…
GiGi heeft vast andere leuke en redelijk stevige ski’s te adviseren voor een flinke vent. 😉

En investeer behalve in ski's ook in kennis over lawinegevaren en hoe de risico's in te schatten, en in een lawine 3-eenheid. Het Pieperfest op 29 september is een leuke laagdrempelige instapper om mee te beginnen.

GiGi op 5 aug 2019 09:07

excuus dat ik inbereek op iemand anders zijn topic, is bovenstaande Pieperfeest ook wat om met de jeugd (12 jr) naar toe te gaan of is het te langdradig. Ik wil graag dat mijn zoon via een dergelijke weg de gevaren van en wat te doen in de bergen leert. Is wat anders dan wat vaders altijd roept.

.

Pieperfest gaat primair over het zoeken met de pieper. Het is geen lawinecursus. Daarvoor zou ik de WePowder Academy bekijken of een virus van Snowsafety.nl

Over ski's: Moet Het 1 ski worden waarmee je ook zachte sneeuw kan skiën, of wordt het een aanvulling op je pisteski? Ik ging uit van dat laatste.

Als het gaat om 1 ski, dan zou ik eens kijken naar de K2 iKonic 80 TI (allmointain) of iets als de Fischer Curv GT (brede pisteski). Eertsgenoemde is misschien wat vaag in de tip, de tweede is misschien wat agressief en direct. Je kan ze beiden hebben, maar ze zijn heel verschillend. Iets als de Salomon XDR 80 zit er eigenlijk tussenin, maar die vond ik niet erg stabiel. En ik ben iets kleiner dan jij.

*bericht bewerkt door GiGi op 05 aug 2019 18:33

Dat zijn ski’s die mij ook aanbevolen zijn. De deacon staat hier nu niet tussen omdat die teveel piste georiënteerd is?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dat zijn ski’s die mij ook aanbevolen zijn. De deacon staat hier nu niet tussen omdat die teveel piste georiënteerd is?

Roy83 op 5 aug 2019 20:13

Inderdaad. Dat geldt voor de Curv GT ook een beetje. Maar als je een pisteski wil die ook wat zachte sneeuw op de piste kan handelen, dan zijn het opties.
Maar het is een lastig segment. Want je krijgt of gewoon een brede pisteski die het wel beter doet in zachte sneeuw dan een smalle ski, maar toch nog echt een pisteski is. Of je krijgt allmountain die al snel echt vager is en niet ideaal voor technisch skiën (in vergelijking met een echte pisteski). Dus leuk in de pap maar minder effectief in het technische korte werk.

*bericht bewerkt door GiGi op 05 aug 2019 20:29

Pieperfest gaat primair over het zoeken met de pieper. Het is geen lawinecursus. Daarvoor zou ik de WePowder Academy bekijken of een virus van Snowsafety.nl

GiGi op 5 aug 2019 18:29

Dit moet natuurlijk zijn ‘een cursus van Snowsafety.nl’

Pieperfest gaat primair over het zoeken met de pieper. Het is geen lawinecursus. Daarvoor zou ik de WePowder Academy bekijken of een virus van Snowsafety.nl

Over ski's: Moet Het 1 ski worden waarmee je ook zachte sneeuw kan skiën, of wordt het een aanvulling op je pisteski? Ik ging uit van dat laatste.

Als het gaat om 1 ski, dan zou ik eens kijken naar de K2 iKonic 80 TI (allmointain) of iets als de Fischer Curv GT (brede pisteski). Eertsgenoemde is misschien wat vaag in de tip, de tweede is misschien wat agressief en direct. Je kan ze beiden hebben, maar ze zijn heel verschillend. Iets als de Salomon XDR 80 zit er eigenlijk tussenin, maar die vond ik niet erg stabiel. En ik ben iets kleiner dan jij.

GiGi op 5 aug 2019 18:29

Voorlopig is 1 set ski de bedoeling, en ik zal ook 95 % op de piste skiën.

Dan kan ik beter kijken naar een allmountain ski kijken, en off piste blijven oefenen op mijn sneeuwengel techniek 😉

To ski or not to ski, that 's not a question

Ik heb dus nu een allmountain maar mis toch wat directheid. Op zich hebben we een vergelijkbaar profiel, al ben ik wat lichter…ik neig dus juist naar iets meer piste, maar wil graag wel ook in wat slechtere en zachtere sneeuw kunnen blijven skien…Dus die curv of een deacon. Of misschien nog wat anders…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Kunnen blijven skiën lukt wel, het is maar er mogen gegeven onder alle omstandigheden echt goed op één paar ski’s uit de voeten te kunnen. Kwestie van techniek die voor 98% van ons buiten bereik ligt.

Edwin van Riel

@gigi

En investeer behalve in ski's ook in kennis over lawinegevaren en hoe de risico's in te schatten, en in een lawine 3-eenheid. Het Pieperfest op 29 september is een leuke laagdrempelige instapper om mee te beginnen.

GiGi op 5 aug 2019 09:07

Mijn vrouw en ik hebben ons aangemeld., bedankt voor de tip

To ski or not to ski, that 's not a question

Ik heb dus nu een allmountain maar mis toch wat directheid. Op zich hebben we een vergelijkbaar profiel, al ben ik wat lichter…ik neig dus juist naar iets meer piste, maar wil graag wel ook in wat slechtere en zachtere sneeuw kunnen blijven skien…Dus die curv of een deacon. Of misschien nog wat anders…

Roy83 op 5 aug 2019 22:25

Die Salomon X-Drive 8.0 FS van jou zou voor de TS dan misschien wel weer heel goed zijn… anders een keer een test-date in Zoetermeer organiseren in het najaar?

[quote]… anders in het najaar?

GiGi op 5 aug 2019 22:40

Ik stem voor

To ski or not to ski, that 's not a question

Mee eens. De xdrives van roy zouden uitstekend zijn voor TS! De k2 ikonic 80ti als alternatief, die is iets speelser. Kan roy daarna zn deacons kopen 😁

Kunnen blijven skiën lukt wel, het is maar er mogen gegeven onder alle omstandigheden echt goed op één paar ski’s uit de voeten te kunnen. Kwestie van techniek die voor 98% van ons buiten bereik ligt.

evr66 op 5 aug 2019 22:30

Zit je me nou hier gewoon te vertellen dat 1 paar ski’s te weinig is ;)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Kunnen blijven skiën lukt wel, het is maar er mogen gegeven onder alle omstandigheden echt goed op één paar ski’s uit de voeten te kunnen. Kwestie van techniek die voor 98% van ons buiten bereik ligt.

evr66 op 5 aug 2019 22:30

Zit je me nou hier gewoon te vertellen dat 1 paar ski’s te weinig is ;)?

Roy83 op 6 aug 2019 07:22

Te weinig niet, maar als je op alle terrein lekker je ding wilt doen, wellicht wat mager ja ;) Tenzij je zoals onze gewaardeerde gids met 20 jaar “Landes” zowel de piste, de buckels als de poeder gewoon op een paar oude FIS GS latten afragt natuurlijk. Maar nogmaals, dat is de meeste goedwillende amateurs niet gegeven. Gebrek aan tijd, training en talent ;)

Edwin van Riel

@evr66 Ik neem aan dat je Swiss Snowpro bedoeld? Dat is vergelijkbaar met Skifuhrer en niet met Landes, want dat is een stapje lager.

When life gets too complicated.... SKI

Sorry @alex, zat mis, bedoelde Staatlich ;)

Anyway, om met 1 setje onder alle omstandigheden gewoon echt goed te kunnen skiën, moet je gewoon meer beheersen dan (vrijwel) iedereen op dit forum ;)

Edwin van Riel

Ik ski voornamelijk op de piste, ook op de niet geprepareerde pistes. Soms ga ik ( nu nog onder begeleiding van een leraar) off piste. Ik hoef geen freerider te worden.

De eerder genoemde ski’s die voor mijn doel geschikt zouden zijn, lijken niet meer (online) verkrijgbaar. Zeker de lengtes vanaf 180 cm.

To ski or not to ski, that 's not a question

Je zou ook eens naar de Rossignol Experience 88ti kunnen kijken. Ik heb m in 187 gekocht een paar maanden terug. Lekkere lat voor wat jij wilt. Wel stevig en niet de lichtste, maar met jouw (en mijn ;) ) gewicht juist wel lekker daardoor. Doet het ook lekker op verspoord (en vaak wat minder lekker) terrein. Te smal als er echt 30 cm poeder ligt, alles daar onder gaat prima.

Als je ze een keer wilt proberen in ZTM of zo, is dat te regelen ;)

review: https://gearinstitute.com/gear-review/rossignol-experience-8…

Edwin van Riel

Voor hetgeen ik lees wat je zoekt in een ski @zeehaasje zeg ik ook klik die X-Drives van @Roy83 onder en gas erop☃️
Heerlijke ski hoor😉

LA NORMA😍☃️

Je bent er maar zo sneller mee dan een hardboot boarder of niet dan @piefke

Hhhhahaha, dat lukt niet alleen op die ski maar ligt vooral aan de skills van degene die erop staat💪😂

LA NORMA😍☃️

Da’s dezelfde @piefke die op match-day ff een paar slalomlatjes ging testen dan zeker ;) ;)

Edwin van Riel

En er eerste en laatste mee geworden is😜

LA NORMA😍☃️

Ik wordt door een kennis er op gewezen dat de head kore 93/99 erg stijf zijn. Daarom zou ik beter een wat soepelere ski kunnen kiezen. Relaxter skiën en meer vergevingsgezind.

Tja dat maakt het állemaal niet makkelijker.

To ski or not to ski, that 's not a question

Ik wordt door een kennis er op gewezen dat de head kore 93/99 erg stijf zijn. Daarom zou ik beter een wat soepelere ski kunnen kiezen. Relaxter skiën en meer vergevingsgezind.

Tja dat maakt het állemaal niet makkelijker.

zeehaasje op 8 aug 2019 10:39

Supersstijf vond ik ze niet hoor. En jij bent een grote vent toch? Moet geen probleem zijn.

Met alle respect, maar een Kore 99 is niet geschikt als enige ski voor de het type skier dat @zeehaasje beschrijft (geen freerider, skiet vooral op de piste, intermediate skiër).

@DrPhil ik ben zelf begonnen over deze ski. Mede omdat ik merk dat met mijn huidige ski’s russionol persosuit 400 merk dat ik weinig driijfvermogen heb bij of piste oefening en zachte sneeuw.

Zodoende kwam ik de head kore tegen. Eerder heb ik head s gehuurd. Dacht de rebel uitvoering en die bevielen wel.

Welke suggesties kun jij dan geven?

To ski or not to ski, that 's not a question

Plaats een reactie