Vraag over ski's

Je kan ook kijken naar de nieuwe Blizzard Brahma 82. Niet al te grote radius, erg goede pistekwaliteiten, genoeg float voor ongeprepareerde sneeuw, en ook op mooie lengtes te krijgen. Hier ga je heel lang op door kunnen skiën, ook als je beter wordt, harder gaat etc. https://www.blizzardsports.com/products/brahma-82-flat/…

Ik zou een Salomon XDR 80 of iets dergelijks kopen.
Ik vind persoonlijk de Pursuit 400 (is identiek aan de Rossi Hero Allturn Carbon) de slechtste ski waar ik ooit op heb geskied.
Als je toch breed wil, zou de Kore 93 wel een goede keus zijn (erg fijne ski). Daka heeft m nog in 1m89.
Tussen 80 en 93 ken ik te weinig om advies te geven.

Misschien kun je het zoetermeertopic eens in de gaten houden @zeehaasje, zijn vast mensen van wie je eens een paar afdalingen mag maken op hun ski’s. Kun je gelijk ervaren wat de verschillen tussen meer echte piste of juist meer allmountain zijn.

En dit is de laatste keer dat ik ze plug (helemaal omdat je volgens mij graag nieuw wil), maar ik denk dat mijn ski’s wel eens zouden kunnen aansluiten bij wat je wil. (Hier stond onzin over de xdr80).

Edit: zit je gewoon as we speak in dat topic te reageren :)…

*bericht bewerkt door Roy83 op 08 aug 2019 18:24

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De XDR 80 is wel de opvolger, maar compleet onvergelijkbaar met de X-Drive. Daar moet je geen parallellen willen trekken in mijn opinie.

Ok. Dan heb ik niets gezegd :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@zeehaasje ik ben zondag (ook) in ZTM. Ik heb een setje Blizzard Bushwackers liggen van 187cm. Een speelsere variant van de al voorgestelde Brahma’s.
Enig nadeel, binding zijn geboord voor zoollengte 316mm, dus als jouw schoen dezelfde lengte toevallig heeft?

@sjaak27 mijn schoenen zijn net iets groter vermoed ik.
Onder de zool meet ik 32,4 cm.

To ski or not to ski, that 's not a question

Helaas, dat is een beetje te groot @zeehaasje
Overigens een leuke ski, maar wellicht iets te licht voor jou.

Het zijn de salomons van Roy geworden.

To ski or not to ski, that 's not a question

Mooie keuze denk ik. Daar ga je veel plezier van hebben.

Maar uhh… @Roy83 waar ga jij nu op skiën dan?

Tja…op jouw advies zijn de Deacons (76) en de curv GT grote kanshebbers. Ik neig naar de curv, maar weet niet heel goed waarom nog. De deacons staan hier in de garage om even een paar waxlaagjes te krijgen en die kan ik dan dus (uiteraard overlegd ;)) even testen in Zoetermeer. Met een beetje mazzel lukt dat ook met de Fischers bij skitraining.nl 1/9.

Langzaam ben ik steeds wat wijzer aan het worden:

  • ik wil het directe van echte pisteski’s
  • de f19 skiede prima, maar wat saai en (maar misschien had ik hem te kort) hij dempt wat minder
  • ik hoef niet continu voluit of technisch perfect (naja, je begrijpt wat ik bedoel :)), meer cruisy af en toe vind ik ook lekker. Dikke bonus als pap en kapotte pistes ook te doen zijn
  • hij mag best wat foutjes afstraffen, niet dat ik per ze onderuit hoef te gaan, maar ik vind het prima als ik voel dat het niet goed was
  • korte (wedel)bochtjes moeten ook kunnen, zonder dat het zwaar wordt

Voor degenen die meelezen (maar misschien moet ik ff een eigen topic maken), 197 cm en 94 kg (vooral door wat sterkere benen), niveau vind ik heel lastig om te duiden, maar voorkeur voor technisch skiën, geen offpiste aspiraties.

Dus liever een piste ski met wat meer racy eigenschappen die het ook doet als de piste iets minder strak of hard is, dan een allmountain met piste eigenschappen. Voor echte poederdagen huur ik wel wat.

De Head Supershape i.Speed heb ik te kort geskiet om er echt wat te vinden, behalve dat die kantengrip erg goed was. Ik denk dat ik die wat kleinere radius wel lekker vond.

Al het advies is welkom, al denk ik dat de twee op mijn shortlist wel echt goede opties zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dat zijn zeker goede opties. Er zijn mogelijk wel meer gegadigden, maar dat zijn allemaal modellen die pas komend seizoen uitkomen en dus niet op korte termijn te testen zijn. Dus laat ik het niet ingewikkelder maken dan het nu al is.

Zeker als het niet nog betere opties zijn, hoeft dat inderdaad niet :). Wat was voor jou eigenlijk het verschil tussen de Fischers en de Volkl’s? Jij hebt ze bieden geskiet toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb ze inderdaad beiden geskied.
De Fischer is direct, stabiel, uitmuntende grip, lekkere rebound, doet het ook nog leuk in zachte sneeuw. Snijdt makkelijk en intuïtief, maar slipt eigenlijk net zo makkelijk. Hij is direct en responsief, maar straft niet alles af. Je merkt wel als je iets echt onhandig doet.
De Völkl blinkt uit als de sneeuw niet strak is. De radius is wat groter, de tip iets meer klassiek qua vorm, en er is flink wat rocker (voor en achter). Dat maakt alles bij elkaar dat de ski iets minder direct, ‘racy’ voelt dan de meeste andere ski’s in die klasse (inclusief de Fischer). Echt een stabiele, goed gedempte en speels aanvoelende ski. En persoonlijk vind ik het minder strak op corduroy (dan zou ik veel liever de Fischer onder hebben of), maar in hopen, zachte sneeuw, meuk etc. heb ik liever de Deacon. De Deacon zal je nooit afstraffen, tenzij je een restaurant binnen skiet of zo.
De Deacon leunt naar allmountain qua eigenschappen. Als je iets directs wil met meer technische eigenschappen, ga dan voor de Fischer The Curv GT. Kijkend naar wat je zoekt zou dat mijn advies zijn. Maar ga vooral lekker zelf testen, als je de kans krijgt.

Hangt er dus vanaf wat je in een pisteski zoekt. Ik hanteer een setup met één pisteski en één off-piste/papski voor een heel seizoen. De pisteski ziet dus 80% van de tijd non-corduroy of hele zachte pistes. Heb ik liever een ski daarop excelleert en ook nog eens knap precies skiet op strakke pistes en dan zijn radius mooi laat inkorten.

En ik vond de Deacons bijna net zo strak als de nieuwe Dobermann GSR, maar wel speelser… En veel strakker dan de Salomon X-Drive 8.0FS

*bericht bewerkt door Bennie op 11 aug 2019 20:32

Als je geen offpiste aspiraties hebt, voldoet en normale piste lat perfect voor (nagenoeg) alle omstandigheden.

Wanneer je er nooit buiten gaat is i.m.o. niet perse een bredere lat nodig… Ik vind een piste lat (al dan niet race georiënteerd) vaak net wat soepeler skiën dan een bredere all mountain. De harde FIS achtige latten bedoel ik uiteraard niet haha.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik ben het met je eens @Jeffvdv. Ik raad de Curv GT ook niet aan vanwege de 80 mm onder de voet, maar omdat ie de grip, rebound, flex, stabiliteit en prachtige balans heeft tussen directheid en vergevingsgezindheid. Dat ie toevallig 80 mm breed is, is bijzaak wat mij betreft (en hindert ook geenszins, heb ik al een aantal maal mogen ervaren).
Breedte van ski’s daar kijk ik steeds minder naar merk ik. Alleen als die factor echt voelbaar is in het gedrag van de ski en van invloed op de eigenschappen (sterke en minder sterke punten), dan merk ik dat op en neem ik dat mee in de overweging. Maar het is vaak een van de laatste dingen waar ik aandacht aan schenk - áls ik dat al doe - als ik bijvoorbeeld (ook voor mezelf) op zoek ben naar een technische pisteski.

Plaats een reactie