Winterberg tips?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Tips voor wintersport vakantie in Winterberg. (carnaval 2020).
2 volwassenen en 2 kids 11j en 12j.

Waar is het ideaal om te overnachten? (normale prijs)
(in het dorp of ernaast als goed openbaar vervoer is of auto goed kwijt komt bij de lift.
Is hier ook gratis bus vervoer zoals in Oostenrijk?

Alvast bedankt voor de tips.

Pat.

Toch maar naar Winterberg?

LA NORMA😍☃️

landal winterberg, aan de piste, zwembad voor de kids. De krokus is verdeel in 2 perioden van 5 dagen.Vrijdag t/m woensdag en woensdag t/m maandag. Je kunt dan 5 volle dagen skien, als je de dag van vertrek meerekent. Als de kinderen nog weinig ski-ervaring hebben dan is Winterberg helemaal goed. Als ze al een beetje redelijk kunnen skien dan zou ik doorrijden naar Oostenrijk. Warth is dan een leuke optie. Of anders Schrocken, wat goedkoper in de portemonnee.

Landal is inderdaad een optie. Maar denk wel goed na voordat je het doet. De krokusvakantie is echt verschrikkelijk druk daar. Wachttijden van 15 minuten voor de liften zijn geen uitzondering en dat voor korte afdalingen is niet prettig. Ook zijn de pistes grote mierennesten waar het slalommen is tussen de andere mensen. Houdt rekening met volle parkeerplaatsen en files in de omgeving.

Born to Ride

Tips voor wintersport vakantie in Winterberg. (carnaval 2020).
2 volwassenen en 2 kids 11j en 12j.

Waar is het ideaal om te overnachten? (normale prijs)
(in het dorp of ernaast als goed openbaar vervoer is of auto goed kwijt komt bij de lift.
Is hier ook gratis bus vervoer zoals in Oostenrijk?

Alvast bedankt voor de tips.

ruijtersfotografie op 9 aug 2019 22:47

1.) Ga niet in de krokusvakantie. té druk met idioten op de piste. Daarnaast zijn de prijzen tijdens die vakantie sky-high
2.) Boek niet te lang van tevoren, het kan zomaar warm worden en dan is de sneeuw foetsie.
3.) Als 10 min lopen niet erg is gewoon op booking.com kijken voor appartement die aan of naast de Am Waltenberg straat ligt. Stukker goedkoper dan Brabander of Landal.

Ik denk dat Landal allang vol zit? Ik ga mee met de meeste tips die zeggen dat als je ergens anders heen kan, dat je dat moet doen…

Aan de andere kant kom ik elk jaar wel weer collega’s tegen die dikke lol met hun jonge kinderen hebben gehad in Willingen of Winterberg, tijdens de vakantie. Die skiën ‘s ochtend zelf even een uurtje en hebben daarna vooral lol met hun kinderen in de sneeuw. Soms hebben ze mazzel en is alles open (dat lukt zeker Winterberg volgens mij altijd wel in de vakantie), en anders vermaken ze zich prima op wat minder hellingen.

Ergens is het ook gewoon mindset. Maar druk wordt het zeker en Berwang, Riezlern of vergelijkbaar zijn dan wel leuker, maar ook wel dik 4 uur verder (en duurder).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ga niet in de krokusvakantie. té druk met idioten op de piste. [post]dekkie op 10 aug 2019 14:09[/post][/quote]

Idioten; zo! Gelukkig, Frans Klammer en Herman Maier inéén, blijf jij dan ook weg.

*bericht bewerkt door Frank66 op 10 aug 2019 19:41

Ga niet in de krokusvakantie. té druk met idioten op de piste.

dekkie op 10 aug 2019 14:09

Idioten; zo! Gelukkig, Frans Klammer en Herman Maier inéén, blijf jij dan ook weg.

Frank66 op 10 aug 2019 19:40

Voel je je aangesproken? Het is algemeen bekend dat Winterberg in die periode mega druk is en dat er relatief veel zogenaamde kamikaze skiërs op de piste zitten die in een spijkerbroek zonder enige vorm van techniek op veel te hoge snelheid van de piste knallen en veel ongelukken veroorzaken. Ik snap goed dat er mensen zijn die zulke personen idioten noemen!

*bericht bewerkt door Matthias123 op 10 aug 2019 20:14

Born to Ride

In de krokus valt dat juist wel weer mee. Meestal komen de kamikazes in het weekend en zelfs dan valt er nog prima te skiën.
De krokus trekt meer families (vaak ook met gebrek aan techniek maar naar mijn idee wat gemoedelijker).
Druk? Ja, maar de weekenden daarvoor zijn vaak drukker. Veel hangt ook af van de sneeuw, zijn de omliggende gebieden open dan is het beter te doen dan wanneer Winterberg de enige skimogelijkheid is. Beetje vergelijkbaar met de gletschers rond kerst. Slechte sneeuw in de lage gebieden betekent dan ook massa op de gletschers.

Wil je die kant op? Ga dan naar Willingen , veel minder druk, langere pistes, leuker dorp!

Altastenberg: kleiner, maar wel leuk gebiedje, en lang niet zo druk.

Wil je die kant op? Ga dan naar Willingen , veel minder druk, langere pistes, leuker dorp!

GvPuy op 27 sep 2019 15:29

Zeker nu met de nieuwe K1 is het erg bijna net zet zo druk als in Winterberg. Bij de ettelsbergbahn stonden afgelopen winter ook regelmatig wachtrijen van bijna een half uur…

Born to Ride

Als je op zoek bent naar alternatieve gebieden heb je hier misschien ook nog wat aan: https://www.wintersport.nl/forum/topic/437387

Born to Ride

Der Brabander heeft mooie appartementen en je zit aan de lift.

mama on a mission in the snow

Even wat correcties:

De wachttijden in de krokusvakantie zijn niet heel lang meer op werkdagen. Je kunt dan over het algemeen prima skiën, zeker als omliggende, minder sneeuwzekere gebieden als Neuastenberg en Willingen ook sneeuw hebben.

De SKiliftkarussell is verder geoptimaliseerd en dat ga je merken aan de wachttijden (eerder werd probleempunt Möppi-Poppenberg en lift10A al weggewerkt)

De grootste problemen bij lift 10 zullen veel minder worden door de nieuwe 6-zitter bij lift 11, een vergelijkbaar vlakke piste en op de Herrloh-oefenweide wordt de eerste van 2 nieuwe lopende banden en een sneeuwmachine (werkt ook bij dooi) geplaatst. Dit geeft ook een merkbare verlichting bij de liften 1 en 12

In mooie weekenden is het aanzienlijk drukker, met de piek NA kerst tot en met begin februari. Eind februari en maart is het toenemend goed te doen.

Wachttijden van 30 minuten komen nergens meer voor, de drukste liften zitten op 10-15 minuten (Bremberg, Kappe, Büre-Herrloh eind van de dag en Rauher Busch), de meeste rond de 5 minuten en op de toch heerlijke Sürenberg zelden meer dan 1 minuut.

Drukste periode: tussen de dag na 2e kerstdag en einde kerstvakantie en alle weekenden in januari + eerste weekend februari. Die dagen zijn echt beter te mijden, of je moet zorgen dat je in e ochtend vóór 8.15 uur in Winterberg BENT.

Op werkdagen is het alleen in de kerstvakantie écht druk, soms ook bij duitse schoolvakanties en vrije dagen. Dan is er soms veel volk op de been, terwijl je dat niet verwacht.

Wachttijden in Willingen zijn zeker niet korter dan in Winterberg. Dat lijkt soms zo, maar de liftcapaciteit is er veel minder. Voor weinig wachttijden en lekker skiën is Altastenberg een heel goede optie.

Gouden tip voor elke dag: zorg dat je om 8.50 uur bij de lift staat. Het eerste uurtje is goud waard, ook op heel drukke dagen!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

De supersnelle liften zorgen er vooral voor dat de drukte zich niet meer bij de lift laat zien, maar op de piste.

Maar met veel tips van hier haal je het beste eruit, zeker als je vroeg of laat luncht.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Lunchen het best in de rij voor de lift :) Of gewoon overslaan.

Simpel geredeneerd, als je op dag 1 30 liftjes pakt en 10 minuten in de rij staat ervoor, zit je qua tijdsverschil al ongeveer in de alpen (ok, beetje afhankelijk van waar je woont).

Edwin van Riel

Ook al is deze anders verwoord toch altijd weer dat gezwets over je kunt net zo goed of beter door rijden naar de “echte” bergen…🤮

Wij genieten per seizoen 1 of 2 of 3 losse dagen van Winterberg, omdat dat kan op 1 dag op en neer naar daar☃️☃️☃️

Dat kan dus niet naar elders waar de “echte” bergen zijn…🙄

LA NORMA😍☃️

Ook al is deze anders verwoord toch altijd weer dat gezwets over je kunt net zo goed of beter door rijden naar de “echte” bergen…🤮

Wij genieten per seizoen 1 of 2 of 3 losse dagen van Winterberg, omdat dat kan op 1 dag op en neer naar daar☃️☃️☃️

Dat kan dus niet naar elders waar de “echte” bergen zijn…🙄

Piefke op 30 sep 2019 08:48

Voor 1 dag zou ik het niet doen maar ik ben al eens voor 2 dagen naar Kaprun gereden.

Übung macht den meister!!!

@piefke: Lees de vraag nog eens ;) TS had het over "wintersport vakantie" en "overnachten", dus nergens over "in 1 dag op en neer" ;). Dus gezwets wil ik het niet direct noemen, maar toch bedankt voor je vriendelijke opmerking hahaha.

@rfkangoo: Stubai en Solden ook wel gedaan voor 2 of 3 dagen als de condities lekker zijn. In de middag nog even naar Zuid Duitsland, hotelletje en je staat gewoon 's morgens vroeg fris en fruitig aan de lift. Avonturen als rijden in de nacht en dan gewoon meteen de latten op zijn we wel een beetje mee gestopt.

*bericht bewerkt door evr66 op 30 sep 2019 09:19

Edwin van Riel

dubbel

*bericht bewerkt door evr66 op 30 sep 2019 09:18

Edwin van Riel

Anders is de Feldberg of la Bresse wellicht nog een leuke optie, Al kan het daar in de weekenden blijkbaar ook érg druk zijn.

Anders is de Feldberg of la Bresse wellicht nog een leuke optie, Al kan het daar in de weekenden blijkbaar ook érg druk zijn.

Robert7 op 30 sep 2019 10:43

Zeker dat het daar druk kan zijn. Al regelmatig op lokale radio (onderweg naar Alpen) gehoord dat je niet meer met de auto naar Feldberg kon vanwege de drukte.

Zo bekeken valt Winterberg en omgeving dan nog mee. In de krokus wel eens paar dagen geweest met acco in Olsberg en dat was redelijk te doen iedere dag. Druk, ja, maar toch aardig kunnen skiën met de kids.

@evr66 dat weet ik en de “vaste” reageerders hier weten ook dat dit het 2de topic is wat de TS heeft aangemaakt omtrent deze vraag, daarom ook mijn reactie meteen onder hem, hij ging het in overweging nemen om naar die “echte” bergen te rijden maar kwam dus toch weer terug op Winterberg gezien dit topic, alleen kwakt nu iedereen zijn zegje erin en de TS is nergens meer te bekennen…😂
Die zal binnenkort wel weer een nieuw topic openen en dan zal ik jou meteen fff waarschuwen😉

LA NORMA😍☃️

Tsja, het was gewoon een normale reactie op zijn vraag, @piefke. Zonder kennis van eerdere topics dus. Zou fijn zijn als je dan ook een beetje met normaal taalgebruik reageert daarop. Opmerkingen als “altijd weer dat gezwets” komen niet direct sympathiek over ;). Fijne dag verder.

Edwin van Riel

er wordt gevraagd om tips over Winterberg. Ik ga ook niet bij tips over Snowworld iedere keer zaniken dat Winterberg óók voor een dag te doen is. Maar nu ik er toch ben: je kunt ook een dagje Winterberg doen in plaats van een skihal. pfffffff…

Algemeen:
Paar uurtjes: skihal
1 of 2 dagen: Winterberg/Willingen/Neuastenberg, bij grote drukte Altastenberg/ Wildewiese / Niedersfeld / Züschen (beginner of met kinderen kan ook langer)
3 of meer dagen: Alpen of voor niet-experts: Wintersport-Arena Sauerland

Feldberg is in het weekend geen alternatief, net zo druk, zo niet nóg veel drukker
Ik ben oud-wedstrijdskiër (B-garnituur) en hoofd-skischool, maar vermaak mij nog steeds prima enkele tientallen dagen per jaar in Winterberg. En ja, de Alpen zijn véél mooier, maar ook véél verder.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie