Elan Amphibio 84 XTi vs Völkl deacon 80 / 84 vs RTM 84

Hallo mede skifanaten!

Ik ben opzoek naar nieuwe ski's.
Ik ben 1.84, 85kg. Gevorderde skier met 19 jaar ervaring. Kom van elke piste goed af. Zowel op de piste als daarnaast.
Ik heb in het verleden goed geskied op rossignol hero slalom ski's en Völkl racetiger SC ski's, vlak over de piste met medium tot korte bochten carven. Echter zak je daarmee erg diep in de sneeuw als deze niet geprepareerd is. Nu ben ik op zoek naar een paar ski's welke de zelfde levendigheid en korte bochten grip hebben maar ook in de diepere sneeuw gebruikt kunnen worden.
Nu kwam ik de Völkl Deacon lijn tegen. 79, 80 en 84 onder de voet. En ben ik ook de Völkl Rtm 84 en Elan Amphibio 84 XTi. Nu is mijn vraag welke ski's adviseren jullie mij?
Gaan voor wat ik ken: rossignol hero / racetiger SC of SL of toch gaan voor iets wat ik niet ken maar mogelijk beter past bij wat ik zoek de deacon 79 of 80 of 84 / RTM 84 / Elan Amphibio 84 XTi? Ik heb inmiddels veel belovende reviews gezien van de deacon serie. Ben benieuwd wat jullie vinden!

Groeten,
Thomas

De Deacon serie die je opnoemt zijn compleet andere ski’s qua shape en bouw dan de Deacon 74/76. En nieuw voor komend seizoen. Dus er is nog niet echt getest door de massa.

Wat @Bennie zegt klopt.
Maar minstens zo belangrijk om te weten is dat het korte, carvende, snappy, directe skiën wat je op de Hero’s doet niet kan op welke (quasi-)allmountain ski dan ook. Je kan carven, maar dan lange bochten. Zo snappy en direct als een slalomski is eigenlijk geen enkel ander type ski; korte bochten op een allmountain kosten wat meer tijd in de omkanting (de breedte van de ski speelt daarin een rol) en zullen doorgaans geslipt zijn. Allemaal helemaal niet erg en heerlijk skiën in zachte en kapot geskiede sneeuw. Maar ik wil even de verwachtingen managen: er bestaat niet een slalomski met allmountain-float. Je zal dan op de directheid of op de zachte sneeuw prestatie concessies moeten doen.
De nieuwe Deacons heb ik nog niet geskied. De RTM 84 wel; die is vrij log en traag in de omkanting. Stabiel, goede grip, maar niet poppy, direct of levendig. De Amphibio 84 XTI is een Amphibio (hate it or love it, ik zou hem niet blind kopen in elk geval). De Amphibio is ook een stuk zachter en minder agressief dan de bestaande Deacons (74 en 76) en de RTM 84. Een stuk vriendelijker en echt heel veel float heeft ie niet. Een snelheidsplafond heeft ie dan weer wel. Eentje die ik al een paar keer met frustratie ben tegen gekomen. En ik ben geen snelheidsduivel.

Als je een krachtige skiër bent kan je voor een mooie prijs de Fischer Pro Mtn 86 op de kop tikken die vervangen gaat worden. Dat is echt een energieke ski met zowel op harde als op zachte sneeuw echt goede eigenschappen. Ikzelf cross rond op (o.a.) de iets meegaandere Völkl Kendo, modeljaar 2016 t/m 2019. Wat breder dan de categorie waar jij nu naar kijkt, maar prima in korte bochten (geslipt) en echt goede grip op ijzige pistes. Niet ‘voor een ski van die breedte’, maar überhaupt. Het is alleen geen slalomski.

Ik zou gewoon de slalom ski’s er bij houden eigenlijk. De specifieke levendigheid ga je in een allmountain gewoon niet terug vinden.

Edwin van Riel

Ja eens, als je slalomski’s gewend bent…geen andere skis die daar op lijken. Dan zou ik eerder voor een extra setje erbij gaan, maar dan een wat bredere almountain…echt een heel ander soort ski (inderdaad een Kendo oid).

De smalle allmountains die je noemt kunnen alles een beetje, of net niks, dus ik denk dat je daar niks aan gaat hebben.

Dank voor de snelle antwoorden!
Deze review sprak me aan over de deacon serie waarin gezegd wordt dat de 80 serie korte bochten kan maken. https://youtu.be/y_6VeE6hDfI

Maar als ik het goed begrijp is het advies om te gaan voor slalom ski’s indien ik de levendige scherpe carve bochten wil uitvoeren(dan is er nog de vraag: gaan voor rossignol hero of Völkl racetiger SC of SL, als ik jouw site GiGi bekijk adviseer je de SL boven de SC?).
En als ik enige concessie doe aan korte bochtenwerk dan gaan voor de all mountain.

Wellicht is het een idee om voor de slalom ski’s te gaan(ergens op de kop tikken) en volgend seizoen af te wachten naar de reviews / zelf proberen te testen van de deacon voordat ik die koop.

Groeten
Thomas

Wellicht is het een idee om voor de slalom ski’s te gaan(ergens op de kop tikken) en volgend seizoen af te wachten naar de reviews / zelf proberen te testen van de deacon voordat ik die koop.

SkiTho op 14 aug 2019 11:02

Dat lijkt me een heel goed idee.
Over die SL versus de SC: dit gaat alleen over de ski’s van Völkl, en dan specifiek over de Racetiger SL van 2018 en eerder versus de SC van datzelfde jaar. De SL is echter veranderd (een pak steviger geworden en minder allround); de SC krijgt voor komend seizoen een update. De 2020 SC heb ik nog niet geskied, dus ik weet niet of die stelling van mij komend jaar nog op gaat.
Er zijn denk ik goede gebruikte SL’s te vinden. Kijk eens hier: https://skibuy.at/skiboerse/?p=1&o=3&n=15&f=210
Ik zie daar mooie Fischer Worldcup SC en Elan SLX staan vanaf 266 euro (in 170). De meeste andere modellen die daar staan zijn lange radius (GSX bijvoorbeeld) of een stuk allrounder en minder direct/pittig dan een SL.

Wat betreft de Volkl racetiger sl van afgelopen winterseizoen gekocht in 170cm.
Tot nu alleen indoor geskied, maar superstrak en stabiel. Wisselen van korte bocht naar medium bocht gaat vlot, slippen ietsjes minder, willen graag op de kant volgens mij.
In de buckels ga ik volgende maand testen bij ski training.nl.
Als all mountain ski denk ik niet zo geschikt, dan beter de SL houden en iets ernaast.

Plaats een reactie