Sneeuwzekerheid/-kwaliteit Kerst?

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Plagne

Wie kan uit eigen ervaring iets vertellen over de sneeuwzekerheid/sneeuwkwaliteit van La Plagne met Kerst? We zijn door vrienden meegevraagd naar Belle Plagne in de eerste kerstvakantieweek. Normaal gesproken gaan wij (ook vanwege de grotere sneeuwzekerheid) in de voorjaarsvakantie, maar dat is voor hen geen optie.
Dus we proberen nu in kaart te brengen waar we goed aan doen;) Naar de beschrijving van de sneeuwzekerheid hier op site heb ik uiteraard al gekeken, en die lijkt goed te zitten. Maar ik ben dus vooral op zoek naar ervaringsverhalen.

Ik heb alleen ervaringen daar in de week van Oud en Nieuw. Dat was helemaal prima. Maar met de sneeuwval kan je natuurlijk geluk hebben of pech hebben. Maar er staan genoeg sneeuwkanonnen en het ligt hoog zat (de meeste dorpen in ieder geval, zou ik ook even checken), dus dat lijkt me niet een heel groot risico daar.
Ik kan me wel voorstellen dat als er niet veel pistes open zijn, dat het dan een nog drukker aanvoelt dan het er normaal al is. Het aantal bedden in La Plagne in verhouding met de hoeveelheid pistes is gigantisch. Dus als dat allemaal vol zit en er zijn wat pistes minder open, dan voel je dat.

Tnx @Gigi. Belle Plagne ligt boven de 2000m, dus dat zou in principe ok moeten zijn. Over die drukte had ik ook al gelezen. Aan de prijzen te zien is het de tweede kerstvakantieweek drukker dan de eerste (scheelt voor acco’s best veel), maar dan nog… in de schoolvakanties weet je dat het nooit écht rustig is, maar de afgelopen jaren was het in de Franse gebieden waar wij waren ook zeker niet te druk;)

Ik ben in drukke vakantieweken in Les 3 Vallées geweest, in Espace Killy, in Serre Chevalier en in Paradiski. Nergens echt veel drukte ervaren, behalve in Paradiski. Daar was het echt megadruk. Bij een aantal typische bottleneck-liften en -pistes vooral rondom Plagne Bellecôte en Plagne Centre, en rond de Vanoise Express.

Komen met kerst al 15 jaar in Les arcs/la plagne. Is een paar keer wat tegen gevallen qua sneeuw. Toen zijn we uitgeweken naar val d isere/Tignes. Altijd net ff wat meer sneeuw daar. Voor ons een reden om te kiezen voor bourg st Maurice als uitvalsbasis, kun je alle kanten snel op. Bv ook nog naar St foye tarentaise of naar de Italiaanse kant.

Kan vanuit LP ook allemaal maar dan ben je best even onderweg. Denk bv naar Tignes al tegen de anderhalf uur met de auto

Edwin van Riel

Bijna het hele Alpengebied, inclusief de hoog gelegen plaatsen, heeft nog de schrik in de benen van de kerstperiodes van 2014, ‘15 en 16. Er lag geen/weinig sneeuw tot boven de 2500 meter. Skiën was alleen mogelijk op kunstsneeuw.
2017/18 hadden goede seizoenstart.
Skiën met kerst betekent dat je dit risico moet accepteren, ook in de hoge plaatsen.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 18 aug 2019 11:14

@evr66 Bedoel je met ‘tegenvallen qua sneeuw’ dat er te weinig lag om te skiën, dat de kwaliteit niet optimaal was of dat er veel dicht was?
Qua sneeuwkwaliteit zijn we wel wat gewend, afgelopen voorjaarsvakantie was het in La Rosière ook niet optimaal door de hoge temperatuur (maar wel lekker kunnen skiën). Zelfde geldt voor Val Cenis een paar jaar terug, en voor ValTho eind april… Het is toch altijd afwachten, ook mbt het weer.
Maar het belangrijkste is dat je überhaupt de piste op kunt:) Dus vandaar mijn vraag.

*bericht bewerkt door Jorien83 op 18 aug 2019 11:24

Geen idee hoe het in La Plagne is🙈

Wat betreft de sneeuw zelf is het altijd afwachten en moet je wat geluk hebben of pech, maar dat weet iedereen inmiddels zelf ook wel. Ik lees dat ze genoeg kunstsneeuw kunnen maken maar hoeveel pistes er dan open kunnen hiermee is ook weer afhankelijk van de temperatuur, als die te hoog is dan dus geen kunstsneeuw of vanaf een bepaalde hoogte pas koud genoeg dan daaronder geen kunstsneeuw productie mogelijk, dat is logisch natuurlijk😉
Heb je de pech zoals in Valfrejus 3 jaar geleden toen ze daar geen kunstsneeuw konden maken, problemen door verouderde installaties, en er door de weinige sneeuwval geen pistes open konden dan kun je geen meter skiën. Daardoor ook weer extra drukte in de omliggende gebieden.
Dus daarom moet je wat geluk hebben voor hele goede condities maar dat je er normaliter met kerst kunt skiën komt zoals al eerder aangegeven wel goed☃️

*bericht bewerkt door Piefke op 18 aug 2019 12:29

LA NORMA😍☃️

Gaat een beetje samen. Bij weinig sneeuw is door het aantal mensen de kwaliteit al gauw minder en wordt ook wel wat afgesloten. Dit laatste valt wel mee. Alles blijft bereikbaar alleen met wat moet meer pistes. Wat gewoon opviel (ik meen 2 of 3 jaar terug was het ook eens minder) is dat in cdi/Tignes veel meer lag en waar nodig aangevuld werd met kunstsneeuw, terwijl in la sporen van kunstsneeuw gelegd werden om terug te kunnen. Op dat moment was in vdi echt vrijwel alles open en goed.

Kortom, ligt wat hoger en wordt gewoon iets fanatieker besneeuwd indien nodig.

Minder steentjes, beter voor het belag ook ;)

La rosiere is ook gaaf, maar vond ik met die sleep over dat lange kaLe stuk wel alleen iets voor dagen met heel mooi weer.

Edwin van Riel

Komen met kerst al 15 jaar in Les arcs/la plagne. Is een paar keer wat tegen gevallen qua sneeuw. Toen zijn we uitgeweken naar val d isere/Tignes. Altijd net ff wat meer sneeuw daar. Voor ons een reden om te kiezen voor bourg st Maurice als uitvalsbasis, kun je alle kanten snel op. Bv ook nog naar St foye tarentaise of naar de Italiaanse kant.

Kan vanuit LP ook allemaal maar dan ben je best even onderweg. Denk bv naar Tignes al tegen de anderhalf uur met de auto

evr66 op 18 aug 2019 10:12

Prettig te lezen deze post. Wij gaan dit seizoen voor het eerst in de kerstvakantie op wintersport, in de week van O&N naar les Arcs. Hebben een vakantiehuis gehuurd in Bourg-st-Maurice.
Mocht het een tegenvallende december worden qua sneeuw, dan dus goede uitvalmogelijkheid naar ander gebied te kunnen.

❄️

Plaats een reactie