Kerst met kinderen

We (mijn vrouw en ik) zijn aan het kijken naar een vakantie met kerst waarbij wintersport ook een mogelijkheid is. We hebben 2 kinderen (4 en 3 jaar) waarbij de oudste afgelopen jaar (krokusvakantie) en in Nederland (borstelbaan) skiles heeft gehad. Voor de jongste zou het de eerste keer worden, wellicht gaan we hem vanaf september / oktober in Nederland ook alvast op les doen, mits hij daar aan toe is.

In het verleden ben ik met mijn vrouw met Kerst ook op wintersport geweest, waarbij het een stuk kouder is tov de krokusvakantie. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met wintersport tijdens kerst met jonge kinderen? Ik kan er op het forum weinig over vinden. Is het te koud voor ze? Plezier staat namelijk voorop en we willen niet dat ze in de toekomst niets meer met wintersport te maken vanwege 1 koude vakantie. Wat adviseren jullie: de zon opzoeken of toch wintersport?

Wij skiën al sinds 2007 elke Kerst of Nieuwjaarsweek met onze kinderen. Toen 3 en 6 jaar oud. We hebben het nooit koud gehad, er zijn meer vakanties geweest dat de thermometer boven 0 aanwees dan onder 0 en zelfs op +2000 meter. Natuurlijk zijn er dagen geweest dat het wat minder weer was met sneeuw en wind, maar niet dusdanig dat onze kinderen dit erg hebben gevonden of koud hebben gehad. Wel aan te raden zijn goede handschoenen en zo’n bivakmuts die ze onder de helm kunnen dragen. Wij zijn wel altijd in Frankrijk geweest, waar de kinderen halve dagen les hebben gehad. Dan tussen de middag even naar het appartement om te eten en uit te rusten, en dan 's middags weer op pad.

Wij skieen met onze kinderen vanaf hun 3a4 jaar. Skiën voor hun is een groot woord, zitten de ochtend in skiklasje en spelenderwijs krijgen ze les. Zorg voor goede kleding en als ze op een slee zitten extra dik inpakken. Natuurlijk de buiten temp. meegenomen qua koude. Kind van 3 lekker bij je houden, op les indien al mogelijk heeft geen meerwaarde voor iedereen. Bij ons was de oudste 3 en jongste krap an 1. Toen gingen we op wintersport. Heerlijk dik inpakken en een paar uurtjes wandelen, sleetje rijden. Daarna relaxen in app. of zwembad. Naarmate ze ouder werden op les. Nu zijn ze 8 en 10 en ze skiën lekker. Nogmaals is het koud zorg dat ze het niet koud krijgen! Wij vonden de kerst super! Mini kerstboom mee, pakjes eronder, warme Choco en veel lekkers. Buiten pak sneeuw, man man heb d’r alweer zin in!

*bericht bewerkt door ray-boers op 20 aug 2019 21:39

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Wij zijn voor het eerst gaan skiën toen ze 3 en 5 waren (de jongste van 1 bleef bij oma). Dat was wel in maart en we hadden super weer. De oudste kwam al een piste af, voor de 3 jarige was het enkel sneeuwgewenning: korte piste zonder bochten, sleeen, sneeuwman maken…
Met kerst zijn we geweest toen ze 3-5-7 waren. Toch wel een stuk kouder zelfs bij mooi weer. De jongste ging naar de kidsclub en vond dat niet leuk. Ik zou het dus mijden voor erg jonge kids, al gaan we dit jaar wel weer met kerst ( en krokus en Pasen) maar nu zijn ze 5-7-9
Als je gaat moet je sowieso je verwachtingen bijstellen: je zal niet continu op de piste kunnen staan, zorg dat er een zwembad in de buurt is of zelfs een kids club is. Ik wil niet de pessimist uithangen maar wij hebben ook al 2x zieke kids gehad. Die kans wordt kleiner naarmate ze ouder worden

Was het maar weer eens koud met kerst Correl!
Laatste jaren genoeg keren aan een trui rondgelopen op "wintersport"
Kijk wel naar een gebied waar de zon kan komen want die staat natuurlijk veel lager.
Maar met 2 kinderen van die leeftijd ben je echt alleen maar aan het regelen en slepen. Is niet erg als je jezelf ondergeschikt kan maken.
Onze zoon is vanaf 9 maanden oud ieder jaar 2 keer op wintersport geweest. We nemen vaak opa en oma mee… Toen hij bijna 3 jaar was heeft hij een weekje 4 uur per dag in een kinderopvang gezeten. Wij 4 uur knallen en daarna lekker relaxen en spelen met z'n drietjes.
vanaf 3 jaar en een week gaat hij al naar skiles, nu is hij 7 en kan aardig met ons meekomen… Maar wel elke dag nog wat uurtjes skiles!

*bericht bewerkt door nils3 op 04 nov 2019 13:02

Lekker aankleden en in een bambini klasje stoppen. Heb je zelf tijd om smorgens samen 2 uurtjes te skieen. Daarna lekker met de kids wat sleeen oid. Of om en om de kleine afhalen. Kan iedereen wat langer skieen. Ze overleven het wel, maar je daar maar geen zorgen om.

echte mannen lopen naar boven,

Wij zijn eind 2017 in de kerstvakantie voor het eerst op wintersport geweest met onze kinderen van toen 4, 8 en 11.
Eerste dag was het warm en zonnig! Zonder jas geskied, heerlijk. Daarna werd het wel kouder, winderiger en het sneeuwde vaak. We hadden genoeg en geschikte kleding en ik heb niemand horen klagen over de kou. Op een gletsjer waar het hoog en open is, is het wel kouder, dan in een wat lager gebied tussen de bomen, denk ik.
Dit jaar gaan we ook weer in de kerstvakantie.

Wel handig met van die kleintjes is om een extra Ski broek en handschoenen mee te nemen. Deze worden snel nat en dat is wel erg koud.

Vorige winter een week gaan skiën in Grossarl (Oostenrijk) met onze kinderen van toen 3 en 5 jaar…geen enkel probleem.
De jongste kon elke voormiddag 2u in de lokale skischool en de oudste kon al perfect mee op de pistes.
De lokale skischool was echt zeer goed uitgerust met een kindertuin binnen en buiten, er lagen zelfs matrasjes binnen voor de kinderen die toch te moe zouden worden.
Deze winter gaan we terug met een Vlaamse reisorganisatie mee (famiski). Wij (mijn vrouw en ik) geven er les en de kinderen volgen skilessen in groepjes met enkel Vlaamse vriendjes. Werkt altijd…

Met kinderen op skireis is perfect mogelijk, het vraagt enkel wat aanpassingen en inspanningen van de ouders (minder apres, leren aanvaarden dat je soms een namiddag in het hotel zal moeten blijven als de jongste te moe is …).

Plaats een reactie