Kabelbaan Amsterdam

*bericht bewerkt door moderator op 22 aug 2019 09:11

Is het al 1 april? De betrokken heren hebben er onderzoek naar gedaan en roepen dat het gaat gebeuren, het kan op veel enthousiasme rekenen, dus het zal toch wel serieus bedoeld zijn.

Vergelijking met andere steden waar ze kabelbanen hebben, gaat in deze niet geheel op. (Veel van) die steden hebben hoogteverschil en gebruiken de kabelbaan dan ook sec om dat te overbruggen. Aan de andere kant kun je ook stellen dat een kabelbaan bedoeld is om een lastige ondergrond te overbruggen (dus bijv hoogteverschillen), maar is het ij/ water ook niet een lastige ondergrond?? Maar gevoelsmatig is dit puur om als tegenhanger van het financiële fiasco, wat noord-zuid-lijn heet, bedoeld, maar kleven er veel te veel nadelen aan.

Dan krijgen we nog een gewetensvraag: De artist impression vind ik verschrikkelijk. noem het landschapsvervuiling… en in de bergen stoor ik me er (bijna) nooit aan. Is dat hypocriet van me? of komt het dan dat ze de vorm/lijn van de bergen volgen?

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Komkommerkabelbaan

Nu nog een berg en ze kunnen skiën. :)

Bla, bla, bla.

En bakken sneeuw natuurlijk.😃😂

Born to run. B.S.

Hoop wel dat ie windhoos-proof is…

Wat een vreemde reacties hier. Keulen kent bijvoorbeeld al sinds de jaren '50 een kabelbaan over de Rijn, en zo zijn er talloze voorbeelden. De Amsterdamse baan zou een 3S worden, waardoor de capaciteit behoorlijk hoog wordt, en je ook fietsen mee kan nemen. Heeft niets met de NZ-lijn te maken, maar wel met de overvolle pontjes over het IJ.
Kabelbaan Keulen: https://images.app.goo.gl/me7P9PQRTgQHW27F6

Meer info op http://www.ijbaan.nl

Ik hoop voor de ontwikkelaars dat hij populairder wordt dan de kabelbaan in Londen.

90 miljoen is een idioot bedrag zeg, en qua beelden idioot hoog uitgevoerd. Zie ook bijv. de kabelbaan over de rijn in Koblenz.

Moet het niet zo hoog vanwege de scheepvaart?

Bergen + Sneeuw = ❤

Moet het niet zo hoog vanwege de scheepvaart?

Nelis op 25 aug 2019 18:05

Ligt er een beetje aan waar de kabelbaan precies komt. Is dat te westen van de Jan Schaeferbrug, dan moeten er grote cruise-schepen onderdoor kunnen. Wordt de kabelbaan ter hoogte of ten oosten van die brug gebouwd, dan moet er wel binnenvaartverkeer onderdoor kunnen, maar niet meer die varende flatgebouwen (cruise-schepen).

Daar waar hij nu is ingetekend zou er dus van alles aan cruise-schepen en zelfs een containerschip onderdoor moeten kunnen.
Omdat de constructie zo hoog moet zijn, is ie ook erg vatbaar voor de wind lijkt me. Hij zal denk ik meer stil staan dan draaien. Ik vind het plan er onwaarschijnlijk zoals het op hun eigen website wordt gepresenteerd.

*bericht bewerkt door GiGi op 25 aug 2019 18:11

De zoveelste hobby van de linkse grachtengordel elite.
De Metro zou 1,46 miljard gaan kosten.
In werkelijkheid is dat 3,1 miljard geworden.
Kabelbaan eerste tracé gaat nu 90 miljoen exl BTW kosten.

Ik weet het niet hoor maar Doppelmayer Seilbahen kunnen voor 20 miljoen een aardig indrukwekkende lift bouwen hoor.
Ik vraag me af zou Mijnheer Bas Dekker (D66) ooit op wintersport zijn geweest?

De zoveelste hobby van de linkse grachtengordel elite.
De Metro zou 1,46 miljard gaan kosten.
In werkelijkheid is dat 3,1 miljard geworden.
Kabelbaan eerste tracé gaat nu 90 miljoen exl BTW kosten.

Ik weet het niet hoor maar Doppelmayer Seilbahen kunnen voor 20 miljoen een aardig indrukwekkende lift bouwen hoor.
Ik vraag me af zou Mijnheer Bas Dekker (D66) ooit op wintersport zijn geweest?

Hooykaas op 25 aug 2019 20:26

Behalve de politieke voorkeur, is die noord zuid lijn wel heerlijk effectief en zijn de regelingen die Amsterdam heeft (parkeren bij RAI voor een euro als je met de metro naar het centrum gaat) , wel donders prettig.

De Noord-Zuidlijn is zo ongeveer de enige OV-lijn die ik veelvuldig gebruik nu ik niet meer in Amsterdam woon, maar er nog wel geregeld moet zijn. Dat is mij het ongemak dat de aanleg veroorzaakte toen ik er nog woonde ook meer dan waard, achteraf gezien.

Dat overheden slecht zijn in het ramen, aanbesteden, laten uitvoeren en beheersen van grote infrastructurele en IT-projecten is algemeen bekend toch? Dat staat voor mij los van de producten/diensten waar het over gaat.

@Hooykaas: anno 2019 nog klagen over de NZ-lijn… je hebt duidelijk geen idee hoezeer je de plank misslaat.
A’dam is apetrots op z’n NZ-lijn, zo perfect is ie!

Precies @GiGi
Daarom is het mijn inziens een slecht experiment dat de STAAT 50 miljard wil lenen. De ervaring leert uit het verleden dat er veel te dure nutteloze projecten opgestart gaan worden.

NZ lijn
@Wunderkammer Amsterdam is er bijna failliet aan gegaan. Aan dit megalomaane project.
De voorspelde 80000 reizigers per dag worden niet gehaald.
(Natuurlijk is het makkelijk. Maar financieel onverantwoord)

Is zeker niet vervelend bedoeld Wunderkammer maar je kan beter lekker gaan eten in Lech op mijn kosten. Veel leuker!
Dan mij te betichten dat ik de plank volledig mis sla 👎😃

Nou het kabinet is aan het onderzoeken of ze nu 10 tot 15 miljard willen lenen om projecten die toch een keer moeten starten naar voren te halen of dat ze dit op een later tijdstip doen.
Dus geen 50 miljard en ook niet aanvullend om door de plee te spoelen, maar nu in plaats van over 10 jaar. Het is ook een overheidstaak om dat te doen en het zal altijd gemeenschapsgeld kosten denk ik. Maar daarvoor krijgen we ook een land dat het qua infrastructuur en veel andere zaken erg goed doet.
Van de kabelbaan over het IJ in Amsterdam zie ik alleen de noodzaak niet echt. Dat de pontjes druk zijn kan ook op andere manieren worden verholpen. Een netwerk van water-lijnbussen (zoals de Vaparetto in Venetië) lijkt me een mooie en karakteristieke oplossing. Ķan je de binnenstad intern en met alle eilanden en het hele IJ-gebeid goed verbinden lijkt me.

NZ-lijn trekt momenteel 93.000 reizigers per dag. Maar ik ben het ermee eens dat voor het geld dat deze lijn heeft gekost veel meer had kunnen worden gedaan. De voorgestelde kabelbaan is verhoudingsgewijs eigenlijk spotgoedkoop. 90 miljoen zullen de totale projectkosten zijn, inclusief uitgebreid voortraject. Ter vergelijking, een knappe 3S in de Alpen kost momenteel ongeveer 40 miljoen, het opknappen van de tramlijn door Amstelveen (momenteel in uitvoering) kost 300 miljoen.
Hoogte heeft inderdaad te maken met de cruiseschepen die eronder door moeten varen. En in verband met windgevoeligheid zal er juist voor een 3S worden gekozen: dit type baan is uitermate stabiel bij harde wind.

Hoop burgerman kapiteins aan de wal hier.
NZ lijn was gewoon nodig, nu nog zelfs meer dan ze ooit bedachten. Ja het was een experiment, daar onder oud-A’dam. Maar alles is goed gekomen, en de miljarden zijn een investering die over vele jaren uitgesmeerd worden. Niks faillissement (sowieso lastig voor een gecombineerde stad/land investering)
En let op, grote kans dat op komende Prinsjesdag de NZ verlenging naar Schiphol wordt aangekondigd…
Een doorslaand succes, een staaltje visionair besturen.
Kom er maar om anno nu.

@GiGi Een kabelbaan wellicht niet, maar wellicht kunnen we met die 10-15 miljard het beste idee van de afgelopen 10 jaar afstoffen voor ‘ons’ wintersporters: Die berg komt er! :)

Let it snow!

Haha dat zie ik dan weer als minder realistisch. En behalve toerisme en sport zie ik niet echt een noodzaak haha

Toch weer een leuke Topic geworden
Alleen een beetje jammer dat @Wunderkammer het ineens over de scheepvaart heeft.
Burgerman kapiteins 😂
PS etentje in Lech gaat niet door Wunderkammer. Het moet wel leuk blijven.

Plaats een reactie