Wintersport 1e week 2020 (Met nieuwjaar naar Lofer?)

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit Forum. En ik lees al best lang mee op dit Forum.

Ons gezin skiet al heel wat jaren, maar dit jaar hebben we voor het eerst de mogelijkheid, ivm ons werk om twee keer op wintersport te gaan. We zijn al in een aantal skigebieden geweest. Maar ons stekje blijft toch Waidring ( met de krokusvakantie).Daar verblijven wij al heel wat jaren ( zo’n 18 jaar) met onze hele familie. Gezelligheid en samen skiën is voor ons het belangrijkste. Kilometervreter doen we niet meer, een terrasje op de tijd zeker wel. En de jeugd moet zelf zijn gang kunnen gaan.

Zoals jullie al hebben kunnen lezen, kunnen wij voor het eerst met nieuwjaar een weekje weg.

We zouden graag naar Lofer gaan. Het ligt om de hoek bij waidring, maar we zijn er nog nooit geweest. We merken dat alles voor deze week al bijna vol zit. En als het vrij is, dan is het heeeeel duur / of niet goed. We hebben gelukkig nog een woning in Lofer kunnen reserveren (Ferienhaus Messner).

Ook hebben we nog in andere gebieden gekeken, maar helaas het zelfde verhaal, is het vrij, dan is het duur of niet goed gelegen / niet goed. Dus veel andere opties zijn er niet. ( we zoeken een leuk gebied, niet te ver, met eenvoudige blauwe pistes)

Ik heb al heel wat topic’s doorgezocht. Maar helaas geen recente info gevonden, hoe de ervaringen zijn in Lofer met nieuwjaar ( niets recents).

Mijn vraag is eigenlijk ( na een heel verhaal), zijn er mensen in de laatste recente jaren in Lofer geweest met nieuwjaar. Hoe waren de sneeuwconditie’s? Uiteraard begrijp ik dat deze periode een risico is qua sneeuw omdat het gebied niet hoog ligt.

Ik hoor het graag.

Groetjes,

Moniqueske

De afgelopen jaren is heel de regio afhankelijk geweest van kunstsneeuw in die periode. Dat is goed voor elkaar, maar houdt er rekening mee dat de dalafdaling dan gesloten zal zijn. Voordeel van de iets lagere ligging is dat de sneeuw iets minder plankhard zal zijn.
En wie weet hebben we dit keer zowaar een dumpje midden december, zodat het met de Weihnachtsstau (of hoe heette dat fenomeen ook weer @Roel @HenriS) wat dooi kan hebben.

Wij zijn afgelopen jaar voor het eerst naar Lofer geweest in de oud en nieuw week.Bij aankomst was het in het dal naast de piste groen, maar de pistes waren prima. Het is toen zaterdagavond gaan sneeuwen en op nieuwjaarsdag na heeft het heel de week dag en nacht gesneeuwd. Pistekwaliteit was natuurlijk, maar dat kan zomaar dit jaar anders zijn, al verwacht ik dat ze hier snel kunnen besneeuwde als het in de nacht koud genoeg is. Vond het een prima gebied, alleen iets te veel vlak en prikken af en toe en het duurt lang voor je helemaal boven bent en eindelijk kan beginnen. We hadden een skidepot bij de lift, dat kan ik iedereen aanraden.

Als jullie 18 jaar naar de buren zijn geweest lijkt mij dat jullie zelf een goede inschatting kunnen maken over deze condities. Zoals jullie dan weten is december is altijd een risico, maar er zijn dus de sneeuwkanonnen. 45 Minuten met de auto verderop is de gletsjer van de Kitzsteinhorn, maar dan moeten jullie daar wel naar toe willen rijden (doen!). Gezien deze gletsjer en de sneeuwkanonnen zullen jullie dan altijd aan het skiën komen.

*bericht bewerkt door Frank66 op 25 aug 2019 18:05

Het is de laatste jaren wat wisselvallig in Lofer rond eind december: af en toe prima geskied, inclusief geopende dalafdaling maar ook enkele jaren met slechts witte linten in een groen landschap. Goed om te weten dat Lofer de laatste jaren enorm geïnvesteerd heeft in haar kunstsneeuwproductie, en sinds twee jaar passen ze ook snowfarming toe om de dalafdaling eerder te kunnen openen. Focus van de Bergbahn is in principe de sneeuw boven, richting de Family Express, de nieuwe Senderexpress (Noord-Oosthelling dus meer kans op sneeuw) en de Schwarzeckbahn (Zuidhelling, desondanks vanwege de nieuwe lift prioriteit voor de Bergbahn wat betreft kunstsneeuwproductie). De dalafdaling ligt voornamelijk in de schaduw, waardoor dankzij snowfarming en de kunstsneeuwmachines deze steeds beter wordt in het begin van het seizoen.

Om een kort verhaal lang te maken: het is nog steeds erg afhankelijk van het weer, eind december is natuurlijk ook nog maar de start van de winter maar over het algemeen is het in Lofer prima vertoeven, dankzij de recente investeringen. Veel plezier alvast!

It's all about believing!

Even een update, het is het Kleinwalsertal geworden. Is sneeuwzekerder, dan Lofer. ( konden gelukkig nog wat vinden).

Bij geen sneeuw, is het heerlijk wandelen.

Is dus altijd goed 😃

Plaats een reactie