Motorola T82 EXTREME Portofoon geschikt voor de wintersport?

Hallo,

Ik weet dat het hoog zomer is, maar wij zijn na 3 weken Spanje de wintersport alweer aan het plannen.

Nu ben ik voor dit jaar opzoek naar outdoor portofoons, dan kunnen we lekker met alle vrienden op dezelfde plek eten.

Heeft iemand ervaring met de Motorola T82 EXTREME ? Ik zag hem op deze site : https://www.officeeasy.nl/motorola-t82-extreme.html…

Alle tips zijn welkom,

bedankt !

Dat zijn prima apparaten, maar ik zou gewoon een Whatsappgroep aanmaken. Het bereik van die dingen in de bergen kan beperkt zijn als er veel obstakels (bergen!) in de weg zitten.

When life gets too complicated.... SKI

Hey Romy,

ik heb deze zelfde portofoons. Ze zijn goed te gebruiken maar kijk je niet mis op het bereik, met de bergen er tussen kan dat heel snel afnemen. Ook handig voor andere vakanties/activiteiten dus zeker de moeite waard. Succes ermee.

Pray for Snow!

Ik vind portofoons juist veel fijner dan mobiele telefoons.
Heb al teveel telefoons uit de lift zien vallen. En tijdens het skien trek ik mijn telefoon al helemaal niet uit mijn zak, zekere niet als het sneeuwt en wat lastiger terrein is.
En ook de kinderen hebben krijgen een portofoon, die hebben nog geen telefoon.

Om er profijt van te hebben moet je dan wel een aparte microfoon/luidspreker hebben, zodat de portofoon in de (jas- of rug)zak kan blijven zitten, en de microfoon permanent buiten op je borst ligt, zodat je hem altijd hoort, en makkelijk, snel even met 1 hand kan spreken.

Inderdaad komt het er meestal op neer dat je “line of sight” moet hebben, dat hoeft niet letterlijk te betekenen dat je elkaar kunt zien, maar wel dat je niet aan twee kanten van een berg kan zitten.

In de praktijk valt dat voor onze groep meestal wel mee. Met alpiene skien kom je immers regelmatig op een hoog punt uit, dus met een beetje geduld lukt het wel om een bericht door te geven.
Zo niet, kun je altijd de telefoon nog trekken, het een sluit het ander niet uit.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/08f81c696f4cbcc6883673f1...

*bericht bewerkt door Slim op 27 aug 2019 03:36

Smartwatch. Rap effe bellen/berichtje.

Bla, bla, bla.

Bca is top inderdaad. Werkt allemaal prima als je aan dezelfde kant van de berg zit. Minder als je over het hele gebied verspreid zit, dan vaak gewoon te telefoon of app.

Edwin van Riel

Ik vind portofoons juist veel fijner dan mobiele telefoons.
Heb al teveel telefoons uit de lift zien vallen. En tijdens het skien trek ik mijn telefoon al helemaal niet uit mijn zak, zekere niet als het sneeuwt en wat lastiger terrein is.
En ook de kinderen hebben krijgen een portofoon, die hebben nog geen telefoon

Ik gebruik alleen een portofoon als ik me buiten de pistes begeef (ervan uitgaande dat mijn maten er ook 1 hebben ;-P). Op de piste heeft het imo 0 toegevoegde waarde. Plus, als je met een groep bent ga ik er vanuit dat de voorkeur toch echt naar een mobieltje uitgaat.

BTW, een portofoon kan ook uit de lift vallen en communiceren (porto of mobiel) wanneer je aan het skiën bent is niet zo verstandig :-P

When life gets too complicated.... SKI

@Alex Tsja, als het voor jou handig kan zijn off-piste wat is dan de reden dat het on-piste niet handig is?
Met photoshoots en video opnames voor ws werken wij ook on-piste heel vaak met radio’s. Mijn familie gebruikt radio’s vaak voor terrasjes afspraken en om contact te houden met de kids die alleen het gebied in gaan…

Het soms slechte bereik in skigebieden van telefoons, het soms matig reageren op kou van moderne smartphones en meestal slecht werken met handschoenen maken radio’s ideaal. Net als dat je als ontvangende partij geen actie hoeft te ondernemen om een berichtje te horen… ipv telefoons die je altijd moet pakken…

Click. Click. Peace

@Alex Tsja, als het voor jou handig kan zijn off-piste wat is dan de reden dat het on-piste niet handig is?

Omdat de meeste mensen een mobieltje hebben en geen portofoon. En als je portofoons gebruikt en ook nog goed wil kunnen horen wat er wordt geroepen ben je bijna verplicht om een oortje in te doen. Veel mensen (althans degene die ik ken) hebben daar geen oren (leuke beeldspraak :-P) naar. Hoeveel redenen/ argumenten wil je nog hebben?

PS. Begrijp me niet verkeerd, want ik heb niks tegen portofoons.

When life gets too complicated.... SKI

Kwestie van goede portofoons kopen. Dan heb je geen oortje nodig.

En als je een oortje nodig hebt zijn ze wat mij betreft ongeschikt voor off-piste gebruik.

Lang verhaal kort als je bergijpt wat een radio / portofoon is dan is het een prima oplossing als je op dezelfde kant van een berg zit; Zeker als je de betere koopt. De BCA is inderdaad een super apparaat. Ik heb alleen de v1 gebruikt. Als ik dit jaar de V2 in mijn handen krijg wil er wel een testje over schrijven…

Click. Click. Peace

Porto’s zijn handig! Ooit gekocht omdat bellen in t buitenland duur was. Maar ook nu nog altijd in gebruik.

Erg handig voor even korte berichten. Ook off piste handig om nog even met elkaar te communiceren als je uit t zicht bent gevallen.

Ik heb overigens redelijk simpele Porto’s (twintalker 9100).

Bij die bca geen behoefte aan een oortje. Werkt gemakkelijker dan de telefoon vaak.

Edwin van Riel

Je kan ook kijken naar Chinese baofeng Porto’s. Al moet je die nog wel zelf programmeren voor juiste kanalen (en eigenlijk te hoog zendvermogen…)

Daarmee riskeer je enorme boetes in Alpenlanden. Weet wat je doet…

Click. Click. Peace

Daarmee riskeer je enorme boetes in Alpenlanden. Weet wat je doet…

Rogier op 27 aug 2019 22:50

Want de politie staat hier dagelijks op te controleren? Tas/jas controle voor alle wintersporters onderaan de pistes?
Nog nooit meegemaakt eerlijk gezegd.

Übung macht den meister!!!

De kans dat je gepakt wordt is natuurlijk erg klein. Maar het is gewoon verboden. Dat wil ik eigenlijk zeggen. En dat verbod is er niet voor niets.
Maar als je door het zelf verkeerd gebruik per ongeluk bergredding, militairen of politie in de weg zit gaan ze echt wel even zoeken…

Click. Click. Peace

De kans dat je gepakt wordt is natuurlijk erg klein. Maar het is gewoon verboden. Dat wil ik eigenlijk zeggen. En dat verbod is er niet voor niets.
Maar als je door het zelf verkeerd gebruik per ongeluk bergredding, militairen of politie in de weg zit gaan ze echt wel even zoeken…

Rogier op 28 aug 2019 08:31

Idd. De kans dat je “gepakt” word met dit soort zaken is zo klein dat het waarschuwen voor enorme boetes bij mij overkomt als bangmakerij. Zolang je er niet mee op kanalen van de lokale overheden gaat zitten dan is er niks aan de hand. En de enige manier om je te vinden is door langere tijd op een vast punt te gaan zitten zenden.

Übung macht den meister!!!

Gepakt of niet gepakt worden maakt wat mij betreft niet zoveel uit. Het gaat erom dat het niet mag. En dat je (hoe klein de kans ook) bergredding of andere hulpverleners in de weg kan zitten. En dat kan overal omdat in veel berggebieden radiofrequenties gebruikt worden icm met radio-masten als communicatie van de bergredding. Dus niet alleen als je langere tijd op een vast punt zit…

De pakkans is inderdaad klein, maar dat is wat mij betreft geen reden om het wel te doen. En daarnaast is het denk ik van belang dat mensen die op het punt staan een radio aan te schaffen begrijpen dat te sterke zenders met een te grote instelbare frequentie verboden zijn. Als je je daar niet aan wilt houden, prima, maar dat is dan jouw risico waar je eventeel professionals mee in de weg kan zitten.

Click. Click. Peace

Maw koop radio’s die voor de Europese markt goed zijn gekeurd. Om het simpel te maken koop je radio in Europese (web)winkels en niet via Chinese bedrijven of andere exotische websites enzo…

En om weer even on-topic te komen: Een vriend van mij (berggids) heeft de Motorola T82 EXTREME en dat is echt een prima klein en licht apparaatje. Goede prijs/kwaliteit verhouding.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie