Wax en slijpclinics 2019-2020

De eerste zijn al weer gesignaleerd…

https://www.skicentrumheemskerk.nl/nl/slijp-waxclinic/…

Kom je ze tegen, de slijp- en waxclinics, meld ze dan in dit topic.

*bericht bewerkt door AdiDassler op 23 sep 2019 20:54

Niet lullen, skiën!!!

Duivensteijn Zoetermeer heeft een eentje donderdag 10 oktober

Klein Wintersport (De Meern) komt binnenkort ook met data voor hun wax&slijp clinics
https://www.kleinwintersport.nl

Even een vraag: Is 50 euro duur voor een wax en slijpclinic van Holmenkol? Bij deze clinic ga je zelf daadwerkelijk je eigen ski’s waxen en slijpen.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Niet duur. Als je je ski’s bij een shop handmatig laat slijpen en waxen dan kost dat nog meer. Nu doe je ze zelf, krijg je tekst en uitleg, je kunt veel vragen stellen en je krijgt veel tips, mag het materiaal gebruiken van de holmenkol man. Daarna ben je verkocht en ga je investeren in eigen slijp en wax materiaal wat eerst de nodige kosten gaat opleveren maar meteen ook je eigen plezier gaat verhogen☃️
Ik heb alleen wat kijk clinics bezocht, toen waren deze doe clinics niet in de buurt te vinden, materiaal gekocht en aan de slag gegaan, maar dan ga je beginnen en denk je telkens doe ik het wel goed… Met deze doe clinics zal je meteen een beter beeld hebben bij hoe je het moet doen😉

LA NORMA😍☃️

Niet duur. Als je je ski’s bij een shop handmatig laat slijpen en waxen dan kost dat nog meer. Nu doe je ze zelf, krijg je tekst en uitleg, je kunt veel vragen stellen en je krijgt veel tips, mag het materiaal gebruiken van de holmenkol man. Daarna ben je verkocht en ga je investeren in eigen slijp en wax materiaal wat eerst de nodige kosten gaat opleveren maar meteen ook je eigen plezier gaat verhogen☃️
Ik heb alleen wat kijk clinics bezocht, toen waren deze doe clinics niet in de buurt te vinden, materiaal gekocht en aan de slag gegaan, maar dan ga je beginnen en denk je telkens doe ik het wel goed… Met deze doe clinics zal je meteen een beter beeld hebben bij hoe je het moet doen😉

Piefke op 28 dec 2019 22:34

Zo zat ik ook te denken inderdaad, heb laatst een kijk clinic bezocht (gratis). Ben inmiddels al aan het inkopen geslagen hoor 😬 Bedankt voor je antwoord, kon verder weinig vinden over de kosten voor dit soort clinics.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ook alleen een kijkclinic gedaan en verder YouTube.
Aanlooptip naar zelf slijpen, koop een paar oude ski’s bij de kringloop ofzo met nog wat werkbare kant erop, kan je mooi proefdraaien.

Thnx voor de tip, daar zat ik idd al aan te denken. Kan ik alles mooi op uitproberen, genoeg ‘ouwe meuk’ te vinden haha.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Vaak krijg je dan ook weer korting als je op die avond wat koopt.

Übung macht den meister!!!

Ik was een keer bij MK en daar koste het €25. Kon je zelf alles proberen werd vooraf gezegd. Maar er was helemaal niet genoeg tijd om iedereen te laten proberen want ze lieten meer dan 10 man komen, en er was maar 1 probeerbank. Met andere woorden je gaat nooit 10 of meer ski’s geslepen en gewaxt krijgen in die tijd.

Ik snap dat wel maar beetje gemengde gevoelens bij toen. Niks kunnen oefenen en wel €25 kwijt. Idd korting op (mega duur) materiaal. Jammer.

Kijken zou gratis moeten zijn, als trigger om je omzet te halen uit verkoop van materiaal na afloop.

Let er dus op of je daadwerkelijk zelf flink kan oefenen.

Tijd voor een uitpakparty?!

Zoals het er naar uit ziet ga ik mijn eigen ski’s tijdens de clinic waxen en slijpen. Er zouden maar een x aantal plekken beschikbaar zijn, zodat iedereen daadwerkelijk zelf aan de gang kan gaan.

Zoals @Piefke hier boven al zei: Je kan mooi alles vragen, uitproberen. Tevens kan je gelijk het resultaat laten checken, wat mij ook wel handig lijkt ter verificatie of het goed is gegaan. Anders kom ik er in de sneeuw pas achter haha.

Inmiddels al het nodige materiaal op de kop getikt en ga gestaag verder met het completeren van mijn wax en slijp gear. Nog specifieke tips over de absolute ‘must haves’?

Oh en zijn er toevallig nog meer mensen hier die naar de clinic gaan op 7 januari bij Kater in Alkmaar?

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@Jeffvdv maak een foto van wat je nu aan wax/slijp gear hebt?

Tijd voor een uitpakparty?!

Lastig te zeggen @Jeffvdv bijvoorbeeld bij waxen: de ene is gelukkig met een strijkijzer van de kringloper en 1 soort wax, welke maakt niet uit. De andere wil een digitaal waxijzer en verschillende soorten wax om er de wax op te kunnen doen welke bij de omstandigheden hoort😉

Daarom is wat @Gaston voorstelt niet verkeerd, mag ook een opsomming zijn van wat hebt hoor😃

LA NORMA😍☃️

Ik kan de clinic van Martijn Fijma (waxenenslijpen.nl) wel aanbevelen. Een 10 tal deelnemers en duur van 9 tot 13u. Het is een hands on workshop met twee banken met een oude ski en snowboard.

Voor ik er zelf aan begon was het ook allemaal wat spannend, maar eenmaal je het een keer gezien hebt en zelf geprobeerd hebt, gaat het vanzelf. Het is al bij al niet zo moeilijk. De webshop van waxenenslijpen.nl vind ik zelf ook een hele goeie omdat er heel wat advies wordt gegeven. Voor het overige zijn er tig filmpjes op Youtube en elders. Als de interesse er is, dan komt het wel goed.

Ok mannen, hieronder mijn buit tot nu toe. Laat maar weten wat ik absoluut nog moet hebben 😬 @Gaston @Piefke

  • Holmenkol betamix redwax 2 blokken
  • Holmenkol alphamix yellow wax 1 blok
  • Holmenkol ultramix blue wax 1 blok

Allen gekocht na afloop van de gratis kijk clinic, je moet de winkels die het organiseren toch ook in stand houden 😜

  • Holmenkol Steel Edge WorldCup slijper

Gekocht via marktplaats, ongebruikt maar bij de aankoop ging het e.e.a. mis, lang verhaal 😬 Geen idee of dit een goed ding is…

  • Holmenkol super pro plus skiklemmen

Moeten nog geleverd worden, nav een tip in een ander topic over een aanbieding.

Als laatste had ik een Holmenkol starter wax koffer gekregen met kerst, alleen deze was beschadigd (evenals sommige van de artikelen die erin zaten). Deze terug gestuurd en ben nu van plan deze koffer eerdaags bij bever te kopen. Deze hebben 25 euro korting op de koffer als je hem nu koopt.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Mijn set up:

Waxen:
Waxijzer
Rode wax Holmenkol
Schraper en schraperslijper
Waxfleece, scheelt in schrapen
Koperborstel en nylonborstel
Elastieken

Slijpen:
Setje van Holmenkol, ondertussen aangevuld met vaste hoekhouders, andere (diamant) vijlen, oxidesteen om bramen weg te halen.

Ik heb spullen van Vola, Holmenkol, Toko en XCMAN.
Alles op een oud werkbankje en wat afdekplastic voor het waxen.

Iemand hier weet vast de voor/nadelen of redenen dat er 3, 4 en 5 mm dikke plexi schrapers zijn? Als de hoek scherp is maakt de dikte toch niet echt uit?

Iemand hier weet vast de voor/nadelen of redenen dat er 3, 4 en 5 mm dikke plexi schrapers zijn? Als de hoek scherp is maakt de dikte toch niet echt uit?

HN65 op 30 dec 2019 09:13

5mm is amper te buigen, 3 is vrij flexibel. Ik vind het fijn om iets van een bolling in de plexi schraper te kunnen duwen. 4 lijkt precies goed…

Tijd voor een uitpakparty?!

Thx @Gaston, ik ga ze allemaal maar gewoon proberen, kijken wat ik het prettigste vind

Een paar tips na 2 jaar zelf slijpen en waxen:

  • Het standaard waxijzer van Holmenkol is wat licht en houdt iets moeilijker de temperatuur vast. Je kan eentje kopen dat wat meer metaal in de voet heeft. Op zich geen ramp overigens, maar je moet de harding van de wax goed in de gaten houden om het tempo van je waxijzer te bepalen.
  • De algemene rode wax van Holmenkol (1kg) is een aanrader voor het inwaxen en hotscrapen van ski’s. Dat bespaart je heel wat euro’s tov de betamix hiervoor te gebruiken.
  • Als je bindingen op rails zitten, haal je die er gewoon even af ipv rekjes te gebruiken en tape om te vermijden dat ze onder de wax zitten. Ook voor het slijpen haal ik ze er af. Dat werkt veel makkelijker.
  • Metalen schraper, ptex staafjes, paardenhaar borstel en slijpgummi zag ik niet in de lijstjes hierboven.

Ik gebruik overigens ook snijbestendige handschoenen.

@Hupla handige tip om de binding even eraf te halen.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 31 dec 2019 09:58

Ok, voor het waxen ben ik nu compleet, vwb het slijpen heb ik de onderstaande gekocht op marktplaats (nieuw). Misschien even iets te snel gekocht of is deze prima?

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/3ab6febc5d3474f0207b814f...

Wat heb ik nu nog In ieder geval nog nodig om mijn ski’s te kunnen slijpen?

Groeten,

Jeff.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Apart tooltje @Jeffvdv, als jouw ski’s op 1 of 2 base (wat wel zal zijn) en op 88 side geslepen worden lijkt dat ok. Vraag mij af of je zoals bij Fischer op 87/1 slijpt of je dan eerst met de 88 aan de slag moet en dan nog met 1graad. Maar dat weten anderen hier wel.

Ik neem aan dat je al vijlen hebt?

En is je klemmenset goed binnengekomen?

Apart tooltje @Jeffvdv, als jouw ski’s op 1 of 2 base (wat wel zal zijn) en op 88 side geslepen worden lijkt dat ok. Vraag mij af of je zoals bij Fischer op 87/1 slijpt of je dan eerst met de 88 aan de slag moet en dan nog met 1graad. Maar dat weten anderen hier wel.

Ik neem aan dat je al vijlen hebt?

En is je klemmenset goed binnengekomen?

HN65 op 4 jan 2020 10:54

@HN65 De klemmen heb ik inmiddels ontvangen, nog bedankt voor de tip! Ik had dit ding gekocht omdat ik van plan ben om de ski’s in een hoek van 88 te gaan slijpen. Misschien dat ik wat te voorbarig ben geweest met de aankoop van deze slijper 🙈 Mocht dat zo zijn kan ik hem altijd weer verkopen en er 1 kopen met bijv. een verstelbare hoek. Ik heb van het zogenaamde ‘hangend’ slijpen nog niet veel verstand. Ik verwacht dat na de clinic op de 7e wel wat opgekrikt te hebben. Inmiddels al een oud setje latten op de kop getikt om lekker mee te gaan kloten.

Ik verder nog helemaal niets, dus ook geen vijlen, etc. Dus alle tips zijn welkom.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Met een medium vijl en een medium diamant vijl kom je echt een heel eind. Hangend slijpen gaat over de kant aan de onderkant slijpen, dat kan niet met jouw tooltje, die is echt alleen voor de zijkant.

Ik denk dat dat tooltje van jou 88 is, en dan 1, 2 of 3 (1 & 2) graden minder kan, dus feitelijk 88 t/m 85. Dat lijkt volgens snowinn zo te zijn. Niet heel functioneel, omdat onder de 87 niet vaak voorkomt en 89 heel vaak…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Thx, ik denk dat ik om te beginnen idd maar eens opzoek ga naar een medium vijl en diamant vijl. Ik ben benieuwd in wat voor hoek mijn ski’s geslepen zijn, maar daar kom ik dinsdagavond wel achter gok ik. Vooralsnog heb ik gevonden dat ze 1,3 geslepen zijn in de fabriek.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

De kant en klare kitjes van waxenenslijpen.nl zijn ook echt niet verkeerd (sowieso om een idee te krijgen wat van je standaard nodig hebt).

Maar na je clinic wordt het allemaal waarschijnlijk nog logischer :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De wax en slijp clinic inmiddels gehad. Hij werd gegeven door Steven van Holmenkol (de persoon in onderstaand filmpje).

https://youtu.be/sWby1KRJahw

Het is een absolute aanrader! We waren met zijn tienen en iedereen heeft zijn eigen materiaal kunnen slijpen en waxen. Er was ruim voldoende materiaal aanwezig, alles wat Holmenkol heeft konden we gebruiken. Tevens konden we allemaal tegelijk aan de gang en buiten dat het een hele relaxte gast is, beschikt hij over zeer veel kennisen is hij super enthousiast. Echt een zeer leerzame workshop en absolute aanrader wanneer je wilt beginnen met het onderhouden van je eigen materiaal!

Oh en ik heb ook gelijk mijn slijptool kunnen testen (hij had deze ook liggen) en deze werkte echt super! Waar de drukverdeling nog wel eens licht verschilde tijdens het slijpen met de plastic verstelbare hoek slijper, was de ijzeren veel stabieler. Gelukkig sleep mijn vaste onderhoudsman mijn ski’s (En die van de mensen waarvoor ik het ga doen) ook altijd al op 88 en 0,5 graden en kan ik hem dus prima gebruiken. Toch geen miskoop dus haha.

Nu maar eens mijn slijpspullen compleet maken, iemand nog een mooie waxtafel in de aanbieding voor weinig? 😬

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@Jeffvdv was je fff vergeten🥶
Maar mooi dat je nu de clinic gehad hebt😃
Ja mooie kerel die Steven, goede marktkoopman😉
De slijptool die je hebt heb ik ook en werkt prima wat je nu dus ondervonden hebt.
Heb je ook de base Edge file guide gebruikt? In mijn ogen moet je die wel hebben, mag een willekeurig merk zijn want zien er allemaal hetzelfde uit, om een goede hoek te kunnen maken en dus je hangende kant op die 0,5 te kunnen houden waar je het over hebt.
Heb je nu al vijlen of weet je al welke je wil aanschaffen? Als het goed is heb je gemerkt dat je met meerdere vijlen een betere/strakkere hoek krijgt, maar ook hierin is het weer hoever wil je gaan😁
Met waxen was ik begonnen met de smartwaxer van holmenkol, na een test met de toko T14 daarop over gestap, je merkt duidelijk verschil dat die beter op temperatuur blijft en je dus makkelijker en sneller je ski’s/board waxt. Ook in die ijzers zit veel verschil in prijs maar deze T14 is digitaal en nog redelijk schappelijk geprijsd itt bijvoorbeeld de digitale van holmenkol😅 Dus mocht je er nog geen hebben dan raad ik die aan😃
Betreffende de waxtafels: er zijn er afgelopen week weer 2 aan m’n neus voorbij gegaan, deze zijn nieuw te duur naar m’n zin maar 2de hands nauwelijks te vinden en als ze dan online komen moet je er dus meteen bij zijn😂

LA NORMA😍☃️

Wax tafel swix rond de €120 bij snowinn en bergfreunde.

Kan ook een mooi zelfbouwproject zijn.
Of wellicht een behangtafel?

null

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 10 jan 2020 06:52

Plaats een reactie