Hirscher stopt?

Bericht op NOS:

Geen twijfel in Oostenrijk: legende Hirscher (30) stopt per direct met skiën - https://nos.nl/l/2299660

Als hij echt stopt gaat hij in ieder geval weg op zijn hoogtepunt…
Jammer voor de sport om zo’n topper te zien verdwijnen maar vanuit zijn persoonlijk oogpunt misschien wel begrijpelijk en ergens ook vanuit lichamelijk oogpunt verstandig om op tijd te stoppen.

Groot verlies voor de sport, echt heel zonde als hij stopt. Absoluut genie op ski’s.

Groot verlies voor de sport, echt heel zonde als hij stopt. Absoluut genie op ski’s.

Skitechniek op 30 aug 2019 22:07

Zeker. Maar het zal toch een persoonlijke beslissing zijn, wat die beslissing ook wordt.

Die beslissing werd afgelopen april al aangekondigd en uitgebreid besproken in de media. Heeft ie er nog langer over gedaan dan eerst aangenomen werd.

Zou wel mooi zijn voor de spanning op de slalom; die was de laatste jaren over het algemeen ver te zoeken.

Mr. Slow

Zou wel mooi zijn voor de spanning op de slalom; die was de laatste jaren over het algemeen ver te zoeken.

Quick op 30 aug 2019 22:51

Puur in het kader van spanning in de wedstrijden en competities vind ik het ook niet zo erg dat hij stopt.
En nu wordt het denk ik aan Mikaela Shiffrin om de records van Vonn en Stenmark aan te vallen.

Zou wel mooi zijn voor de spanning op de slalom; die was de laatste jaren over het algemeen ver te zoeken.

Quick op 30 aug 2019 22:51

Puur in het kader van spanning in de wedstrijden en competities vind ik het ook niet zo erg dat hij stopt.
En nu wordt het denk ik aan Mikaela Shiffrin om de records van Vonn en Stenmark aan te vallen.

GiGi op 31 aug 2019 07:32

Ja en precies daarom hoef je ook niet te kijken. Er is geen bal aan als eentje zoveel beter is dan de rest. Heel knap van haar hoor, maar niet boeiend voor de casual fan.

Ach de slalom vind ik toch de minst boeiende van de nummers om te kijken. Op de andere disciplines is er niet echt sprake van hele stevige hegemonieën, bij de vrouwen noch bij de mannen.

Op de reuzenslalom was Hirscher arguably nog dominanter dan op de slalom. En de slalom zal nu nog steeds eenzijdig zijn met Henrik Kristoffersen en eventueel Clement Noël.

Was toch juist een genot om naar te kijken☃️
Skitechnisch geweldig om telkens weer voor elkaar te krijgen wat de rest niet lukte⛷💪

LA NORMA😍☃️

Was toch juist een genot om naar te kijken☃️
Skitechnisch geweldig om telkens weer voor elkaar te krijgen wat de rest niet lukte⛷💪

Piefke op 31 aug 2019 13:44

+1 👍

Bla, bla, bla.

Wat Piefke zegt…
Grote held van jonge wedstrijdskiërs, een zeer sympathieke en inspirerende sportman. Jammer hoor.

mama on a mission in the snow

Jammer, maar ik snap het wel: alles al gewonnen, vrouw, kindje, verlangen naar een ‘gewoon’ gezinsleven. ik keek heel graag naar hem, saai werd het nooit. Ik zie in hem ook nog wel een toekomstig bondscoach of bestuurslid van de FIS

Heel jammer… ik ben fan, maar eerlijk gezegd vind ik zo jong stoppen ondankbaar naar de wereld en de fans aan wie je je zeer geprivilegieerde leventje te danken hebt. Daar hebben veel atleten een handje van tegenwoordig.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Heel jammer… ik ben fan, maar eerlijk gezegd vind ik zo jong stoppen ondankbaar naar de wereld en de fans aan wie je je zeer geprivilegieerde leventje te danken hebt. Daar hebben veel atleten een handje van tegenwoordig.

Shane op 4 sep 2019 22:57

Wat een vreemde, kortzichtige opmerking.
Enig idee wat een skiracer (en zijn familie) ervoor moet doen èn laten om op dat niveau te komen dat het de atleet wat gaat opleveren?
Dat zogenoemde geprivilegeeerde leventje heeft hij te danken aan zijn jarenlange eigen inspanningen en investering en de ondersteuning van familie en vrienden. Dat dat hem uiteindelijk wat heeft opgeleverd is méér dan zelf verdiend.
Buiten dat heeft ieder mens het recht zijn/haar eigen keuzes in het leven te maken.

*bericht bewerkt door Skimams op 05 sep 2019 00:16

mama on a mission in the snow

Je zou eventueel ook kunnen zeggen:
“de beste Nederlandse skier ooit stopt”

Ik denk dat ik er een vrij aardig beeld bij heb van wat je moet doen en laten en hoe veel druk en stress erbij komt kijken hoor @Skimams. Maar dat wil niet zeggen dat je uiteindelijk toch gewoon wordt betaald voor je hobby, omdat mensen graag naar je kijken. Bovendien word je er multimiljonair mee en mag je 35 jaar eerder dan die mensen die graag naar je kijken stoppen met werken.

Denk je dat als Hirscher financieel niet helemaal binnen was geweest dat hij dan al gestopt was?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Denk dat iedereen wel kan inschatten hoeveel een topsporter moet investeren en opgeven.

Ik vind het ook jammer dat Hirscher stop, ik vind kijken naar een sporter die erg goed is (en ruim boven de rest uit komt) ook leuk. Beter dan dat een sporter wint omdat de top een fout maakt, ook al maakt dat de competitie spannender.

Maar dat Hirscher stopt op zijn hoogtepunt, vind ik voornamelijk getuigen van eerlijkheid en goed inschattingsvermogen. Ik zit niet te wachten op een Hirscher die niet meer gemotiveerd is en langzaam afglijd.
De motivatie is weg, mede ook om dat ie binnen is. Maar of dat nou een verplichting is om door te moeten gaan. Iemand dwingen om iets te doen, heeft volgens mij nog nooit gewerkt.

De man heeft een nieuwe uitdaging nodig (motogp).

Ha nee, ik denk niet dat Hirscher naar mij zal luisteren als ik zeg dat hij nog door moet gaan @Menn0. En je hebt een punt dat niemand hem wil zien afglijden, maar het is jammer dat het gevoel blijft hangen dat hij de sport als een last ervaart en het een opluchting vindt dat hij stopt (hoe begrijpelijk misschien ook).

Mijn jeugdidool Zidane had dat ook (die last) en stopte terwijl hij nog steeds de beste van de wereld was. Geef mij dan toch maar Francesco Totti die op zijn 40e min of meer gedwongen wordt te stoppen, een heel stadion aan het janken krijgt bij zijn afscheidsspeech waarin hij de tijd vervloekt en vertelt dat hij nog steeds liever een jongen wil zijn die elke dag zijn korte broek en voetbalschoenen mag aantrekken.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane nu heeft hij nog de keuze gehad om te stoppen. Gedwongen stoppen omdat je lichaam het niet meer trekt (a la Vonn) is misschien wel mooi voor de media, maar zelf heb je daar niet veel aan. Je hebt nog een leven na je carriere en als je dan de blessures mee mag nemen die je bij je sport tegenkomt (en skiën is gewoon erg zwaar voor je lichaam), dan kun je beter stoppen op je hoogtepunt denk ik.
Zeker als je alles al gewonnen hebt en als je wel meedoet het publiek en vooral de media niets minder dan goud van je verwacht of je anders afschrijft…

Ha nee, ik denk niet dat Hirscher naar mij zal luisteren als ik zeg dat hij nog door moet gaan @Menn0. En je hebt een punt dat niemand hem wil zien afglijden, maar het is jammer dat het gevoel blijft hangen dat hij de sport als een last ervaart en het een opluchting vindt dat hij stopt (hoe begrijpelijk misschien ook).

Mijn jeugdidool Zidane had dat ook (die last) en stopte terwijl hij nog steeds de beste van de wereld was. Geef mij dan toch maar Francesco Totti die op zijn 40e min of meer gedwongen wordt te stoppen, een heel stadion aan het janken krijgt bij zijn afscheidsspeech waarin hij de tijd vervloekt en vertelt dat hij nog steeds liever een jongen wil zijn die elke dag zijn korte broek en voetbalschoenen mag aantrekken.

Shane op 5 sep 2019 08:52

Ik snap je punt, beide top sporters, maar met een andere mentale capaciteit.

Totti wil mentaal nog maar het lichaam geeft op. Hirscher kan lichamelijk nog maar Is mentaal op.

Zelfs aan de top zijn ze niet gelijk. Ik zelf ben meer een beta person, dus voor mij is de logical van Hirscher wat beter te begrijpen (en te prefereren).

kan perfect begrijpen dat hij stopt.

heeft niets meer te bewijzen en als je kan stoppen zonder zware blessures te hebben gehad mag je van enorm veel geluk spreken.

ik denk dat je wel zeker kan zijn dat er een mooi postje bij de skibond op hem staat te wachten.

Allemaal inderdaad hele logische en rationele argumenten @Hessel en @Menno, precies het tegenovergestelde van wat sport mooi maakt zeg maar ;).

En ja, mentaal op is een goede omschrijving @Menn0 en dat is nu precies ik zo jammer vind, dat de beste aller tijden er (eigenlijk ook al tijden, het is niet de eerste keer dat hij er aan dacht) geen plezier meer in heeft. Zich niet meer kan opladen voor al die mensen die hem nog steeds willen zien skiën. En voor mij als niet-beta ;) is het de passie van mensen als Vonn die me kippenvel bezorgt. Sport draait voor mij om heroïek en dat is meer dan alleen statistiek, dat gaat ook om mooie verhalen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik denk dat ik er een vrij aardig beeld bij heb van wat je moet doen en laten en hoe veel druk en stress erbij komt kijken hoor @Skimams. Maar dat wil niet zeggen dat je uiteindelijk toch gewoon wordt betaald voor je hobby, omdat mensen graag naar je kijken. Bovendien word je er multimiljonair mee en mag je 35 jaar eerder dan die mensen die graag naar je kijken stoppen met werken.

Denk je dat als Hirscher financieel niet helemaal binnen was geweest dat hij dan al gestopt was?

Shane op 5 sep 2019 07:36

Okay Shane. Jouw mening is duidelijk.
Als moeder van 2 skiracers zie ik het anders.
Ik vind het erg jammer dat hij stopt maar begrijp het volkomen (niet dat dat hoeft haha). Hoogste doelen in je sport behaald, fysiek heel gebleven, financieel door erg hard werken de boel op de rit, een mooi gezinnetje. Nieuwe uitdagingen nodig en in het vooruitzicht. Hij heeft de boel voor elkaar. Ik gun het hem, zijn gezin en familie van harte.

En idd @Hooykaas ook NL’s beste skiër stopt helaas…

mama on a mission in the snow

Ondanks mijn beta achtergrond (en uberhaupt niets met voetbal hebbende) zie ik als sporter toch liever een Totti dan een Zidane type. Als ik wil over cijfers wil praten of redeneren bel ik mijn accountant wel.

Edwin van Riel

Plaats een reactie