Emigratie naar Oostenrijk / Zorgverzekering eerste periode

Dag allemaal,

Ik hoop hier meer informatie omtrent de zorgverzekering in Oostenrijk te kunnen krijgen.
In mijn zoektocht naar informatie ben ik al ver, maar nog niet helemaal geïnformeerd. Met name de periode van vestigen in Oostenrijk tot het daadwerkelijk een baan hebben, vanwaaruit dan ook de sociale kosten worden betaald en dus een zorgverzekering automatisch is.

De eerste periode zullen wij een verbouwing aangaan, waar (nog) niet de tijd aanwezig voor een fulltime baan en het vinden duurt natuurlijk ook nog even.

Een particuliere zorgverzekering is redelijk aan de prijs, zo’n €320 per persoon per maand. Dat zat nog even niet in ons budget. Hoe hebben anderen dat gedaan die zijn geëmigreerd?

Groet,
Marjoleine

Eerst een baan gezocht, (al op voorhand). Dit kan ook een halftime baan zijn. dan ben je gelijk verzekerd en je partner evt ook. In de toerisme-sector is het vinden van een baan niet zo moeilijk.
Succes!

*bericht bewerkt door Stefski op 01 sep 2019 08:51

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

Kan je niet je verzekering in Nederland aanhouden, tot je zeker bent van een baan in Oostenrijk? In het verleden kon je het teveel betaalde verzekeringspremie in Nederland dan weer terug vragen. En wat Stefski zegt is wellicht ook een goede, een parttime baan is al voldoende in Oostenrijk om verzekerd te zijn via je werkgever

Zolang je geen baan (dus ook geen parttime of “geringfügig”) hebt in Oostenrijk en de Nederlandse nationaliteit hebt, kun je vaak je Nederlandse verzekering aanhouden. De Sociale Verzekeringsbank doet hier uitspraak over, die kunnen ook meer informatie geven. Belangrijk is dat de SVB geen uitspraken in de toekomst doet, dat betekent dat je pas op het moment van verhuizing je aanvraag in kan dienen. Hier kan een lange tijd over heen gaan. Het is dus belangrijk om wel een andere zorgverzekering te hebben vanaf het moment van verhuizing, omdat de Nederlandse evt. met terugwerkende kracht stopgezet kan worden.
Oom vezekeringen bieden ook verzekeringen aan voor dit soort situaties. Die hebben alleen wel een acceptatieplicht en een vragenlijst.
Allianz heeft ook een aantal opties, weet alleen niet of die van toepassing zijn.

De verzekering bij een Gebietskrankenkasse kan wel als geringfügig, maar dit staat niet helemaal gelijk aan een zorgverzekering heb ik mij door hen laten vertellen. Belangrijk om te weten is dat de Gebietskrankenkasse vaak weinig vergoed. Bij helikopterredding vaak tot een maximum van 1000 euro. Dat is dus 10 minuten vliegtijd en vaak veel te weinig.

Als niet werkende student heb je wel recht op een Nederlandse zorgverzekering.

Groet Piet

Stel je vraag eens hier https://www.facebook.com/groups/NederlandsTaligeVakantieverb…

Veel Nederlanders die je voor zijn gegaan. succes met alles.

Dienten Die Alte schule

@Piet11 bij mij weten ben je met je Nederlandse identiteit verplicht om een zorgverzekering te hebben. Waar maakt niet uit, maar je zal wel aan je Nederlandse zorgverzekering moeten kunnen aantonen dat je in het buitenland een zorgverzekering krijgt. Achteraf is dit uiteraard makkelijker

@Piet11 bij mij weten ben je met je Nederlandse identiteit verplicht om een zorgverzekering te hebben. Waar maakt niet uit, maar je zal wel aan je Nederlandse zorgverzekering moeten kunnen aantonen dat je in het buitenland een zorgverzekering krijgt. Achteraf is dit uiteraard makkelijker

Jethro op 1 sep 2019 18:39

Dit is niet waar helaas. Ik heb zelf in die situatie gezeten en kan dus ook bevestigen dat, dat niet klopt. Zoals hiervoor aangegeven doet de SVB uitspraak hierover.

oke, svb is een bitch. Geloof me. Zodra je in at een baan hebt krijg je je verzekering . tot die tijd je nl verzekering aanhouden. dit is de easyway
Daarna alles met svb regelen. gaat veel tijd overheen.

echte mannen lopen naar boven,

Dank allemaal voor de antwoorden. Het blijkt dus gewoonweg niet uit te zoeken blijkbaar.
Zou het mogelijk zijn om in NL verzekerd te blijven, zonder baan en uitkering, als je in Oostenrijk woont? Ik Google mij suf, maar jeetje… wat een brei aan (non) informatie …

Ik geef niet op en ga stug door met zoeken naar het antwoord :).

Groet,
Marjoleine

@Marjoleine

'n telefoontje of n mailtje naar je zorgverzekeraar kan wonderen doen. 😉

Born to run. B.S.

Uiteraard heb ik dat gedaan @dan58 ;). Ik wacht in spanning op een antwoord van mijn zorgverzekering.

@Marjoleine

'n telefoontje of n mailtje naar je zorgverzekeraar kan wonderen doen. 😉

dan58 op 2 sep 2019 10:41

Uit mijn ervaringen blijkt dat de zorgverzekering het vaak ook niet weet, of juist verkeerde informatie verstrekt. De SVB weet het daarentegen wel. Die hebben ook netjes op hun website staan hoe het werkt. Het wel erg vervelend dat zij geen uitspraken mogen doen over de "toekomst".

*bericht bewerkt door Piet11 op 02 sep 2019 12:33

Plaats een reactie