Gebaren hulp nodig in de bergen

Kende jij deze gebaren om duidelijk te maken dat je hulp nodig hebt als je in de bergen bent? Ik niet, maar nu wel. Ik doe voortaan ook een fel gekleurd hesje in de rugzak.
Wie ziet het ezelsbruggetjes bij het YES (ik heb hulp nodig) en NO (ik heb geen hulp nodig) gebaar?
https://vorarlberg.orf.at/stories/3010215/

No kende ik niet, yes wel. Heb wel altijd wat fel gekleurds in m’n rugzak zitten.

Ze kunnen beter de gebaren van duikers (als deze aan het oppervlakte zwemmen ) aanhouden. Die zijn veel logischer. 2 armen in de lucht zak iemand in paniek onbewust doen namelijk

From a galaxy far far away.............

Ik ken ze omdat ik regelmatig buiten de pistes ben te vinden. Ik kan me voorstellen dat je deze misschien niet kent als je je alleen op de piste begeeft.

Overigens, geldt dit natuurlijk ook als je in de bergen aan het wandelen bent.

When life gets too complicated.... SKI

Staan ook eigenlijk wel op elke (fatsoenlijke) wandelkaart…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nou, da’s lekker als je een arm uit de kom hebt. Jij maar zwaaien met een hand en vervolgens vliegt die heli weer weg :) :) :)

Uitrusten doen we thuis wel!

2 armen in de lucht zak iemand in paniek onbewust doen namelijk

Yahoo op 1 sep 2019 17:09

Dan zijn we er toch? Iemand in paniek kan wel wat hulp gebruiken.

Een fel gekleurd hesje is inderdaad handig. Meestal neem ik een rood regenjasje mee. En een fluitje en lampje natuurlijk. Sommige lampjes hebben een SOS-stand. Telefoon met powerbank is natuurlijk ook handig, al heb je niet overal bereik.

Bij veel Deuter en Mammut rugzakken Staat het in de klep

Vindt dat nee teken nogal vreemd.
Als je de reddingswerkers of helikopter gewoon negeert zullen ze toch wel snappen dat je geen hulp nodig hebt…

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart En met dat onderzoeken (of de mensen die niet reageren echt geen hulp nodig hebben) gaat veel onnodige tijd verloren. Dus een nee teken helpt de bergredding enorm…
De bergredding is vaak erg lang bezig met het lokaliseren van mensen die hulp nodig hebben. Alle hulp daarbij is welkom.

Click. Click. Peace

@Rogier goed punt👍. Niet bij stil gestaan.

Mogen reddingsdiensten werken met het gps signaal van de telefoon waarmee een noodoproep gedaan is?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Geef mezelf net per ongeluk een duimpje. Hoe maak ik dat ongedaan?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 05 sep 2019 09:21: Hier moet je maar mee leven ;-)

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ja dat mogen ze. Als ze dat kunnen, er zijn speciale apps voor. Maar lang niet altijd is het bereik toereikend om dat te doen.
Zelf snel je GPS-coordinaten kunnen vinden en doorgeven kan de bergredding ook enorm helpen… Net als weten op welke hoogte je zit.

Hier trouwens beschrijving van een redding met het Y teken in actie ;-)

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/388149/meegemaakt-…

Click. Click. Peace

Mogen reddingsdiensten werken met het gps signaal van de telefoon waarmee een noodoproep gedaan is?

Birdheart op 5 sep 2019 09:20

Wordt dat gps signaal doorgegeven dan? Hoe weet de telefoon dat je een noodoproep maakt? Mijn gps staat standaard uit, tenzij ik een navigatie app o.i.d. gebruik. Dan nog geloof ik niet dat mijn positie zomaar doorgegeven wordt.

Als je met speciale app belt dan kan je telefoon dit doorgeven. Anders mogen ze uitpeilen. Maar dat is veel minder precies.

Click. Click. Peace

Ik kan alleen maar zeggen: neem goed kennis van deze info.

En, na een incidentje afgelopen week (gecrasht in een dicht bos met mijn paraglider), herhaal ook regelmatig deze kennis voor je op pad gaat!!!
Ik heb de tekens in het verleden wel geleerd, maar op de berg sloeg toch de twijfel toe of ik het juiste signaal nog wel wist als ik een heli zou zien. Ik heb uiteindelijk mezelf kunnen redden dus had geen hulp nodig, geroepen naar een andere piloot dat ik okee was en me later in het dal afgemeld bij het landingsveld. Maar ik weet niet of ze direkt gaan zoeken op het moment dat iemand meldt dat er een crash is geweest, en dan is het zeker handig om de signalen als automatisme in je systeem te hebben.

@rogier ik weet niet hoe het precies werkt, maar in Nederland kunnen sinds kort op de meldkamer gelijk je locatie aflezen waar je bent. Het werd in het nieuws gebracht alsof ze dat op een paar meter nauwkeurig kunnen doen.

Edit: via AML: https://www.google.com/amp/s/www.nu.nl/mobiel/5786532/meldka…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 07 sep 2019 05:45

Born to Ride

@Matthias123 Ah super zeg. Volgens mij kan dit in Frankrijk iig in de bergen alleen nog via app… niet alle meldkamers zijn zo geavanceerd…

Click. Click. Peace

Klopt, n.a.v. bovenstaande ben ik in mijn mobiel (Android) gaan neuzen en kwam onder 'Location' de 'Emergency Location Service' tegen die standaad aan staat.

[post]Andoid[/post]If ELS is supported in your region, when you call or text an emergency number, your device uses ELS to automatically send its location to emergency responders.

[post]Android, Find out more (https://support.google.com/nexus/answer/3467281)[/post]Send your location in an emergency

To help first responders find you quickly, dial an emergency number. For example, dial:

 911 in the U.S.
 112 in Europe
 999 in some other places

If Android Emergency Location Service (ELS) works in your country and on your mobile network, and you haven't turned off ELS, then your phone will automatically send its location using ELS.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 07 sep 2019 19:47

Bij apple ook zie ik na een snelle zoektocht op internet… Maar niet elke bergredding kan dit nog uitlezen (Chamonix wel, briancon nog niet bijvoorbeeld) dus het zelf door kunnen geven is ook belangrijk.

Weten jullie allemaal snel je GPS coordinaten te vinden op je telefoon?

*bericht bewerkt door Rogier op 08 sep 2019 09:16

Click. Click. Peace

Weten jullie allemaal snel je GPS coordinaten te vinden op je telefoon?

Rogier op 8 sep 2019 09:15

Bij iPhone verschijnen de coördinaten zodra je de standaard app Kompas opent (tenminste als je gps verbinding heeft…). Ook indicatie van hoogte staat er bij, maar is niet erg nauwkeurig. Hoe nauwkeurig de coördinaten zijn durf ik ook niet te zeggen, maar zal in ieder geval beter zijn dan niets.

Op sporthorloges met gps kan je dat ook snel terugvinden.

Nemen jullie bij skiën op de piste ook een extra fluo mee? 😳

#wakeupwhereyouwant

"Nemen jullie bij skiën op de piste ook een extra fluo mee"
Neen, maar ik vind het geen slecht idee. Ik ga het nu ook doen, vraagt niet veel plaats. Ik heb wel een 3-tal isothermische dekentjes steeds in mijn rugzak steken.

*bericht bewerkt door Manu op 08 sep 2019 11:45

Weten jullie allemaal snel je GPS coordinaten te vinden op je telefoon?

Rogier op 8 sep 2019 09:15

Voor het serieuze werk buiten de piste heb ik altijd een aparte gps bij me die het op 2 AA batterijen meer dan 8 uur volhoudt. Daarop zie je continue de coördinaten :) Mijn telefoon met actieve gps slurpt de batterij binnen twee uurtjes helemaal leeg. Een extra powerbank werkt ook maar matig; de gps-functie trekt meer stroom dan de lader kan bijladen.

Op de piste kan er niet zoveel mis gaan. Er zijn altijd mensen in de buurt en de pisteredding heeft genoeg aan de naam v.d. piste en een globale indicatie v.d. hoogte.

Plaats een reactie