Bereken zelf wat voordeliger is, huren of kopen

Ik heb een Google Sheet gemaakt waarmee je snel kan berekenen waar het break-even punt ligt (in aantal gebruiksdagen) tussen huren en kopen van materiaal. Vul de vijf variabelen in en de uitkomst wordt direct zichtbaar.
De bedragen voor onderhoud en de frequentie is waar ik mee reken, omdat het op basis van mijn eigen ervaring daarop neer is gekomen de afgelopen jaren. Met 'onderhoud' bedoel ik uitbesteed onderhoud aan een shop. Als je het zelf doet moet je berekenen hoeveel het jou kost per keer.

Hier de sheet: https://docs.google.com/spreadsheets/d/16y-7GEePRJkpO84oTyjP…

Hou er wel rekening mee dat je appels met appels vergelijkt. Dus niet de goedkoopste huurcategorie met een high-end ski of board.

🤣😂 moet je daar echt een sheet voor maken?
Dat sommetje doen de meeste mensen wel even grofweg uit hun hoofd.

Ik kan daar niets op invullen, blijkbaar iets met beveiliging?

Bla, bla, bla.

Zou moeten kunnen hoor. Maar nu niet de boel kapot maken 😉

Gelukt!
Leuk tooltje om met de Grote Baas te argumenteren waarom nieuwe ski’s om de 2 seizoenen wel een goed idee zijn. :D :D

Bla, bla, bla.

Dat is exact waarvoor ik het heb gemaakt. 😂

Soms zijn tools niet noodzakelijk om de oplossing te bedenken, maar om die te communiceren.

Gelukt!
Leuk tooltje om met de Grote Baas te argumenteren waarom nieuwe ski’s om de 2 seizoenen wel een goed idee zijn. :D :D

bartvwg op 10 sep 2019 08:11

En dan bij @GiGi een ski advies aanvragen? 😁😁

Übung macht den meister!!!

Gelukt!

Leuk tooltje om met de Grote Baas te argumenteren waarom nieuwe ski’s om de 2 seizoenen wel een goed idee zijn. :D :D

bartvwg op 10 sep 2019 08:11

En dan bij @GiGi een ski advies aanvragen? 😁😁

RFKANGOO op 10 sep 2019 09:41

Dan moet je die wel in de sheet op kunnen nemen natuurlijk. Regeltje advieskosten of zo ;)

Edwin van Riel

En dan is de restwaarde van een ski er nog niet eens in meegenomen…

@Bennie en de afschrijving ook niet. Want na 2 of 3 jaar heb je een ‘oude’ ski en zou je al hurend op een nieuwere (betere?) ski skiën ;-)

Click. Click. Peace

Kortom: zo veel skiën dat je binnen die 2 tot 3 jaar die nieuwe skiberuit haalt. 😉

Hoewel in veel gevallen echt wel oudere ski’s worden verhuurd. Dat is lang niet altijd spul van de laatste twee seizoenen.

Wat voor mij ook een reden tot kopen is is het feit dat je direct bij aankomst kan beginnen skiën en niet naar een shop moet gaan waar je dan dikwijls in een lange rij kimt van mensen die allemaal op zaterdag hun ski’s willen huren. Omgekeerd ook snel weer inladen en vertrekken. Daar staat wel de kost van de skybox tegenover natuurlijk

@Gigi tuurlijk, maar in de hogere klasses van ski’s mag ik toch hopen dat veel winkels vrij nieuwe ski’s in de verhuur hebben. De winkels waar ik heb gewerkt waren de hogere segmenten altijd 1-2 seizoen oud, en nooit ouder dan dat.

Met @koenbali eens, plus als je misschien wat specialere eisen hebt aan bindingen etc, dan vervalt huren ook wel meteen.

Click. Click. Peace

Kan me niet schelen wat goedkoper is, ik vind de ‘hebbeding-factor’ belangrijk. Ski’s zijn toch fantastisch om te hébben? ik haal ze in oktober van zolder en zet al in het zicht…voorpret!
En ik moet ook veel skiën om ‘ze er uit te halen’ dus gaan we wat vaker richting de sneeuw…en de Technisch Directeur thuis vindt dat ook goed

Kan me niet schelen wat goedkoper is, ik vind de ‘hebbeding-factor’ belangrijk. Ski’s zijn toch fantastisch om te hébben? ik haal ze in oktober van zolder en zet al in het zicht…voorpret!
En ik moet ook veel skiën om ‘ze er uit te halen’ dus gaan we wat vaker richting de sneeuw…en de Technisch Directeur thuis vindt dat ook goed

SkiBeppie op 10 sep 2019 11:47

Bij mij staan ze ook ge’woon’ in de 'woon’kamer! Hele jaar door.

Aftellen maar!

In geval van een (grote) skikoffer zou er ook nog een niet verwaarloosbaar hoger brandstofverbruik ingecalculeerd moeten worden…😁

Overigens ben ik zelden acceptabele snowboards buiten de beginnerboards tegen gekomen, dus een boarder zal sneller een andere afweging (moeten) maken

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 10 sep 2019 17:37

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik heb voor mezelf de berekening gemaakt en dan kom ik uit op 30 dagen
Voor de kids zit ik ook aan 30 dagen: ski’s 125 en schoen 75 en huurprijs voor 6 dagen is 51 euro

Voor kinderen is er nog een extra overweging die pleit voor huren: ze groeien nog. Nou zijn er wel van die ruilplannen, maar ik weet niet hoe dat uitpakt.

Die ruilplannen steken best aardig in elkaar. Voordeel: altijd nieuw materiaal. Nadeel: altijd nieuw materiaal, en gewoon de volle melk ervoor betalen. Toen mijn dochtertje begon, de latten gewoon nette setjes van Marktplaats en de schoenen nieuw. Eerste schoenen waren verstelbare, over 4 maten of zo, dat was ook allemaal goed te doen.

Edwin van Riel

Met 3 kids hebben wij een intern ruilplan: de oudste geeft het door aan de middelste en die aan de jongste. Als je dan 2 of 3 keer per jaar gaat kom je daar wel aan uit. We hebben ook 2 paar die mee evolueren met de voet van 32 tot 35 en van 35 tot 38
Eens opgebruikt kan je due nog makkelijk verkopen, zeker als er wat hippe tekeningen opstaan zoals frozen

Ja dat is inderdaad best een goede oplossing @koenbali!

Verder kan ik SkiBeppie’s redenering ook bijzonder goed volgen!

*bericht bewerkt door Quick op 10 sep 2019 18:58

Mr. Slow

Voor kinderen is er nog een extra overweging die pleit voor huren: ze groeien nog. Nou zijn er wel van die ruilplannen, maar ik weet niet hoe dat uitpakt.

GiGi op 10 sep 2019 17:50

Bijkomend voordeel, veel tenten geven met extra korting of gratis skihuur voor een kind bij de huur van een volwassenen.

Ooit topsegment gekocht. Ook in gedachte zal goedkoper uitkomen als we 4x moeten huren per jaar.
Onderhoud moet je zelf betalen en elke keer die skibox erop.
Nu elke keer premium ski huren, gratis waxen en slijpen wanneer je wilt.
Snelle berekening. Nooit meer kopen as je TOP wilt
Wel in Oostenrijk. France is een andere zaak.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Gelukt!
Leuk tooltje om met de Grote Baas te argumenteren waarom nieuwe ski’s om de 2 seizoenen wel een goed idee zijn. :D :D

bartvwg op 10 sep 2019 08:11

Grote baas, serieus?..

NEE GiGi geen Excel 🤣😀😀🙈😜

Geen nood. Is Google Sheets haha

Gelukt!

Leuk tooltje om met de Grote Baas te argumenteren waarom nieuwe ski’s om de 2 seizoenen wel een goed idee zijn. :D :D

bartvwg op 10 sep 2019 08:11

Grote baas, serieus?..

marklit op 11 sep 2019 21:51

Grote baas, CEO, Opperhoofd…hoe je t noemen wil 😁😁

Hier is dat de voorzitter van de Raad van Bestuur. 😍

Born to run. B.S.

Gelukt!

Leuk tooltje om met de Grote Baas te argumenteren waarom nieuwe ski’s om de 2 seizoenen wel een goed idee zijn. :D :D

bartvwg op 10 sep 2019 08:11

Grote baas, serieus?..

marklit op 11 sep 2019 21:51

Bloedserieus! :D

Bla, bla, bla.

Sterkte dan, mijn motto is: Ik werk er hard voor dus ik doe het gewoon.

Sterkte dan

marklit op 12 sep 2019 07:56

Dank je, maar ik krijg/doe ook altijd mijn zin hoor. ;)

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie