Bereken zelf wat voordeliger is, huren of kopen

Als je je wederhelft CEO, chef of Baas noemt klinkt dat niet zo… 😉

Met 3 kids hebben wij een intern ruilplan: de oudste geeft het door aan de middelste en die aan de jongste. Als je dan 2 of 3 keer per jaar gaat kom je daar wel aan uit. We hebben ook 2 paar die mee evolueren met de voet van 32 tot 35 en van 35 tot 38
Eens opgebruikt kan je due nog makkelijk verkopen, zeker als er wat hippe tekeningen opstaan zoals frozen

koenbali op 10 sep 2019 18:05

Damn net zoals vroeger. de jongste is altijd de sjaak en moet het met de oude rommel van de oudste doen ;-)

Als je je wederhelft CEO, chef of Baas noemt klinkt dat niet zo… 😉

GiGi op 12 sep 2019 08:19

Ligt er aan hoe je het verder geregeld hebt.
Zolang je er maar voor zorgt dat je zelf de directeur blijft.
Mijn vrouw is de baas, ik ben de directeur.
Ofwel, zij bepaalt of iets gebeurt, ik bepaal hoe
En dan blijk je als directie toch heel veel invloed te hebben … -:)

Rob

Ooit topsegment gekocht. Ook in gedachte zal goedkoper uitkomen als we 4x moeten huren per jaar.
Onderhoud moet je zelf betalen en elke keer die skibox erop.
Nu elke keer premium ski huren, gratis waxen en slijpen wanneer je wilt.
Snelle berekening. Nooit meer kopen as je TOP wilt
Wel in Oostenrijk. France is een andere zaak.

iSKI op 11 sep 2019 20:38

Qua geld is het ook voor mij niet voordeliger, maar probeer maar eens te huren:

  • Freeride ski's met toerbinding a la kingpin/shift (iets veiligs).
  • toerski's boven de 1.80
  • Cheater GS

Wat betreft lange toerski's is het mij nog nooit gelukt die te regelen (niet in Nederland, niet ter plekke), qua pisteski's in Oostenrijk soms wel, Frankrijk is het alleen maar kort en sportief of oud en medium materiaal.

Skibox afgelopen jaren nooit meer nodig gehad, gewoon proppen in de auto. Onderhoud doe ik bij adresjes zoals @LuukOudshoorn, perfecte service voor een klein prijsje.

*bericht bewerkt door sneeuwkabouter op 12 sep 2019 12:37

Als trouwe lezer ben ik (eindelijk) een nieuw geregistreerd lid van dit forum (en binnenkort lanceer ik ook een ski advies-aanvraag 😉 - alvast hallo aan iedereen!), maar ik kan de opmerking van @Sneeuwkabouter zeker beamen. Enkele weken voor de vorige skivakantie heb ik een mailtje gestuurd naar echt alle skishops in Meribel-Mottaret en Meribel-Centre die tegelijk verhuren en verkopen, met een lijstje van cheater GS van uitsluitend bekende merken, met als bedoeling enkele te kunnen testen om daarna eventueel te kopen. Ik ken het precieze resultaat niet meer, maar dat viel zo hard tegen dat ik het hele plan gewoon heb laten varen. In geen enkele shop kon je meerdere ski’s uit mijn lijstje huren én kopen en voorzover ik me herinner waren er slechts één of twee shops waar men één ski had. Erg teleurstellend en dat lag niet aan de medewerking van de shops: bijna iedereen die ik gemaild heb, heeft ook geantwoord.

Heb ik andere ervaringen mee. Kreeg in Frankrijk (Intersports Bourg-St-Maurice en Val d’Isere/La Daille ) gewoon hagelnieuw materiaal mee om te testen (letterlijk nog nooit gebruikt). Legitimatie kopiëren en vervolgens: “Kom vanmiddag maar vertellen wat je ervan vond”. Uiteindelijk in beide filialen 1 paar gekocht.

Edwin van Riel

Is dat niet juist het probleem? Dat je vooraf nauwelijks kunt zien op de site wat ze precies hebben, laat staan reserveren. Vaak genoeg een andere ski meegekregen dan die ik gehuurd had. Maar vooral dus dat je maar moet afwachten wat ze hebben.

Heb ik andere ervaringen mee. Kreeg in Frankrijk (Intersports Bourg-St-Maurice en Val d’Isere/La Daille ) gewoon hagelnieuw materiaal mee om te testen (letterlijk nog nooit gebruikt). Legitimatie kopiëren en vervolgens: “Kom vanmiddag maar vertellen wat je ervan vond”. Uiteindelijk in beide filialen 1 paar gekocht.

evr66 op 12 sep 2019 13:26

Maar welk materiaal? Je hebt genoeg mooi materiaal, maar lange ski’s (1.80) en met name cheater GS, kon ik echt moeilijk in Frankrijk huren.

Kwam zelf bv thuis met de rossi hero lt ti in ff boven de 180 (dacht 182, inmiddels vervangen ;)).

Edwin van Riel

Ooit topsegment gekocht. Ook in gedachte zal goedkoper uitkomen als we 4x moeten huren per jaar.
Onderhoud moet je zelf betalen en elke keer die skibox erop.
Nu elke keer premium ski huren, gratis waxen en slijpen wanneer je wilt.
Snelle berekening. Nooit meer kopen as je TOP wilt
Wel in Oostenrijk. France is een andere zaak.

iSKI op 11 sep 2019 20:38

Dat je in Oostenrijk mooie spullen meekrijgt geloof ik sowieso. Maar in Frankrijk geldt dat evengoed. (en ik denk zelfs meer en beter freeride en toermateriaal ;-) )
In Frankrijk kun je echt alles testen en te testen mee krijgen, vaak gloedje nieuw en de niet huurvarianten. Van racelatten tot freerideski’s en van freestyle tot toermateriaal (zelfs splitboards). Maar je moet daarvoor wel even de goede winkels vinden, en heel regelmatig zijn dat niet de winkels die vastzitten aan de -40% internetaanbiedingen. Precies dezelfde ervaring als @evr66 dus, als klant evenals skiman achter de werkbank ;-) . Echter is de duitse markt (en dat is ook vaak de Nederlandse markt) heel wat anders dan de Franse markt. Zo zal je in Oostenrijk een stuk lastiger een Movement ski kunnen vinden en in Frankrijk zie je de Progressor een stuk minder vaak ;-) Dus als jij met een thuis opgemaakt lijstje aankomt is het best logisch dat ze niet alles hebben. Als jij echter met een type ski aankomt (GS / freeride/freestyle dit gewicht, dit en dit niveau) dan kun je echt wel mooie latten mee krijgen.

Click. Click. Peace

Heb ik andere ervaringen mee. Kreeg in Frankrijk (Intersports Bourg-St-Maurice en Val d’Isere/La Daille ) gewoon hagelnieuw materiaal mee om te testen (letterlijk nog nooit gebruikt). Legitimatie kopiëren en vervolgens: “Kom vanmiddag maar vertellen wat je ervan vond”. Uiteindelijk in beide filialen 1 paar gekocht.

evr66 op 12 sep 2019 13:26

Maar welk materiaal? Je hebt genoeg mooi materiaal, maar lange ski’s (1.80) en met name cheater GS, kon ik echt moeilijk in Frankrijk huren.

sneeuwkabouter op 12 sep 2019 13:42

Daar heb ik echt nog nooit problemen mee gehad. Zeker niet nu Salomon weer helemaal op de de piste tour zit. En alle clubs skiën allemaal op Dynastar en Rossignol en die FIS en niet FIS varianten staan echt in elke winkel… (ook in het verhuurrek)

Click. Click. Peace

Heb ik andere ervaringen mee. Kreeg in Frankrijk (Intersports Bourg-St-Maurice en Val d'Isere/La Daille ) gewoon hagelnieuw materiaal mee om te testen (letterlijk nog nooit gebruikt). Legitimatie kopiëren en vervolgens: "Kom vanmiddag maar vertellen wat je ervan vond". Uiteindelijk in beide filialen 1 paar gekocht.

evr66 op 12 sep 2019 13:26

Maar welk materiaal? Je hebt genoeg mooi materiaal, maar lange ski's (1.80) en met name cheater GS, kon ik echt moeilijk in Frankrijk huren.

sneeuwkabouter op 12 sep 2019 13:42

Daar heb ik echt nog nooit problemen mee gehad. Zeker niet nu Salomon weer helemaal op de de piste tour zit. En alle clubs skiën allemaal op Dynastar en Rossignol en die FIS en niet FIS varianten staan echt in elke winkel… (ook in het verhuurrek)

Rogier op 12 sep 2019 14:33

Wie weet verschilt het per gebied, maar afgelopen jaar in La Plagne echt mijn best gedaan en elke skishop opgezocht (van te voren) en toen ik er was nog langs gegaan, maar niks gevonden.

Toerski's is ook een ramp, ook winkels zoals bever, OutdoorXl, alle verhuurwinkels in Stubai etc., een lange lengte vinden met tech binding was niet te doen.

*bericht bewerkt door sneeuwkabouter op 12 sep 2019 14:37

Toerskis ook niet bv bij de mannen van Snowcountry? Heb daar wel eens een setje gebruikt gekocht, dat uit de verhuur kwam.

Edwin van Riel

Dat vind ik toch echt heel raar. Ik heb in La Plagne twee jaar geleden (was sleuteltje van skibox vergeten ;-) ) zonder problemen een leuke doberman meegrekregen. Dat het van tevoren matig werkt kan ik wel bij inkomen… die winkels zijn nog niet zo ingesteld op internet/telefoon reserveringen. Die dag heb ik zelf meerdere ski’s getest, was allemaal geen enkel probleem en erg leuk…

En toerski’s ik kan bij mij in de buurt zo 10 winkels bedenken waar je ski’s van 1,80-1,85 met tech bindingen kan krijgen.

Click. Click. Peace

Intussen al wat van de topic afgedwaald, maar toch nog even mijn ervaringen preciseren. Mijn voorafgaande vraag aan de shops was idd algemeen gesteld, in de zin van “hebbben jullie dit of dat in verhuur en verkoop?”, met de bedoeling minder tijd te verliezen. In mijn eenvoudige manier van denken leek dat me een praktische manier om efficiënt te werk te gaan. Ik heb dus niet ter plaatse de winkels afgegaan om te kijken of ze ski’s uit mijn lijstje in verkoop hadden, om dan te vragen of ik ze eerst eens kon uittesten, zoals Rogier aanhaalde. Misschien een betere aanpak…

Nu, wat dat thuis gemaakt lijstje betrof: de Rossignol Hero Elite LT TI was idd de enige die ze wel in een beperkt aantal winkels in verhuur+verkoop hadden.Salomon stond er niet op, maar die hadden ze ook. Franse merken natuurlijk. Maar niet de Volkl Racetiger GS, Head WC Rebels i.Speed of de GS-variant van Blizzard: toch ook geen illustere onbekenden. Evenmin een Fischer Progressor (alhoewel minder GS). Ik verkeerde blijkbaar in de verkeerde veronderstelling dat dit type ski’s van de klassieke merken relatief frequent zouden voorkomen, ook buiten de “thuisregio”.

Nu, los van het feit of ze wel of niet de ski aanbieden die je graag zou wil testen, ik sluit me ook wel aan bij wat DrPhil zegt: het zou toch voor de klant een hele vooruitgang zijn als een collectie inderdaad on line zou staan, al dan niet met mogelijkheid tot het reserveren (en op voorhand betalen) van een specifieke ski. Zo moeilijk is dat toch niet echt. Al vraagt het natuurlijk wel wat inspanning van de shops. Maar klantvriendelijk zou het in ieder geval zijn. En in deze tijden zeker niet abnormaal, mensen verwachten zoiets ook meer en meer.

Bedenk wel dat maar voor een klein percentage van huurders het echt wat uitmaakt welk specifiek model ski ze mee krijgen. De meeste mensen nemen toch genoegen met een (prijs)categorie.

@MathiasN Hier spelen echt landsverschillen een enorme rol. In Nederland hangen we qua skimerken enorm naar de Duitstalige markt. Fransen hebben genoeg klassieke merken zelf in huis. Omgekeerd is het in Oostenrijk vaak zoeken naar Franse merken. Dat zeggende zijn Rossignol en Salomon absurd groot qua merken, en staan dus heel sterk. Dit wil ik trouwens niet goedpraten, en voor mij zit er geen waarde oordeel aan vast. Maar dit zijn gewoon verschillen. En dan begrijp ik wel dat een Franse winkel geen GS ski van elk merk pakt. Twee of drie modelen van Rossi Salomon en Dynastar volstaan dan wel voor de klassieke vraag naar piste ski’s :-)

Click. Click. Peace

@GiGi: ik denk inderdaad dat het profiel van het gemiddelde forumlid hier niet representatief is voor dat van de gemiddelde skishopklant, dat is een understatement😉

Toerskis ook niet bv bij de mannen van Snowcountry? Heb daar wel eens een setje gebruikt gekocht, dat uit de verhuur kwam.

evr66 op 12 sep 2019 14:43

Die toen niet geprobeerd, maar zou daar wel kans hebben, (alhoewel, had de kans ook heel groot geacht bij outdoorxl maar daar zaten op de lange lengtes toen framebindingen geloof ik).

Dat vind ik toch echt heel raar. Ik heb in La Plagne twee jaar geleden (was sleuteltje van skibox vergeten ;-) ) zonder problemen een leuke doberman meegrekregen. Dat het van tevoren matig werkt kan ik wel bij inkomen… die winkels zijn nog niet zo ingesteld op internet/telefoon reserveringen. Die dag heb ik zelf meerdere ski’s getest, was allemaal geen enkel probleem en erg leuk…

En toerski’s ik kan bij mij in de buurt zo 10 winkels bedenken waar je ski’s van 1,80-1,85 met tech bindingen kan krijgen.

Rogier op 12 sep 2019 14:44

Bizar, ben toen buiten het seizoen echt meerdere verhuren ingelopen en niks in de rekken zien staan. Enfin, of het komt doordat ik nauwelijks Frans spreek of pech heb gehad, ik kon echt niks vinden.

Ik heb een andere benadering gehanteerd. Geen lijstjes vooraf maar meer de strekking: Eerst koffie, dan aangeven niveau, wensen, huidige ski en wat we ervan vonden/anders wilden. Soort GiGi op zijn Frans zeg maar. Overal keurig en vriendelijk geholpen. Op basis daarvan advies en latten mee gekregen, onder meer de lt ti. een stel dynastars intense 10 en setje atomics voor mijn vrouw.

Edwin van Riel

@sneeuwkabouter dat wel of geen Frans spreken kan weleens een dingetje geweest zijn, voor @Rogier is dit iig geen struikelblok😉

LA NORMA😍☃️

Mwah, mijn Frans is ook sinds de middelbare school aardig in verval geraakt. Maar een klein beetje uit de voeten kunnen scheelt waarschijnlijk wel.

Edwin van Riel

Ik herken het zelf, ik spreek geen Frans🥶 krijg zo goed als alles voor elkaar wat ik wil maar kost regelmatig veel moeite vanwege de taal barrière, niet dat mijn Engels goed is maar nog vele Fransen spreken het niet of vertikken het nog steeds… Soms weet je dat er wel is wat je vraagt maar door het gehannes met de communicatie kom je er niet aan uit en ga je op zoek naar een andere winkel waar het wel lukt😃

LA NORMA😍☃️

Ik heb een andere benadering gehanteerd. Geen lijstjes vooraf maar meer de strekking: Eerst koffie, dan aangeven niveau, wensen, huidige ski en wat we ervan vonden/anders wilden. Soort GiGi op zijn Frans zeg maar. Overal keurig en vriendelijk geholpen. Op basis daarvan advies en latten mee gekregen, onder meer de lt ti. een stel dynastars intense 10 en setje atomics voor mijn vrouw.

evr66 op 12 sep 2019 15:53

Maar waar huur je dan? Ik durf toch wel te beamen dat de huurplekken die ik daar ken, vaak in de kelder zitten waar je in de wachtrij staat en er op grote schaal maar lukraak schoenen en ski’s uitgedeeld worden. koffie nog nooit van gehoord in een verhuur…

Bij de gemiddelde Skiset, Sport 2000 of Intersport is het meer lopende band-verhuur werk inderdaad. Maar de kleine onafhankelijke shops bieden vaak meer service in dat opzicht. De huurprijzen zijn echter ook gewoon volle bak, vandaar dat de meeste huurders aan die shops voorbij gaan. Dat ze hun (verhuur)assortiment niet online hebben staan is mij ook een doorn in het oog trouwens. Dat geldt overigens niet alleen voor Frankrijk.

@GiGi en dan inderdaad de gemiddelde. Want ook daar vind je soms prima deals de skiset in Puy 1400 heeft een assortiment om je vingers bij af te likken.

*bericht bewerkt door Rogier op 12 sep 2019 17:09

Click. Click. Peace

Ik ga meermaals per jaar naar de bergen, en ga daarbij graag naar verschillende gebieden. Bij al die gebieden hetzelfde materiaal om de voeten hebben schept mij wel een bepaald gevoel van vertrouwen. Die ski’s en skibotten ken ik onderhand door en door, en das fantastisch. Het gesleur neem ik er graag bij. Heb zelf voor mijn Stöckli’s destijds net geen 1000€ betaald, in Cervinia zag ik ze (het jaar dat ik ze kocht) voor een huurprijs staan van 50€/dag. Vaak hoor je dan « in België huren is goedkoper als ter plekke », helaas zit je dan evengoed met het « gesleur ».

Die ski’s waren er, servicebeurten niet inbegrepen, op een seizoen uit.

Is dat niet juist het probleem? Dat je vooraf nauwelijks kunt zien op de site wat ze precies hebben, laat staan reserveren. Vaak genoeg een andere ski meegekregen dan die ik gehuurd had. Maar vooral dus dat je maar moet afwachten wat ze hebben.

DrPhil op 12 sep 2019 13:39

ja hier ben ik volledig mee eens. Je weet nooit wat je krijgt. In drukke weken grote kans op restjes en geen keuze, en daarnaast vaak in een gemiddelde verhuur veel te korte skis.

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 13 sep 2019 07:58

De snowboards die ik gebruik zie ik zelden in de verhuur. Enkel bij testevents. En aangezien ik bijna het hele jaar door ook indoor ga boarden is eigen materiaal wel erg lekker. Zo weet ik ook dat het onderhoud “goed” is. Ik merk bijvoorbeeld vaak dat bij test events of huurspul de staalkanten net niet lekker scherp zijn.

Übung macht den meister!!!

Is dat niet juist het probleem? Dat je vooraf nauwelijks kunt zien op de site wat ze precies hebben, laat staan reserveren. Vaak genoeg een andere ski meegekregen dan die ik gehuurd had. Maar vooral dus dat je maar moet afwachten wat ze hebben.

DrPhil op 12 sep 2019 13:39

ja hier ben ik volledig mee eens. Je weet nooit wat je krijgt. In drukke weken grote kans op restjes en geen keuze, en daarnaast vaak in een gemiddelde verhuur veel te korte skis.

Skiwi87 op 13 sep 2019 07:58

Ik kan in mijn gebied zonder enig probleem via de site de nieuwe modellen boeken op maat en specificatie.
Rechtover m’n hotel.
Gratis waxen en slijpen wanneer je wilt, inbegrepen in de prijs.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Plaats een reactie