Verschil head i speed pro en i race pro

Hallo,
Ik wil mijzelf trakteren op een nieuw paar skies om flink op te trainen/door te groeien. Er zijn twee paar skies waar ik tussen twijfel de I speed Pro en de i race pro, beide van head. Ik weet alleen niet precies waarom je voor de i race zou kiezen of de i speed. Wie heeft er ervaringen mee?

Ik zoek een allround ski, een waarmee zowel korte bochten (op de kant, evenals geslipt door buckels) als lange bochten (carven, maar absoluut niet >20 omdat ik geen wedstrijdskier ben en geen ambities hiertoe heb). Ik heb een echte stijve GS van Nordica Doberman op 183, maar zoek dus bewust iets meer allround, kort, buckels en middellang.

Qua niveau ski ik denk ik best aardig, ik train minimaal 1x per week en daarnaast oefen ik ook nog wel eens vrij. Zomers ski ik op een gletsjer met een aantal enthousiaste skiers om nog meer de techniek te verfijnen. Het is nog niet perfect, maar ik werk er wel gedegen aan. Nu heb ik een 160 cm Salomon Equipe 3V daar trap ik door heen. Nu gebruik ik een oude i magnum 170 cm met verhoogde binding (soort raceplaat) Dit is echt een ski waarmee ik mij helemaal thuis voel en echt alles kan (kort buckels en middellang). Omdat ik zelf 70 kg weeg en 180 cm lang ben zoek ik net iets boven 170. Bij de i speed pro heb ik veel gelezen dat die op lichaamslengte moet worden gekocht. Maar vanwege mijn relatief lage gewicht en wens dat die door de buckels moet twijfel ik wat de beste ski hiervoor is.

Al het advies is welkom! Alvast mega bedankt,
Jasper

Het ziet er naar uit dat je een SL ski wil, en géén GS. Probeer dan de Head iSL of de Volkl Racetiger SL van 2019 en nieuwer.

Volkl racetiger sl zijn heerlijke skies voor korte tot middellange bochten. Super stabiel ook. Ik heb ze op 170cm, ben zelf 1.88m en 77 kg.

De genoemde Head skies hebben toch een meer een radius van rond de 17-18 meter?

I.Speed = GS
I.Sl = slalom
I.Race = medium radius

Pro slaat op de stijfheid van de ski (raceplaat o.a.). Pro is steviger dan de niet-pro versie.

De ispeed pro (consumenten GS is meer een directe vervanger voor je nordica Doberman GS. Mogelijk zelfs nog stijver door de race plaat.

De irace ken ik niet maar mogelijk minder stijf en makkelijker te skien zijn, maar of iets voor je zou zijn weet ik niet.
(medium radius bochten dus, post van GiGi)

Voor de buckels zou ikzelf je GS gebruiken.

*bericht bewerkt door Menn0 op 11 sep 2019 12:38

bedankt voor de reactie, ik was niet helemaal duidelijk geweest in wat ik nu precies zoek. Want de racetiger SL heb ik over nagedacht, maar bewust niet voor gekozen omdat ik geen slalom ski zoek. Daarvoor heb ik al de i magnum, misschien beetje te lang maar ze draaien zo makkelijk :D

Ik zoek dus een ski waarop ik meer kan carven dan op de i magnum, echt een ski om de techniek op te leren verbeteren. Maar niet zo enthousiast als de doberman, die heeft een radius van 23 meter en vind ik daarom niet te vergelijken met de i speed pro. De doberman is een geweldige ski maar ik haal er niet alles uit wat erin zit omdat de pistes vaak te druk zijn om echt voluit te gaan.

Dus ik wil echt lekker kunnen carven zonder 23 meter nodig te hebben, maar gewoon tussen de mensen op de piste (en de ronding van de ski kunnen volgen). Daarbij vind ik het ook prettig als de ski makkelijk kan draaien tussen de buckels door. Korte bochten hoeft niet, want daarvoor heb ik een slalom ski, maar alleen 23 meter bochten ga ik op de volle pistes niet genoeg gebruiken en is tussen de buckels niet prettig…

Gigi als ik jouw lijstje bekijk dan denk ik dat I race het beste hierbij past? Zijn er ook andere skies waarover ik kan nadenken?

Firebirds HRC (is nieuw van dit seizoen)?

De high-end ski's met medium radius zijn inderdaad de Blizzard Firebird HRC, Head WC Rebels i.Race, Atomic Redster X9. Eventueel de Fischer RC4 The Curv CB. Dit zijn allemaal ski's met de bouw van de consumenten GS- en SL-ski's van die merken.
Er zijn ook nog wat ski's die in dat opzicht net een treetje 'lager' zitten, maar nog steeds zeer interessant zijn als je een middenradius zoekt voor een gevorderde skiër: Blizzard Firebird Competition, Salomon S/Max Blast, Nordica Spitfire RB.

*bericht bewerkt door GiGi op 11 sep 2019 18:50

Misschien klinkt het een beetje vreemd en interpreteer ik de tekst wat verkeerd, maar je zoekt een ski waar je meer op kan carven dan de iMagnums? Dat zijn carvemonsters bij uitstek die toevallig ook nog eens vriendelijk zijn in de omgang. Je hebt ze trouwens in precies de goede lengte.
De redenatie dat de Dobermann’s voor dagelijks gebruik wat ‘too much’ zijn kan ik inkomen. Overigens is het niet zozeer dat ze niet te carven zijn bij lagere snelheden, maar bij hogere snelheden krijg je meer terug. Die zijn overigens erg geschikt als het op verbeteren van techniek aankomt.

Daarnaast denk ik eigenlijk dat een al te stijve ski niet bevorderlijk is voor echte techniektraining. Bij oefeningen op lagere snelheden zit je dat een beetje in de weg, terwijl het fijn is dat je kleine manipulaties vlotjes aan kunt voelen.

Desalniettemin zou de WC Rebels iRace Pro (in 170 of 175) best kunnen passen, hoewel ik van mening blijf dat een slalomlat je wel eens heel goed zou kunnen passen in 165. Je iMagnums hebben namelijk een radius van 13m, en de slalomlatten in die lengte zitten met een radius tussen de 12 en 13m…

Top bedankt voor de adviezen, ik ga morgen eens kijken wat het gaat worden!

Ik denk dat als je een dobberman gs met radius 23 goed kan skiën dat een Ispeed pro dan zeker een goede optie is om lekker te carven. Ik zelf heb ook een gs ski met radius 23plus en daarnaast de Ispeed pro voor wat meer relaxt skiën en easy carven (voelt dan haast aan als een slalom ski in vergelijking met radius 23) Ispeed pro is ook in Gelände te skiën al vind ik de schaufel voor de buckels wat stijf. Eigenlijk is voor de buckels een gs (lang en dun) juist beter dan een Ispeed pro of andere stijve cheater gs, deze hebben vaak een bredere voorkant, geldt ook voor curv van fischer.l en grijpt dan snel) Als je gewend bent aan gs zou ik zeker niet voor slappe i.race gaan van head Iig.

Ben je alleen echt opzoek naar makkelijke ski voor buckels dan kan je f19 overwegen, super licht en easy rocker. Alleen voor carven trap je er al snel doorheen, althans voelt zo omdat de ski erg licht is. Persoonlijk vind ik een lichte ski niet fijn. Maar goed smaken verschillen.

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 11 sep 2019 22:53

De ispeed pro relaxed skien…mennn ik ga me maar weer aanmelden voor les 😄😄blijven oefenen, zeggen ze dan 🙈

De ispeed pro relaxed skien…mennn ik ga me maar weer aanmelden voor les 😄😄blijven oefenen, zeggen ze dan 🙈

elisabeth101 op 11 sep 2019 22:54

En spinazie eten. Voor die dingen heb je serieuze kuiten nodig. 😉

Hoi skiwi87 dat stukje over het gevoel van skien had ik even nodig. Ik was bang dat met een 17 meter ski het gedrag van de ski meer richting de “echte” gs met een radius van 23 meter zou liggen dan bij een slalom ski. Maar jij schrijft dat het gedrag van de 17 meter gs dichterbij een slalom ligt dan een gs heb ik geen zorgen als ik tijdens een kerst-voorjaarsvakantie tussen veel andere mensen moet skien :)
Daarbij is voor relaxed skien toch echt nog werken aan techniek en proberen die heup steeds verder in de bocht te krijgen… ook tussen de mensen op de piste :D

Ja zeker als je doel is carven met heup naar binnen etc. Op basis van aantal keren dat je skiet en huidige ski ga ik ervan uit dat je sportieve skiet bent em goed kan carven. Dan kan zo’n i speed pro zeker voor het doel dat je hebt. Is wel goed te buigen en geeft veel terug. Fijner dan wanneer je een te slappe ski koopt. Ispeed pro is erg stabiel. Natuurlijk gaat dit verhaal niet op voor gemiddelde toerist die niet gesneden kan skiën of moeite heeft ski op de kant te krijgen.

Plaats een reactie