Wandelen op de piste

Ik vraag me af of je op of langs de pistes ook mag wandelen? Ik vind het wel zo leuk om tijdens het wandelen mijn skiënde reisgenoten tegen te kunnen komen. Ik heb gegoogeld, maar ik kan er nergens iets van vinden.

Nergens staat hard dat het niet mag geloof ik. Of het verstandig is of überhaupt lekker wandelt is een andere vraag. Maar als je op de piste loopt, doe dat dan wel aan de zijkant van de piste. Regel nummer 7 van dit rijtje FIS Pisteregels: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/733/Veilig_ski%C3%…
Overigens zijn er best wat skigebieden waar de (winter)wandelpaden de skipistes veelvuldig tegenkomen en kruisen.

IN principe mag dit (enkele lokale verordering daargelaten) , maar dan wel absoluut, aan de rand van de piste, daarmee zit je wel al snel aan wat nog redelijk lekker te wandelen is zeker als de sneeuw hard is is het snel te steil en te onhandig. Daarnaast is het ook behoorlijk gevaarlijk. Ik zou het eigenlijk afraden.
En zoals @GiGi zegt er zijn genoeg skigebieden waar wandelwegen en skipistes elkaar kruizen.
Verder is met elkaar afspreken in restaurantjes misschien wel de allerbeste optie ;-)

Click. Click. Peace

Te hard, maar ook vaak te zacht (bij elke stap 15 centimeter zakken houdt je niet lang vol)
En inderdaad (veel) te steil, zelfs al op een blauwe piste. Te steil in ieder geval om in rechte lijn omhoog te gaan. En aangezien zigzaggend dwars over de piste veel te gevaarlijk en simpelweg irritant is (zowel voor de skiers, maar ook voor jouzelf, je moet steeds wachten, of zenuwachtig proberen tussen de snelle skiers door te komen)…
Wandelen op de piste is simpelweg niet realistisch, alleen op aangewezen wandelpaden, die je inderdaad in veel gebieden hebt, ook door het skigebied.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 13 sep 2019 15:14

Vorig jaar in Serfaus geweest, samen met paar wandelaars.
We konden hen regelmatig kruisen en er waren wandelpaden.
Een aantal eettenten liggen ook aan die wandelroutes.

Verder kom ik regelmatig wandelaars tegen op de piste. Zolang ze bij het oversteken goed uitkijken, geen gekke toeren uithalen en gewoon gezond verstand gebruiken, lijkt er mij ook niets aan de hand.

En aangezien zigzaggend dwars over de piste veel te gevaarlijk en simpelweg irritant is (zowel voor de skiers, maar ook voor jouzelf, je moet steeds wachten, of zenuwachtig proberen tussen de snelle skiers door te komen)…

En dus zelfs verboden.

Click. Click. Peace

Heb wel eens een hardloper een piste zien oversteken. Was de kokkin van ons chalet, die haar middag besteedde aan hardlopen (trailrunning).
En dat was in Puy St. Vincent :)

Maar ik weet niet of daar meer van dat soort trails zijn. Off piste terug naar de lift ook wel over wandel paden geskied daar.

haha Jantienne zeker? (Of Ilonka?)

Daar zijn zeker wel wandelpaden die ook de pistes oversteken soms. En inderdaad terug vanuit Narreyroux ski ik Jantienne ook wel eens van de voeten ;-)

Click. Click. Peace

waarom niet lekker sneeuwschoenen huren. lekker langs blauwe de piste omhoog. gaat prima

echte mannen lopen naar boven,

haha Jantienne zeker? (Of Ilonka?)

Daar zijn zeker wel wandelpaden die ook de pistes oversteken soms. En inderdaad terug vanuit Narreyroux ski ik Jantienne ook wel eens van de voeten ;-)

Rogier op 13 sep 2019 15:49

Ilonka was het niet iig, en het was al weer wat jaartjes geleden, en ik me de naam van de dame niet meer herinneren. En vanuit de Narreyroux inderdaad lopen ook wat paden. Binnekort maar weer eens naar puy.

Meer vakantiedagen nodig, moet ook nog ergens wat skitrainingen inpassen.

En nog even voor de duidelijkheid:
Loop alsjeblieft niet op langlauf loipes! Met sneeuwschoenen(“raquettes”) mag je in sommige gebieden wel op bepaalde loipes lopen, maar dan alleen aan de kant, en zorg dus vooral dat je uit het “treinspoortje” blijft.
Als dat niet specifiek staat aangegeven dan hoor je ook met sneeuwschoenen van de loipe blijven.

Als je dus op een (topografische) kaart zit te kijken naar wandel routes, pak dan ook de langlauf route kaart en ski piste kaart erbij, omdat sommige van die paden/wegen die op de kaart als wandel route staan aangegeven ‘s winters misschien als ski piste/ langlauf loipe worden geprepareerd.

*bericht bewerkt door Slim op 13 sep 2019 16:43

Heb wel eens een hardloper een piste zien oversteken. Was de kokkin van ons chalet, die haar middag besteedde aan hardlopen

Menn0 op 13 sep 2019 15:46

Lopen als je zou kunnen skien…😪

Vorig jaar op de Seiser Alm waren heel veel wandelpaden tussen de pistes, veel wandelaars gezien

Als je als voetganger van Les Menuires naar Meribel wandelt ga je deels over een vrijwel vlakke piste. Vervolgens ga je diverse malen met stoeltjesliften en gesloten bakken, waarbij je skiërs in wisselende vaak prachtige panorama’s onder je ziet. Het hele gebied tot aan Meribel/Courchevel is een prachtige dagtocht voor wandelaars en momenten van samenkomen met skiërs.

Hen48

Plaats een reactie