nieuwe ski's

Goedemiddag allemaal,

ik ben een vrij gevorderde skiër op zoek naar nieuwe ski's.

Mijn gegevens:
man, 46 jr, 185 cm, 82 kg. Mijn niveau zou ik omschrijven als 7. Ik ski graag op snelheid.
De laatste 5 jaar ski ik 2 keer per jaar( week + lang weekend). Ik ski in principe alleen maar op de piste.

Ik ski nu circa 8 jaar op de Atomic VF 73, lengte 167. Daarvoor huur.
Na 8 jaar zou ik wel eens wat anders willen.
Vorig jaar een paar dagen op de head supershape magnum geskied.

Ik heb mijn oog laten vallen op de volgende ski's.

  1. Atomic X9 widebody
  2. Atomic X7
  3. Salomon S Max 10
  4. Salomon S Max 12

De Head Magnum vond ik persoonlijk tegenvallen.

Wat zouden jullie me aanraden. Andere mag uiteraard ook.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet,

Francis

Wat vond je tegenvallen aan de Magnum?

Wat vond je tegenvallen aan de Magnum?

DrPhil op 15 sep 2019 15:07

Bij hogere snelheid vond ik hem minder stabiel. Mijn huidige gaf me meer vertrouwen.
De lengte die ik had was 170 cm

Laat je adviseren op http://www.gigiski.com :D

Uitrusten doen we thuis wel!

Ah, dan kan het zijn dat je een ski zoekt die iets minder voordruk vraagt Francis. K2 iKonic 80Ti zou ook wel eens leuk kunnen zijn.
De x9 is wel een pak steviger dan de andere ski’s die je aanhaalt.

Even een open deur intrappen voor ons op het Forum. Maar voor iemand die nul weken lid is misschien nog niet.
Ga de ski’s waar je je oog op laten vallen eerst testen in de sneeuw. Dan merk je inieder geval de verschillen tussen de div.ski’s. @sicnarf
Soms zeer verhelderend.

Hoewel ik de laatste ben die zou stellen dat zelf testen onzinnig is, ben ik wel zo realistisch om te denken dat niet iedereen jaarlijks op een test-event komt waar alles te testen is wat je hartje begeert. Bij één (of een paar) shop(s) in het dorp wat ski’s vinden die überhaupt in de categorie vallen waarin je zoekt en die tijdens je vakantie testen is al ambitieus denk ik. Bij bijvoorbeeld Duijvestein binnenlopen en in Snowwolrd testen heeft ook beperkingen, in ieder geval het test-assortiment van Duijvestein. Prima om uit te vinden of je een slalom of GS-ski wil, of om te zien of je niet hopeloos ongelukkig wordt met een brede allmountain ski op de harde sneeuw. Maar dat is het ook wel zo’n beetje.

Ervaringen van anderen horen, reviews lezen en advies vragen is een goed alternatief. Wat dan handig is, is om die ervaringen/reviews/adviezen te relateren aan een ski die jij kent en die de reviewer kent. Los van wat de reviewer van die ski vindt die jullie beiden kennen - als je kan aangeven wat je ten opzichte van die ski meer of minder wil hebben (aan eigenschappen) kan wel erg helpen. Je hebt het dan namelijk al snel over de eigenschappen van ski’s (en minder over persoonlijke voorkeuren). En je hebt dus een gezamenlijk referentiekader.

Is zelf testen beter? Ja. Is dat een realistisch scenario? Niet per se. Op zoek naar dat gezamenlijk referentiekader is dan een goede manier om het over ski’s te hebben denk ik. Daarom heb ik in mijn profiel op deze site een linkje staan naar een lijst van alle ski’s die ik heb geskied. Die lijst wordt goed bijgehouden.

Even een open deur intrappen voor ons op het Forum. Maar voor iemand die nul weken lid is misschien nog niet.
Ga de ski’s waar je je oog op laten vallen eerst testen in de sneeuw. Dan merk je inieder geval de verschillen tussen de div.ski’s. @sicnarf
Soms zeer verhelderend.

Hooykaas op 15 sep 2019 17:52

Beste Hooykaas,

ben inderdaad 0 weken lid. Volg dit forum al maanden en lees met veel enthousiasme het forum.
Omdat ik al sinds vorige jaar aan het oriënteren ben naar nieuwe ski’s heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken om advies te vragen of dit forum.

  1. omdat ik het zelf niet meer weet
  2. omdat er veel mensen zijn op dit forum met mijns inziens veel ervaring.

nogmaals, nu maar eens lid geworden om jullie advies te horen.

Ga zeker testen kan niet alles testen en wil graag een richting.

Gr,

Francis

Beste Francis
Dank voor je reactie.
Je bent al een geoefende skier zo te lezen.Dat maakt het niet bepaald makkelijker voor de keuze van de ski.
Ik zou zeker op de site van GiGi kijken.
Je zou ook een filmpje van jezelf op de ski’s als je van de berg afkomt kunnen posten als je die hebt.Zodat we meer info krijgen.
Ik weet te weinig van de div. ski’s af om je advies te geven.

Zou ook graag willen weten wat eigenlijk in de loop der tijd de opvolger is van de Atomic VF 73.

Tsja, de Atomic D2 VarioFlex 73 was en is een beetje een instapski. Niet al te aggresief en zwaar. Hoewel er nogal uiteenlopende reviews over zijn. Iig een lage instap maar toch een stevige doorgroeiski.
Gezien de eerdere info vrees ik dat de iMagnums wat te heftig zijn geweest en je gebaat bent bij een wat soepeler ski.

De Atomic X5/X6 zou een opvolger kunnen zijn, maar kijk ook eens naar de X7 of de nieuwe Savor 6.
Verder blijf ik erbij de door mij eerder aangehaalde K2's te overwegen. Ook de moeite waard om te proberen. Of - als @Sjaak27 ze nog heeft - de Blizzard RcTi. Wellicht nog ergens mooi tweedehands te krijgen. Idealiter in 172, maar iets langer mag.

*bericht bewerkt door Bennie op 16 sep 2019 22:31

Gezien de eerdere info vrees ik dat de iMagnums wat te heftig zijn geweest en je gebaat bent bij een wat soepeler ski.

Bennie op 16 sep 2019 22:25

Of: je bent meer een slipper (waar de meeste Atomics ook erg goed in zijn) en de Magnum ligt je minder omdat die liever carvet. Dat voelt ook niet stabiel, maar heeft op zich niks te maken met de heftigheid van de ski.
Ik ken eigenlijk geen ski’s die instabiel aanvoelen omdat ze te heftig zouden zijn. Het omgekeerde wel, dat ze niet stevig genoeg zijn. Nu denk ik niet dat dat bij de Magnum het geval is, vandaar die andere gedachte.

@GiGi, wat gebeurt er met een ski die van nature graag bochten snijd, wat stijver is (dus niet door elk hoopje weggeduwd wordt) en ietwat weinig 'geïnitieerd' wordt maar vervolgens over een niet-biljartlakengladde piste wordt gejaagd? Hoe zou jij dat ervaren? Ik zoals de TS omschrijft iig (want ik heb dat ervaren).

*bericht bewerkt door Bennie op 16 sep 2019 23:31

Gezien de eerdere info vrees ik dat de iMagnums wat te heftig zijn geweest en je gebaat bent bij een wat soepeler ski.

Bennie op 16 sep 2019 22:25

Of: je bent meer een slipper (waar de meeste Atomics ook erg goed in zijn) en de Magnum ligt je minder omdat die liever carvet. Dat voelt ook niet stabiel, maar heeft op zich niks te maken met de heftigheid van de ski.
Ik ken eigenlijk geen ski’s die instabiel aanvoelen omdat ze te heftig zouden zijn. Het omgekeerde wel, dat ze niet stevig genoeg zijn. Nu denk ik niet dat dat bij de Magnum het geval is, vandaar die andere gedachte.

GiGi op 16 sep 2019 23:20

Als je ze in de backseat skiet (zoals het gros van de vakantieskiers) kan ik me prima voorstellen dat je dat op de Magnum omschrijft als niet stabiel/ weinig vertrouwen gevend. Iets dat een soepele ski vergeeft, slippend of carvend.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane Zo had ik het willen zeggen 👍 Absoluut mee eens.

Klopt helemaal. Mijn punt is echter vooral om te kijken naar een ski die makkelijk slipt, als dat je stijl is. Er zijn meer factoren die een ski instabiel doen aanvoelen. En het hoeft niet te betekenen dat de ski te stijf is. That’s all.

Zou er volgens jullie dan een ski zijn op mijn lijst die mogelijk bij me zou passen.
Dan zou ik deze eens als eerste kunnen testen.

Ik zou eens met de S/Max 12 beginnen. Echt een top ski en ik denk in het juiste straatje.


Deze video helpt misschien ook nog om de juiste richting te vinden.

thanks voor alle reacties. In december maar eens gaan testen.

Plaats een reactie