Andorra, gekkenwerk of stiekem een hele goede optie?

De vouwwagen staat weer opgeborgen en dan begint mijn zoektocht naar een leuke wintersport-reis weer. De afgelopen jaren zijn we met de kinderen in Oostenrijk en Frankrijk (val cenis) geweest. Nu kom ik op een mooi appartementencomplex uit in Andorra. Takke-eind weg (wij wonen in Belgisch Limburg) maar toen bedacht ik me dat de rit natuurlijk NIET over de route-du-soleil gaat. Omdat we aangewezen zijn op de schoolvakanties, zitten we altijd klem in de files.
Zijn hier mensen die met de auto in het hoogseizoen naar daar zijn gereden?
Afgelopen jaren hebben we ook zo’n 1000 km gereden naar onze bestemming en was het een lange lange rit vanwege de drukte… Kan me voorstellen dat de afstand in km’s naar daar veel verder is, maar de filedrukte nihil?

Het is zo’n 300km en 3u verder dan bijvoorbeeld Serre Chevalier. Uiteindelijk valt dat nog wel mee - zeker als je de reis op kunt delen in twee stukken (vrijdag al een paar uur rijden, en de vrijdag erop misschien ook na de laatste skidag). Ik zou zeggen, probeer het eens! Alternatief kun je met vliegtuig naar Barcelona of Carcassonne.

Mr. Slow

Takke-eind weg (wij wonen in Belgisch Limburg) maar toen bedacht ik me dat de rit natuurlijk NIET over de route-du-soleil gaat. Omdat we aangewezen zijn op de schoolvakanties, zitten we altijd klem in de files.

G11ling op 16 sep 2019 21:23

Op het begin van een Franse vakantieweek over Parijs rijden om de autoroute du soleil te vermijden zou wel eens kunnen tegenvallen. Zeker eerst controleren of de Parijzenaars dan ook vakantie hebben 😉.

Ik ben een paar keer die kant op geweest met de auto en hoofdzakelijk rond Parijs oponthoud gehad vanwege files. Na Parijs kun je eigenlijk gewoon normaal doorrijden, dus als je het eerste stuk goed timed of een slimme route er omheen neemt zou ik gewoon gaan. Op bestemming is het eigenlijk alleen erg druk als de Fransen en Spanjaarden er tegelijk zitten, voornamelijk de 2 weken na Kerst. Vanaf 3 Koningen is het weer rustig. In welke plaats heb je het appartement gezien?

Ik overweeg nu om naar Vall Nord en dan een hotel (patagonia) in Arinsal te nemen. We willen daar de eerste kerstweek naar toe en aan de prijzen te zien zijn de Spanjaarden dan nog aan t werk. Vall Nord is een wat kleiner gebied zag ik al. Toch verwacht ik dat we ons daar wel een week kunnen vermaken.
Ik heb ook wat accomodatie rondom Grand Valira gevonden, maar alleen al de skipasprijs komt bijna 500 euro hoger uit. Ook parkeren en acco is een stuk duurder. Krijg je wel meer pistekm’s voor terug…

We denken nog even door, maar niet te lang meer denk ik. Zin in de voorpret :-)

Grand Valira is wel een leuk gebied met zo’n 200km. Ik zat zelf altijd in Pas de la Casa. Met als nadeel dat je eerst flink wat meters moet afleggen om het andere deel te komen. In Soldeu zit je een heel stuk centraler. Vanuit Encamp moet je altijd met de cabinelift op en neer naar het skigebied. Prima te doen totdat het hard gaat waaien! Arinsal met Vall Nord is een leuk gebiedje, ben er 1 dagje ooit eens geweest met super condities.
Let er wel op dat je Andorra maar op 2 punten kan binnen komen, aan de oostkant bij Pas de la Casa en in zuidwesten vlakbij de hoofdstad. Dus de bestemming Arinsal bereik je alleen door heel Andorra te doorkruisen!

.
Let er wel op dat je Andorra maar op 2 punten kan binnen komen, aan de oostkant bij Pas de la Casa en in zuidwesten vlakbij de hoofdstad. Dus de bestemming Arinsal bereik je alleen door heel Andorra te doorkruisen!

Marijnt op 20 sep 2019 07:47

Kan ook zijn dat half Frankrijk daar staat aan te schuiven om in Andorra kerstinkopen te gaan doen. Ik ben er alleen nog maar in de zomer geweest, en toen was er een hele processie van Fransen naar de hypermarchés net over de grens.

Thanks voor de tips! Ik denk dat we pas aankomen als de meesten hun acco al hebben bereikt 🤪 dus voor files in Andorra maak ik me niet zo druk.
Il heb net geboekt. Toch voor Arinsal/vallnord gekozen. Ik had zo’n dijk van een aanbieding gevonden!
Het gekke is dat de eerste kerstweek de prijzen bij veel hotels bijzonder laag liggen. De man van het reisburo verbaasde zich er ook al over.
Wij zitten nu voor 400 pp in een 4* hotel, met HP en skipas. Wil ik best een stukje voor rijden 👌

Thanks voor de tips! Ik denk dat we pas aankomen als de meesten hun acco al hebben bereikt 🤪 dus voor files in Andorra maak ik me niet zo druk.
Il heb net geboekt. Toch voor Arinsal/vallnord gekozen. Ik had zo’n dijk van een aanbieding gevonden!
Het gekke is dat de eerste kerstweek de prijzen bij veel hotels bijzonder laag liggen. De man van het reisburo verbaasde zich er ook al over.
Wij zitten nu voor 400 pp in een 4* hotel, met HP en skipas. Wil ik best een stukje voor rijden 👌

G11ling op 20 sep 2019 10:09

Dat zijn normale prijzen in Vallnord buiten het seizoen, wij gaan daar zo goed als iedere paasvakantie naartoe. (Maar wij nemen wel dagelijks elders een skipas, wij doen zowel Vallnord (Pal-Arinsal), Arcalis & Grandvalira. (Meestal vertrekken vanop de parking in El Tarter dan.)

Mispak je echter niet aan de waarschuwing die hierboven gegeven werd over de files richting de grensovergang met Andorra. Elke zaterdagochtend dat we daar weer wegrijden staat het daar vanuit Frankrijk letterlijk muurvast (Minstens 3 uur extra) met Fransen die puur naar Pas de la Casa gan om tax-free inkopen te doen.

Ik zorg altijd dat ik daar voor 07:00 's ochtends boven ben om die miserie te vermijden.

Hotel Patagonia is voor die prijs zeker een aanrader door z’n ligging vlak aan de lift.
Het restaurant is echter wel echt een “refter” en het eten is niet om over naar huis te schrijven. (Maar wat wil je ook voor die prijs…)

We gaan proberen om in 1 dag naar daar te rijden, ik mag hopen dat er geen files zijn in de avond? Beetje goed plannen om vroeg voorbij Parijs te zijn en dan hopen op een rustige doortocht. We vertrekken vanuit Belgie, zou een dikke 1250 km zijn… En valt t tegen,dan hebben we een week om van de teleurstelling te bekomen 😊 En een gewaarschuwd mensch…
En eten, tja, als vegetarisch gezin is Spanje eigenlijk sowieso een moeilijk land, zal in Andorra niet anders zijn. We rekenen nergens op, kan t alleen maar meevallen. Ik ben al bijna 30 jaar vegetarier dus ik ken nog de tijden van 3 weken omelet of sla als we op vakantie waren, omdat er niks anders was 😳

Files alleen gezien bij zware sneeuwval, dan is de grensovergang vanuit Pas de la Casa richting Frankrijk pas laat vrij, die doen de Fransen op het laatst pas. Verder valt het volgens mij wel mee. Prijzen zijn aantrekkelijk omdat het een kleiner gebied is en die eerste week nog weinig Fransen en Spanjaarden, die komen meestal vanaf 2e Kerstdag. Veel plezier in elk geval!

Via Reims, Troyes, Orleans en dan strak naar beneden richting Toulouse en verder. Dan zou je de drukte moeten kunnen vermijden en er is ook een heel stuk zonder tol omdat er geen route national als alternatief is.

Thanks voor de tip Spam!

Vorige week teruggekomen van een prima weekje Andorra. Onderweg alleen bij Parijs vertraging opgelopen. Maar in 14u hebben we de reis volbracht. Vallnord ligt inderdaad een uur verder dan Grandvalira. Kan me wel indenken dat bij zware sneeuwval, de reis langer duurt.
Skigebied viel me erg mee. Heel veel snowboarders (40%). Nog nooit meegemaakt.
Door stevige wind was de gondelverbinding tussen Arinsal en Pal de eerste 2 dagen gesloten. Met de auto naar Pal, parkeren naast de lift, en gáán… Personeel is overal bijzonder vriendelijk. Met Engels kom je er ook dus geen zorgen. We hebben bij geen enkele lift langer dan 2 a 3 minuten hoeven wachten. Regelmatig gewoon de lift ingeboard. Ik kan me voorstellen dat bij verse sneeuw de offpiste stukken erg speels en leuk zijn.
Verbinding tussen de 2 deelgebieden is wel wat kunstmatig. Je bent vanuit Arinsal lang bezig om aan de andere kant te komen. Toch bieden beide gebiedjes een heel andere sfeer dus het is leuk om beide delen te doen.
Al met al een topweek gehad. Maar voor 63 km gaan we niet nog een tweede keer naar Vallnord, dat is toch net te beperkt voor ons 4.
Overigens viel me op hoeveel “reclame” er werd gemaakt voor wintersporters met een beperking. Lessen en hulp voor visueel en andere handicaps werden nadrukkelijk aangeboden. Heb ik nog niet vaak zo gezien.

Ik ben een keer naar Granvalira geweest. Ook dit wordt echt onderschat en is veel groter dan Vall Nord. De reis valt erg mee. De gemiddelde snelheid ligt makkelijk boven de 100. Hele nette appartementen en mooie ruime hotels met meestal demi-pension. Relatief goedkoop en weer eens wat anders. Door de zuidelijke ligging groeien er tot 2300 m bomen.
De meesten zien op tegen de reis maar dat valt heel erg mee. Meestal is er geen kip op de weg en je kan echt goed doorrijden.

Ik ooit keer met de bus naar Andorra gegaan . Ik moet zeggen viel een 100% mee de afstand .

@Marko2 Grand Valira is 200km piste, dus inderdaad een stuk groter dan Vall Nord!

@Marko2 Grand Valira is 200km piste, dus inderdaad een stuk groter dan Vall Nord!

Marijnt op 6 jan 2020 21:42

Ja dat is echt een groot en leuk gebied. Sommige liften zijn wat ouder (mogelijk ondertussen al vernieuwd) maar het gebied is zeker demoeite waard en doet niet onder voor veel gebieden in de Alpen.
Ik wil zelf zeker nog een keer terug en ik kan het aanraden. Vooral als je een keer wat anders wilt.

Hoeveel ben je eigen kwijt aan péage heen en terug vanuit BE/NL?

Bla, bla, bla.

Hoeveel ben je eigen kwijt aan péage heen en terug vanuit BE/NL?

bartvwg op 8 jan 2020 14:49

Heb nog een spreadsheet uit 2012 teruggevonden toen ik dat traject als reisleider deed, en m’n kosten dus moest binnenbrengen:

Ticketnr. Date Item Cost
4 31-Mar-2012 Peage Paris - Vierzon € 18,70
6 30-Mar-2012 peage dourges - Paris € 15,40
7 31-Mar-2012 Peage Gignac _ Montauban € 12,10
9 31-Mar-2012 Peage Montauban - Toulouse € 3,20
10 31-Mar-2012 Peage Toulouse - Pamiers € 5,30
11 31-Mar-2012 Tunnel Envalira € 6,40
47 15/apr/12 tunnel Envalira € 6,40
48 15/apr/12 Peage Toulouse - Pamiers € 5,30
49 15/apr/12 Peage Montauban - Toulouse € 3,20
50 15/apr/12 Peage Gignac _ Montauban € 12,10
51 15/apr/12 Peage Paris - Vierzon € 18,70
52 15/apr/12 peage dourges - Paris € 15,40
Total € 122,20

Hou er rekening mee:

  • Dit is 2012, ondertussen ongetwijfeld duurder
  • Dit is de snelste route, bepaalde stukken zijn zeker te omzeilen (Bvb. de Tunnel D’envalira)
  • Dit is steeds 's nachts in het weekend gereden. (In geval van variabele tarieven.)

Hoeveel ben je eigen kwijt aan péage heen en terug vanuit BE/NL?

bartvwg op 8 jan 2020 14:49

op https://www.autoroutes.fr/index.htm kan je berekenen hoeveel het ongeveer kotst.
De peage kosten staan er op alsook de brandstof kosten als je dat ingeeft.

@flap20
En dan nog de kosten om de wagen binnenin te laten kuisen 🤔 “kotst”. 😆

Born to run. B.S.

Die kosten zijn ongeveer hetzelfde voor als je naar de Franse Alpen rijdt. In Duitsland en Oostenrijk heb je geen peage.
Anderzijds ga je ook niet op vakantie om geld te besparen.Voor mij is de peage geen reden om niet voor een bepaalde bestemming te kiezen.
Als zo’n telepeage badge neemt lijkt het net of je gratis er door mag als VIP :)

In Duitsland en Oostenrijk heb je geen peage.
Anderzijds ga je ook niet op vakantie om geld te besparen.Voor mij is de peage geen reden om niet voor een bepaalde bestemming te kiezen

Marko2 op 8 jan 2020 16:37

In Oostenrijk wel hoor, o.a. op de Brenner.
Mij maakt het ook niet uit, maar samen met de extra brandstofkosten én om uiteindelijk in een soort Frans skidinges aan te komen: non merci. 😜

Bla, bla, bla.

Wij hebben een tolbadge en we hebben nog niet de afrekening ontvangen. Wel ideaal, mer 30km/u door de poortjes rijden. Ik snap overigens biks van al die Fransen die geen badge hebben en dus gewoon in de rij aansluiten! Je zou zeggen dat het voor hen sowieso de moeite waard zou zijn om zo’n ding aan te schaffen. Wij zijn over Orleans-Limoges-Toulouse gereden en daar zit een heel groot stuk tolvrij bij (400-450 km?)
Tanken in Andorra is ook een leuke aangelegenheid. Ongeveer 1,20€ de liter (E5)

Tanken in Andorra is ook een leuke aangelegenheid. Ongeveer 1,20€ de liter (E5)

G11ling op 8 jan 2020 22:58

Net ietsiepietsie goedkoper dan in Oostenrijk. ;)

Bla, bla, bla.

Even opgezocht, tol bedroeg totaal 117euro (retour) door Frankrijk en 2 maal 6,40 voor de tunnel bij Grandvalira.

Plaats een reactie