Keuzes...

Met een beetje geluk, gaan we aankomende voorjaarsvakantie (regio Noords, dus een week eerder dan de rest) weer op wintersport, nog niet zeker, dus ook niks geboekt. We zijn met een grote groep van alle niveau's. Alvast een beetje speurwerk op websites gedaan kom ik op de volgende Skigebieden/Dorpen:
-Les Arcs
-La Plagne
-Val Thorens (Les Trois Vallees)
-Les Saisies (Espace Diamant)
-Flaine (Le Grand Massif)
-Les 2 Alpes
-St. Francois Longchamp (Le Grand Domaine)

Hoe beoordelen jullie deze plaatsen in deze periode op basis van: Drukte(op de weg en op de pistes), Apres-ski, Variatie en Sneeuwzekerheid.

Benieuwd naar jullie reacties :)

Les Saissies is echt allealleen leuk voor beginners. Heb je een gemengde groep, dan zou ik een andere bestemming kiezen.

geen van bovenstaande. Oostenrijk is veel leuker ;)

echte mannen lopen naar boven,

@martijnuiterwijk Snap ik, maar Oostenrijk voor zulke groepen is al het betaalbare al weg, heb je ervaring in een van de bovenstaande gebieden

met hoeveel man zijn jullie?

echte mannen lopen naar boven,

@martijnuiterwijk
15 tot 20 personen
11 tot 50 Jaar
Beginnende skiërs en ‘voorzichtige’ volwassenen tot gevorderde skiërs die uitdaging zoeken
Een gemixt gezelschap dus…

Zelf geen ervaring nog met bovenstaande gebieden.
Apresski voor ons nooit een belangrijk criterium, dus daar kan ik niet over oordelen.
Maar om er twee aan je lijst toe te voegen; de laatste keren dat ik met een grote groep op wintersport geweest ben (met verschillende niveaus en wensen) waren we naar alle tevredenheid in Risoul (enkele appartementen naast elkaar in één gebouw, eentje omgetoverd tot gemeenschappelijke woonkamer, ski in ski out, voor beginners en gevorderden fijne pistes) en in Portes du Soleil (Chatel), waar we via airbnb een groot chalet hadden maar met de auto naar de handigste lift reden ‘s morgens. PdS heeft echt voor ieder wat wils.

Maar goed, hiermee help ik je niet verder, maak hooguit je lijst wat langer… sorry!

*bericht bewerkt door Marije77 op 21 sep 2019 16:42

❄️

Zoals in je vorige topic reeds aangegeven, is die week de drukste week in de Franse Alpen omdat zowel regio Marseille als regio Parijs dan vakantie hebben. https://www.wintersport.nl/forum/topic/477783

Mr. Slow

@Quick staat ook Noordalpen meer Parijs, Marseille meer Zuidalpen. Eigenlijk is dit de enige week dat de vakantie mogelijk is, welk van de plekken, zou de drukte het beste aankunnen?

Parijs heeft die week vakantie. Alle gebieden kennen dan topdrukte.
De vallei naar LA en LP zal verstopt staan, naar VT ook.
Les Saisies is ook topdruk dan. Nog redelijk aan te rijden, maar het gebied heeft aardig wat oudere liften (rond Les Saisies nog het modernst maar toch). Wachttijden zulken hier langer zijn dan in VT of LA. SFL is ook wat ouder qua liften.
LA en LP hebben een paar bekende bottlenecks qua drukte. Die zijn deels omzeilbaar, maar toch.
Qua apres ski, tja, het is Frankrijk. In Les Saisies zijn het een paar terrasjes en vooral restaurants, je kunt er op diverse plekken goed eten.
In LP is het sterk afhankelijk van het dorp waar je zit. Centre en Belkecote hebben een redelijk aanbod, de overige dorpen zijn wat beperkter. Eventueel Les Coches, maar verwacht geen enorm aanbod.
Qua sneeuwzekerheid zou ik me in geen van de gebieden druk maken, overal prima, ook in het lagere Les Saisies is dit geen enkel probleem. In variatie lijken de hogere gebieden het meest te bieden, maar rond Les Saisies is het toch ook behoorlijk uitgestrekt en er is zelfs genoeg uitdaging te vinden (hoewel het op dat punt wel beter is in LP/LA en VT)
Uit L2A zou ik wegblijven, qua drukte en variatie. Je kunt er wel redelijk apres skiën voor Franse begrippen, maar gebiedstechnisch vind ik het de minste.

Misschien iets in Italië zoeken?

.

Grand Massif is best te doen qua drukte op de pistes wegens veel uitwijkmogelijkheden naar Les Carroz, Samoens,Morillon en Sixt.
Op de weg daarentegen zal het sowieso druk zijn in die periode zoals reeds door anderen aangegeven. Après-ski stelt weinig voor daar.
Zoals @Marije77 ook al aangaf is Risoul/Vars ook een mogelijkheid maar zal druk zijn wegens publiek uit 't zuiden

*bericht bewerkt door dan58 op 21 sep 2019 18:29

Born to run. B.S.

@Quick staat ook Noordalpen meer Parijs, Marseille meer Zuidalpen. Eigenlijk is dit de enige week dat de vakantie mogelijk is, welk van de plekken, zou de drukte het beste aankunnen?

NiekBakker op 21 sep 2019 16:53

Ik zou dus niet naar Frankrijk gaan in die week. Beter naar een ander Alpenland.

Mr. Slow

Ipv Val Thorens zou je St Martin de Belleville kunnen nemen. Ligt lager, maar dat zou op dat moment geen probleem met de sneeuw mogen geven. Veel meer sfeer dan VT en ligt centraler in het gebied, ttz. je kunt heel snel naar zowel Les Menuires skieën, als ook naar Meribel. Verkeersdrukte kan wel tegenvallen.
Je zou ook Chatel kunnen overwegen, als je via Zwitserland rijdt heb je maar ongeveer km na de snelweg te doen en minder druk dan naar de andere gebieden

Het Grand massief kan de drukte over het algemeen goed aan. De liften zijn daar de laatste jaren flink gemoderniseerd en je hebt veel brede pistes met voor ieder wat wils, van erg steile buckelpistes tot hele lange mooie groene pistes voor de beginners. Nergens extreme wachttijden, ook is het erg goed bereikbaar vanuit Nederland en heb je niet echt zware bottlenecks onderweg. De Tartentaise vallei naar de grote gebieden daar (3 vallees, Paradiski, La Rossiere, Tignes val d’Isere, Valmorel) Staat daar in die week op de zaterdag altijd helemaal vast met vele uren file voor het doseerlicht in Moutiers. Een ander gebied dat ik eventueel kan aanraden is Alpe d’Huez, het is ook groot met een grote variatie aan pistes en erg uitgestrekt. De enige lift waar het daar flink druk kan zijn is richting de pic blanc.

Born to Ride

Als ik het zo een beetje lees zou ik La Plagne wel aanraden. Bij Trois Valleés verzuip je van de keuze. Qua uitgaan natuurlijk wel goed daar…!
Les deux Alpes vind ik persoonlijk niet zo boeiend. Les Arcs hetzelfde verhaal, al heb je daar wel wat uitdagende pistes.

Ipv Val Thorens zou je St Martin de Belleville kunnen nemen. Ligt lager, maar dat zou op dat moment geen probleem met de sneeuw mogen geven. Veel meer sfeer dan VT en ligt centraler in het gebied, ttz. je kunt heel snel naar zowel Les Menuires skieën, als ook naar Meribel. Verkeersdrukte kan wel tegenvallen.
Je zou ook Chatel kunnen overwegen, als je via Zwitserland rijdt heb je maar ongeveer km na de snelweg te doen en minder druk dan naar de andere gebieden

Errant op 23 sep 2019 13:34

Leukste dorpje in L3V in mijn optiek. Klein, authentiek zonder smerige hoogbouw en een prima verbinding met de rest. 2 liftjes omhoog (middenstation is overstap van ca 20 meter lopen) en je staat op de kam waarna je direct kunt afdalen naar Meribel (linksaf) of Les Menuires (rechtsaf)…

Niet veel meer te krijgen, maar deze is nog vrij in de genoemde week: https://nl.ski-france.com/skigebied-3-vallees/saint-martin/c…

Skibus stopt daar voor de deur en lopend is het een paar minuutjes (paar honderd meter) over de goed begaanbare straat naar boven…

Plaats een reactie