Slijtage Waxlaag op indoorpiste

Ik ben meerdere keren bij de indoorpiste in Bottrop geweest (600 meter lang, dus smullen). Wat mij opvalt is dat na een paar afdalingen mijn snowboard bij hogere snelheid een soort van afgeremd wordt door de sneeuw. Mijn vrouw had dezelfde ervaring met haar ski’s.
Nu zag ik laatst van Holmenkol speciale indoor wax en deze aangeschaft. Afgelopen weekend met de versgewaxte board en ski’s richting Bottrop getogen en het resultaat was fantastisch! Het gleed geweldig! Ook onderaan de piste, waar deze omhoogloopt kwamen we bijna tot aan de lift. Dit was nog nooit eerder gebeurd.
Echter… na 4 of 5 afdalingen kwam tot onze verrassing het oude euvel terug en voelde de sneeuw weer stroef tijdens het glijden.

Kan iemand vertellen wat hieraan te doen is?

Ik kan me haast niet voorstellen dat we iets fout doen met waxen want dat doen we al jaren zelf en in de natuursneeuw 2 a 3x per jaar, maar ook heel soms de bezoeken aan SnowWorld Zoetermeer geeft dit geen enkel probleem.

Bij voorbaat dank voor reactie. Ik kan me niet voorstellen dat we de enigen zijn met dit probleem.

Wax slijt indoor doorgaans harder dan gewoon buiten, maar Bottrop heeft ook wel echt hele slechte sneeuw.

Klinkt als te weinig wax, bedoel daarmee dat je je ski’s en boards eerst meerdere keren moet waxen om alle poriën te vullen met wax om langer te kunnen genieten van goed gewaxte spullen, succes☃️

LA NORMA😍☃️

In Bottrop zit er ook heel veel vuil en zand in de sneeuw, waardoor je waxlaag ook sneller slijt.

Toevallig werd mij van de week verteld bij Duijvestein dat de Indoor wax een mix is van de blauwe en rode waxen (betamix en ultramix)…dus ja ook wel stuk marketing (ik gebruikte al de blauwe variant).

Edit: ik ervaar ook dat wax veel sneller slijt op een indoorpiste. Maar niet dat het minder glijdt ofzo. Meer dat je sneller opnieuw moet waxen.

Ik was laatst voor het eerst in Zoetermeer op van die huurskies, mijn eerste reactie was dat ik skiede op schuurpapier.

Ja die huurski’s zien in hun hele leven geen wax of vijl.

Ja die huurski’s zien in hun hele leven geen wax of vijl.

GiGi op 22 sep 2019 20:50

Dat is niet helemaal waar. Ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat een bepaald percentage van de ski’s jaarlijks word gewaxt en geslepen.

Übung macht den meister!!!

ben al lang niet meer in bottrop geweest, maar ik herinner 't mij als veel ijs & vervuiling ivm die trage rubber band

Allemaal bedankt voor de reacties

Hoeveel lagen indoorwax heb je erop zitten? Kan zijn dat doordat het al sneller slijt je gewoon een betere basis moet hebben met meerdere laagjes waardoor je belag beter vezadigd is.
Slaat je belag wat wit uit na een sessie bijvoorbeeld? Dan is er sprake van te weinig wax in je belag.

Ligt het er ook niet aan dat je op rubber banden naar boven wordt getransporteerd? Je staat nooit helemaal stil op die band en ik kan me voorstellen dat de wrijving tussen rubberen band en ski’s niet bevorderlijk is voor de wax-laag.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik denk dat dat het is Sheila. Voor 1 dagje Bottrop 1 laag indoor wax aangebracht.

Rubber band maakt niet uit trouwens.
Als snowboarder sta je er dan toch niet op.

Ik vind dat lagen verhaal met wax redelijk kolder, maar dat is mijn mening. Ik breng wax aan met een strijkijzer zonder stoomfunctie uit 19noach, hippe naam een wax ijzer. Toegepaste wax is een wax voor alle omstandigheden ik geloof merk swix.
Belangrijkste breng het geheel langzaam op temperatuur, dus lage stand strijkijzer en langdurig over de gesmolten wax en belag blijven strijken, voelt de bovenkant van de ski warm aan dan is het goed. Ski laten afkoelen schrappen en belag borstelen voor de show.
Als je hierna een tweede laag zou aan brengen om zgn poriën te vullen ga je de afgekoelde laag weer laten smelten en vermengen met weer een laag? Leuke vulling van je tijd als je echt maar dan ook echt niets te doen heb. Nogmaals is slechts mijn mening.
Voor het topic:
Dit is voor mij meer dan voldoende ook indoor in Zoetermeer maar daar vind ik echt goede sneeuw liggen.

*bericht bewerkt door Geenen op 23 sep 2019 19:33

.

Doordat de sneeuw van Indoor piste eigenlijk cruched ice is slijt de wax er behoorlijk snel af. Na een paar afdalingen is het effect zo goed als weg. Het enige wat echt helpt is er voor zorgen dat er met de regelmaat nieuwe structuur in het belang gezet wordt.

Buiten temperatuur en vochtigheid is vuil de grootste vijand van de sneeuw. Helaas is dit vuil bijna niet zichtbaar, het komt vooral door de uitstoot van de piste Bully en de restanten van de wax die op onze ski’s zit.

Doe maar eens een hotscrape op een ski die je al een tijdje Indoor gebruikt. De wax restanten zien er uit als koffiedrets.

Rentals van de Indoor baan worden bij mijn weten nooit gewaxed! Wel af en toe (max 2/jaar) geslepen en structuur op gezet.

Schiheil ⛷🏂🎿

Ik vind dat lagen verhaal met wax redelijk kolder, maar dat is mijn mening. Ik breng wax aan met een strijkijzer zonder stoomfunctie uit 19noach, hippe naam een wax ijzer. Toegepaste wax is een wax voor alle omstandigheden ik geloof merk swix.
Belangrijkste breng het geheel langzaam op temperatuur, dus lage stand strijkijzer en langdurig over de gesmolten wax en belag blijven strijken, voelt de bovenkant van de ski warm aan dan is het goed. Ski laten afkoelen schrappen en belag borstelen voor de show.
Als je hierna een tweede laag zou aan brengen om zgn poriën te vullen ga je de afgekoelde laag weer laten smelten en vermengen met weer een laag? Leuke vulling van je tijd als je echt maar dan ook echt niets te doen heb. Nogmaals is slechts mijn mening.
Voor het topic:
Dit is voor mij meer dan voldoende ook indoor in Zoetermeer maar daar vind ik echt goede sneeuw liggen.

Geenen op 23 sep 2019 19:26

Als je belag niet goed vol gewaxt is dan trek je dat ene kleine laagje er zo uit met een indoorsessie en dan wordt het al snel een stuk minder glijden. Ben persoonlijk ook geen voorstander voor hoe meer laagjes hoe beter maar het gaat er vooral om dat je belag goed 'vol’gewaxt is. De een waxt graag in 1 à 2 dikkere lagen en er zijn er bij die met meerdere lagen hun belag volwaxen. Ieder z’n voorkeur, zolang je zelf maar het idee hebt dat het afdoende is als je op de ski’s staat voor een indoorsessie, skidag, etc. En als je tot de conclusie komt dat je waxlaag niet voldoende is voor wat je voor ogen had, dan heb je of de verkeerde wax voor de omstandigheden of er zit te weinig op (en dat zie je dan weer aan de witte waas op je belag die langs de staalkanten begint)

En voor de onervaren waxers die evt meelezen; wax hoort in je belag te trekken en is dus geen laag erop ;)

Ik snap die meerdere ¨laagjes¨ ook niet; volgens mij smelt het samen tot 1 dikke laag. Ik breng altijd maar 1 laag aan en strijk die een aantal keer in (meestal dagelijks, gedurende een week ofzo). De waxlaag lijkt door het instrijken steeds dunner te worden (de wax wordt opgenomen door het belag) .

Ik snap die meerdere ¨laagjes¨ ook niet; volgens mij smelt het samen tot 1 dikke laag. Ik breng altijd maar 1 laag aan en strijk die een aantal keer in (meestal dagelijks, gedurende een week ofzo). De waxlaag lijkt door het instrijken steeds dunner te worden (de wax wordt opgenomen door het belag) .

Martin7182 op 23 sep 2019 23:00

ook een prima manier om je belag goed in te waxen :)

Tijd voor een “hot box” @martin7182

Maar waar gaan we die dan weer laten ;)

Edwin van Riel

Tijd voor een “hot box” @martin7182

Maar waar gaan we die dan weer laten ;)

evr66 op 24 sep 2019 19:35

Een infrarood waxer neemt minder plek in beslag. Laat maar weten als je er 1 hebt. Dan kom ik graag eens langs. ;)

Übung macht den meister!!!

Wat doet dat infrarood eigenlijk?

@elisabeth101 Alleen verwarmen volgens mij, moet kunnen dus

@rfkangoo: ski’s zijn bepalend voor de afmetingen. Zal ns kijken wat er kan met Ir knutselen. Lijkt me wel ideaal. Beetje flink wat erop en 2-4 uur afbakken. 1* krabben en klaar ;)

Edwin van Riel

Wat doet dat infrarood eigenlijk?

elisabeth101 op 24 sep 2019 22:48

Warmte afgeven.

Übung macht den meister!!!

@elisabeth101 Alleen verwarmen volgens mij, moet kunnen dus

@rfkangoo: ski’s zijn bepalend voor de afmetingen. Zal ns kijken wat er kan met Ir knutselen. Lijkt me wel ideaal. Beetje flink wat erop en 2-4 uur afbakken. 1* krabben en klaar ;)

evr66 op 25 sep 2019 07:38

Je hebt een rail langs de muur oid. die je zo lang maakt als je ski’s. De waxer gaat dan over die rail heen en weer. En na gebruik berg je het weer op.

Übung macht den meister!!!

Nee, die wil ik niet. Hebben ze vaak in shops ook. Dan kun je iedere dag opnieuw beginnen. Zit meer aan zoiets te denken: http://www.nordicskiracer.com/news.asp?NewsID=448#.XYsgAEYza…

Edwin van Riel

Plaats een reactie