Oakley Flight deck: welke keuze

Hi,

Ik ben op zoek naar een nieuwe skibril en heb mijn keuze laten vallen op de Oakley Flight deck. Ik ben er nog niet helemaal aan uit of ik de normale of de XM variant neem, maar dat besluit ik wel wanneer ik ga passen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is jullie ervaren met de verschillende lenzen. Ik twijfel of ik de Rose + black moet nemen of de Hi pink + sapphire/ Torch. Ik ben een beetje bang dat bij de eerste de beste zonnestraal bij minder weer, je meteen niks meer ziet. Aan de andere kant, zie je nog wel genoeg door de ‘‘black’’ variant als het een beetje bewolkt is?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en wat zou de beste keuze zijn? Zijn jullie er tevens van overtuigt dat deze skibril echt een meerwaarde geeft ten opzichte van andere brillen? Ik heb nu gewoon een simpele bril van 60 euro cat 3/4. Als het wat bewolkt is, zie ik echt te weinig diepte. Vandaar dat ik een nieuwe wil. Bij mooi weer is die overigens nog prima.

Verder zie ik online dat er behoorlijk wat verschillen in prijs zijn. Het klopt toch dat het eigenlijk niks uitmaakt welke je koopt en dat (zo lang je uiteraard maar dezelfde lens koopt) deze altijd verwisselbaar zijn?

Ik zie namelijk wat mooie aanbiedingen voor de Rose variant. Het is volgens mij goedkoper om de Rose te kopen en dan een andere lens (black/sapphire/jade/torch) te kopen dan andersom.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Categorie 3-4, wat je nu hebt, laat niet zo veel licht door. Dus inderdaad prima voor volle zon, maar ook begrijpelijk dat je met bewolkt weer aanzienlijk minder ziet. Dan wil je een categorie 2 lens, of misschien zelfs een 1 (hoewel dat niet echt nodig is denk ik).

Ikzelf ski met de Hi Pink en de Irridium Torch. Bij volle zon zou ik wel een iets donkerder lens willen dan de Irridium Torch, maar een 3e lens is het mij niet waard. Bovendien is het niet zo erg at ik dan de hele dag loop te knijpen met mijn ogen of zo. De Hi Pink is bij bewolkt weer de beste lens die ik ooit heb gehad.
Heb je heel gevoelige ogen, dan kan de Rose plus een Black ook nog wel werken. Hier een overzicht van de Prizm lenzen:

null

Zelf heb ik de normale Oakley Flight Deck met de Prizm Sapphire Iridium en de Prizm Rose. Met de Rose zie ik tijdens zonnig- en bewolkt weer top. 100% het geld waard.

De Sapphire Iridium is wel echt voor het betere weer. Vorig jaar terecht gekomen in een enorme sneeuwstorm. Toen zag ik echter minder dan met de Prizm Rose.

Ik heb de combi prizm rose en black iridium. De black iridiim gebruik ik alleen bij volle zon, maar kan ook wel bij iets bewolking. De prizm rose in alle andere gevallen. Ik heb gauw last van teveel licht, moet ik erbij zeggen. Maar het contrast van de prizm rose is echt geweldig vind ik. Zeker niet te donker in een whiteout.

Ik heb ook de grote maat goggle. Die pastmij prima met mijn gemiddelde maat hoofd. goggle is wel errrg aanwezig haha. De xm zou ook kunnen voor mij, maar ik heb graag veel zicht en veel bedekking ivm kou. Dus dat waren mijn overwegingen.

En ja echt dubbel en dwars het geld waard!

Als je n prizm rose goggle koopt zijn die lensen uitwisselbaar inderdaad

Ikzelf ski met de Hi Pink en de Irridium Torch. Bij volle zon zou ik wel een iets donkerder lens willen dan de Irridium Torch, maar een 3e lens is het mij niet waard. Bovendien is het niet zo erg at ik dan de hele dag loop te knijpen met mijn ogen of zo. De Hi Pink is bij bewolkt weer de beste lens die ik ooit heb gehad.
Heb je heel gevoelige ogen, dan kan de Rose plus een Black ook nog wel werken.

GiGi op 22 sep 2019 21:07

Als ik wat google kom ik toch wel verschillen tegen over welke categorie de Hi Pink zou moeten zijn. Je schreef dat je ‘‘eigenlijk een cat 2 zou willen’’. In welke categorie valt de Hi Pink dan volgens jou?

Thanks voor de reacties in ieder geval!

De Hi Pink heeft een VLT (lichtdoorlatendheid) van 46%. Dat zit precies op de grens van cat. 1 en 2. Afhankelijk van de site die je raadpleegt, ligt de grens tussen die twee tussen de 43-46%.
Bv hier:
https://www.opticnerve.com/pages/visible-light-transmission-…
Of hier een iets andere indeling:
https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/choosing-sunglasses-…

Maat bril is inderdaad afhankelijk van pasvorm, dus dat mag je helemaal zelf bepalen.

Ik heb sinds vorige week de Flight desk XM met Prizm Jade Iridium lens. Heb deze nog niet getest.
Ik stap over van een 15 in een dozijn/ drie tientjes bril, dus ik hoop op een enorme vooruitgang.

Twijfel ook nog wel een beetje over een aanvullende lens. Nu dus met de Jade Iridium een mooi bereik in de "middencategorie". Ik ga deze eerst een testen en kijken of de Hi Pink wel nodig is. (lees: wachten op een mooie aanbieding).

Gevoelige ogen, de prizm black en rose. Iets minder gevoelige ogen de Jade/sapphire/Torch en Hi pink.

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 25 sep 2019 11:54

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

ik zou in elk geval aanraden goed te passen, ik dacht ook voor de flight deck te gaan maar die zat soort van gekanteld,hechtte niet goed af. de airbrake zat prima, die heb ik nu.

heb nog niet bij slecht weer gebruikt, maar voor mij was de jade in principe afdoende bij mooi weer.

Plaats een reactie