Les Trois Vallées winter 2019/2020

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Hier zitten de kenners van 3 Vallees :). Ik zou daar misschien volgend seizoen wel eens heen willen, bij voorkeur half maart. Bij slechts zicht zoek ik graag pistes tussen de bomen op, het liefst een lux appartement en een plek van waaruit je makkelijk elke dag een andere kant op kan. Méribel en Les Menuires lijken dan het meest logisch, toch?

Roy83 op 9 nov 2019 13:43

Wellicht een goeie optie qua accommodatie en locatie zijn de Pierre & Vacances appartementen in Méribel Village. Voordeel is altijd een rustige lift om op te stappen ‘s ochtends (Golf lift) en je begint al in de bossen, dus daar hoef je niet eerst heen te skiën bij slecht weer. En je kan makkelijk de lage Col de la Loze pakken om in de bossen van La Tania/Courchevel te gaan skiën. En je hoeft niet bang te zijn als ze de liftverbindingen dicht gooien gedurende de dag als het weer te slecht wordt, want via de D98 ben je met een kort taxi ritje van 5 à 10 minuten weer terug in Méribel Village.

Tnx @skimo, dat helpt! ‘t Komt er dit seizoen nog niet van denk ik, maar volgend jaar wel. Hier vragen Tignes of 3 Vallees leuker is voor ons (graag tochten, mag sportief maar ook af en toe lekker cruisen, bij slecht weer wel willen skiën, maar niet boven de boomgrens, Après Ski niet belangrijk), is misschien wel een retorische vraag ;)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Aangezien hier de Trois Vallées kenners zitten, heb ik ook een vraagje ;)

Wij zijn van plan om de week van 7-14 december naar Les Menuires te gaan, kunnen we dan al verwachten dat een groot gedeelte open is of zal dat nog zeer beperkt zijn?
Of is dat nog compleet koffiedik kijken nu?

Het wordt mijn eerste keer Frankrijk en eerste keer zo vroeg in het seizoen, dus ik weet niet goed wat te verwachten…

Tnx @skimo, dat helpt! ‘t Komt er dit seizoen nog niet van denk ik, maar volgend jaar wel. Hier vragen Tignes of 3 Vallees leuker is voor ons (graag tochten, mag sportief maar ook af en toe lekker cruisen, bij slecht weer wel willen skiën, maar niet boven de boomgrens, Après Ski niet belangrijk), is misschien wel een retorische vraag ;)?

Roy83 op 9 nov 2019 19:45

Trois Vallées heeft in mijn beleving meer bomen dan Espace Killy. Ik vind ook dat 3Vallees meer mogelijkheden heeft om van de ene top naar de andere te komen. In Espace Killy zijn dat soms maar een of twee pistes waaruit je dan kunt kiezen. Voor de rest vind ik ze erg vergelijkbaar. Ook in Espace Killy kun je prachtige tochten maken, maar ook cruisen. Espace Killy heeft wel het voordeel dat alle dorpen min of meer aan dezelfde doorgaande weg liggen, zodat terugkomen makkelijker is als je onverhoopt ergens strandt.
Les3Vallees is natuurlijk wel twee keer zo groot. Maar Espace Killy voelt wel heel groot aan (vind ik).

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 nov 2019 14:35

@Tukkertje93
Dat hangt van de omstandigheden af.
Als er sneeuw ligt, zullen de verbindingen open zijn.
Er zijn wel een paar liften die niet vanaf het begin open zijn.
Dat kan je allemaal op de homepages van de dorpen terugvinden.
BV Cime Caron (VT) gaat waarschijnlijk in de loop van dec open.

@Tukkertje93
07.12.2019 is de opening van 3V, dwz dat de hoofdliften open zijn behalve in Val Thorens en Orelle die zijn al eerder open en daar zijn dus in principe alle liften (behalve de Cime de Caron) open. St Martin de B en La Tania openen pas op 14.12.2019. In Menuires is zo goed als zeker La Masse nog gesloten. Zie ook: https://www.skiinfo.fr/les-3-vallees/dates-ouverture-station…

*bericht bewerkt door skifan op 10 nov 2019 18:37

bon ski

Ik hoor wel Meribel maar vergeet niet dat je ook Meribel Mottaret hebt daar zit je net als in Les Menuires op 1800 meter en daar lig je eigenlijk kwa locatie nog het allebeste van allemaal!
Dit is een acco die wel ok is denk ik: Résidence P&V Premium Les Crêts
In Les menuires zijn er wel iets meer acco's met meer luxe dan dat ik in Meribel kan vinden zeker voor een schappelijke prijs! ;)

In Mottaret kun je makkelijk en altijd afdalen naar Meribel zelf en daar zit je in de hele kom omringt met prachtige bomen, genieten met mooi weer en fijn met slecht weer ;)
Met 2 liften ben je in Valtho, en met 1 lift in zowel LM als in Courchevel.
Het plein is ook prachtig met vele liften en restaurants, de sfeer is daar top en het uitzicht is gewoon genieten!
Kijk maar aan de hand van deze webcam beeld die er recht op uit kijkt ;)

http://m.webcam-hd.com/meribel/meribel_front-de-neige…

Valt nu weinig te zien uiteraard :P

*bericht bewerkt door Freerider op 11 nov 2019 08:20

Ik hoor wel Meribel maar vergeet niet dat je ook Meribel Mottaret hebt daar zit je net als in Les Menuires op 1800 meter en daar lig je eigenlijk kwa locatie nog het allebeste van allemaal!
Dit is een acco die wel ok is denk ik: Résidence P&V Premium Les Crêts
In Les menuires zijn er wel iets meer acco's met meer luxe dan dat ik in Meribel kan vinden zeker voor een schappelijke prijs! ;)

In Mottaret kun je makkelijk en altijd afdalen naar Meribel zelf en daar zit je in de hele kom omringt met prachtige bomen, genieten met mooi weer en fijn met slecht weer ;)
Met 2 liften ben je in Valtho, en met 1 lift in zowel LM als in Courchevel.
Het plein is ook prachtig met vele liften en restaurants, de sfeer is daar top en het uitzicht is gewoon genieten!
Kijk maar aan de hand van deze webcam beeld die er recht op uit kijkt ;)

http://m.webcam-hd.com/meribel/meribel_front-de-neige…

Valt nu weinig te zien uiteraard :P

Freerider op 11 nov 2019 08:09

Kan echt zeer druk zijn aan deze lift. En om in de NM terug te keren naar deze kom vanuit VT en LM , het zijn van die paden waar je blij slechte sneeuw geen meter vooruit komt.
Als je dan de drukte er nog bij rekent. Ik kom echt zeer weinig in dit gedeelte. Enkel als de airbag er ligt kom ik er eens piepen.
Dan vind ik LM een veel betere uitvalbasis.

@jessedeconinck

Ik volg je maar half, vanuit Meribel mottaret kun je de piste truite nemen naar Meribel Centre en dan met de Tougnete lift met de gelijknamige piste in LM terecht komen deze piste is heerlijk met mooie omgeving! ik ben een boarder dus vlakke pistes haat ik :P
Ik begrijp dat als je uit VT naar Mottaret wilt komen dat het minder leuk is, en het knooppunt van Mont vallon/ Plan des mains lift is niet zo tof daar, ik merk vooral bij de Plan des Mains lift dat het er ook buiten het seizoen super druk kan zijn!
Dit komt omdat inderdaad de groene Ours piste een compleet drama is omdat je hier weinig vooruit komt, zeker als boarder hard lopen vloeken!, deze piste mijden net als ik veel mensen.
De reden waarom dit stuk zo rot is komt doordat de Ours piste dwars door het beschermd natuurgebied gaat, omdat het oorspronkelijk een weg is die naar boven lijd word deze "Piste" toegestaan maar daar is ook alles mee gezegd :P

Om vanuit Valtho in Mottaret te raken moet je idd dus een minder fijne piste nemen of een vrij drukke lift, maar ik zou dan gewoon via LM de mont de la cambre piste nemen waarbij je een heerlijke lange afdaling helemaal naar het centrum van LM kan maken wat altijd mijn laatste afdaling van de dag is en dan met de Roc 1 en 2 lift in Mottaret uit komen…geen drukte…heerlijk crousen!
Via de Moufflon piste raak je dan weer terug in Mottaret :)

*bericht bewerkt door Freerider op 11 nov 2019 14:31

Daarbij moet ik zeggen dat vanuit VT zonder lift in LM uitkomen met de “'Blauwe Bd Cumin” piste ook echt geen pretje is voor een boarder…leuke afdaling maar deze vlakke piste is echt een drama :(

Helemaal met je eens! de twee pistes die je opnoemt zijn eigenlijk de minst leuke pistes uit heel het gebied (Ours + Bd Cumin) . Daarom mijn reactie ;) Het is een beetje een compromis vinden ntlk.

@freerider en je moet geluk hebben dat die ours piste niet gesloten is. Laatste keer dat ik er was, heel de week gesloten. Met gevolg lange rijen bij de lift. Toch eens de gok gewaagd, Was blijkbaar een probleem met de riolering. Raar zicht al die open riooldeksels op de piste…

*bericht bewerkt door jeandeflamand op 12 nov 2019 21:36

Tegen wanneer word de speeltuin terug volledig ingesneeuwd

null

Ik heb ooit drie vakanties in Mottaret gezeten (Les Arolles). Ik kan me niet herinneren dat de Ours zo’n vervelende piste is. Bld Cumin is idd altijd prikken. Bedoelen jullie niet die groene piste, Perdrix of zo?

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 nov 2019 22:36

Nee, het is Ours, de directe verbinding van Motaret naar Meribel.
Prikken, en voor snowboarders zwaar klote

Ah. Dan vraag ik me af of ik m wel ooit heb geskied.

Nee, het is Ours, de directe verbinding van Motaret naar Meribel.
Prikken, en voor snowboarders zwaar klote

Droopy2 op 12 nov 2019 22:47

De directe verbinding van Mottaret naar Meribel is de Truite. Dat vind ik juist een fijne piste. Klopt het nu wel?

@DrPhil klopt dat is de Truite en dat vind ik een heeerlijke piste!, vaak heel rustig omdat weinig mensen hem pakken, je moet daar door 2 gebouwen heen en je hebt een kleine vlakke stuk van de brug maar daarna is het onwijs lekker genieten met een brede piste en prachtig uitzicht :)
Kijk maar op de piste map dan zie je dat Ours de enigste piste is die rechtstreeks naar mottaret gaat :)

@jeandeflamand dat is best bijzonder dat als zon klote piste gesloten is dat je er dan over heen durft te gaan :P
Vanwege beschermd natuurgebied staan hier ook geen besneeuwing installaties met kans op geen of slechte sneeuw etc had ik dat nooit gedurft, maarja als de wachtrij zo lang is snap ik de verleiding wel ;)
Weet niet eens of je hiervoor een boete kunt krijgen als je over een gesloten piste gaat?

@Pieter230976 We zullen het zien, dit is in ieder geval een heel goed begin zo rond deze tijd, laten we hopen dat de sneeuw zich weer goed laat zien tezamen met "normale" temp. :)

*bericht bewerkt door Freerider op 13 nov 2019 06:05

Grappig, ik ben toch zeker tien keer in 3Vallees geweest (waarvan dus drie keer in Mottaret), dan hebben we hem kennelijk steeds omzeild door Plan de Mains te nemen. Dat was trouwens in de jaren 90 een lift zonder voetsteun en met een hoge rug. Erg onprettig met een rugzak.

idd, PLan de Mains neem ik ook altijd om niet over Ours te hoeven.

En jullie hebben gelijk, Ours is de weg van de Mont Vallon dalstation naar Motaret. Die is klote,
Truite is het vervolg van Motaret naar Meribel en die valt mee.

Is dat iets nieuws in Méribel
NOUVEAUTÉ DU DOMAINE SKIABLE
LA SAULIRE BY NIGHT
Skiez la nuit au clair de lune Une descente magique depuis le sommet de la Saulire : montée privée en télécabine suivi d’un apéritif avec vue sur le coucher de soleil sur les cimes puis descente à ski, à la lueur de votre flambeau et accompagnés de pisteurs sur une piste fraîchement damée.

null

Cime de Caron:
De grijze cabine is weer op de kabel en nu in het bergstation, de rode cabine is in positie om ook op de kabel gezet te worden. Omdat er gisteren werd gewerkt lijkt het erop dat Val Thorens alles in het werk stelt om de Cime de Caron voor kerst te openen
Foto’s op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

@skifan
Je laat op Flickr en youtube zien dat er beton wordt vervoerd richting Bruyere…
Wat zijn ze aan het bouwen daar ?
Dank alvast

@droopy2: uit het blogger topic:

De afgelopen 3 dagen zijn 2 helikopters bezig geweest om beton omhoog te brengen naar één van palen van de TC Bruyères. Door water was de fundering zodanig aangetast dat deze moest worden vervangen.

Courchevel stelt de nieuwe Praz lift voor:
https://youtu.be/JLLGYN6uNJ4

bon ski

Courchevel stelt de nieuwe Praz lift voor:
https://youtu.be/JLLGYN6uNJ4

skifan op 22 nov 2019 17:32

Is deze al in gebruik of tegen wanneer operationeel

@Pieter230976
Dit seizoen

Zo te zien , niet teveel volk in val thorens voor de skiopening, ook veel sneeuw weggeblazen volgens webcam

Plaats een reactie