Les Trois Vallées winter 2019/2020

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Het stormt, vanmorgen alleen de tapijten open, nu ook 1 lift (cascades)

In de app staat op de 2D kaart de Funitel Peclet open, maar als je bij de liften kijkt, niet. Niet erg handig.

Storm in Val Thorens, opening van de tapis om 09.00, de Funitel du Péclet om 13.00 en de Cascades om 14.30.
Het was gisteren (avant-première voor de leden van Club Val Thorens) al niet leuk om in een stoeltjeslift te zitten. Regelmatig stops ivm de wind, vervolgens skiën met de wind in de rug op keihard geprepareerde pistes.
Het testen van de diverse skimerken is voor vandaag afgelast. Voor morgen wordt een verbetering voorspeld

bon ski

De SETAM (liftmaatschappij) in Val Thorens heeft een onderzoek laten doen naar de haalbaarheid van een tunnel-piste, beginnend bij de Piste Cime en eindigend bij de Piste Gentianes/Mauriënnaise, om op deze wijze een blauwe piste van de Cime de Caron naar Orelle te kunnen openen. Aanpassing van de zwarte Piste Combe de Rosaël was geen optie omdat deze te steil is.
Een tunnel was niet mogelijk door de instabiliteit van het gebergte op de Col de Caron. Een gleuf maken, hier tunnelelementen in plaatsen en het geheel weer toedekken is wel haalbaar.
Foto’s van het project: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Zijn ze in valtho niet meer bang voor de gevolgen van het opwarmen en daardoor smelten van permafrost ? Na enkele jaren kunnen ze tunnel dan opnieuw bouwen. Het bergstation van de Rosael lift hebben ze hierdoor enkele jaren geleden ook al moeten aanpassen.

@ MartienS
Juist vanwege de instabiliteit van de Col de Caron is niet gekozen voor het boren van een tunnel maar voor het maken van een gleuf, die na het plaatsen van de tunnelelementen weer wordt opgevuld.
Onze foto’s van deze winter: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@Skifan. Voldoende sneeuw gevallen voor de komende opening in Les Menuires? Saint Martin ook voor het eerst wit zie ik op de webcams.

Hen48

Gekker kan het niet worden… een tunnel… natuurlijk komen er dan ook kunstmatige zonnen in de tunnel zodat je toch bruin kan worden… en een dependance van Fouli Douce zodat we underground apres ski kunnen doen…

Ben voornemens met een maat 16 t/m 20dec. te gaan skieen in L3V, locatie Val Thorens. Dit weekend ff knoop doorhakken.

Hebben jullie nog aanbevelingen? We zijn normaal Oostenrijk gangers (dus ook wel fan van de apresski). Doel is echter nu om meer tochten te maken en echt voor het skieen te gaan ;-). Uiteraard wel ergens een avondje doorzakken. Qua budget mag het allemaal wel basic zijn zolang de locatie goed is.

Begrijp dat het net voor de kerst nog relatief rustig is…

@Droopy2
Klopt, er komen kunstmatige zonnen om de tunnel (43m) te verlichten en wat betreft de nieuwe Folie Douce, er komt inderdaad een nieuw restaurant op de Cime de Caron.
Overigens is een tunnelpiste niet ongewoon, zowel in Val d’Isère als in La Plagne (Piste Inversens?) is er één.
@Hulst
De opening in het weekend van 7/12 lijkt me geen probleem, hoog ligt genoeg sneeuw. Rond de 1800 meter is de sneeuw zwaar/nat maar met de aangekondigde kou valt hier met de sneeuwkannonen wel een goede piste van te maken.

bon ski

Weinig sneeuw gevallen in Méribel, hopelijk koud voor sneeuwkanonnen

@skifan
Dacht ik origineel en grappig te zijn… mislukt !
Het is nog echt waar ook…
Nog een poging: Er komt ook een groot reuzenrad op de top van de Cime Caron… voor het uitzicht!
… En ga nu niet vertellen dat dat ook al in de plannen staat.

Ik hoop dat die er in de week van 15 januari 2020 staat.

Hen48

@Droopy2
Zelfs het idee van een reuzenrad is nog niet zo gek. Ik weet dat Val Thorens op zoek is naar een atractie om vooral in de zomer meer mensen naar de Cime de Caron te trekken.
Vandaag opening Boismint en Plan de l’Eau stoeltjeslift en van Orelle. Voor on de gelegenheid om de eerste foto’s van de nieuwe gondel van Orelle naar de Cime te maken.
Er is hard gewerkt, de pylonen van het 2e troncon staan en de aankomst van de lift uit Orelle is ver klaar. In gebruik name van de nieuwe lift: december 2020.

Onze foto’s van deze winter: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@Skifan
Dank voor het delen, ik heb je foto’s natuurlijk gezien.
En ik geef het op, ik kan niets verzinnen dat niet mogelijk is in crazy VT.
Als ik nu opschrijf dat er een tropisch zee aquarium komt, waarin je tussen de haaien kan duiken… dan is het er volgend jaar.
Wat mij betreft mag het ook normaal blijven, soms is te veel poespas… gewoon te veel. Maar ja daar denkt VT duidelijk anders over.

Juist op tijd voor de opening volgend weekend

null

Dodelijk ongeval in Val Thorens.
Afgelopen dinsdag is een 22 jarige Francaise verongelukt toen ze over en/of op een aantal rotsen naast de Piste beranger is gevallen.
Wij zagen het ongeval al vanuit de Funitel du Péclet. Toen we weer met de Funitel omhoog gingen was de piste afgezet in afwachting van de heli die het slchtoffer naar het ziekenhuis in Grenoble zou brengen. In het ziekenhuis is de jonge vrouw overleden aan inwendige bloedingen veroorzaakt door een gebroken bovenbeen en ernstige kwetsuren aan de borst.
Zie ook:
https://france3-regions.francetvinfo.fr/auvergne-rhone-alpes…

@Pieter
Na de storm van gisteren is de sneeuw van je foto ook weer verdwenen, het is flink kaal geworden buiten de piste.

Onze foto’s van deze winter: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@skifan dit weekend gaat het hele gebied open in LTV, hoeveel % gaat er eigenlijk open zijn

@Pieter230976. Voor mij zijn de webcams van Saint Martin altijd een ijkpunt voor Les Menuires. Probleem is die nog steeds op de avond van 30 november jl. staan.

Hen48

Opening 3V morgen:

null

bon ski

Ik zie op de webcams van Les Menuires bij Croisette ook weer de eerste skiërs als start van het seizoen.

Hen48

@Skifan weer bedankt voor al je input. Ik ben weer helemaal bij nu ik het topic het doorlezen. Ik heb wel even wat vragen :)

De Lac Noir sluiten op Masse is wel echt een doodzonde! Ondanks dat het voor mij een van de meest angstaanjagende liften is, heb ik er ook veel bewondering voor omdat je tijdens de drukke dagen in het seizoen kunt ontsnappen in serene rust. Werken ze in Frankrijk ook met petities? Dan stel ik voor dat we een handtekeningen actie gaan opzetten :).

Je zegt dat ze gestart zijn met de aanbesteding van de Plattieres 3. Waarom hebben ze dit destijds niet in een keer gedaan? Hoeveel jaar hebben ze het nu weten uit te stellen? 5 jaar?

Mooi Dat ze nu ook een verbinding van Orelle naar Cime de Caron gaan maken. Maar waarom gaan ze pas de opties voor de blauwe piste onderzoeken NA dat ze begonnen zijn met de bouw van de lift. Ze weten toch al voor de bouw van de lift dat er aan de Orelle-zijde geen eenvoudige afdaling mogelijk is. Dus dan is zo’n grote lift toch niet rendabel?
En als ik de bouwtekeningen van jou goed bekijk, dan zie ik een blauwe piste onder het midden station door lopen. Zou dit betekenen dat ze weer een blauwe afdaling naar Orelle gaan realiseren?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

@tum
Plattieres3 is niet eerder gedaan omdat natuurbescherming dwars lag.
Kennelijk is daar nu een oplossing voor.

Verbinding Orelle-Cime Caron.
Deze geeft een hele snelle verbinding vanaf Orelle naar de Cime Caron, en een alternatief om het gebied van Val Thorens in te gaan. Dat kan dan vanaf Orelle met 2 liften. Gezien de aantallen mensen die vanaf Orelle omhoog komen is dit wel degelijk rendabel. Daarnaast zijn er veel mensen die het 4e dal bezoeken vanuit Val Thorens, en die krijgen nu 2 mogelijkheden om terug te gaan.
Nog een voordeel is dat de Cime Caron nu makkelijker te bereiken wordt, en kennelijk zien ze daar geld in, want er komt ook een nieuw restaurant boven.

Er komt geen (Blauwe) afdaling naar Orelle, hoogstens naar Bouchet, maar die is er al.
Ze onderzoeken of die met een tunnel bereikt kan worden vanaf Cime Caron zodat je ook vanaf daar blauw kan dalen naar Bouchet.

@Tum
Plattières
Om de kosten te spreiden maakt iedere liftmaatschappij een meerjarenplan voor onderhoud en vervanging. De vervanging van de Plattières 3 (1984) was al in 2015 aangkondigd. Omdat het een stoeltjeslift wordt is het een apart project en staat dus los van de vervanging van de oude Plattières 1 en 2. Liften worden bij voorkeur vervangen vlak voor de wettelijk verplichte grote onderhoudsbeurt.
Foto van de planning uit 2015: https://www.flickr.com/photos/skifan/17198032842/in/album-72…

Orelle Cime
Sinds er plannen voor deze verbinding zijn weet de SETAM/STOR dat de zwarte Combe de Rosaël hoogstens een rode piste kan worden. Door eerst toestemming voor de lift te vragen en pas later voor de piste is er een extra argument voor de “noodzaak”van de nieuwe piste namelijk de Cime ook toegankelijk maken voor minder gevorderde skiers. Bovendien lijkt de impact op de natuur kleiner als het project wordt gesplitst.
Wat betreft de nieuwe piste, die sluit aan op de piste Gentianes (blauw) en eindigd op Plan Bouchet, er komt dus geen piste naar Orelle (ligt op 800m Hoogte!)

Petities in Frankrijk
Voor bijna alle projecten (ook liften bouwen/vervangen) wordt in de betreffende gemeente(n) een “enquete publique” gehouden.

Onze foto’s van deze winter: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Wat de prachtige beelden zo vroeg in het seizoen.ik neem aan dat de omstandigheden nog beter ziin geworden met de sneeuw van vandaag.

Hen48

Mooi mooi mooi :)

Bij nadere studie blijkt mijn blauwe piste een beekje te zijn :).

null

Copyright Skifan :)

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Prachtige dag in Les 3 Vallees. Van bovenaan Mont Vallon tot onderin Meribel Village zon en heeeel veel sneeuw. Af en toe ploegen door knollenvelden en soms knallen op net geopende geprepareerde (lege!) pistes.

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/89398290121060e4d726dc1d...
https://cdn.wintersport.nl/forum/25/824e72b5e03b5110b1b761a3...

@Skimo
Begrijp ik dat je de Piste Lapin naar Meribel Village hebt genomen?
Wij hebben daar gestaan en zijn met de TSD Altiport omhoog gegaan omdat de afdaling naar Méribel Village dicht was.

bon ski

@Skimo
Begrijp ik dat je de Piste Lapin naar Meribel Village hebt genomen?

skifan op 10 dec 2019 19:13

De 1e keer met de lift naar beneden gegaan (moest even terug naar huis). Op het einde van onze skidag zijn we toch de piste afgegaan omdat de sneeuwkanonnen inmiddels uit waren. Verijsde skisporen af en toe, dus echt heel leuk was het niet.

hoe ligt de groene piste naar Meribel , Truite

Plaats een reactie