Les Trois Vallées winter 2019/2020

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

@miepmiep. Pelvoux is een hotel, met nog wel wat appartementen, dacht ik. Ligt inderdaad gunstig. Geldt ook voor Brelin, ooit gebouwd voor de Olympische spelen daar en wel erg groot. Het meergenoemde Le Jettay en Les Cristelles, met een supermarkt en skiverhuur in het gebouw. Er zijn er natuurliijk legio.

Hulst op 7 jan 2020 09:32

Historisch niet helemaal juist. Brelin is gebouwd in 1970/1971 en de spelen van Grenoble waren in 1968 en die in Albertville (met onderdelen in de 3V waren pas in 1992

@Spam. Dank. Had het via Wikipedia kunnen weten, maar had het eerder gehoord en het leek me logisch. Weer wat geleerd.

Hen48

Eind volgend jaar staat die bunker er dus alweer 50 jaar! Er zijn inmiddels mensen die hem mooi gaan vinden. Appartementen in Brelin zijn ook serieus duur om te kopen.

Historisch niet helemaal juist. Brelin is gebouwd in 1970/1971 en de spelen van Grenoble waren in 1968 en die in Albertville (met onderdelen in de 3V waren pas in 1992

SPAM op 7 jan 2020 18:25

Wat een vooruitziende blik. In 1970 al gaan bouwen voor de spelen van 1992 ;)

Annoying skiers since 2003

Méribel: 15 juli 2020 aankomst Tour de France, 16 juli vertrek vanaf het vliegveld
https://flic.kr/p/2ifp9s3

Onze foto’s van deze winter: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@Skifan. Leuk weer van je te horen. Prachtige foto’s spreken voor zich, maar is er een algemeen beeld te geven van de kwaliteit van de pistes nu het al meer dan 3 weken niet heeft gesneeuwd. Er kwam zo weinig informatie de laatste weken uit Trois Vallees. Als ik van de webcams uitga, lijkt het me ook niet erg druk op de pistes, terwijl het rond de kerstperiode wel erg druk leek.

Hen48

Het is inderdaad lekker rustig op de pistes. Geen rijen bij de liften en je hoeft ook nergens in de restaurants te reserveren.
Je ziet op de (lager gelegen) pistes de afgelopen dagen steeds meer bordjes verschijnen met ‘stones’ en ‘thin snow cover’. Maar met dit prachtige weer ski ik met alle plezier om de steentjes heen hoor!
In Valtho zijn alle pistes gewoon goed natuurlijk en in de andere valleien is het ook harstikke prima zolang je maar een beetje op de bovenste helft blijft hangen.
Met de aankomende opfrissing kunnen we de komende week in ieder geval weer vooruit.

Dank voor de informatie. Of die opfrissing voor de westalpen komt is inmiddels de vraag. Na het weekend wordt het kennelijk weer gewoonte druk. We gaan het zien vanaf zaterdag.

Hen48

Sinds we terug zijn in 3V alleen maar mooi weer gehad. Op de zuidhellingen zijn de pistes boven de 2000 meter uitstekend. Tussen 2000 meter en 1500 meter is goed te skiën, lagere pistes worden door ons gemeden. Sinds we de Murette piste naar Le Praz hebben genomen weten we hoe slecht deze kunnen zijn.
Off piste zie je bijna niemand, er ligt bar weinig sneeuw of de sneeuw is bijeengeschraapt om de pistes te onderhouden. De sneeuw die nog wel buiten de piste ligt is hard geworden door de stormen of verzadigd met regen en daarna opgevroren.
Druk is het nergens, zelfs in Val Tho valt de drukte mee. Op deze manier houden de pistes het nog wel even vol.

Onze foto’s van deze winter: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Dank voor de informatie. Vreemde winter. Toch maar goed dat er in het gebied zoveel sneeuwkanonnen staan, al neem ik aan dat ook de reservoirs “eindig” zijn.

Hen48

Ja @Hulst voor jou is het al bijna weer zover! goede vooruitzichten lijkt het me toch wel met de sneeuwval voor morgen en daarna het zonnetje weer ;)
Het koude weer zal ook heel L3V gaan gebruiken om lager gelegen pistes te verbeteren dus ik zou zeggen geniet ervan! :)

Ik ben welliswaar dit jaar helaas niet in L3V aanwezig maar zonder het van de daken af te gillen mag ik onverwachts dit jaar op 24 maart naar mijn 2de favo gebied en dat is Paradiski!!
Onze vrienden hebben de kriebels niet langer meer kunnen weerstaan en zijn toch overstag gegaan :P
We hebben het in oostenrijk gezocht daarna Val Cenis maar de beste papieren had La Plagne Village op 2050 meter hoogte voor eind maart.
Zeker met deze vreemde onwinterse seizoen tot zover, nog dik 2 maanden te gaan maar je zult begrijpen dat mijn euphorie groot is haha :)

*bericht bewerkt door Freerider op 16 jan 2020 09:29

@Freerider. Dan toch nog…Leuke vooruitzichten. Hopelijk voor jullie tegen die tijd dezelfde omstandigheden als vorig jaar, met een bak sneeuw in de 2e helft van het seizoen. Net metro France bekeken. Morgen een rit met regen, maar dat wordt wel een voorbode voor eindelijk wat sneeuw op vrijdag zaterdag. Voor de rest van de week zijn de vooruitzichten goed met ook wat meer winterse temperaturen. Ondanks het gebrek aan sneeuwval de afgelopen 3 tot 4 weken, liggen de pistes er kennelijk redelijk bij. Voor mijn 3 wandelende medereizigers lijkt het ook een goede week te worden. Voor het groepsgevoel alleszins belangrijk. We gaan het zien en tot horens.

Hen48

@Hulst, wees deze keer voorzichtiger met je rug!

Dat was voorafgaand aan de de skiweek, door een val thuis op een glad wegdek. Dat is nu precies een jaar geleden. Ik wist niet dat die informatie ook in nog jouw geheugen zat. Dat noemen ze een bevlogen forum bezoeker. Ik hoop dat er morgen en zaterdag nog voldoende sneeuw valt om de pistes wat op te frissen. Bedankt voor de waarschuwing. Ik zal sowieso extra voorzichtig zijn. Mijn leeftijd he.

Hen48

Wij gaan ook morgen rijden. Overnachting in Albertville en dan ‘s ochtends lekker naar ons appartement, spullen uitladen en hop op de ski’s! Dus wellicht zien we je nog ergens @Hulst! 😃 Goede reis!

Winter is coming

Ook goede reis. Wij rijden tot Chalon sur Saone en morgen de laatste ruim 300 km. De Europese buienradar voorspelt voor onderweg niet veel goeds. Maar daar zit hopelijk ook wat sneeuw bij voor FLV.

Hen48

LTV

Hen48

Heerlijke week gehad in Val Tho. Veel lof voor de pistedienst die ondanks weinig sneeuw toch elke dag weer voor prachtige pistes zorgen. Net als @Skimo om de steentjes heen skiën is niet helemaal gelukt, als ik zo de onderkant van mn skies bekijk. Sommige pistes krijgen al kale plekken. Sneeuw die van buiten de piste wordt gehaald bevat vaak steentjes en op andere plaatsen is er haast geen sneeuw meer zoals op de Chasse naar Plan de l’eau. Het is te hopen dat er vrijdagavond een flink pak sneeuw valt, zodat degenen die hier volgende week zitten een fijne skiweek hebben!

@carvejordan. Waarschijnlijk wat veel gevraagd, maar welke pistes kun je echt beter mijden? Het sneeuwt nu wel, maar het is beperkt tot vandaag. Mijn uitvalsbasis wordt Les Menuires. Bij mooi weer, zoals voorzien, is het al snel aanlokkelijk richting Val Thorens te gaan, tenzij de pistes daar een gebrek aan sneeuw hebben.

Hen48

Eindelijk dikke vlokken in Les Trois Vallees! Denk dat er net in een uur tijd 5cm is gevallen. Moest het langlaufen in Meribel afbreken, kwam niet meer vooruit.

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/48f5e2d3768b44d2ccc99dfa...

Nu sneeuwt het nog gestaag door met iets kleinere vlokken.
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/1da0a18ba599cc7319ea4cc9...

De meteo voorspelt 15 à 20cm tot morgenochtend.

bon ski

@Hulst: Boven Les Menuires op een aantal plaatsen kale plekken gezien, maar niet alarmerend. Kon er goed omheen skiën. Wat wel te merken was dat veel mensen uit Les Menuires naar Val Tho trokken. Vooral denk ik omdat de pisten na de lichte dooi van afgelopen dinsdag hard opgevroren waren.
In Val Tho was de sneeuwkwaliteit beduidend beter. Het heeft vandaag kort hevig gesneeuwd. Nu is het (bijna) gestopt met sneeuwen. Er is in Val Tho iets van 8 tot 10 cm gevallen. Op de pisten mogelijk iets meer. Misschien dat er vannacht nog iets bijkomt???

Wordt het toch nog druk in LM. Wij zitten nu in Moûtiers, het regent dat het giet, maar er komen auto’s van de berg af onder de sneeuw en met kettingen om. Morgen vroeg de berg op en de piste op, waar van ik hoop dat die open zijn, volgens de weerverwachting valt er vanavond en vannacht nog een lekker pak wordt het koud en de rest van de week heel netjes ski weer.

Pas op met blauwe pistes

Excuus voor de late reactie. Was vanavond niet in huis. Dank voor de informatie. Morgen nog 300 km. naar LM.
Ik zie op de webcams toch behoorlijke sneeuwval tot in Saint Martin. Gebied is natuurlijk groot zat om voldoende goede pistes te vinden. We gaan het ondervinden.

Hen48

Zaterdagochtend. Geen sneeuw meer gevallen vannacht. Prachtig weer, alles ziet er fantastisch uit met dat laagje verse sneeuw. Fijne vakantie @Hulst!

@carvejordan. Waarschijnlijk wat veel gevraagd, maar welke pistes kun je echt beter mijden? Het sneeuwt nu wel, maar het is beperkt tot vandaag. Mijn uitvalsbasis wordt Les Menuires. Bij mooi weer, zoals voorzien, is het al snel aanlokkelijk richting Val Thorens te gaan, tenzij de pistes daar een gebrek aan sneeuw hebben.

Hulst op 17 jan 2020 17:06

@Hulst: kwaliteit van de pistes was afgelopen week echt nog prima, ik had er veel minder van verwacht. Zoals @skifan al eerder schreef is/was het vooral onder de 1500 meter slecht. De Plan Fontaine naar La Tania en de Tovets / Stade naar Courchevel Village waren voor ons met name de pistes die we slecht vonden (we doen wel voornamelijk blauw, dus rood weet ik niet). Allerlaatste stukje naar Saint Martin was hier en daar ook wat ijzig. Bij Val Thorens was de kwaliteit van de pistes sowieso nog heel goed. En met de sneeuw van gister/vannacht kan het overal alleen maar beter zijn geworden. Wordt vast een top week. Geniet ervan!

Ik ben vanmiddag aangekomen in Les Menuires. Ik heb de indruk dat er gisteren behoorlijk veel sneeuw is gevallen. Heb zelf nog niet geskied, maar hoorde net dat de pistes perfect liggen en zo zien ze er ook uit. Inmiddels draaien ook de sneeuwkanonnen weer volop. Morgen de pistes op en weer even het gevoel krijgen. De temperatuur was hier rond het middaguur net onder het vriespunt en lijkt bij helder weer inmiddels behoorlijk gezakt.

Hen48

Wij zijn gisteren ook aangekomen en gaan zo ook de pistes op. We beginnen met de lagere delen nu het nog goed koud is.

To ski or not to ski, that 's not a question

Dubbel

*bericht bewerkt door zeehaasje op 19 jan 2020 11:36

To ski or not to ski, that 's not a question

Plaats een reactie