Twijfel piste ski of all mountain

Hallo wintersporters,

Ik zit met een twijfel puntje en misschien is hier iemand die mij kan helpen. Ik ben 22 jaar, ski nu zo'n 6 jaar en zou mezelf inschatten op niveau 7.
Laatste jaren ga ik steeds vaker per jaar waardoor het voor mij interessant wordt om mijn eigen ski's te gaan kopen. Dit jaar staan er bijvoorbeeld al 3 trips op de planning.
Ik heb afgelopen jaren van alles en nog wat gehuurd en er nooit echt op gelet wat ik mee kreeg (dom). Ik ben zo'n 193 lang en weeg zo ongeveer 75 kilo. Nu zit ik te twijfelen of ik piste ski's
wil of all-mountains. Piste ski's lijken mij fijner om mijn techniek verder mee te ontwikkelen en lekker op te knallen (alhoewel ik nooit écht hard ski). Echter vindt ik het ook wel eens leuk om
wat te ouwehoeren naast/tussen de piste (10-15% van de tijd). Maar de twijfel komt vooral omdat ik ook regelmatig laat in het seizoen ga en dus in mindere condities ski. Wij skiën vaak gewoon door tot 5 uur ook al is het waterskiën. Daar lijken all-mountains mij dus weer beter geschikt voor.

Ik heb zelf mijn oog laten vallen op de Fischer progressor F19 na veel lezen op het forum. Voor de all-mountains lijkt de Fischer pro mountain 80ti mij wel wat.
De pro mtn 80 (ti?) heb ik geloof ik 2 jaar terug al eens gehuurd en die vond ik prima. Mijn budged is beperkt gezien ik nog studeer, maar ik geef liever iets meer uit waarmee ik 5 jaar toe kan dan wanneer ik volgend jaar weer moet. Hoop (tweedehands/oud huur) op 3 á 400 euro.

Ik ben sowieso van plan om te gaan testen alvorens tot koop over te gaan. Dus waarschijnlijk zal ik dus mijn beoogde ski's op de 1e trip dit jaar huren om te kijken of ik ze prettig vindt.
Lang verhaal kort: wat zouden jullie doen, piste of all-mountain?

Bredere pisteski is dan wat je zoekt. Ski je wat agressiever (met kracht) of rustiger (meer op souplesse).

Bredere pisteski is dan wat je zoekt. Ski je wat agressiever (met kracht) of rustiger (meer op souplesse).

Bennie op 27 sep 2019 10:04

Yup, je zou bv die atomic x7 of x9 eens kunnen proberen als je gaat testen. Of de Rossi exp 84

Edwin van Riel

Inderdaad een bredere (80-85mm) (semi) piste ski is aanbevolen.
Als je 3x per jaar naar de sneeuw gaat is eigen skis ook zeker geen overbodige luxe 😉

Vorig jaar ben ik zelf over gestapt van Rossignol Elite SX(72mm) naar Volkl Kanjo’s (84mm) en zeker geen spijt van. Qua eigenschappen echt totaal verschillende skis.
Op een strak geprepareerde piste is eerstgenoemde echt duidelijk fijner maar (helaas) heb je dat alleen t eerste uurtje in de ochtend. De Kanjo’s zijn top in verse sneeuw, slush, slechte pistes, naast de piste en buckels…de rest van de dag dus 😅. Enige merkbare nadeel is de langere bochten…geen slalom meer maar reuzeslalom dus. Nou ja, je kan nog steeds slalommen maar kost wat meer moeite.
Ik zou vooral goed naar de eigenschappen van de skis kijken en niet alleen naar de breedte en type (all-mountain oid). Zo’n naam zegt niet zoveel.

K2 ikonic 80ti. Super ski in alle omstandigheden en heel geschikt voor iemand van 75 kg met jouw skiniveau. (2018 2019 2020 model)

Zelf heb ik oa. de Head iRally, een allmountain ski. Hiermee kun je ook heel aardig uit de voeten op de piste, of je nu dynamisch kort, lang of wat minder dynamisch wilt skiën. Wel een ski waar je redelijk wat techniek in moet leggen om eruit te krijgen wat erin zit! Relatief kleine radius.
Buiten de piste genoeg draagvermogen om met hulp van goede techniek wendbaar genoeg te zijn.
Er zijn vast meer ski’s zoals deze…! Ik zou als ik jou was nog een aantal dagen huren en dan elke dag wat anders onder je voeten uitproberen.

Bedankt voor de reacties! Ik ga zeker kijken naar de K2 ikonic 80ti.

This notion of ski categories is very specific to the ski culture of each country. In France and in the USA were the ski culture is more freeride oriented, a 80-85 mm ski is not large enough to be regarded as a real “All-mountain” ski. We call them “allround” skis or “all terrain, all snows” piste skis. In Germany, Italy and Austria, were the market is more piste oriented, they are called “All-mountain” which I think is abusive because these skis are not really adapted for freeride.

Anyway, they are good candidates for your practice if you go off-piste on easy conditions (soft powder, not too deep, etc.).

However, you must know that there are some skis in the 85 - 90 mm category that have an outstanding behavior on piste. I would personally favor these skis, but it is a personal choice. I like to have large skis because it really helps in off-piste but also on piste on slush or irregular snow. I also think that they tend to be more stable at high end speed, although it is not always the case.

*bericht bewerkt door moderator op 23 okt 2019 12:52

Herve P. Gearscore.nl | Proskilab.co.uk

Na een dagje testen in Zoetermeer is het de Salomon S/Force 11 geworden. Staken voor mijn gevoel en mijn ski stijl echt er boven uit. Wel iets boven mn budget, maar biedt gelukkig doorgroei ruimte. Redster x9 wb vondt ik ook fijne skis.

Goede keus!

Plaats een reactie