Trein + Oost-Europa: iemand al gedaan?

Hallo

Ik heb het idee om wat kleinere skigebieden in Oost-Europa te gaan ontdekken. Graag zou ik dit met de trein doen (gewoon om eens te testen/ervaren). Heeft iemand dit al gedaan? Wat zijn jullie ervaringen?

Dikke merci!

Jonas

Geen ervaring, maar ik denk dat je er rekening mee moet houden dat er geen rechtstreekste treinen die hoek in gaan en dat HST verbingen in die regio nog in de kinderschoenen staan

Rob

Is te doen als van overstappen houdt. Heb je idee welk land . Reizen met de trein is vaak goed te doen. Je moet soms wel rekeningen houden met langere reistijd dan met de auto.

Rechtstreekse verbinden vanuit Nederland zijn er helaas niet meer . De nachttreinen gaan allemaal via Duitsland .

Kijk hier eens
Duitsebahn.com

Of

https://www.treinreiswinkel.nl/wintersporttreinen/citynightl…

*bericht bewerkt door miepmiep op 27 sep 2019 15:19

Welke landen buiten beschouwing doel je met Oost Europa?

Welke landen buiten beschouwing doel je met Oost Europa?

pahlawan op 27 sep 2019 18:47

Ik dacht aan Polen, Tsjechië, Slovenië, Bulgarije,… Ik heb een paar weken dus tijd genoeg om ergens te geraken denk ik.

Ooit eens in Pez pod Snezkov, in het Reuzengebergte, Tsjechië geweest. Heerlijk relaxte nachttrein tot Praag, daarna zo’n 200 km in zes uur tijd in een vieze trage boemeltrein naar de eindbestemming. Skilift daar functioneerde maar matig, sneeuw wel redelijk, gezellige en goede gastronomie voor een klein bedragje. Maar al met al een prima avontuur!

…terug vanuit Pez naar Praag hebben we trouwens met de bus gedaan. In zo’n tweeënhalf à drie uur zonder overstap. Prima dus. In het Reuzengebergte zijn trouwens nog meer dorpjes waar geskied kan worden. Harrachov is ook wel aardig. Iets meer skimogelijkheden maar ook iets toeristischer dan in Pez. Liberec en nog een paar andere skidorpjes in de omgeving heb ik zelf niet bezocht. Maar als je toch een paar weken beschikbaar hebt kun je je daar wel vermaken denk ik.

Echt goed te doen reizen in Polen / Tsjechië en Slovenië. Wel gedaan in de zomer. Van Bad Bentheim in twee dagen naar Krakau en zo verder gereisd. Let wel op dat je wel tijd nodig bent om van A naar B te reizen (vooral lange afstanden kun je best lang in de trein zitten).

Gebruik een Interrail-ticket + die bijbehorende app voor treintijden (kun je ook zitplaatsen reserveren) of dit gewoon doen op het desbetreffende station waar je de trein neemt.

Heb geen tips, maar ben wel benieuwd wat je ervan gaat maken, leuk idee!

Welke landen buiten beschouwing doel je met Oost Europa?

pahlawan op 27 sep 2019 18:47

Ik dacht aan Polen, Tsjechië, Slovenië, Bulgarije,… Ik heb een paar weken dus tijd genoeg om ergens te geraken denk ik.

JonasH op 28 sep 2019 10:34

Slovenië kom je heel makkelijk met de trein . Wel overstappen. En even puzzelen, want er zijn verschillende routes . Als je wil kan ik kijken of de route nog ergens heb liggen. Heb afgelopen jaar ook uitgezocht.

Route Slowakije : Reiseverbindungen
Bitte legen Sie diese Reiseverbindungen beim Fahrscheinkauf bzw. Platzreservierung vor, damit Ihre Reiseunterlagen entsprechend dem Reiseweg erstellt werden können. Nähere Informationen erhalten Sie in DB ReiseZentren, beim ReiseService der Bahn (Tel.: 01806-99 66 33, gebührenpflichtig), in Reisebüros mit DB-Lizenz sowie unter http://www.bahn.de Wir empfehlen den Abschluss eines persönlichen Reiseschutzes und wünschen Ihnen eine angenehme Reise.
FROM_Utrecht_Centraal______________ TO___Bratislava_hl.st._____________ COUCHETTE_FROM________Berlin_Hbf____________________ TO
STATION/STOP_________________________________TIME__PLATFORM_PRODUCTS_COMMENTS___ Utrecht_Centraal_________________________DEP_11:19_______12_…)b)______ Amersfoort______________________________ARR_11:32_______2b ________________________________DEP_11:44________1_IC___145_a)c)b)d)e) Berlin_Hbf______________________________ARR_17:22 ________________________DEP_18:43__________EN_40457_f)g)h)i)j)k Bratislava_hl.st.ARR_05:50
Please_look_out_for_any_platform_changes_indicated_locally!
Travel_date:16.08.2019,Duration:18:31

Border_crossing:Bad_Bentheim(Gr),Bohumin(Gr) Comments:

a)Intercity b)Number_of_bicycles_conveyed_limited c)Bicycles_conveyed-subject_to_reservation d)Please_reserve
e)Bordbistro
f)EuroNight g)Subject_to_compulsory_reservation h)2nd_class_only_seated_accommodation i)Global_price
j)Sleeping-car
k)Couchettes
All_information_is_issued_without_liability
_____________________________________________________________________________
FROM_Bratislava_hl.st.
TO___Utrecht_Centraal
COUCHETTE_FROM
TO__________Berlin_Hbf

STATION/STOP_________________________________TIME__PLATFORM_PRODUCTS_COMMENTS
Bratislava_hl.st._______________DEP_22:10__________EN_40476_a)b)c)d)e)f Berlin_Hbf______________________________ARR_09:16 _________________________________________DEP_10:34__________IC___146_g)h)i)j)k) Amersfoort______________________________ARR_16:24________7 ___________________________DEP_16:27_______6a_IC___654_g)i) Utrecht_Centraal_________________________ARR_16:41________8_…
Please_look_out_for_any_platform_changes_indicated_locally!
Travel_date:30.08.2019,Duration:18:31

Border_crossing:Kuty(Gr),Frankfurt(Oder)(Gr) Comments:

a)___EuroNight

Reiseverbindungen
Bitte legen Sie diese Reiseverbindungen beim Fahrscheinkauf bzw. Platzreservierung vor, damit Ihre Reiseunterlagen entsprechend dem Reiseweg erstellt werden können. Nähere Informationen erhalten Sie in DB ReiseZentren, beim ReiseService der Bahn (Tel.: 01806-99 66 33, gebührenpflichtig), in Reisebüros mit DB-Lizenz sowie unter http://www.bahn.de Wir empfehlen den Abschluss eines persönlichen Reiseschutzes und wünschen Ihnen eine angenehme Reise.
b)___Subject_to_compulsory_reservation c)___2nd_class_only_seated_accommodation d)___Global_price
e)___Sleeping-car
f)___Couchettes
g)___Intercity h)__Bicycles_conveyed-_subject_to_reservation i)___Number_of_bicycles_conveyed_limited j)___Please_reserve
k)___Bordbistro
Ihre_DB-Agentur_TREINREISWINKEL Anfrage_vom_22.02.2019_10:12

Route naar Slowakije , is wel zomer maar geeft idee van de route en tijd .

null

Route optie voor Slovenië , ook zomer versie ! Maar geeft indicatie .

null

Voor Slovenië is er nog een route via rosenheim, maar die kon ik zo snel niet vinden meer .

Ik heb geskied in Roemenië. Het grootste skigebied Poiana Brasov, ligt op bus/taxi afstand (kost daar niks) vanaf de stad brasov dat een trein Station heeft. Vanaf brasov gaat er een trein naar boekarest en die komt langs andere skigebieden zoals azuga en sinaia. In Bulgarije ben ik in borovets geweest dat heeft geen trein station. Ik weet dat het Bulgaarse skigebied bansko wel een treinstation heeft, maar gezien de snelheid en frequentie zou ik de bus aanbevelen.

Oké, nice. Bedankt iedereen! Eerste keer dat ik hier een vraag stel, super om al zo snel zoveel feedback te krijgen. Ik hou jullie op de hoogte ;)

@JonasH het grootste skigebied van Polen, Zakopane, heeft ook een treinstation met diverse verbinding, waaronder IC vanuit oa Krakow en Warschau

*bericht bewerkt door Matthias123 op 29 sep 2019 19:50

Born to Ride

Net onder Zakopane, maar dan grondgebied Slowakije, liggen ook een aantal skigebieden in het Tatra- gebergte waar op dit moment enorm wordt geinvesteerd. Ben er zelf geweest maar dan in de zomer. ERG mooie natuur daar. Van het o.v. weet ik niets.

*bericht bewerkt door dan58 op 29 sep 2019 20:10

Born to run. B.S.

Naar slovenie kan je vanuit dusseldorf met de nachttrein naar villach. Vandaar nog een uurtje naar kransjka gora

@koenbali

En dan te voet door Karawankentunnel of over Würzenpass???

Born to run. B.S.

@koenbali

En dan te voet door Karawankentunnel of over Würzenpass???

dan58 op 2 okt 2019 10:30

Dan ben je wel helemaal mileu vriendelijk bezig!
Of veilig is tja …

Dit is de via rosenheim naar slovenie

FROM_Utrecht_Centraal______________ TO___Ljubljana_____________________ COUCHETTE_FROM________Düsseldorf_Hbf________________ TO__________Rosenheim___________
STATION/STOP_________________________________TIME__PLATFORM_PRODUCTS_COMMENTS___ Utrecht_Centraal_________________________DEP_17:06_______15_…)b)c)d)__ _Düsseldorf_Hbf__________________________ARR_18:46_______16_… ________________________________DEP_20:54_______20_NJ___421_e)f)g)h)i)j Rosenheim_______________________________ARR_08:04 _________________________________________DEP_08:56__________RJ___111_r)k)l)s)t)u Villach_Hbf_____________________________ARR_12:43________3 _______________________________________DEP_12:53_____2D-E_D____211_v)k)l)w) Ljubljana________________________________ARR_14:31__________…

Plaats een reactie