Keuzehulp

Beste Wintersport fanaten!

Mijn vrouw en ik zijn weer druk bezig om een leuk skigebied te zoeken voor komende winter. We zijn nog met z'n tweeën dus hebben de mogelijkheid om een rustige week te zoeken eind Jan. of begin Feb. Maart is eventueel ook een optie…

Afgelopen jaren viel de zoektocht aardig mee, we hadden veel inspiratie en de bestemming was gauw besloten alleen dit keer hebben we wat meer moeite. Iemand van hier nog goede suggesties? Onderstaand een opsomming van de afgelopen jaren, met de plus en negatieve punten:

  • Wildkogel: klein skigebied…
  • Zilltertal: mooi gebied
  • Sell am see: prachtig leuk dorpje, gezellig. Ski-gebied was wat beperkter maar de combinatie met Kaprun was voldoende.
  • Val Senales: heerlijk rustig ski-gebied, alleen wat klein.
  • Solden: ski gebied voldoende soms wat klein aan doordat de weg naar de gletsjer wat lang was. Dorp vonden we weinig sfeer hebben.
  • Saalbach Hinterglemm: sliepen in Fieberbrunn. Wat ski gebied betreft staat deze voor ons nog op nummer 1. Dorpje Fieberbrunn was wat klein.
  • Ischgl: met kameraden, geweldig skigebied en dorp. Top vakantie.

Eigenlijk zoeken we dus een relatief groot gebied met een pittoresk dorpje. Brueil Cervina staat momenteel op de short-list maar we weten niet zo goed of het dorp ons zelf zal bevallen.

Iemand nog verdere suggesties?

Luco

Cervinia is niet echt pittoresk. Er zijn wel wat barretjes en uiteten kan er heel goed, maar ‘t is niet echt sfeervol. Valtournenche is dan al mooier, maar daar is ook weinig te doen, zeker in vergelijking met Ischgl, Solden en Saalbach Hinterglemm.

Qua skien is het heel mooi, maar dat geldt voor heel veel plekken. Zoeken jullie uitdaging, of wil je lekker rustig cruisen? Tochten maken? Is er nog (nl) skiles nodig?

Als Italië je voorkeur heeft, dan zou iets in bijvoorbeeld Val Gardena ook een optie kunnen zijn? Anderen weten beter welke dorpen het leukst zijn daar, maar sfeervol kan het wel zijn (maar je hebt lang niet altijd een wit dorp, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Cervinia).

Volgens mij hebben een aantal Franse gebieden ook wel leuke dorpen, en vaak meer dan genoeg kilometers.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Serfaus fiss ladis in januari (al vinden belwn hier het daar te druk) en dan serfaus of fiss als dorp kiezen. Als je houd van vroeg aan de eerste lift en piste top. Zou pok zeker St. Anton in gedachten houden als ik t zo lees

Ik dacht ook aan St. Anton, maar ook eventueel aan de grote plaatsen in het Montafondal.

saalbach en zell am see is komende winter een skipas dus leuk combineerbaar.

echte mannen lopen naar boven,

Morzine in het Franse deel van PdS? Leuk dorp, niet te groot, en centraal in Portes du Soleil.

Setting forth in the universe

Saint Martin de Belleville in L3V? Pittoresk dorpje, prachtige uitvalsbasis voor het immense L3V gebied…

Samoens is ook een heel mooi dorp. Enig nadeel is dat het dorp en de pistes ongeveer 1km uit elkaar liggen.
In PDS is ook Chatel mooi. Avoriaz is dan weer geen traditioneel dorp, maar op zijn eigen manier wel heel sfeervol (volledig verkeersvrij).

La clusaz of le grand bornand ook een optie, pitoreske dorpjes in Frankrijk. Chatel kan ook.

Schladming/ 4 Berge al overwogen? Ligt niet heel hoog, maar door bijna alleen maar noordhellingen en uitstekende kunstsneeuw toch heel sneeuwzeker. Bovendien ski je er redelijk beschut bij slecht weer. In de mooie weekenden vaak wat druk met dagjesmensen ui München eo, maar doordeweeks kan je overal zo doorskiën. Snelle liften, heel lange pistes en zoals de naam al doet vermoeden: verspreid over vier bergen. Is wel wat meer Duits georiënteerd itt veel andere Oostenrijkse plaatsen (dus geen Hollandse hits in de apres ski),.

En ik Frankrijk heb je natuurlijk nog best wat “vergeten parels” Serre Chevalier wordt hier vaak genoemd. Briancon is een oud vestingstadje, maar ligt een beetje aan de rand van het skigebied. De andere 3 dorpen zijn voor Franse begrippen best sfeervol, vond zelf Chantemerle het leukst aandoen. Zelf heb ik ook heel goede herinneringen aan La Foret Blanche, waarbij ik Vars dan leuker vond dan Risoul.

En @luco, zit er wat bij wat je interessant vindt?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Samoens is ook een heel mooi dorp. Enig nadeel is dat het dorp en de pistes ongeveer 1km uit elkaar liggen.
In PDS is ook Chatel mooi. Avoriaz is dan weer geen traditioneel dorp, maar op zijn eigen manier wel heel sfeervol (volledig verkeersvrij).

Errant op 30 sep 2019 18:19

Samoëns centrum naar de gondel is maximaal een kwartiertje lopen inderdaad. Heel leuk pittoresk dorpje inderdaad. Nadeel is wel dat je niet naar het dorp terug kunt skiën, wel naar het nabij gelegen Morillon en dan een stukje met de skibus terug…

Ik dacht ook aan St. Anton, maar ook eventueel aan de grote plaatsen in het Montafondal.

Bennie op 29 sep 2019 21:51

St. Anton hebben wij ook bekeken, maar zijn afgeschrokken door de prijzen… terecht?

saalbach en zell am see is komende winter een skipas dus leuk combineerbaar.

martijnuiterwijk op 29 sep 2019 22:24

Is dit vanaf deze winter 1 ski-pas, of is de daadwerkelijke verbinding ondertussen ook gereed? Zo ja, dan zijn wij eruit ;)…

Serfaus fiss ladis in januari (al vinden belwn hier het daar te druk) en dan serfaus of fiss als dorp kiezen. Als je houd van vroeg aan de eerste lift en piste top. Zou pok zeker St. Anton in gedachten houden als ik t zo lees

Pascal6 op 29 sep 2019 20:27

SFL krijg ik altijd het gevoel bij dat het een gebied toegespitst is op toegankelijkheid met kinderen. Bewaar het daarom liever ‘voor later’… Misschien een wat gekleurde mening door een klein aantal reviews dat ik heb gelezen… Zal er samen met mn vrouw nog naar kijken.

Cervinia is niet echt pittoresk. Er zijn wel wat barretjes en uiteten kan er heel goed, maar ‘t is niet echt sfeervol. Valtournenche is dan al mooier, maar daar is ook weinig te doen, zeker in vergelijking met Ischgl, Solden en Saalbach Hinterglemm.

Qua skien is het heel mooi, maar dat geldt voor heel veel plekken. Zoeken jullie uitdaging, of wil je lekker rustig cruisen? Tochten maken? Is er nog (nl) skiles nodig?

Als Italië je voorkeur heeft, dan zou iets in bijvoorbeeld Val Gardena ook een optie kunnen zijn? Anderen weten beter welke dorpen het leukst zijn daar, maar sfeervol kan het wel zijn (maar je hebt lang niet altijd een wit dorp, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Cervinia).

Volgens mij hebben een aantal Franse gebieden ook wel leuke dorpen, en vaak meer dan genoeg kilometers.

Roy83 op 29 sep 2019 18:52

Wij zoeken vooral een gebied waar mooie tochten mogelijk zijn. Groot aantal pistekilometers in een gebied is wat ons betreft niet het belangrijkste. Leuker vinden wij het om naar verschillende dorpen te skieen en daarmee dus daadwerkelijk afstanden af te leggen.

PdS zoals anderen in dit topic schrijven lijkt voor bovenstaande erg geschikt! Gaan we dus ook verder bekijken…

Saint Martin de Belleville in L3V? Pittoresk dorpje, prachtige uitvalsbasis voor het immense L3V gebied…

Harm op 30 sep 2019 11:09

Thanks! Gaan we ook zeker checken…

Serfaus, ongetwijfeld. Leuk dorp, gezellige eettenten op de piste, leuke après.
En de pistes zijn formidabel. Wij waren er midden januari '19 en hadden nog eens kaiserwetter er bovenop.

Ischgl staat ook bij mij op 1, SFL volgt heel nabij de 2e plek.

Lech is ook top trouwens. Groot gebied, mooie tochten. Rustige après.

Hoi allemaal,
Wij zijn opzoek naar een rustig skiegebied met veel mogelijkheden voor de kids 4-6-7 jaar.
Onze voorkeur heeft een appartement, als het even kan dicht bij de piste. Nu zijn we al vrij laat met zoeken. Veel is al volgeboekt dus kwamen we uit op het Swisspeak residence Vercorin. Zijn er toevallig mensen die daar ook geweest zijn? Of eventueel ervaringen kunnen delen?

Groetjes Henry

*bericht bewerkt door Hcaljouw op 08 okt 2019 13:02

Plaats een reactie