GNU Money als beginnersboard?

Hoi allemaal,

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik wil graag beginnen met snowboarden om met een vriend en vriendin binnenkort (ik hoop begin volgend jaar) op wintersport te gaan. Ik heb een cursus geboekt voor snowboarden van 7 weken (elke week 1 uur les). Nu is het zo dat ik vaak als ik iets nieuws leer er volle bak voor wil gaan. Ik was dus bijvoorbeeld al naar een snowboard aan het kijken voor op de wintersport. Mijn oog is gevallen op de GNU Money (https://www.duijvestein-wintersport.nl/gnu-money-c2e-256813…) vanwege de betaalbaarheid en het feit dat veel van de reviews online (zowel op youtube als gewoon op snowboardsites) aangeven dat dit een prima beginnersboard is.

Echter toen ik advies ging vragen bij een snowboard winkel gaf de verkoper direct aan dat de 'Magnetraction' (de gekartelde rand bij GNU boards) techniek ervoor zou zorgen dat ik vaak onderuit zou gaan in het begin en moeilijker zou kunnen leren. Deze man was absoluut geen fan van de Magnetraction gaf hij aan. Hij gaf aan dat hij zeker nog 6 boards zou kunnen opnoemen waar ik beter mee af zou zijn om mee te beginnen. Dit snap ik heel goed, omdat ik ook wel denk dat er betere boards zijn om op te beginnen (boards met meer flex bijvoorbeeld). Wat ik dan wel raar vind is dat ik overal waar ik reviews gekeken heb gelezen en gezien heb dat het een prima beginnersboard is.

Bij Duijvestein zelf heb ik ook advies gevraagd, en deze dame gaf aan dat het niet helemaal een beginnersboard is maar dat ik er prima mee uit de voeten zou kunnen. Misschien zou het in het begin wat wennen zijn maar ik zou er volgens haar ook langer mee kunnen doen.

De twee mensen waarmee ik op wintersport zou gaan hebben allebei aangegeven dat het hen verstandiger lijkt eerst de cursus te doen, dan voor de eerste wintersport een board te huren zodat wanneer deze niet bevalt ik hem om kan ruilen etc. en er goed achter kan komen wat het beste bij mij past.
Ik denk dat dit de meest verstandig keuze is, alleen blijft het zo knagen bij mij omdat ik het board zo gaaf vind en eigenlijk echt een eigen board wil hebben.

Kunnen jullie mij laten weten wat je hier van denkt?

Snap heel goed dat je in je enthousiasme je eigen spullen wil. Maar nog afgezien van of dit board bij je past hebben je reisgenoten gelijk.

Als je nu ergens in wil investeren zorg voor een kwalitief goede broek, handschoenen en helm. En eventueel crashpant en polsbeschermers. Als dat op orde is kan je beter eerst je eigen boots kopen. Goed passende boots is echt een wereld van verschil.

Veel plezier met je snowboard avontuur!

Let it snow, let snow, let it snow!

Helemaal eens met bovenstaande. En tegen de tijd dat je een board gaat kopen: koop niet op basis van graphics.

Opmerkelijke hulp heb je gekregen in de winkel. Ik zou het board op veel punten af kunnen schrijven als lekker beginnersboardje, maar daar zou magnetraction nou juist weer niet tussen staan. Het helpt een beginner niet, maar maakt het boarden zeker niet lastiger.

Je lijkt deze keuze op basis van een budget te maken, maar zeker met de kans op verslaving in het achterhoofd, kun je, zoals hierboven ook al genoemd, beter eerst investeren in kleding, schoenen, handschoenen en een helm. Een board is dan een van de laatste dingen om aan te schaffen. Bovendien denk ik dat wij hier dan tegen die tijd een betere voor je kunnen vinden 👍

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 01 okt 2019 21:42

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Over een potentieel ‘nieuw’ geschikt board gesproken: misschien dat jullie elkaar kunnen helpen.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/479403
Ik vind het in ieder geval een topper voor een beginner (met genoeg ruimte om door te groeien).

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 01 okt 2019 21:50

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Bedankt voor de reacties allemaal! Fijn om te lezen dat jullie het eens zijn met mijn reisgenoten. Ik zal dan inderdaad eerst gaan kijken naar eigen schoenen en kleding en van daaruit verder uitbouwen.

Een vriend van mij gaf nog als tip om ook op wintersport toch nog les te nemen naast de basis cursus die ik hier ga doen omdat de piste zo veel lastiger is nog.
De verkoper van de Daka die aangaf dat de GNU niet handig was om op te beginnen gaf alleen aan dat hij dat zeker niet aan zou raden omdat je dan beter niet samen op wintersport kan gaan want je ziet elkaar nauwelijks. Hij gaf als tip om nog priveles te nemen op een ‘borstelbaan’ (zo’n rollend tapijt) om echt te techniek goed onder de knie te krijgen.

Wat is jullie gedachte hier over? Op wintersport na de basiscursus, of met les daar of nog extra les op de borstelbaan?

En ik neem aan dat als ik op wintersport ga dat een board huren daar voor het begin de beste optie is?

Heb je al ervaring met skiën? Als je nog helemaal geen ervaring hebt op de berg dan zou ik zeker daar nog wat lessen nemen om te wennen aan de steilere pistes.

Les op een rollerbaan is zeker top om je techniek beter te maken (het straft heel snel af), maar het echte op de berg zijn ervaring krijg je er niet mee.
Vaak zijn snowboardcursussen ook te boeken voor enkele dagen of dagdelen, en hoef je dus zeker niet de hele week. Ik zou daarvoor kiezen en dan het seizoen erop pas een les of 10 op de rollerband doen.

Snowboard kan je gewoon op locatie huren, je kan vooraf online ook kijken wat er allemaal in de buurt is en wat de prijzen zijn.

Als je na 7 lessen je bochtjes een beetje netjes kunt draaien, heb je mijns inziens gedurende de week wintersport genoeg om op te oefenen zonder extra begeleiding van een leraar. Ga lekker plezier maken en neem, als je écht tegen problemen aanloopt, een leraar voor bijvoorbeeld één dagdeel.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Een vriend van mij gaf nog als tip om ook op wintersport toch nog les te nemen naast de basis cursus die ik hier ga doen omdat de piste zo veel lastiger is nog.

Wat is jullie gedachte hier over? Op wintersport na de basiscursus, of met les daar of nog extra les op de borstelbaan?

Timson op 2 okt 2019 13:58

Als je denkt dat je na 7 uurtjes les in Nederland al kan snowboarden, hoop ik dat je goed kan omgaan met teleurstellingen.

Lessen in Nederland zorgen voor een prima basis, maar echt snowboarden leer je pas in de bergen en daar is ook wel wat meer dan 7 uur voor nodig.
Van zelf aanrommelen, leer je jezelf bovendien verkeerde dingen aan, die er vervolgens weer moeilijk uit te krijgen zijn.
Neem dus (zo veel mogelijk) les in de bergen. Daar heb je je verdere snowboard-leven profijt van.

Lees dit topic eens:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/373374
Iemand die dacht na een paar lessen in Nederland wel even de Sella Ronda te gaan doen op haar eerste wintersport. Dat snowboarden bleek toch moeilijker dan gedacht.

De verkoper van de Daka die aangaf dat de GNU niet handig was om op te beginnen gaf alleen aan dat hij dat zeker niet aan zou raden omdat je dan beter niet samen op wintersport kan gaan want je ziet elkaar nauwelijks.

Timson op 2 okt 2019 13:58

Als je reisgenoten ervaren snowboarders zijn, zullen ze ook geen zin hebben om heel de dag bij jou op de oefenweide te blijven. Als jij 's morgens les neemt, kunnen zij lekker hun eigen gang gaan. Met de lunch zie je elkaar weer en eventueel kunnen jullie dan 's middags samen boarden.

Annoying skiers since 2003

Zoals mijn naam op deze site doet vermoeden ben ik 100 % fan van Gnu. Ik heb een aantal boards in mijn bezit.
De magnetraction zorgt ervoor dat het bord ‘bijt’ in de sneeuw, ook op momenten dat je dit misschien niet verwacht. Dus wanneer je nog niet veel kilometers in de benen hebt, kan het zijn dat je hier moeilijker op kunt anticiperen. Daarentegen, als je voldoende ervaring hebt, dan kan je dit fenomeen gaan uitbuiten. Wanneer de condities minder ideaal zijn bijvoorbeeld, kan je door de juiste lichaamshouding (inclusief voeten, tenen,…) je board het werk in jouw plaats laten doen. De voorwaarde daarvoor is dat je heel precies gesneden bochten moet kunnen maken. Dus al wie beweert dat je met magnetraction onderuit gaat, kan naar mijn mening geen fijne lijn snijden in de sneeuw (of niet fijn genoeg om het board te laten doen waarvoor het gemaakt is).
Zelf heb ik leren snowboarden op een stijve camber van Burton, de AK uit 1998. Dit board strafte ook elk fout af en daardoor heb ik gelukkig een goede techniek kunnen opbouwen. Het was dat of telkens face planten :D
Probeer een aantal boards uit, maar weet dus dat de Gnu je techniek in vraag zal stellen, maar je ervoor zal belonen als deze op punt staat.
Have fun!

En by the way, wil je een goedkopere GNU? Kijk dan hier eens even: https://www.snowshop.de/
Ik heb er vorige maand nog een nieuwe Gnu aan € 180 gekocht, een eindereeksje.

Plaats een reactie