Skiles vriendin

Hoi allemaal,

Ik ben zelf altijd al gek geweest van wintersport en skiën en ga ook eigenlijk jaarlijks 1 à 2 keer naar de sneeuw. Mijn vriendin is vorig jaar 2 dagen meegegaan naar Winterberg en heeft hier een dag skiles gepakt. Gelukkig vond ze het heel leuk en wil ze dit jaar ook mee naar Oostenrijk. Nu zit ik met het volgende: ik wil haar graag de techniek goed aanleren, en ik wil ook het liefste dat ze in Oostenrijk niet een week lang in een beginnersklasje terecht komt. Daarnaast wil ik ook graag een aantal dagen met haar samen skiën en haar niet een hele week op les sturen (ik snap dat ik dan rustig aan moet skiën, maar dat is niet erg. Beter nu goed geleerd dan iets forceren. Ik kan haar zelf ook nog wel het een en ander leren, maar ik denk dat het beter werkt als ze het van een skileraar hoort dan van haar vriend). Wat denken jullie dat de beste manier is om dit te leren als een 'beginner'? Ik dacht zelf aan het volgende:

Van tevoren een 5 - 10 lesjes op een rollerbaan, daarna nog een keertje of 2 naar een binnenbaan en dan in Oostenrijk minstens 1.5 dag les pakken en dan kijken hoe het gaat. Maar denken jullie dat een rollerbaan inderdaad een goede manier is om de beginselen te leren, of kan ze beter gewoon in Oostenrijk beginnen met les pakken op 'echte sneeuw'??

Ik hoor het graag

Rolbaan is goede manier om techniek te leren . Enige is wel dat ze in begin moeten wennen aan de sneeuw . Ik raad wel aan om meer dan 5lessen op de baan te doen. Dus als 10 binnen budget valt zal ik het doen . Ze is dan zeker de beginnersklas voor bij. Natuurlijk hangt wel af van hoe motorisch ze is en of ze alles snel op pikt .
En als je alleen de weekende kan , nu alvast lessen plannen . De drukke periode komt er weer aan . Dus dan stroomt het weer vol op de rolbaan met lessen.

*bericht bewerkt door miepmiep op 02 okt 2019 10:35

Rolbaan zou ik zeker doen. Wel meer dan vijf lessen, als dat kan, 10 zou mooi zijn. Je hebt heel ff tijd nodig om te wennen aan zo’n baan (en het feit dat ie niet vergevingsgezind is). Daarna is het een kwestie van ook gewoon meters maken (meters die je kan) en dat gaat toch wel heel goed in een skiklasje.

Beginnersklasjes zijn voor mensen die nog nooit op de ski’s hebben gestaan, de rest gaat vaak gewoon voorskiën en wordt dan ingedeeld naar niveau.

In de hal kan ook, maar dan misschien ook een lesje pakken (of bijvoorbeeld ski experience).

Al met al is je plan denk ik prima, maar ik zou misschien iets meer les ter plekke doen (misschien alleen in de ochtend bijvoorbeeld). Met echte beginners skiën vind ik zelf niet per se heel leuk; het gaat heel langzaam én ze kunnen vaak minder dan je denkt. Dan zou je in de ochtend, als zij les heeft, zelf kunnen skiën en dan in de middag samen. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat zij wil.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Kijk naar plaats in Oostenrijk waar ze ook halve dagen les hebben . Vaak zijn het hele dagen . Ik den persoonlijk dat ze meer heeft aan 5 of 6 halve dagen dan 1,5 dag. En dan kunnen jullie s middags samen en je hebt zelf de ochtend om je eigen tempo te doen .

Dit weekend ook open dagen skibanen. Ook 2 rolbanen. Leuk moment om te testen , als bij je in de buurt is .

Helemaal eens over 10x rolbaan!

Ik zou een paar dagen privé les voor haar boeken.
Haar zelf les geven zou ik absoluut niet doen. Leert ze de verkeerde techniek aan.
Samen skiën kan maar alleen op blauw niet op rood.(heb jezelf niets aan)
Rollerbaan zou ik niet doen.Kan je beter naar Snowworld gaan.Het probleem met die rollerbaan is dat je fracioneel beter wordt.(te duur ook per 10 minuten)
In de bergen heb je te maken met hoogteverschil,sneeuwhopen,kuilen en de enorme ruimte in de bergen.
Vaak zo overweldigend dat je het geleerde spontaan vergeten bent.

Als je les hebt gehad op de rolbaan heb je zeker wat wentijd nodig in de bergen (door de liften, de hoogte etc). Dat maakt het verder geen slechte methode, je houding en techniek kan je daar prima op trainen.

Meestal kost het ca €30,- voor een uurtje (effectief 30 minuten skiën).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Een vb mijn kids zijn begon op de rolbaan . De overgang ging prima . Enige wat even een paar minuten wennen was is de gladheid van de sneeuw en remmen . Maar dat is even een keertje op beginners stukje glijden en dan remmen . Maar dat gevoel heb je zo onder controle .

10 lessen op de rolbaan is ong 280 euro . , lessen kan je zelf inplannen .
En snowworld : ong. 140 voor 4 lessen

Kijk ook vooral wat praktisch is met reistijd . Geen methode is slecht , maar kijk ook wat praktisch is .

@Hooykaas: kuilen? Op een piste? Hoe komen die er dan?

Zo?

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/0afe77fd3ac849d82a2b6f4b...

*bericht bewerkt door Slim op 02 okt 2019 20:30

Ik ben, zoals de meeste hier eerder al aangeven hebben, op de rolbaan begonnen. Ik heb 14 lessen genomen en daarna enkele keren indoor les gevolgd. Tussen de echte sneeuw en een indoor rolbaan is er toch nog een verschil. Eenmaal ter plaatse in het buitenland blijf ik lessen volgen. Iedere lesgever heeft zijn/haar manier van lesgeven en legt ander accenten. Ik ben tevreden dat ik dit traject gevolgd heb. Ik ski nog maar twee jaar, maar het heeft me al veel geholpen.
Op de rolbaan worden je fout direct afgestraft en leer het skiën op een goede manier. Het is een goede basis. Ik kan het iedereen aanraden. Bij een rolbaan staat men kort bij u en heb je een persoonlijke aanpak.

😂😂
Huh O… zo komen die kuilen in de piste.
Dan zijn er toch meer Duitsers onderweg dan ik al dacht @Slim 😂👍
Het zou verboden moeten worden.

.

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 okt 2019 21:27

Als echte beginner is zoveel mogelijk les aan te raden en waarom dan niet eerst op een rolbaan? Het helpt echt wel. Natuurlijk is het in de sneeuw gigantisch wennen maar uiteindelijk heb je er wel degelijk wat aan als je gewend bent aan de hoogte, liften, hobbels etc. Hoeveel dagen les je vriendin in de sneeuw nodig heeft voordat je enigszins normaal met haar kunt skiën is natuurlijk afhankelijk hoe snel ze het oppakt. Sommigen zijn ook heel angstig en dan duurt alles veel langer lijkt wel. Ik zou dus ook zeker een pakket van 10 tot 12 lessen nemen, zodat je het zo snel mogelijk onder de knie hebt in de bergen en dan begint het echte genieten.

Ik heb altijd veel aan de rolbaan gehad en ben nu ook weer begonnen. Vind het leuk om te doen en vind het nog steeds goed om de techniek bij te schaven en wat daarbij helpt is inderdaad de niet vergevingsgezindheid zoals Roy83 al aangeeft. Dat zie je mooi terug bij mensen die al jaren in de sneeuw skiën en voor het eerst op de rolbaan gaan staan, dat valt vaak niet mee en valt ze zelf ook vaak tegen.

*bericht bewerkt door Simonko op 02 okt 2019 21:37

Wat wil ze zelf eigenlijk?

Wat wil ze zelf eigenlijk?

Anki op 2 okt 2019 22:06

waarschijnlijk

null

of
null

Edwin van Riel

@evr66

Dan volstaan goede skiboots.
Skiles en huur skies kan je uitsparen.😂😆

Born to run. B.S.

Yup @dan58, schoenen en een helm, That’s all ;)

Edwin van Riel

Sorry @evr66 maar een helm wordt snel te warm op je kop met zo’n aktiviteiten 😎

Born to run. B.S.

Sorry @evr66 maar een helm wordt snel te warm op je kop met zo’n aktiviteiten 😎

dan58 op 3 okt 2019 11:31 @dan58 Op je kop? Dacht dat-ie was om een biertje in te tappen ;)
Edwin van Riel

@evr66

Ooöoh, wij namen vroeger hiervoor ons eigen emmertje mee. 😲🤕

Born to run. B.S.

😂😆😂😆😂😆

Edwin van Riel

Ik ben zelf een bange kluns en ga nog elke keer op les in de ochtenden. 'S middags ga ik dan met mijn man die erg goed snowboardt op stap. Hij kan dan 's ochtends zich uitleven en doet 's middags rustig aan voor mij.
Misschien werkt dit voor jullie ook. Mijn man kan ook skiën maar ik neem makkelijker tips en adviezen aan van een echte skileraar dan van hem.

*bericht bewerkt door Dathojo op 03 okt 2019 18:13

Ik ben ook zo iemand die als beginner meeging met gevorderden. Ik kan rollerbaan van harte aanbevelen voor de techniek maar vergis je niet in het verschil mrt de sneeuw. Ik had al wat meer sneeuwervaring voor ik op de rollerbaan ging om techniek te verbeteren en heb het dus andersom ervaren maar sneeuw, hoogte, hobbels, het is echt anders dan op de baan. Verder ben ik voorstander van zoveel mogelijk lessen, zeker rond het midden van de week als je moe wordt en de techniek juist wat beter aangehouden moet worden is het fijn om les te hebben vind ik. De eerste weken dat wij gingen heb ik of de hele en halve weken les genomen in de ochtend. In de middag werd er dan op mijn tempo nog wat geskied. Nu 3 of 4 jaar en elk jaar 1, 2 of 3 weken skieen verder kan ik aardig meekomen en skieen we samen hele dagen maar dat is vooral met dank aan het vele lessen in het begin. Kortom; mijn advies is vraag wat je vriendin wil, neem lekker veel les en laat haar vooral ontdekken hoe leuk wintersporten kan zijn!

Zooo jammer dat TS niet reageert 😜

@Hooykaas

Is misschien druk met zoeken achter boots en helm.🤔

Nee serieus, vind het ook altijd sneu dat je na AL die adviezen dikwijls niets meer hoort.

Born to run. B.S.

Zo is dat @dan58

TS heeft dit topic gisteren gestart. Misschien heeft ie vandaag een drukke dag waardoor hij even niet aan Wintersport.nl toekomt?
Hij is al 2 jaar lid, dus ik verwacht dat ie nog wel terug komt. Ik denk dat jullie een beetje geduld moeten hebben.

En anders roepen we hem even toch? @stan1 ???

*bericht bewerkt door bram82 op 03 okt 2019 22:14

Heey allemaal,

Ik ben jullie eeecht niet vergeten hoor, no worries. Maar zoals @bram82 al zegt ik ben een student, en ook die kunnen het soms even druk hebben, maar ik waardeer jullie reacties heel erg hoor.

Mijn vriendin wil zelf zo snel mogelijk leren skiën, en ze snapt ook dat ze niet heel snel perfect kan skiën, maar het gaat er om dat ze gewoon mee aan kan skiën. En dan bedoel ik de blauwe en rode piste vanaf kan komen op een beetje lekker tempo en dan niet als een malloot of in pizzapunt maar wel met de juiste techniek. Maar ik snap ook (en geen idee of zij dat al snapt en anders komt ze er snel genoeg achter), dat het in het begin waarschijnlijk minder soepel gaat dan gehoopt. Maarja met een beetje geduld bereik je wat.

Verder is zij ook nog student en aangezien dit haar eerste wintersport is moet ze kleding kopen (alles…) ski’s huren en alle andere kosten bij mekaar maakt het niet goedkoop. Dus ze wil wel heel graag les pakken nog en het zo snel mogelijk leren, maar niet alles is mogelijk. En verder maakt het haar niet zo snel uit, als ze het maar zo snel mogelijk fatsoenlijk leert en dat ze niet de hele wintersport alleen maar op les staat zonder samen te kunnen skiën. Aangezien inderdaad (ik woon in Limburg) landgraaf in verhouding duurder is dan rollerbaan, en ik denk (en dit maak ik op uit reacties nu en andere dingen die ik gelezen heb) dat rollerbaan beter is voor de techniek, hebben we het volgende besloten:

  • 7 lessen rollerband (is een aanbieding voor 7 lessen en is ook al 210 euro dus dan is het geld wel zo een beetje op
  • Daarna nog 1 of 2 keer indoor landgraaf en dan probeer ik haar zelf wel een beetje dingen bij te leren
  • In Oostenrijk misschien de 1e dag volledig en dan nog een aantal ochtenden of misschien alleen een aantal ochtenden, even kijken wat het beste uitkomt en hoe het gaat. En verder kan ik haar zelf ook nog genoeg bijleren denk ik, maar zoals iemand al zei: ik denk dat ze van een leraar makkelijker iets aanneemt en leert dan van haar vriend.

Verder zit @evr66 ook in de juiste richting, want de après-ski gaat ook zeker niet overgeslagen worden :)

Kijk dan ook voor aanbiedingen van snowworld , Hema, social deal, ticket veiling. Af en toe komt er wat langs …

@miepmiep, goeie tip dat had ik inderdaad al gezien maar nog niet besteld, moet ik wel even doen jaa

Plaats een reactie