Skiles vriendin

Ik zou liever voor haar investeren in perfecte schoenen bij een goede bootfitter ( geen Decatlhlon ) dan 210 uitgeven aan een rollerbaan als het geld dan al op is.
Misschien toch een crowdfunding actie organiseren bij familie papa ,mama ,oma om veel lessen te kunnen boeken Skiën kost veel geld stan1.
Want zelf een beetje klooien is niet de juiste weg naar succes 😃

@hooykaas, dus je zegt dat ik beter in goede schoenen (die heeel duur zijn) kan investeren voor iemand die de 1e keer gaat skiën dan 210 euro uitgeven aan lessen? Want ik weet niet of ik t niet duidelijk was, maar mijn idee en ook dat van mijn vriendin was om zoveel mogelijk te proberen te investeren in lessen, maar het budget is niet onbeperkt.
En vervolgens zeg je dat ik niet beter zelf kan aankloten maar beter een crowdfundactie kan starten voor meer geld?? Lijkt me een gek advies niet??

Ten 1e kan ik haar zelf echt wel dingen bijleren. En zeker als ze een paar halve dagen les pakt kan ze dat daarna in de praktijk oefenen. Ik heb zelf leren skiën door een aantal jaren les te pakken, maar ook heeeel zeker door andere mensen na te skiën en zelf op techniek letten en dat proberen na te doen.

Ten 2e lijkt mee honderden euro’s in schoenen investeren veeel minder waardevol dan investeren in lessen voor iemand die de 1e keer gaat en waarvoor het dus uberhaupt nog allemaal even afwachten is hoe leuk ze het gaat vinden. En ik heb geen idee hoe snel dat gaat, maar ik kan me ook voorstellen dan je als absoluut beginner misschien soepelere schoenen nodig hebt dan wanneer je wat beter bent of niet dan?

En nog even terugkomend op die crowdfundactie, bij interesse even een pb dan stuur ik mijn rekeningnummer wel 😋

@stan1💪
Leuke gast jij, toppie! Hou ik wel van.

Wat @Hooykaas bedoelt is dat hij meer ziet in goede schoenen dan lessen OP de rollerbaan, NIET op lessen in t algemeen

Born to run. B.S.

Ik heb je een PB gestuurd 😜

null

Crowdfunding niet aan de drank rekening uitgeven he 😃😃

@hooykaas: maar goed dat je niet in SFR hoeft te betalen daar, is het nog duurder ;) ;) ;)

Edwin van Riel

@hooykaas kijkaan Paznauner Taja, dat is wel t betere werk ja. Je hebt je daar goed vermaakt zo te zien. En vervolgens iedereen tegelijk de berg af, heel gezellig altijd 😂

Verder heel leuk die rekening, maar ik sla deze even over denk ik. Iemand anders misschien? Verder was het doel van de crowdfundactie ook vooral om mij te ondersteunen, dus misschien heb je dat niet helemaal goed begrepen hahah

Wellicht wel een idee om bij het lessen erop te letten dat de skischoen echt goed past en goed aandoen (zijn wel items over te vinden hier).
Dus niet de eerste de beste schoen aantrekken en denken het zal wel. Verder lekker lessen en plezier maken in de sneeuw.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 04 okt 2019 12:46

Goed punt @Sjaak27. Gelukkig weet ik wel een beetje waar ik op moet letten met schoenen en we gaan in de winter altijd richting Flachau (al jaren met gezin naar zelfde huisje). Hier hebben mijn broertje en ik vroeger ook heel vaak gehuurd dus die kennen ons wel en willen ons ook echt wel helpen. Maar ik ben denk ik ook wel iets kieskeuriger dan mijn vriendin wat betreft materiaal dus daar ga ik zeker op letten.

Persoonlijk zou ik toch echt voor een sneeuwhal kiezen. In mijn optiek is die rollerband echt niet zo zaligmakend. Ik heb regelmatig mensen gezien en les gegeven, die lessen hebben gehad op de rollerbaan, en waar toch echt wel wat fouten in zaten (wegdraaiend bovenlichaam). En in een sneeuwhal kan je het beste de wintersport nabootsen. Maar iig veel succes met jullie keuze en veel wintersport plezier!

@hooykaas, dus je zegt dat ik beter in goede schoenen (die heeel duur zijn) kan investeren voor iemand die de 1e keer gaat skiën dan 210 euro uitgeven aan lessen? Want ik weet niet of ik t niet duidelijk was, maar mijn idee en ook dat van mijn vriendin was om zoveel mogelijk te proberen te investeren in lessen, maar het budget is niet onbeperkt.
En vervolgens zeg je dat ik niet beter zelf kan aankloten maar beter een crowdfundactie kan starten voor meer geld?? Lijkt me een gek advies niet??

Ten 1e kan ik haar zelf echt wel dingen bijleren. En zeker als ze een paar halve dagen les pakt kan ze dat daarna in de praktijk oefenen. Ik heb zelf leren skiën door een aantal jaren les te pakken, maar ook heeeel zeker door andere mensen na te skiën en zelf op techniek letten en dat proberen na te doen.

Ten 2e lijkt mee honderden euro’s in schoenen investeren veeel minder waardevol dan investeren in lessen voor iemand die de 1e keer gaat en waarvoor het dus uberhaupt nog allemaal even afwachten is hoe leuk ze het gaat vinden. En ik heb geen idee hoe snel dat gaat, maar ik kan me ook voorstellen dan je als absoluut beginner misschien soepelere schoenen nodig hebt dan wanneer je wat beter bent of niet dan?

En nog even terugkomend op die crowdfundactie, bij interesse even een pb dan stuur ik mijn rekeningnummer wel 😋

stan1 op 4 okt 2019 09:09

Precies @stan1 je eigen ook weer niet gek laten maken😃

Goede schoenen zijn wel een goed punt maar de keuze om in eerste instantie voor de lessen te kiezen lijkt mij prima, eerst haar laten proeven aan het sfeertje en als ze dan verkocht blijkt te zijn☃️ dan kun je mooi in de opruimingen een paar goede skischoenen voor haar scoren, hoe en wat daarover is genoeg te vinden inmiddels hier op het forum.
Ik ben wel voorstander van lessen op een indoorbaan ipv een rollerbaan, heb nu zelf 2x wat aangemodderd op een rollerbaan maar dat is ontzettend moeilijk in mijn ogen om daar op te starten en je mist toch echt de beleving en gevoel van de sneeuw wat je wel op een indoorbaan hebt. Als je eenmaal een basis hebt in het skiën zou je die rollerbaan wel kunnen gebruiken om je techniek naar een hoger level te brengen maar dat kan ook op een indoorbaan of in de Alpen, ik mis totaal de beleving op een rollerbaan en het kost gemiddeld 5 lessen om eraan te wennen dus die ben je kwijt…😉

Betreft lessen in Oostenrijk denk ik dat je beter af bent met 3 hele dagen les en dan samen op pad, dat is hun rolmodel. Als je halve dagen kiest mis je gewoon het middag deel van je groep, de groep die er ook voor zorgt dat je ziet wat een ander goed/verkeerd doet dus ook leerzaam. Privé les zou wel bijv. 2-3 uur per dag kunnen maar ik zie voor beginners maar zal duurder zijn😜
Je kan wel vragen aan de leraar waar hij gaat lunchen met de groep zodat je daar aan kunt schuiven😋

LA NORMA😍☃️

stan 1 wat is je eigen ski niveau ? raad af haar zelf les te geven.
Vriendin adviseer ik prive skiles (eventueel jezelf ook)
Kijk eventueel voor informatie op onderstaande site.

https://www.gerlos-skischool.nl/prive/priveles.html?tab=1…

Ik merk dat de adviezen toch heel erg uiteenlopen. Volgens de een is een rollerbaan DE manier om techniek te leren omdat het snel afgestraft wordt, volgens de ander is een indoorpiste toch beter. We hebben de lessen op de rollerbaan al geboekt, dus ik kan het nu toch niet meer afzeggen. Maar ik zal jullie daarna laten weten hoe het was en of het een goede methode is (naar mijn mening). Ik denk dat ik zelf ook een aantal lesjes ga meepakken, want ik ben toch benieuwd hoe dat is. En inderdaad is 2 of 3 hele dagen les misschien toch beter dan halve dagen, want volgens mij zijn de groepjes hele dagen op pad. Daarnaast denk ik dat privé les sowieso geen optie is, want dat is heeeel erg duur. En @WimD leuk die site, maar we gaan naar Flachau en de gebiedjes daaromheen, maar daar hoort Gerlos niet echt bij volgens mij hahah.

Mijn eigen niveau vind ik moeilijk in te schatten en dat maakt me ook weinig uit. Ik ski al van heel jong af aan en ik kom elke piste onder elke omstandigheid prima af. Ik probeer ook altijd echt goed op techniek te letten en steeds nieuwe dingen bij de leren. Maar ik blijf wel altijd op of net naast de piste. Echt off piste ga ik nooit. Naar mijn mening is mijn techniek ook gewoon prima, maarja ik heb al lang geen les gehad meer dus misschien zou een leraar wel zeggen dat ik het helemaal fout doe hahaha. Dus daarom maar eens kijken op de rollerband wat ze zeggen, ben wel benieuwd. Mijn vriendin echt les geven was ook niet mijn idee. Ik wil best voor haar skiën dat ze me probeert na te skiën (zo heb ik ook veel geleerd door gewoon mensen na te skiën die netjes skiën), maar les geven zie ik niet zitten. En ook al zou ik mijn anwärter hebben dan zou ik dat nog steeds niet zien zitten.

De rollerbaanlessen zouden voor jouw wel eens interessanter kunnen zijn dan voor jouw vriendin. Lessen op een rollerbaan is, mits er juiste uitleg en ondersteuning bij is, echt een goede methode voor de basistechniek en zonder die techniek gaat het later mis, dus gewoon doen. Voor de lessen in Oostenrijk is het e.a afhankelijk van de datum wanneer je gaat en het gebied, je kan op de juiste datum in bepaalde gebieden groepsles met maar 3 of 2 personen hebben is bijna privé. Succes en vooral heel veel plezier deze winter.

*bericht bewerkt door Geenen op 05 okt 2019 12:52

.

Zonder twijfel: Rollerbaan!

Wij zijn verleden jaar terug gaan skiën. Voor m’n vriendin was het het de 2e keer dat ze les had (1 jaar les, 2e jaar niet wegens zwangerschap en verleden jaar terug les) Ze had het geluk dat ze bijna privé les had en na 3 dagen les kon ze al goed mee skiën met het gezin. Ik zou dus lessen ter plaatse nemen, en hopen dat het een klein groepje wordt.
Mettertijd zullen we waarschijnlijk eens enkele dagen privéles nemen met gans het gezin om onze techniek nog te verbeteren.
Met bandskiën heb ik geen ervaring, maar het spreekt me totaal niet aan : ik zou persoonlijk enkele initiaties nemen in een indoor hall (maar naar ik begrijp ik deze niet in de buurt) en vooral investeren in lokale lessen.

Weet ook dat je vaak je materiaal veel goedkoper kan huren in NL of BE.

We gaan skiën met de carnavalsvakantie (Limburg) wat vaak een nogal drukke periode is, dus de lesgroepjes zijn waarschijnlijk vrij groot. Maar het is wel het overwegen waard om in een ander deelgebiedje les te pakken als het daar rustiger is.

Verder is een indoorhal wel vrij dichtbij hoor (landgraaf). Hier gaan we ook nog een paar keer naartoe voor we naar Oostenrijk gaan.

En wat betreft materiaal. Geen idee of dat in Nederland goedkoper is, maar het voordeel van huren in Oostenrijk is dat als het niet bevalt je terug kan gaan naar de verhuurder. Vooral met schoenen had ik vroeger vaak dat ze eerst wel prima zaten, maar na een paar uur skiën toch echt pijn begonnen te doen. En dan kun je dus terug en je schoenen omwisselen voor andere schoenen.

Stan1 ik zou toch gaan voor de rollerbaan/rolmat. Daar kan ze de basistechniek goed aanleren. Daarna kan ze nog altijd op de indoorhal overschakelen. Ik spreek uit eigen ervaring. Sneeuw is meer vergevingsgezind dan de mat. Het voordeel op de mat is dat je eindeloos van de helling kan gaan en dat, indien ze valt, de mat direct wordt stilgezet wat het risico op een letsel zo goed als onbestaande maakt. Een mat kan ook trager/sneller of steiler/ minder steiler gezet worden. De korte afstand tussen lesgever en leerling is ook een voordeel. De lesgever zit er met zijn neus op. Enfin het zijn maar tips…

Hoewel ik zelf de rollerbaan niks vind, met name qua beleving, geloof ik wel dat je de techniek goed kan oefenen. Met een paar keer Landgraaf erbij voor het sneeuwgevoel doe je het gewoon goed.
Ik zou toch proberen wat budget te regelen voor les ter plaatse, kan ze rustig onder professionele begeleiding wennen aan de echte bergen.
Alles staat en valt ook met hoe jouw vriendin e.e.a. gaat oppakken natuurlijk.

Stan1 ik zou toch gaan voor de rollerbaan/rolmat. Daar kan ze de basistechniek goed aanleren. Daarna kan ze nog altijd op de indoorhal overschakelen. Ik spreek uit eigen ervaring. Sneeuw is meer vergevingsgezind dan de mat. Het voordeel op de mat is dat je eindeloos van de helling kan gaan en dat, indien ze valt, de mat direct wordt stilgezet wat het risico op een letsel zo goed als onbestaande maakt. Een mat kan ook trager/sneller of steiler/ minder steiler gezet worden. De korte afstand tussen lesgever en leerling is ook een voordeel. De lesgever zit er met zijn neus op. Enfin het zijn maar tips…

JDC op 7 okt 2019 10:28

Ik sluit me hier helemaal bij aan.
Mijn kinderen hebben alleen maar les op de rollerbaan gehad. Je zou ze moeten zien skiën. Prachtig!
Je skiet in één uur 3 x 10 minuten of 4x 7. Kom daar eens om in de sneeuw. En wat ziet zo’n skileraar dan van jou als hij voorop gaat?

Natuurlijk heb je op zo’n baan geen ijsvorming, putten hobbels enz. Maar de techniek die je daar leert is in ons geval voldoende om de onregelmatigheden op de piste aan te kunnen.
Neem ter plaatse eventueel nog een privéles als je daar behoefte aan hebt.

Indoorhal vlakbij…
Vergeet de rolbaan en ga lekker naar landgraaf voor wat lessen (als het even kan privéles) 😎

Hoewel je op een rolbaan vast wel techniek kunt trainen, heeft de echte sneeuw en helling toch meer gevoel en beleving. Fietsen leer je ook niet op een hometrainer/rollenbank

Misschien hier nog eens wat verder op gaan. De indoor hal is een goede aanvulling voor het gevoel van op sneeuw te skiën, het gebruik van de liften (wat niet onbelangrijk is) . Net voor ik de eerste keer naar de bergen trok, heb ik een tweetal in een indoorhal geskied net omwille van voorgaande redenen. Ik zie de indoorhal als een verlengstuk van de rolmat. Wat mij betreft is het een ideale overgang tussen de mat en de bergen. Ik hoop dat de ervaringen/tips van de anderen en mezelf wat duidelijk scheppen. En nu zal ik mijn mond houden;)

*bericht bewerkt door JDC op 07 okt 2019 11:25

Nogmaals dank voor al jullie reacties. Maar de rollerband lessen zijn al geboekt hahaha dus nu gaan we er ook gewoon goed voor 💪

Indoorbaan is vast ook heel goed, maar het probleem hiervan vind ik een beetje dat de lift omhoog tergend traag is en je moet steeds wachten op de groep. Dus op 85 min les die je dan hebt heb je denk ik effectief minder skitijd dan op een rollerbaan. En op de rollerbaan staat je leraar er gewoon naast. Maar dus enfin, we gaan voor de rollerband lessen, daarna nog paar keer landgraaf en in Oostenrijk ook paar dagjes les. En dan kijken we wel ff hoe goed het gaat en inderdaad is ook eea afhankelijk van hoe snel ze het oppakt. Maar ik wil haar ook niet een hele week op skiles sturen, want we gaan ook om samen te kunnen skiën dus dan maar even paar dagjes rustig aan. Het is toch een lange termijn traject om te leren skiën en niet iets van een weekje. En mijn ouders gaan ook mee dus ik kan ze ook nog een paar uurtjes met pap en mam meesturen of op een terrasje zetten en zelf ff een paar afdalinkjes knallen met mijn broertje. Maar al met al, ik heb er in ieder geval erg veel zin in en ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Ik zal jullie nog later een update geven mbt mijn ervaring met de rollerband.

@stan1

Succes met je keuzes.😎
Fijn zou zijn dat je achteraf eens je ervaringen meedeeld en vooral t verschil in beleving tss rolband, indoor en privé-les terplaatse.👌

Born to run. B.S.

Plaats een reactie