Gebruikte ski's kopen - vaak weinig info over te vinden

@Louzy,

Precies, voor het geld doe je het niet, huren is het goedkoopst voor 4 dagen/jaar.

Het gaat om plezier:
-Het hygiënische aspect. Meeste mensen zweten in helmen en schoenen…
-Comfort. Huurschoenen zijn meestal maar 1 merk/model. In de winkels kies je uit vele modellen, die vervolgens nog aan jouw voet worden aangepast.
-Comfort: huurschoenen hebben goedkope binnenschoenen en worden veel gebruikt.
-performance: jij bent langer en zwaarder dan gemiddeld. Dan heb je een stijvere schoen nodig om dezelfde ondersteuning te krijgen als een ‘gemiddelde’ maat skiër. Huurschoenen zijn juist slapper.
-performance: door de slechte (losse) pasvorm van huurschoenen is de ski niet goed te controleren, denk maar eens in dat het stuur van je fiets of auto los zat…

Voor skis geldt dit allemaal veel minder.

Wel kun je inderdaad bij het huren nog denken aan de condities van de dag. In die voorjaarssneeuw met jouw lengte en gewicht vooral niet te kleine ski, juist lekker lang en breed, met voldoende rocker voor EN achter.
De Lengte om stabiliteit te bieden als je iets raakt, dus dan denk je rond de 185-195cm.
De breedte en rocker om te zorgen dat de ski ook in losse en zachte slush nog makkelijk de staart los laat.

Op ijzige ochtenden dan juist weer iets smallers en cambered.

Slimme opmerkingen van @Slim.

Slimme opmerkingen van @Slim.

GiGi op 3 okt 2019 15:02

En voor de duidelijkheid, de bijnaam Slim is Engels, en slaat dus op mijn postuur en niet op mijn intelligentie (alhoewel die af en toe ook wat magertjes is 😉)

Goeie tips wederom. Ik ga me eens in schoenen verdiepen en ski’s blijf ik lekker huren!
Ook bedankt voor de opmerkingen mbt lange en brede ski’s met genoeg rocker voor en achter voor in de slush (want die kans is aanwezig eind april uiteraard ) :)

Goeie tips wederom. Ik ga me eens in schoenen verdiepen en ski’s blijf ik lekker huren!
Ook bedankt voor de opmerkingen mbt lange en brede ski’s met genoeg rocker voor en achter voor in de slush (want die kans is aanwezig eind april uiteraard ) :)

Louzy op 3 okt 2019 15:43

Goede verhuurder voor de ski’s zoeken daar en als het je niet bevalt, gewoon omruilen voor wat anders. Als je aangeeft wat je wel en niet bevalt in een ski kunnen ze je prima helpen.

Edwin van Riel

Ik ga misschien mijn Elan Amphibio 14, 2017, verkopen. Zou dat wat voor je zijn?

.

*bericht bewerkt door Jochemgerrits op 03 okt 2019 20:22

Slimme opmerkingen van @Slim.

GiGi op 3 okt 2019 15:02

Okay, maar dat van die rocker ACHTER is imo niet perse noodzakelijk 😎

When life gets too complicated.... SKI

Dat ie slimme dingen zegt wil niet zeggen dat elk woord briljant is… Hoewel het in slush best lekker is om tail rocker te hebben als je niet zo veel techniek hebt.

@Jochemgerrits. Ben benieuwd wat je als vervanger wilt kopen.

Hen48

Slimme opmerkingen van @Slim.

GiGi op 3 okt 2019 15:02

Okay, maar dat van die rocker ACHTER is imo niet perse noodzakelijk 😎

Alex op 3 okt 2019 20:53

Kun je wel beter switch door de slush 😎

Edwin van Riel

maar dat van die rocker ACHTER is imo niet perse noodzakelijk 😎

Alex op 3 okt 2019 20:53

Als jij bedoelt dat mogelijk is om zonder tail rocker in slush te skiën, dan is dat 100% waar.

Ik bedoelde, dat indien je, zoals @Louzy schreef:“… als er losse sneeuw is, het wel direct een negatief effect op mijn skiën heeft” wel degelijk baat hebt bij een ski met tail rocker in die losse sneeuw.
Ben jij het daar niet mee eens? Welke soort ski’s helpen een skiër van een dergelijk niveau dan wel in die omstandigheden?

*bericht bewerkt door Slim op 04 okt 2019 00:49

@hulst. Wil iets breders. Ripstick 88, elite plus of Laser AR…

@Jochemgerrits. Was enkel benieuwd omdat ikzelf de 12 en 16 van Elan heb en de 16 iets te pittig voor me lijkt. Heeft vooral met mijn leeftijd te maken. Wellicht op zoek naar een wat meer vergevingsgezinde ski.

Hen48

@hulst. Ben altijd erg zuinig op mijn spullen, is goed onderhouden dus mocht je interesse hebben.
Lengte is 178

@Jochemgerrits. Dank, maar sowieso te lang voor mij. Ben zelf maar 1.74 en lichtgewicht. Mijn type 16 is 1.72 en ik zou nu eerder voor 1.68 gaan.

Hen48

@hulst. Wil iets breders. Ripstick 88, elite plus of Laser AR…

Jochemgerrits op 4 okt 2019 06:48

Ripstick aan de ene kant en de Rossi en Stöckli aan de andere kant… twee totaal verschillende werelden.

Haha, ik weet het @Gigi :-)

toch maar eens gaan testen ;-)

Maar goed, aanbod van mooie ski’s blijft staan. Wie maakt me los?!

toch maar eens gaan testen ;-)

Maar goed, aanbod van mooie ski’s blijft staan. Wie maakt me los?!

Jochemgerrits op 4 okt 2019 10:10

Testen zeker doen.

Ik.zou je ski’s aanbieden in een eigen verkoop topic, dan heb je grotere kans van slagen denk ik.

Plaats een reactie